Epsons nye (2011) TW5900 og TW6000 (TW9000) - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 42 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 823
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I menyen for "LCD allignment" på tw9000, kan man velge mellom å justere R eller B, og man kan velge mellom R/G/B pattern eller bare G/B pattern. Hva er beste fremgangsmåte her for å justere alt optimalt? Spiller det noen rolle hva man justerer først og sist?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg justerer alltid blått først, og med bare G/B (grønt og blått) synlig. Det grønne panelet er fast, men du kan altså justere rødt og blått panel. Det er lettere å justere blått mot grønt, og rødt mot grønt, enn å justere mot alle tre paneler samtidig (R/G/B)

Epson er også litt "vriene" å justere konvergens på, for det gjøres ved at man justerer hvert av de fire hjørnene, og så beregner projektoren resten av panelet selv. Du må derfor sjekke hele panelet først, slik at du justerer hvert hjørne med hele panelet i tankene. Dersom du justerer f.eks rødt mot venstre og oppover i ett hjørne, og så høyre og nedover i neste, så blir hele det røde panelet "deformert". Samme er det hvis du går inn i sone-justeringen etter at du er ferdig med hjørnene, så er det viktig å ha helhet i tankene. Justerer du til venstre på ett punkt, og til høyre på det ved siden av, så blir området i mellom bare "grøt", og bildeskarpheten blir totalt ødelagt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for oppklarende svar, Gorm! Jeg prøver meg på dette i kveld

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har montert takfestet til min tw6000 4-5 cm feil i forhold til takets midtpunkt. Dette gjør at jeg må vri projektoren pittelitt til venstre for å få bildet på riktig plass. Har dette noe å si for bildekvaliteten? Avstand fra 106" lerret til linse er 3.3 meter. Vil helst unngå å lage flere hull i taket til boligeieren

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke noe å si for bildekvaliteten, så lenge du ikke retter opp eventuell trapes-form via keystone justering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har erfaring med bruk av DreamScreen Acoustic ultraHD V3 sammen med TW9000? Fungerer det, eller gir det plagsomme bi-effekter? Jeg har en sitteavstand på ca 1,5x skjermens bredde.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TW9000W Light power edition

Hei,

Fikk idag hjem min 3 Epson TW9000W (de 2 første hadde riper og fingermerke på innsiden linsen) denne var en Light power Edition fikk med ett filter og bruksanvisning på innstillinger, var også med instruksjon på innstilling av LCD alignment correction ( er dette standard?)

skal jeg bruke dette filtret?

Anders

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Er det noen som har erfaring med bruk av DreamScreen Acoustic ultraHD V3 sammen med TW9000? Fungerer det, eller gir det plagsomme bi-effekter? Jeg har en sitteavstand på ca 1,5x skjermens bredde.
    Jeg har abolutt ingen erfaring, men min forståelse er iallefall at det ikke er den relative avstanden (1.5x) som betyr noe, men den absolutte. Dette fordi strukturen i duken er fast og uavhengig av størrelsen på duken. Hvor langt unna du bør sitte vet jeg imidlertid ikke.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anders260
    Hei,

Fikk idag hjem min 3 Epson TW9000W (de 2 første hadde riper og fingermerke på innsiden linsen) denne var en Light power Edition fikk med ett filter og bruksanvisning på innstillinger, var også med instruksjon på innstilling av LCD alignment correction ( er dette standard?)

skal jeg bruke dette filtret?

Anders
    Regner med at det kun er et ND-filter, som altså reduserer lysstyrken. Om du ska bruke dette eller ikke, er jo helt avhengig av hvor høyt lysutbytte du trenger i ditt oppsett.

Alle Epson projektorer av nyere dato har LCD alignment i service-menyen. På alle nyere TW9000 er den aktivert slik at den er synlig i brukermenyen også.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aabø
    Jeg har abolutt ingen erfaring, men min forståelse er iallefall at det ikke er den relative avstanden (1.5x) som betyr noe, men den absolutte. Dette fordi strukturen i duken er fast og uavhengig av størrelsen på duken. Hvor langt unna du bør sitte vet jeg imidlertid ikke.
    Høres fornuftig ut. Min sitteavstand er i allefall ca 4,2 meter.

Newcomer Swiffer sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer konkret når avstanden blir mindre enn anbefalt på kalkulatoren til projectorcentral?

Jeg har sett en del på tw6000; rommet er 3.3m langt og jeg satser på rundt 80" lerret. Hvis jeg tolker kalkulatoren rett er optimal avstand 2.95m, og det antar jeg er fra linsen til lerret?

Med en fysisk projektordybde på 39.5 cm har jeg ikke mer enn ca 2.9m tilgjengelig, og da jeg planlegger lydtransparent lerret (dreamscreen acoustic ultrahd V2) blir det ytterligere 25cm mindre. Hele rommet mørklegges med sorte gardiner/taktrekk og grått teppe.

Rommet er ikke ment som permanent kino, men jeg ønsker likevel at projektoren gir et tilfredsstillende bilde inntil nytt rom bygges.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følgje denne: ThrowDistanceCalculator Så kan du ha mellom 2.35m og 3.83m frå linst til lerretet med 80" lerret. Så ca. 2.65m skulle gå greit...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har no sett litt på DVE HDEssentials, utan at eg forstår så mykje...

Det eg kom fram til som best var i alle fall at lysstyrke, kontrast, fargemetning og nyanse skal stå på 0 (fabrikkinst.) Det var i alle fall det eg syns såg best ut, etter kjapp testing.

Kva dei andre instillingane, som dei avanserte feks, stiller har eg absolutt ingen peiling på. Så dei tør eg ikkje kludra med endå.

Men kva instilling bør irisen stå på, og kva gjer irisen? (no står den på auto).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Irisen gir deg bedre kontrast mellom lyse og mørke scener. Når behovet for lys i en scene minker (mørk scene), så vil irisen gradvis lukke seg, og på den måten oppnår du bedre sortnivå. Så snart scenen inneholder mer lys, vil irisen åpne igjen.
    De avanserte innstillingene bør du ikke røre. De er ment for gråskala- og fargerom-kalibrering, og til dette trengs måleutstyr (og en god porsjon erfaring).
    Eneste parametre du har nytte av DVE til på en moderne digital projektor, er å justere saturering (lysstyrke på fargene), og bildeskarphet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelpa! Så auto er beste iris-instilling for normal bruk?

Så DVE var bortkasta for min del med andre ord...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg monterte en TW9000 hjemme hos et par som hadde en full-maskert rom, med 4 meter bredt lerret. De måtte imidlertid bytte avspiller, til en som tillot å justere 3D offset til et såpass stort lerret. Før det ble 3D offset såpass stort at det ikke var mulig å skjele nok til å få høyre og venstre bilde til å overlappe, og vi endte opp med noe som minnet om cross-talk. Tror de endte opp med en Samsung blu-ray spiller, hvor det var mulig å sette 3D-offset til ca 120", og det eliminerte problemet
    Hei!
    Jeg er veldig interessert i det du snakker om her.

Hva er optimal/maks skjermstørrelse for 3D blu-ray, når du ikke har denne justeringsmuligheten? Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på om jeg har noe å hente på å kjøpe ny 3D Blu-ray spiller. Jeg finner ingen info om temaet på nett. Jeg har kjøpt en procurve 2.35:1 skjerm på 114" og opplever innimellom noe som ser ut som crosstalk på TW9000, så jeg og lurer på om det har noe med bredden på skjemen å gjøre, siden crosstalk skal være ikke-eksisterende på denne projektoren.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En blu-ray spiller som ikke har denne justeringsmuligheten er typisk satt opp til et 50 tommer bilde, siden andelen TV-apparat i denne størrelsen er svært høy.

Da sier det seg selv, at 114 tommer - med tilnærmet samme sitteavstand - gir en 3D-offset som er alt for stor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor utsatt er tw9000 for moire fra et lydtransparent lerret? Duken blir dreamscreen ultrahd v2/3. Jeg leser flere som ikke merker noe etter vinkling av lerretet, men av egen erfaring vet jeg at jeg gremmes lett over skavanker i bildet.

Sikre alternativer er vel kanskje sony sin hw30 eller en dlp-sak, men har bitt meg litt fast i all skryten rundt tw9000.

Rommet er kledt i sort bommulsstoff.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort lerret skal du benytte?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I første omgang relativt lite, rundt 7-80". Rommets størrelse er 1.9x3.3m. Ikke helt optimalt, men det er kun midlertidig og ment som innføring i oppsett av høyttalere og bilde.

Et permanent rom med god lyskontroll er under oppføring; da blir lerretet minimum 120".

Side 32 av 42 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •