Epsons nye (2011) TW5900 og TW6000 (TW9000) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 42 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 823
    Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må virkelig si at det frister med en TW9000. For oss som mangler full lyskontroll (hvitt tak, lyse vegger men kan stenge ute lyset), vil fortsatt TW9000 være vesentlig bedre enn TW6000?

Vet det har skjedd mye på projektorfronten de siste årene. Jeg har nå en Panasonic PT-AE700. Vil TW6000 gi meg et solid løft i forhold til denne? kanskje til og med på sortnivå?

Noen som har skaffet seg TW6000 som har noen tilbakemeldinger på den? TW9000 blir i overkant prismessig for min del..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW6000 har ikke bra sortnivå, og vil oppleves "dårligere" enn AE700 i så måte. Når det er sagt, så har den jo også et enormt lysutbytte, og høyere ANSI-kontrast enn AE700. Bildedynamikken vil derfor oppleves mye bedre, selv om sortnivået altså ikke "henger med".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,alle sammen.Jeg er en kar ifra skien og er relativt ny her på forumet.Jeg har et par spørsmål til Gorm og håper han kan besvare.Epson 9000w ansilumen ved eco modus? Har tenkt å bruke denne i en opplyst stue (hvit tak,store vinduer bak projektor med mulighet til å trekke for gardiner)med et DNP flex classic 08-85 118" motorisert lerret.Problemstillingen er plassering av pj gjør at jeg må bruke full horisontal linseforskyving.Blir dette et problem: (sideveis hotspot)?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å si om innsynsvinkelen blir et problem, uten å ha prøvd det. Kan sikkert gjøre en test her hjemme, men vet ikke hvor relevant det blir i forhold til din plassering av sittegruppe/stoler. Om du har lyst til å sjekke det ut selv, så må du gjerne stikke innom å prøve (men da bare på 100")

En annen ting, du er klar over at ved å maksimere horisontal lens-shift, så har du svært liten justeringsmulighet for vertikal lens-shift?

Når det gjelder lysutbytte, så har jeg veldig bra punch i bildet på 100 tommeren, men det er jo et godt stykke opp til 118 tommer. Jeg vil kanskje tro at du tidvis må over på full spenning på lampen for å få nok lys? Men det blir bare spekulasjoner, for jeg har ingen erfaring med såpass stor DNP-duk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer på, som jeg ikke har funnet svar på noe sted er om TW5900 og 6000 har optisk eller digital keystone..
    Er det digital keystone er jo disse projektorene bortimot ubrukelige :P

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optisk keystone er så å si alltid referert til som lens-shift, eller optisk linseforskyvning på norsk. Likeledes refererer stort sett alltid ordet keystone til en digital korrigering.
    Når det gjelder graden av "ubrukelig", så er vel det sånn cirka 100% avhengig av hvor projektoren skal plasseres? Skal den på et bord, eller henge fra taket (i høyde med øvre kant på lerretet) så passer den jo perfekt? Ubrukelig for en, kan være perfekt for en annen ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligheten til å prøve ville vært perfekt.Hvor er det mulig og eventuelt når?:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Rakk dessverre ikke, men satser på å få gjort det i kveld.
    Har imidlertid funnet ut litt mer angående konvergens-justering. Epson har tydeligvis ikke bestemt seg for om dette skal ligge tilgjengelig for brukeren enda. Funksjonen kan aktiveres/de-aktiveres i service-menyen. Håper på å få tilgang til dette, men avventer tilbakemelding fra Epson.

Har du hørt noe mer angående dette? Blir det tilgjengelig til brukeren eller får du tilgang så du kan gjøre det når du kalibrerer?

Lurte også på en annen ting, litt offtopic. Når du kalibrer, må du ta hensyn til om det skal brukes anamorf linse? Endrer den bilde på noen måte, annet enn å strekke det så klart

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått tilgang til å aktivere konvergensjustering, men om Epson tillater det til alle vet jeg faktisk ikke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av profiler
    Muligheten til å prøve ville vært perfekt.Hvor er det mulig og eventuelt når?:-D
    PM sendt
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt noen dager med TW9000 i julen og må si meg riktig imponert!:-D

I 2D varter denne opp med veldig dynamiske bilder med godt sortnivå selv uten irisen aktivert og det er mer enn nok lys i med lampespenningen på lav i 2D til 110" hvitt lerret. Med iris aktivert (fast mode) får denne et meget godt sortnivå og jeg syns irisen fungerer bra uten at den er synlig når filmen snurrer, men den bråker litt uten at det er forstyrrende så lenge det er lyd på filmen. Fargene ser også meget bra ut rett ut av esken med de riktige prekalibrerte innstillingnene, men som de fleste andre projektorer har den godt av en kalibrering. FI systemet til Epson imponerer med så og si ingen artifaker, men jeg syns kanskje Sony sitt(VW95) er litt smothere (begge på low) bare at Sony da har noen artifakter. Dette skyldes vel at Epson sitt system hele tiden kalkulerer informasjonen og deaktiverer hvis det blir for mye for det noe ikke Sony gjør. Fyllingsgraden på LCD har blitt mye bedre med årene, men i veldig lyse objekter kan screendoor fortsatt skimtes uten at det er forstyrrende, men når jeg zoomer opp til mitt 3m brede 2.35:1 lerret blir det ganske godt synlig og kan være noe forstyrrende. Så selv om denne har en utrolig lysstyrke ville jeg ikke brukt den på lerret større enn 110" med sitteavstand på ca 4m pga screendoor effekten som da blir synlig, sitter man lengre unna kan man øke størrelsen på lerretet.

Når det kommer til 3D er denne også utrolig god med meget høy lysstyrke og meget god 3D effekt med lite crosstalk. Fargene på denne i 3D modus er også meget bra med de rette prekalibrerte innstillingene aktivert. Her blir lampespenningen automatisk satt til høy og da støyer projektoren en del, og har man den hengende rett over hodet kan nok støyen bli forstyrrende. Har man den stående et stykke bak som jeg har er ikke støyen veldig forstyrrende, men den bråker i overkant mye i forhold til f.eks Sony HW30. Støyen er helt jæ&%ig med en gang man aktiverer høy lampespenning, men det roer seg heldigvis noe ned etter en liten stund.

I denne prisklassen denne befinner seg i er det nå 3 meget gode kandidater med Epson TW9000, Sony HW30 og JVC X30. Alle disse er meget gode projektorer og det er meget vanskelig å plukke ut en vinner blandt disse, men jeg skal prøve å komme med noen anbefalinger. Er 3D ikke noe du bryr deg om og du setter sortnivå som det viktigste samt kanskje tenker å kjøre et 2.35:1 oppsett uten anamorphisk linse er JVC X30 det riktige valget. Dette pga det ekstremt gode sortnivået som er noe bedre enn de andre og den motoriserte linsen med linseminne, den er også den skarpeste projektoren bland disse. Skal du ha et 16x9 oppsett og vil ha god 2D og 3D så vil både Sony HW30 og Epson TW9000 være gode valg. Jeg personlig vil holde en knapp på Sony HW30 og ville nok valgt den hvis jeg skulle kjøpt projektor i denne klassen, men det er ikke et enkelt valg...:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tw4400

Hvis du leser trådene som omhandler disse, så vil du se at de retter seg mer mot 3D i lyse omgivelser (stue), og ikke spesielt mot hjemmekino og 2D. Med tanke på utvalget av 3D filmer, så er det vel fortsatt greit med en projektor som håndterer 2D på en skikkelig måte også? Enn så lenge, så er vel TW4400 et bedre valg i samme prisklasse, med mer tilpasset lysstyrke, mye høyere kontrast, mye bedre sortnivå, og ikke minst, langt bedre plasseringsfleksibilitet (5900 og 6000 har ikke lens-shift).
    Egner TW4400 seg til hjemmekino i stue? (Lyse vegger , lyst tak).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer trådløs overføring av bilde på w-modellene? Noen som har prøvd dette? Og hva koster evt hdmi-adapter for å få denne funksjonen fra min receiver?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThorPrestboen
    Egner TW4400 seg til hjemmekino i stue? (Lyse vegger , lyst tak).
    Det kommer an på lerrets-størrelse og type lerret. Moderat størrelse, og grå duk er en forutsetning.

Sitat Opprinnelig postet av brage
    Hvordan fungerer trådløs overføring av bilde på w-modellene? Noen som har prøvd dette? Og hva koster evt hdmi-adapter for å få denne funksjonen fra min receiver?
    Er det HDMI senderen du mener? I så tilfelle, så følger den med W-modellene. Det er jo den man betaler ekstra for.
    Systemet fungerer bra hos meg, har ikke hatt noen "bortfall" av signal. Selv 1080p 3D fungerer helt knirkefritt
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på lerrets-størrelse og type lerret. Moderat størrelse, og grå duk er en forutsetning.

Er det HDMI senderen du mener? I så tilfelle, så følger den med W-modellene. Det er jo den man betaler ekstra for.
    Systemet fungerer bra hos meg, har ikke hatt noen "bortfall" av signal. Selv 1080p 3D fungerer helt knirkefritt

6000W i stue (god lyskontroll og matt maling), hva slags størrelse er max på lerret mener du?

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri vurdert PJ før da jeg har vært langt fra imponert de få gangene jeg har sett det i bruk. Nå spørs det så klart hva slags utstyr de har stilt med.

En av hovedårsakene til at PJ aldri har vært aktuelt for min del er at jeg ikke er så fan av å måtte sitte i bekmørket når man skal se på tv. Helt greit så klart når man skal se en film eller 2 på kvelden, men til vanlig titting på dagen eller når fotball kampene begynner å rulle så er jeg mer glad i og kunne se hva som befinner seg i rommet.

Men nå har det seg slik at jeg vurderer å lage et nytt kinorom i huset. Der vil jeg kunne ha "full" lyskontroll, men det var først når jeg så Black Diamond 0.8 lerret hvor du da kan se på lerret med mye/delvis lys i rommet uten at bildet blir seende helt forferdelig.
    Men så funker det vel like greit med en W9000 + et grått lerret?!

Men er det slik at med W9000 i et rom med grå lerret kan ha litt/svak belysning i rommet uten at bildet blir "ødelagt"?

Som kjærringa sier så er det liten vits å pusse opp et stilfullt rom når du aldri vil kunne se noe som helst

Rommet det er snakk om er 416 lang, 336 bred og med standard 240 takhøyde.
    PJ vil da festes i tak bakerst i rommet og sitteavstand vil da være ca 356 cm fra lerret.
    Har forstått det slik at en W9000 med da et 90" + lerret, feks: et ADEO Greyvision lerret..16:9? Vil fungere bra i et rom med mine mål.

Dette vil da gi meg et godt oppsett hvor rommet tåler litt belysning..right?!

Ps: Til slutt vil jeg bare berømme deg Gorm! Du gjør det meget enkelt for folk å dyrke sin Hi-FI interesse, og takk til deg og de andre aktive brukerne her på forumet som er meget behjelpelige selv når flere av oss 'noobs' stiller de samme spørsmålene om og om igjen

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for det :-)

Med en "vanlig" grått lerret vil du kunne tåle noe lys i rommet, gitt at lyset ikke faller direkte på lerretet. Alt lys som faller rett på duken vil ødelegge bildet fullstendig, mens noe ambient lys i rommet burde gå greit. Lyskilden(e) bør altså være lengst mulig unna lerretet, og ikke kaste lys direkte mot duken.

Noe som fungerer bra og gir en veldig stilig effekt, ja til og med kan være med på å øke opplevelsen av sortnivå på lerretet, er å fore ut lerretet fra veggen, og plassere en lyskilde på baksiden (noe ala Phillips ambilight). Dette fungerer selvsagt bare om lerretet er 100% "lystett". Veggen bak lerretet bør da være i nøytral gråtone, og lyset bør være tettest mulig på D65 (i hvert fall 6500 kelvin).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skjønner hva de mener, du har ikke tilfeldig et bilde eksempel? Tror du forresten at et 100" lerret passer best til mitt potensielle oppsett? Mener å huske at du ga et lignende råd til en annen her på forumet med lignende mål. Du ga vel også en link til et grått leret fra Adeo greyvision..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rope light behind Screens Pros/Cons - AVS Forum

Kikk på denne. Du finner sikkert mange andre løsninger ved å google litt
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm, jeg vurderer å kjøpe meg TW6000 til å brukes i et rom uten vinduer i kjelleren. Veggene skal være på grensen til sort (mørk/koksgrå), og taket en litt lysere nyanse av grå. Gulvet er sort/grått vegg til vegg teppe.

Vil det her være mulig å kjøre TW6000 på et grått lerret for å få bedre sortnivå, eller er det hvitt lerret som er tingen?

Side 5 av 42 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •