Epsons nye (2011) TW5900 og TW6000 (TW9000) - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 42 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 823
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Gorm, jeg vurderer å kjøpe meg TW6000 til å brukes i et rom uten vinduer i kjelleren. Veggene skal være på grensen til sort (mørk/koksgrå), og taket en litt lysere nyanse av grå. Gulvet er sort/grått vegg til vegg teppe.

Vil det her være mulig å kjøre TW6000 på et grått lerret for å få bedre sortnivå, eller er det hvitt lerret som er tingen?
    Nå er ikke jeg Gorm, men med det "dårlige" sortnivået TW6000 har er det vel ikke noe annet enn grått eller et dagslyslerret ala DNP Supernova som vil passe til denne...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Nå er ikke jeg Gorm, men med det "dårlige" sortnivået TW6000 har er det vel ikke noe annet enn grått eller et dagslyslerret ala DNP Supernova som vil passe til denne...
    Men hva menes med "dårlig" sortnivå? Dårlig i forhold til pj i dobbel prisklasse? Eller generelt meget dårlig? Hvordan er det sammenliknet med Benq sin W6500 f.eks?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser mange skriver at TW6000 har "dårlig" sortnivå Var å fikk en demo av Optoma HD33 (Står mellom den og TW6000) på HIFI Klubben (kun i 2d da de ikke hadde briller) der det første selgeren sa da filmen startet var at denne hadde mye dårligere sortnivå en HD83 og han ikke var i tvil hva han ville ha kjøpt. Men jeg syntest bildet var heilt topp jeg.

For Gorm og alle dere som har hatt anledning til å se og prøve masse forskjelige projektorer så har sikkert TW6000 mye dårliger sortnivå en mye annet , men for meg som aldri har hatt en projektor og kun en flatskjerm i mitt liv og som syntest hd33 var kjempe vil jeg da syntest at TW6000 er bedre eller dårligere? Skulle ønske jeg hadde råd til Tw9000 eller Hd83 men det har jeg ikke.

Så er TW6000 den som gir best sortnivå i sin prisklasse med 3d eller er det Optoma? Og er TW6000 den beste allrounderen i sin prisklasse?

Hilsen en som er helt ny i projektorverden.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW6000 har absolutt et bra sortnivå, men det er helt avhengig av at den dynamiske irisen er aktivert.
    "Problemet" for min del, er at det ikke går an å kalibrere proijektoreen med aktivert iris, i tillegg til at denne endrer fargetemperaturen i bildet drastisk.
    Grunnen til at den ikke lar seg kalibrere, er at så fort menyen hentes frem, så åpner irisen helt opp. Siden det ikke er mulig å kalibrere uten å ha menyen fremme, og den endrer bildet så totalt som den gjør, så setter det en solid demper på min entusiasme i forhold til produktet.

Uten bruk av dynamisk iris sitter man igjen med et total on/off kontrast på 995:1, og det er jo ikke akkurat noe å rope hurra for.

Det skal også nevnes at TW6000 er "greit" kalibrert fra fabrikk, så de fleste vil nok kunne leve fint med TW6000 "rett ut av esken".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    TW6000 har absolutt et bra sortnivå, men det er helt avhengig av at den dynamiske irisen er aktivert.
    "Problemet" for min del, er at det ikke går an å kalibrere proijektoreen med aktivert iris, i tillegg til at denne endrer fargetemperaturen i bildet drastisk.
    Grunnen til at den ikke lar seg kalibrere, er at så fort menyen hentes frem, så åpner irisen helt opp. Siden det ikke er mulig å kalibrere uten å ha menyen fremme, og den endrer bildet så totalt som den gjør, så setter det en solid demper på min entusiasme i forhold til produktet.

Uten bruk av dynamisk iris sitter man igjen med et total on/off kontrast på 995:1, og det er jo ikke akkurat noe å rope hurra for.

Det skal også nevnes at TW6000 er "greit" kalibrert fra fabrikk, så de fleste vil nok kunne leve fint med TW6000 "rett ut av esken".
    Så med andre ord ingen vits å betale for å få TW6000 proffkalibrert? Er dette likt på TW9000 hvis jeg skulle kunne gå opp på denne modellen?

Og tilbake til det jeg først spurte om, så vil det da ikke ha noe hensikt å kjøre grått lerret i mitt tilfelle?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så med andre ord ingen vits å betale for å få TW6000 proffkalibrert? Er dette likt på TW9000 hvis jeg skulle kunne gå opp på denne modellen?

Og tilbake til det jeg først spurte om, så vil det da ikke ha noe hensikt å kjøre grått lerret i mitt tilfelle?
    Som jeg sa så "må" du ha grått lerret til TW6000, men til TW9000 kan du fint ha hvitt lerret hvis du har en ren batcave med sorte vegger og tak som ikke reflekterer lys. Selv med JVC X90 vil jeg anbefale å bruke grått lerret hvis man har vegger som reflekterer lys...
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sa så "må" du ha grått lerret til TW6000, men til TW9000 kan du fint ha hvitt lerret hvis du har en ren batcave med sorte vegger og tak som ikke reflekterer lys. Selv med JVC X90 vil jeg anbefale å bruke grått lerret hvis man har vegger som reflekterer lys...
    Ok flott, da er det hvertfall grått lerret da! Takk for hjelpen, så det du skrev først nå.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor er det mindre refleksjoner fra tak,vegger osv med grått lerret ?
    Fordi jo mørkere duk du har,jo mindre lys reflekterer den.Og desto mindre lys duken reflektere jo mindre lys vill bli reflektert på vegger og tak.
    Altså vill lysstyrken du ser fra duk,være synonymt med refleksjoner fra omgivelsene.
    Latterlig enkelt å forstå,men har det eeeeegentlig noen positiv effekt på opplevd bildekvalitet.Annet en kanskje wacky farger og et generelt mørkere bilde med mindre informasjon.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Hvorfor er det mindre refleksjoner fra tak,vegger osv med grått lerret ?
    Fordi jo mørkere duk du har,jo mindre lys reflekterer den.Og desto mindre lys duken reflektere jo mindre lys vill bli reflektert på vegger og tak.
    Altså vill lysstyrken du ser fra duk,være synonymt med refleksjoner fra omgivelsene.
    Latterlig enkelt å forstå,men har det eeeeegentlig noen positiv effekt på opplevd bildekvalitet.Annet en kanskje wacky farger og et generelt mørkere bilde med mindre informasjon.
    Hvis du har flater som reflekterer lys vil et hvitt lerret bli mere vasket ut da det reflekterer mer lys til veggene og taket som igjen reflekterer det tilbake, dermed vil du få et mer utvakset bilde med hvit duk i et rom med reflekterende flater. Med et grått lerret i samme rom vil bildet bli mindre vasket ut og du vil derfor oppfatte bildet som mer dynamisk og derfor bedre, og det finnes grå duker som er like fargenøytrale som hvite. Så ja det har eeeeegentlig en del å si.

Men i er rom uten refleksjoner har en projektor med godt sortnivå bare godt av å få en hvit duk. Jeg gjorde selv dette i 2010 med Sony VW85 og kommer aldri til å ha grå duk i min batcave igjen, hvis det ikke kommer et grått lerret som DNP Supernova med 1.0+ i gain som dobler oppfattet sortnivå uten å fortrenge lysstyrke og som er uten artifakter som sparkling og hotspotting.:-D
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I dag er det ikke mulig å proff-kalibrere TW6000, grunnet problemet med at irisen åpner når menyen hentes frem. Jeg håper Epson ser problemet, og haster frem en software oppdatering som løser dette.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    I dag er det ikke mulig å proff-kalibrere TW6000, grunnet problemet med at irisen åpen når menyen hentes frem. Jeg håper Epson ser problemet, og haster frem en software oppdatering som løser dette.
    Ok flott, takk for svar!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har flater som reflekterer lys vil et hvitt lerret bli mere vasket ut da det reflekterer mer lys til veggene og taket som igjen reflekterer det tilbake, dermed vil du få et mer utvakset bilde med hvit duk i et rom med reflekterende flater. Med et grått lerret i samme rom vil bildet bli mindre vasket ut og du vil derfor oppfatte bildet som mer dynamisk og derfor bedre, og det finnes grå duker som er like fargenøytrale som hvite. Så ja det har eeeeegentlig en del å si.

Men i er rom uten refleksjoner har en projektor med godt sortnivå bare godt av å få en hvit duk. Jeg gjorde selv dette i 2010 med Sony VW85 og kommer aldri til å ha grå duk i min batcave igjen, hvis det ikke kommer et grått lerret som DNP Supernova med 1.0+ i gain som dobler oppfattet sortnivå uten å fortrenge lysstyrke og som er uten artifakter som sparkling og hotspotting.:-D
    Poenget mitt er...uansett hvor dårlig og reflekterende omgivelser du har,vil aldri et grått lerret bøte på dette.
    Du vil oppnå nøyaktig den samme ønskede effekten ved å ha en hvit duk og strupe lysmengden fra projektoren.

I denne sammenheng er ikke grått nøytralt.Det er snarere et spørsmål om projektoren er konstruert for å kompensere for grått lerret.Noe den neppe er,av den enkle grund jeg prøver å forklare.Det er ingen fordeler med grått lerret.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Poenget mitt er...uansett hvor dårlig og reflekterende omgivelser du har,vil aldri et grått lerret bøte på dette.
    Du vil oppnå nøyaktig den samme ønskede effekten ved å ha en hvit duk og strupe lysmengden fra projektoren.

I denne sammenheng er ikke grått nøytralt.Det er snarere et spørsmål om projektoren er konstruert for å kompensere for grått lerret.Noe den neppe er,av den enkle grund jeg prøver å forklare.Det er ingen fordeler med grått lerret.
    Det du sier er tull! Selvfølgelig vil et grått lerret fungere bedre i et rom med lyse vegger og tak enn et hvitt!
    Mvh Andreas

Newcomer Daywalker sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Hvitt rom.

Hei alle guruer.
    Jeg har vært ute av projector markedet i lang tid og er ikke oppdatert på hvor bra projectorer har blitt. Siste projector jeg hadde var en BenQ 7800 som jeg hadde i ett mørkt rom.

Nå har vi flyttet i nytt hus og vi har en loft stue med skråtak der tak og vegger er helt hvit. Har handlet inn alt til kino bortsett fra PJ og lerret. Bruker idag en Phillips 46LED.

Rommet er 7m bredt og 4,5m langt og 3,2m høyt. Det flate taket er bare120cm bredt før det skrår ned til 60cm høyde ved side veggene.

Drømmen er å ha en projector her, men jeg er skeptisk på resultatet i ett så hvitt rom uten å kjøpe lerret til 40k. Tenker å investere i 9000W og ett grått motorisert lerret til ca 7k som kan gå ned foran TV ved film titting.

Noen som har noen meninger om hvordan dette vil oppleves kontra min gamle kino med BenQ7800 i ett mørkt rom?
    Er dette et døfødt prosjekt eller er det håp. Det er nok desverre uaktuelt å male rommet mørkt da barne og familieministeren har veto.

Takker for innput.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig mange som har en løsning ala den du skisserer, og jeg har tilgode å høre at noen forkaster løsningen. Det er klart bildedynamikken får lide med lyse vegger/tak, men et grått lerret vil kompensere noe. Det aller beste ville selvsagt vært noe ala DNP Supernova (eller 100" OLED skjerm ), men som du selv er inne på, det koster "skjorta".
    Jeg vil likevel anta at du sitter igjen med en grei opplevelse sammenliknet med PE7800, for TW9000 har jo tross alt nærmere fire ganger så høy kontrast som denne. Der du nok kan merke forskjell er ved dynamikken i dagslys-scener. I lyse scener vil jo nødvendigvis de mørkeste områdene "vaskes litt blasse"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier er tull! Selvfølgelig vil et grått lerret fungere bedre i et rom med lyse vegger og tak enn et hvitt!
    Problemet med grå duk er at du gir avkall på nøyaktig like mye som er positivt med grå duk.
    Ergo er du like langt som med en hvit duk.

Så lenge vi ikke prater om glitrende tryllepulver og optiske coatinger osv.Som har de egenskapene at de konsentrerer lysmegnden tilbake til kilden,altså duk med forholdsvis høy gain.Populært kalt hotspotting....Slike løsninger vil kunne bidra til noe mindre lysrefleksjon på omgivelser.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig veldig enkel fysikk, samt fysiske begrensninger hos oss mennesker som gjør at den grå duken fungerer så utrolig mye bedre i lyse rom.
    Et hvitt lerret er mye mer følsomt for refleksjoner fra rommet enn en grå duk. Siden refleksjonene ligger mye lavere i intensitet enn lyset fra projektoren, har den grå duken mye lettere for å maskere dette, da lysstyrken fra projektoren selvsagt er den samme om man benytter grå eller hvit duk.
    Det neste er at øynene våre har klare begrensninger. Det lyseste grå punktet vi kan se, vil alltid oppleves som hvitt. Du vil i den andre enden aldri kunne lure øyet til å oppleve grått som sort. Disse faktorene gjør grå duk til et uendelig mye bedre valg enn hvit i lyse rom.

Forøvrig finnes det glimrende "trylle-lerret" som ikke produserer hotspitting og sparcle. Du må gjerne stikke innom her hjemme å kikke på DNP supernova (0.8 gain svart duk)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen Gorm.

Hva bør man velge hvis man har mørkt rom men ønsker svak belysning? Fortsatt grått lerret?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv et 100% sortmaskert rom, der selv møblene ble byttet ut til sort stoff, siden jeg syns skinnet reflekterte for mye lys. Jeg har testet stort sett det meste av lerreter her hjemme, alt fra Stewart studiotek 130, til en sort duk fra DNP. Skal jeg tippe, så har det vært et tyvetalls lerret/lerrets-prøver innom de siste 10 årene, og her i huset kommer det aldri inn en hvit duk igjen (annet enn i testsammenheng). Grunnen til det er at hvit duk gir utrolig mye dårligere dynamikk i mørke scener/områder. Det gir liksom en følelse av å se filmen gjennom matpapir, der papiret sjeler all kontrasten i bildet. Den dagen vi får projektorer som kan strupe uønsket lys 100%, kommer jeg sikkert til å skifte mening. ;-)

Med tradisjonell grå du taper du selvsagt intensitet i toppen, og litt av "spruten i fargene", men det veies det opp for i sortnivå og generell bildedynamikk. I dag bruker jeg en DNP Supernova (0.8 gain), da denne har alle fordelene den nærmest sorte overflaten gir, samtidig som den den nesten har intensiteten og fargegjengivelsen til Sudiotek 100 i lyse områder. Prise jeg må betale er dårlig vertikal innsynsvinkel, det vil si at jeg må sette meg ned for å få skikkelig lys-uniformitet i bildet. Vinkelen mellom projektor, lerret, og "titte-høyde", må altså være korrekt.

Kort fortalt, velg den grå duken ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVforum.com har nå kommet med en review for TW6000(W). Overall er de fornøyde, og den får anbefalt tittelen.

Så da var en TW6000 bestilt for min del

Side 6 av 42 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •