Epsons nye (2011) TW5900 og TW6000 (TW9000) - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 37 av 42 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 823
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En proff kalibrering, har man ikke best utbytte at den blir gjort hjemme hos kunden, eller er det en standard som skal oppfylles under gitte lysforhold?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lett å svare på dette spørsmålet uten å krysse noen grenser mot det kommersielle. Moderator får korrigere om dette er over streken?

Normalt sett er det selvsagt best å kalibrere i hjemmekinoen der projektoren skal brukes. Men der jeg kalibrerer, er det bygget en hjemmekino-simulator, som i all hovedsak er et fullmaskert rom, med mulighet for å trekke ned fotopapir, og på den måten simulere forskjellige miljøer. Dersom rombeskrivelsen er god nok, så vil jeg si at man havner innenfor 99% med denne løsningen. Det viktigste er å kalibrere mot riktig lerret (må ha alle typer lerret tilgjengelig), og at beskrivelsen av rommet er korrekt nok til at man treffer på gamma.
    Overnevnte er gitt at det ikke skal kobles analoge kilder til projektoren. Dersom det er tilfellet, må det kalibreres mot den aktuell kilden. Heldigvis er det langt mellom analoge kilder om dagen. Det er selvsagt også viktig at man ikke går inn i menyen på bluray/DVD/media spilleren og tukler med kontrast og lysstyrke.
    Kalibreringsløsningen er forøvrig helt unikt. Jeg kjenner ikke til noen andre, noe sted i verden, som har denne kombinasjonen av simulator, og erfaren kalibratør. Ikke for å skryte, men man har plukket opp noen triks, når man for lengst har passert 1000 kalibrerte projektorer. Så unikt er det, at enkelte produsenter utnytter dette som ledd for innspill/forbedringer på produktene sine.

Bare så det er nevnt, jeg jobber kun for meg selv, og står altså ikke på noen andres lønningsliste. Har derfor friheten til å være helt objektiv i forhold til projektor-produsentene
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Basic = Kun gråskala-kalibrering. altså ikke en fullverdig kalibrering, da den ikke berører fargerommet, annet enn å velge beste pre-fabrikerte fargemodus fra fabrikk.
    Full = Fargerom og gråskala kalibrering, altså en fullverdig ISF/THX kalibrering
    Var akkurat inne og kikket litt på full kalibrering hos avshop. Så litt på de ulike alternativene man må markere i bestillinga. Tolket det vel slik at man må ta et valg i forhold til om man ønsker fokus på enten sortnivå eller "punch" i bildet. "Ja takk, begge deler" sa Brumm:wink:

Jeg antar at dette kommer an på projektor og farge på vegger og tak (samt smak og behag), så derfor lurte jeg på hva man skulle velge for en tw9000...? Er sortnivået tilfredsstillende?

Jeg har lest gjennom de fleste innleggene i denne tråden og registrert at mange mener tw9000 ikke nødvendigvis engner seg best i en "cave". Lurer litt på dette siden jeg har et lyst rom nå, men planene klare for hvordan vegger og tak kan maskeres i sort. Er helt avhangig av lens-shift og ser på tw9000 som det beste alternativet. Spørsmålet blir vel egentlig: hvor mye bør jeg maskere?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går mye på lysstyrke. Har en person et lerret over 100 tommer, et lyst rom, og prioriterer lysstyrke, så blir projektoren kalibrert med full spenning på lampen. Hovedregelen er prioritert sortnivå = øko-modus, og prioritert lysstyrke = full spenning på lampen. Dog er det rom for mye tolkning her, og er jeg i tvil ringer jeg og spør kunden. Har vedkommende 92 tommer lerret, TW9000, dedikert maskert hjemmekino, og likevel prioriterer lysstyrke, så pleier jeg å ta kontakt for å få litt mer input.
    Det beste er å bruke kommentarfeltet til å beskrive så mye man kan, både tilleggsinformasjon om rommet, lerret, samt personlige preferanser. Jo mer info, jo lettere er det å tolke ønskene. Mange sender meg også bilder av rommene sine, og det er jo gull verd.
    Ellers er det også utrolig mange som klarer å finne telefonnummeret mitt, og rett og slett ringer for å spørre om råd. Jeg svarer forøvrig villig vekk, både på tlf, mail og PM, noe mange her på forumet sikkert kan bekrefte :-)

Hvor stort lerret skal du benytte Nozehorn?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort lerret skal du benytte Nozehorn?
    Ser for meg grått 92". Prøver å finne noe med gain-verdier på rundt 0,8.

Har hvitt skråtak, noe jeg har skjønt er helt krise, så dette skal i hvert fall maskeres med sort. Kasteavstanden blir +- 4 meter.

Takker for god hjelp! Årets Av-mann:grin:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville muligens revurdert TW9000 på et så "moderat stort lerret", med mindre du er spesielt opptatt av "super-punch" i bildet da? Spesielt etter at du har maskert rommet, tror jeg kanskje det kan bli litt overkill. Noe som også vil gå på bekostning av sortnivået.
    Har du vurdert HW30? Ser du nevner TW9000 "pga lens-shift", men dette har jo også Sony-en
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville muligens revurdert TW9000 på et så "moderat stort lerret", med mindre du er spesielt opptatt av "super-punch" i bildet da? Spesielt etter at du har maskert rommet, tror jeg kanskje det kan bli litt overkill. Noe som også vil gå på bekostning av sortnivået.
    Har du vurdert HW30? Ser du nevner TW9000 "pga lens-shift", men dette har jo også Sony-en
    Har ikke satt meg nevneverdig inn i HW30, men det skal jeg helt klart gjøre. Tenker du samme type gain på lerret da?

Newcomer teekay1983 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke TW 6100 monteres på en hylle 190 cm over gulvet?
    Hadde TW 700 før og den var montert 200 cm over gulv, men da var det vel lens shift'n som gjorde at jeg fikk korrekt bilde.
    Er det bare når det blir brukt takfeste at projektor skal monteres i overkant av lerret? Slik det er nå så blir jo mesteparten av bildet projektert opp i taket.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nozehorn
    Har ikke satt meg nevneverdig inn i HW30, men det skal jeg helt klart gjøre. Tenker du samme type gain på lerret da?
    Jepp

Sitat Opprinnelig postet av teekay1983
    Kan ikke TW 6100 monteres på en hylle 190 cm over gulvet?
    Hadde TW 700 før og den var montert 200 cm over gulv, men da var det vel lens shift'n som gjorde at jeg fikk korrekt bilde.
    Er det bare når det blir brukt takfeste at projektor skal monteres i overkant av lerret? Slik det er nå så blir jo mesteparten av bildet projektert opp i taket.
    Det stemmer
    Skal den stå på en hylle, må den i tilfelle legges opp-ned på hyllen. I tillegg må da øvre kant på lerretet være i samme høyde som linsen på projektoren.
    Setter du den vannrett på et bord, vil den altså kaste hele bildeflaten ut over høyden på linsen, med nedre bildekant i nøyaktig samme høyde som linsen. Noen produsenter vil referere til dette som 0 offset, andre vil kalle det 100% offset.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Gorm, er sikker på at projektoren min er i de beste hender. Hvor mye jeg går glipp av med en basic kalibrering kontra en proff gnager meg litt. Skulle kanskje ha supplert med bilder også...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppgradering tw9000

Er det noen som har klart å oppgradert sin Epson tw9000 her?
    På egen hånd?

Min har firmware 103, og jeg sliter noe med flimring ved 3D visning.

Er det noen måte jeg kan komme meg opp på nyeste firmware, evt. noen som vet hvor jeg finner denne?

Mister jeg kalibreringen hvis jeg oppgraderer?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All input i menysystemet, inkludert lagrede kalibrering, forsvinner ved en oppdatering av firmware på Epson projektorer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All input i menysystemet, inkludert lagrede kalibrering, forsvinner ved en oppdatering av firmware på Epson projektorer.
    Er det mulig å ta ut kalibreringsprofilen på en måte og legge denne inn igjen?

Eller er alternativet å sende den til avshop, som oppdaterer og rekalibrerer?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke mulig å ta ut dataene dessverre. Å "notere dem ned" er antakelig heller ingen ide, siden firmware forandrer bakenforliggende data.

Spørmål to må du nesten ta direkte med folkene hos AVshop
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du Gorm om det er et kjent problem med flimring i lyse scener med 3D på TW9000?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Foxter
    Vet du Gorm om det er et kjent problem med flimring i lyse scener med 3D på TW9000?
    Jeg kan ihvertfall ikke huske å ha sett noen flimring i lyse scener på TW9000W som jeg hadde.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Spørsmålet er jo gjerne om flimringen kan skyldes andre faktorer enn projektoren selv? Hva med direkte / indirekte lys? Selv en relativt svak belysning vil gi flimring. En annen ting som kan være feil er jo selve brillen. Flimrer begge brillene dine?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Spørsmålet er jo gjerne om flimringen kan skyldes andre faktorer enn projektoren selv? Hva med direkte / indirekte lys? Selv en relativt svak belysning vil gi flimring. En annen ting som kan være feil er jo selve brillen. Flimrer begge brillene dine?
    Flimringen forekommer ved begge brillepar og er uavhengig av person.

Jeg har ikke utelukket kilden (ps3) enda, men leste et sted at denne flimringen kunne være et problem ved denne typen projektor.
    Skal se om jeg finner link.

Det er spesielt i veldig lyse scener det forekommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Foxter
    Flimringen forekommer ved begge brillepar og er uavhengig av person.

Jeg har ikke utelukket kilden (ps3) enda, men leste et sted at denne flimringen kunne være et problem ved denne typen projektor.
    Skal se om jeg finner link.

Det er spesielt i veldig lyse scener det forekommer.
    Har brukt den sammen med PS3 også.
    Kanskje du kan prøve å resette bilde instillingene til PS3 og se om det hjelper?
    (slå av ps3, og slå den på igjen med å holde power knappen inne til det piper 3 ganger så slipper du den igjen).
    Noen er jo sensitiv for flimmring, hvor mange andre er det som ser denne flimmringen ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

hiver meg inn i denne tråden jeg. beklager om det er helt off topic. fikk i dag min tw9000 proff kalibrert fra avshop. Er helt nybegynner på projektorer, men jeg sliter meg en rød liten flekk nede i høyre hjørne. noen som har opplevd noe lignende??

Side 37 av 42 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •