Epsons nye (2011) TW5900 og TW6000 (TW9000) - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 42 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 823
    Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva er pæregarantien på tw9000? Ser det står 3år/1700 timer noen steder. Det er jo bra? Jeg trodde den var noen hundre eller noe. Så også en tråd fra januar 2012 hvor en skrev at han fikk beskjed på kundeservice om at epson hadde endret tiden til 3 år enten det har gått 200 eller 4000 timer, stemmer det?

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita
    Jeg har nå fått testet med flere filmer på min tw9000 og opplever det samme i mer eller mindre grad på de filmene jeg har testet på. Dette er på blu-ray 3D og Blu-ray ISO filer. Jo lenger ut i rommet teksten er jo mer fremtredende er problemet.
    Gjelder det alle titler, eller bare noen? Er det i så fall en fellesnevner for disse? Har opplevd liknende problemer selv, og i de fleste (om ikke alle) tilfellene har det vært filmer fra nordiske distributører. Har pratet med en norsk distributør, og de sa at tekstene ble plassert på en gitt dybde fast gjennom hele filmen uten større tanke på hvordan det paser. De større Hollywood studioene legger ofte mer tid i å plassere tekstene i forhold til hvor det er naturlig for øynene å ha fokus.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Hva er pæregarantien på tw9000? Ser det står 3år/1700 timer noen steder. Det er jo bra? Jeg trodde den var noen hundre eller noe. Så også en tråd fra januar 2012 hvor en skrev at han fikk beskjed på kundeservice om at epson hadde endret tiden til 3 år enten det har gått 200 eller 4000 timer, stemmer det?

Det offisielle er vel 3år/1700 timer. Uoffisielt, sier Epson at de bytter lampene innenfor de tre første årene, uansett antall lampetimer.
    Personlig har jeg ikke hørt om noen, som ikke har fått byttet lampe i løpet av de første tre årene.
    Hvis noen har opplevd problemer i så måte, så dukker nok kommentarene raskt opp her tenker jeg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willms
    Gjelder det alle titler, eller bare noen? Er det i så fall en fellesnevner for disse? Har opplevd liknende problemer selv, og i de fleste (om ikke alle) tilfellene har det vært filmer fra nordiske distributører. Har pratet med en norsk distributør, og de sa at tekstene ble plassert på en gitt dybde fast gjennom hele filmen uten større tanke på hvordan det paser. De større Hollywood studioene legger ofte mer tid i å plassere tekstene i forhold til hvor det er naturlig for øynene å ha fokus.
    Nå har ikke jeg sett et veldig stort utvalg filmer, men etter at jeg ble oppmerksom på problemet så har jeg sett det på alle filmer. Usikker på distributør på dem. Den sise jeg så var Titanic i 3D. Her var problemet mindre men ikke helt borte. I denne filmen var det i alle fall lagt litt jobb i plassering av underteksten slik at den ble flyttet sideveis eller oppover/nedover for å ungå konflik med ut av skjermen objekter i selve filmen. Om dybden på teksten var variabel er jeg litt usikker på. De filmene jeg har sett er: Prometheus, The Avengers, Cars 2, Pirate Band..., Titanic, Tangled, Piranha 3D og den site Priates of the Caribbean filmen.

Kunne vært interessant å høre om det gjelder andre projektorer også. Har en følelse av at problemet ikke ligger i projektoren.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan skjønne at man foretrekker å bruke undertekst på japanske filmer, ol. Men å bruke det på amerikanske mainstream utgivelser, når de i tillegg er et irritasjonsmoment?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg kan skjønne at man foretrekker å bruke undertekst på japanske filmer, ol. Men å bruke det på amerikanske mainstream utgivelser, når de i tillegg er et irritasjonsmoment?
    Nå er vel tekstingen laget for at de som synes det er vanskelig å følge handlingen på orginalspråket skal ha et alternativ. Selv om jeg nok får med meg det meste av handlingen i en amerikansk mainstream utgivelse så synes jeg i utgangspunktet teksting er et greit supplement for å få med seg alt som blir sagt.

I 2D synes jeg i grunn ikke teksting er et forstyrrende elemene. Spesielt ikke ved visning av 2.35:1 filmer på 16:9 da man får teksten ut av selve bildet.

For 3D er det en mye større utfordring da det fort gjør at øynene må bytte fokus ofte. Det blir mer slitsomt å se på og man går kanskje glipp av detaljer i bildet grunnet feil fokus.

Det optimale er selvfølgelig å få med seg hele handlingen uten undertekst, men for alle er dessverre ikke det mulig.

Uansett så er vel hovedpoenget her den tekniske løsningen. Det burde jo være mulig å få se undertekster uten crosstalk hvis man føler behov for å bruke undertekst.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...du kan jo prøve å forstå hva jeipen i Fight Club pjatter om Gorm - noen ganger er det greit med tekst... Noen er jo i tillegg ikke like god i engelsk som du er da Gorm, som tross alt har vært noen tusen dager i internasjonalt farvann opp gjennom... Generelt er jeg imidlertid veldig enig, spesielt i 3D er teksting usedvanlig irriterende, burde i det minste være mulig å justere teksten "inn", slik at den ikke popper ut og forstyrrer 3D-opplevelsen!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Undertekst i 3D vil uansett være noe herk. Skal det kunne fungere, så bør den følge dybden til fokuspunktet i filmen hele tiden. Og "gud forby" om du noen gang skulle bevege blikket vekk fra dette. Et lite øyekast mot mer dyptliggende kulisse, og underteksten blir plutselig ubehagelig igjen. Nei takke meg til en mindre forstyrrende filmopplevelse, fremfor å absolutt måtte forstå all "slang" i filmen. Undertekst og 3D er dessverre lite forenelig

Og enda verre blir det selvsagt når teksten plutselig dukker opp i både høyre og venstre 3D bilde, samt en tredje standard utgave :neutral:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det offisielle er vel 3år/1700 timer. Uoffisielt, sier Epson at de bytter lampene innenfor de tre første årene, uansett antall lampetimer.
    Personlig har jeg ikke hørt om noen, som ikke har fått byttet lampe i løpet av de første tre årene.
    Hvis noen har opplevd problemer i så måte, så dukker nok kommentarene raskt opp her tenker jeg.
    Det er jo suverent

Hvordan er det med lysstyrken? Hvor lenge kan jeg forvente at bildet er bra?
    Kan man kompensere for tapt lysstyrke uten å kjøre i "vanlig modus"?

(Jeg mener å huske at min forrige projector, SP4805, fikk ganske dårlig bilde etter rundt 1500 timer eller noe... )

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at 3D opplevelsen totalt sett blir degradert av å bruke undertekst pga stadig flytting av fokus som det ble nevnt. Likevel er det er mange grunner til at folk kunne ønske undertekster; lav lyd om kvelden når barn sover, besøk av folk som ønsker undertekst (noe jeg stadig opplever), for å nevne noe. Jeg skulle gjerne hatt en projektor som fikset underteksten uten problem, for i de tilfellene man bruker det, er det komplett umulig å ikke irritere seg over crosstalk, særlig når teksten er såpass irriterende i seg selv.

En viss forbedring kunne kanskje oppnås med en blurayspiller som kan forminske forntstørrelsen slik at teksten blir mindre vulgær på lerretet. Noen som vet om en BDspiller med den funksjonaliteten?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntost
    Lærer så lenge man lever. Tenkte ikke på dette med lens.shift når jeg kjøpte prosjektoren. Etter dette vil nok sikkert det være ett punkt å vurdere ser jeg. Ellers er jeg veldig fornøyd med bilde, ikke minst veldig bra på 3D. Blir nok til jeg sender den på service. Er bare litt dumt hvis de nullstiller alt. Den er jo kallibrert av Gorm fra AV Shop.
    Da var den tilbake fra service. Gikk en uke fra jeg sendte den til den var tilbake. Veldig bra, når service verkstedet ligger i Bristol i England. Men det var som jeg fryktet. Alt er nullstilt. Ikke noe kallibrering igjen her nå. Tror kanskje de har sendt en ny, vet ikke. Har kjørt den noen timer nå og alt er i orden. Det jeg undres på er at timetelleren på lampen står enda på null etter jeg har hatt den på i noen timer. Det er heller ikke noe serienummer når jeg går inn på info i menyen, alt er null. Vet ikke om det skal være slik, bør i det minste ha timeteller på lampen. Vet ikke om det er noe som må settes opp i menyene.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Timetelleren viser null fram til rundt 10 timer har gått.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo mange amerikanske mainstream filmer som krever undertekst da. Lykke til med Avatar uten.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Nå er det jo mange amerikanske mainstream filmer som krever undertekst da. Lykke til med Avatar uten.
    Det er null problem med Avatar da navi språket er tekstet uansett om du har på tekst eller ikke...:wink:

Jeg personlig ser all film jeg skjønner språket uten tekst da jeg syns teksten er forstyrrende, på 3D filmer er det helt håpløst med tekst selv uten crosstalk...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    hva er vanskelig med AVATAR ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    hva er vanskelig med AVATAR ?
    Hvis du er litt rusten i Na'vi så kan det være greit med tekst :P

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den "Na'vi" oversettelesen er ikke undertekst, den ligger rett på filmen. Den er vel også gul (?), slik at kontrasten reduseres, og i tillegg plassert i scener uten alt for aggressiv 3D effekt. Legg Avatar død i denne sammenhengen.

Om man foretrekker teksting eller ikke, får være opptil enhver. Men undertekst i 3D, vil til en viss grad være ødeleggende for filmopplevelsen. Det er det sikkert om man ikke får med seg handlingen også, så da får man bare velge det minste av to onder.

EDIT: Personlig syns jeg underteksten er ødeleggende i 2D også, siden det fullstendig raserer alle mørke scener. Man får jo ikke med seg en d.... av detaljer i de mørkeste områdene, så lenge øynene blir blendet av underteksten. Gitt at man bruker en projektor eller TV med anstendig kontrast da
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Personlig syns jeg underteksten er ødeleggende i 2D også, siden det fullstendig raserer alle mørke scener. Man får jo ikke med seg en d.... av detaljer i de mørkeste områdene, så lenge øynene blir blendet av underteksten. Gitt at man bruker en projektor eller TV med anstendig kontrast da
    Jeg lurer på om du ikke er litt kresen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nylig blitt eier av tw9000 og er strålende fornøyd men opplever at fokus faller litt ut etter at jeg har sett noen filmer. Så jeg må stadig justere den på nytt.

Noen som har opplevd det samme? Eller vet hva det kan være?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Juster fokus etter at projektoren er varm. De aller fleste projektorer har fokus-drift fra kald til drifts-varm engine
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 35 av 42 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •