Epsons nye (2011) TW5900 og TW6000 (TW9000) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 42 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 823
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har målt litt på projektoren nå, og den viste seg å har mer å gå på. Fargerommet var veldig bra rett ut av esken, med unntak av lysstyrken i blått, som ligger noe høyt (som på de fleste projektorer). Satureringen ligger imidlertid alt for høyt, med kraftig overmetning som resultat (også dette "normalt"). Det positive var imidlertid at gamma lå litt lavt, i tillegg til at brigtness lå litt høyt. Med disse verdiene korrekt justert, hadde projektoren enda bedre bildedynamikk å by på. Må få målt ANSI-kontrasten i løpet av kveldene, men den virker å være veldig høy sammenlignet med tidligere modeller. Sorte områder i ellers lye scener ser virkelig sort ut, og det beste av alt, med mye mindre "støy/uro" enn f.eks på HW30.
    Fyllingsgraden (på pikselnivå) er også noe forbedret med de nye panelene Epson benytter i TW9000.
    Må si jeg begynner å like denne projektoren svært godt :-)
    Skal kalibrere opp en for et AV-magasin på torsdag, og da får jeg også sett hvordan den yter på et hvitt lerret.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende projektor!

Hvordan er magefølelsen med tanke på hvordan TW9000 står seg på TW5500 i 2D?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er grei skuring, jeg vil påstå at TW9000 lett overgår TW5500 i alle disipliner.
    Synd du ikke er på disse trakter Ak, så skulle du fått sett den med egne øyne. Andre som måtte være interessert i å se hva den duger til, står fritt til å ta kontakt. Jeg stiller hjemmekinoen til disposisjon :-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er grei skuring, jeg vil påstå at TW9000 lett overgår TW5500 i alle disipliner.
    Synd du ikke er på disse trakter Ak, så skulle du fått sett den med egne øyne. Andre som måtte være interessert i å se hva den duger til, står fritt til å ta kontakt. Jeg stiller hjemmekinoen til disposisjon :-)
    Hvordan synes du denne er i forhold til HW20/30 i 2D Gorm?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns den er fullt på høyde, med unntak av fyllingsgrad. I små objekter er det fortsatt mulig å se piksler (med "supersyn") på TW9000, selv om den er bedre på dette enn TW4400/5500. SXRD har jo på sin side ikke synlig pikselstruktur.

Når det gjelder dynamikken i bildet, så har jeg vært litt forsiktig med å uttale meg, da jeg ikke var sikker på lerretets påvirkning (nytt lerret). Nå har jeg målt ANSI-kontrasten, og det bekrefter inntrykket mitt. TW9000 måler faktisk ti prosent bedre ANSI-kontrast enn HW30!! 370:1 målte jeg etter kalibrering. Dette er målt i øko-modus, og med deaktivert iris (altså helt åpen). Målt på sjakkbrett-mønster, med Konica-Minolta T10 rette mot linsen, plassert ca 1,5 meter unna. At en LCD-projektor skulle måle bedre ANSI-kontrast enn HW30 hadde jeg bare ledd av for en uke siden. :???:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med støy av vifter kontra Sony sine, har Epson blitt bedre eller er som før?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe nevneverdig støy i øko-modus. Med full spenning på lampen støyer den ganske mye. Men så skal det også nevnes at den i øko-modus leverer like like mye lys i hvitt som HW30 på "full guffe".
    Den dynamiske irisen har jeg ikke prøvd enda, for sortnivået er mer enn bra nok for meg uten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm. Jeg har en Epson EMP-TW2000 som jeg har hatt i snart 4 år. Jeg er stort sett godt fornøyd med bilde, men synes den er litt lyssvak i Cinema Night, noe som gir mest naturlige farger og best sortnivå. Jeg kunne også tenke meg å oppgradere for å få tilgang til 3D, selv om hovedbruk er 2D. Jeg har et 120" lerret (Adeo Tensio Motorscreen 16:9) (grått), full lyskontroll, mørke vegger og gulv, men foreløpig matt hvitt tak.

Jeg har ikke fulgt med på projektorer de siste årene, og lurer derfor på hva jeg kan forvente meg av forbedringer ved å kjøpe TW9000. Er det mye å hente på 2D bilde?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til TW2000 kan du forvente nærmere 3-4 ganger så høy grunnkontrast, og en bildedynamikk av en helt annen verden. Epson gjorde et virkelig gjennombrudd på kontrastfronten med TW4400/5500, og nå har de gjort det igjen med TW9000.
    TW2000 har aldri hatt lysstyrke nok til å gi god bildedynamikk på ditt 120" lerret, til det er den ikke "kraftig nok". TW9000 vil gi deg bedre sortnivå, og samtidig lysstyrke nok til å gi deg blendende lysstyrke i dagslysscener. ANSI-kontrasten er også mer enn doblet, og det er kanskje det du vil sette mest pris på.

TW9000 har også langt bedre kalibreringsmuligheter. I tillegg har den interpolering som fungerer. Helt konge 3D opplevelse kommer bare som en liten bonus på toppen av løftet du vil oppleve i 2D.
    Har akkurat sett siste "on stranger tides" i 3D, og har ikke sett cross-talk en eneste gang. Finnes ikke sliten, eller bildetrett heller, og hadde jeg ikke lovet fruen at vi skal handle julegaver i morgen, så hadde jeg kastet en ny film avspilleren med en gang.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    I forhold til TW2000 kan du forvente nærmere 3-4 ganger så høy grunnkontrast, og en bildedynamikk av en helt annen verden. Epson gjorde et virkelig gjennombrudd på kontrastfronten med TW4400/5500, og nå har de gjort det igjen med TW9000.
    TW2000 har aldri hatt lysstyrke nok til å gi god bildedynamikk på ditt 120" lerret, til det er den ikke "kraftig nok". TW9000 vil gi deg bedre sortnivå, og samtidig lysstyrke nok til å gi deg blendende lysstyrke i dagslysscener. ANSI-kontrasten er også mer enn doblet, og det er kanskje det du vil sette mest pris på.

TW9000 har også langt bedre kalibreringsmuligheter. I tillegg har den interpolering som fungerer. Helt konge 3D opplevelse kommer bare som en liten bonus på toppen av løftet du vil oppleve i 2D.
    Har akkurat sett siste "on stranger tides" i 3D, og har ikke sett cross-talk en eneste gang. Finnes ikke sliten, eller bildetrett heller, og hadde jeg ikke lovet fruen at vi skal handle julegaver i morgen, så hadde jeg kastet en ny film avspilleren med en gang.
    Sååå... jeg kan forvente en vesentlig oppgradering fra Mitsu HC 7000 (fra høst 2008 ) også med TW9000 - til halvparten av prisen av en Sony VW95? Eller? (selv om den da ville vært enda bedre) Dette i lyskontrollert, mørkt rom (snart med scenemolton også som ligger klar), hvitt 2.35:1 230cm lerret. Alltid syntes Mitsuen har manglet litt "pang" i bildet - selv i mitt lyskontrollerte rom. Synes sortnivået på HC'n (med auto iris) har vært ok riktignok. Men vinner man noe der også på TW9000 så enda bedre

Vet jeg har postet om min "kjøpe snart" mani flere ganger tidligere, så unnskyld hvis du er lei spørsmålene mine, Gorm.

Æsj.... Hadde egentlig tenkt på å spare opp litt og vente og da går for vw95. Men en TW9000 kunne jeg faktisk kjøpt "i dag". Og ha penger igjen Det vil alltid være et personlig spørsmål om oppgraderingene er verdt de store forskjellen i pris. Det vet jeg jo godt.

Det jeg ønsker av en ny PJ er følgende - forhold til nåværende HC 7000:
    - Klart mer lysstyrke i lyse og medium lyse scener
    - Bedre sortnivå, mer detaljer i mørke scener
    - Bedret ansi kontrast med god margin
    - Bedret farger, altså ikke noe fargestikk
    - Tydelig bedret evne til å holde detaljer ved panoreringer, dog ønsker ikke "hjemmevideo effekten". Men med HC7000 synes bildet smuldrer opp så fort det beveger seg. Så ville håpe at nyere PJ greier dette uten at man får den kunstige effekten.
    - Bedre pikseltetthet. Jeg sitter nærme lerretet mitt Dog jeg plages ikke av HC7000 så veldig akkurat.
    - 3D? Nok lys og ikke bli sliten. Ennå til gode å se dette. LED TV 3D flimrer synes jeg. Oppmuntrende det du skriver om TW9000!

Det jeg ønsker å beholde fra HC 7000:
    - Støynivå. Den bråker jo **** ikke
    - Skarphet, men samtidig behaglig kinoaktig bilde (bortsett dette med panoreringene da).
    - Lett bytte mellom 16:9 og 2.35:1 på lerretet mitt, uten unamorphic linse. Dog, hvis de andre punktene er innafor så kan jeg leve med å zoome mellom hver gang.
    - Input lag er ikke større enn at jeg kan lett spille på den. (Skyrim på projektor er fantastisk!)

Er TW9000 svaret hvis man da ønsker en stor forbedring fra HC7000?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapp og detaljert tilbakemelding, Gorm! Jeg er overbevist, og har nå bestilt TW9000 fra avshop (proff-kalibrert). Blir spennende å se hva oppgraderingen gir.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm,
    Denne høres jo veldig bra ut, står den seg mot jvc X30 også? Hvis du har fått sett noe på den da.

Har et rom som har total lyskontroll, vegger tak er sorte.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det går mot en TW9000 her også. Har i grunnen gitt opp å vente på R4000..

Er det innebygd 3D sender? Regner med det siden den selges med 2 par briller. Bør man velge kalibrering mot 3D (sikkert ja)? Blir den automatisk kalibrert i øko-modus eller må man velge noe her?

Blir spennende å se om den er på lager i morgen8)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Hvordan er denne mot hw30? Da spesielt i 2d, men også i 3d. Problemet mitt er at rommet ikke er maskert. Ikke noe lys inn, men har hvit tak.

Står mellom disse to, vanskelig å velge

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at det kan være et vanskelig valg, og for å være helt ærlig så vet jeg jammen ikke hvilken jeg ville valgt. Nå er ikke jeg noe nidkjær sortnivå-hore, så det kan nok være jeg hadde gått for TW9000 pga det vanvittige trykket i 3D-bildet. Det er faktisk såpass at jeg har støtt på et nytt problem. Pga lyset fra lerretet, så reflekterer kinnene mine såpass mye lys at det ødelegger kontrasten gjennom brillene. Tror jammen den må blir 3D-aften med burka, eller en eller annen form for maskering av ansiktet :shock: Merkelig at det ikke finnes 3D briller som sitter tettere til ansiktet, slik at man slipper slike refleksjoner?

@Potetgullmannen
    Når det gjelder ønskene for en ny PJ, så kan vi vel stort sett tikke av alt sammen. Når det gjelder piksel-tetthet, så har vel HC7000 D6 paneler. Disse har en fyllingsgrad på magre 43%. TW4400/5500 har D7 paneler, med fyllingsgrad på 52%. TW9000 har nye paneler, og der er fyllingsgraden økt til 65%, altså rundt 50% forbedret fyllingsgrad i forhold til HC7000.
    Når det gjelder støynivå, så er det lite som matcher HC7000, men så er den ikke akkurat noen "lyskanon" heller.
    Om du gidder å zoome eller ei, må du nesten vurdere selv. JVC og VW90 representerer jo en helt annen verden i den disiplinen.
    Siden jeg ikke spiller, og blu-ray kjører auto lip-sync, så har jeg ingen forutsetninger for å si noe om input lag. Sønnen min hevder det ikke er noen forsinkelse i forhold til spill (ikke mer avansert enn Lego Star Wars og Batman, han er bare 6 år) på TW6000, og kan ikke tenke meg at TW9000 ikke takler dette greit? Det som vanligvis er problemet, er at man aktiverer en masse prosessering i projektoren, og da kan det jo oppstå en del forsinkelse. Det er i alle fall ikke oppdateringshastigheten på selve panelene som er problemet, disse kan jo tross alt kjøre 480 oppdateringer i sekundet.

Til ditt avsluttende spørsmål, så vil jeg si at det er veldig mange projektorer som vil oppleves som en solid oppgradering fra HC7000 ;-)

@Enus
    Det er vanskelig å si noe fornuftig i forhold til X30. Denne har jo en egenskap den er enerådende på, og det er dynamikk i mørke scener. Er dette noe du setter sentralt, så finner du neppe bedre. Du har jo også et rom der dette kan utnyttes i fullt monn. Motorisert linse, med linseminne er jo også noe enkelte verdsetter høyt. X30 er ikke like enkel å kalibrere som TW9000, og den har ikke mulighet for fargerom-kalibrering.
    Jeg har heller ikke sett X30 i 3D, så det kan jeg ikke uttale meg om enda. En ting er i alle fall sikkert, og det er at kjøpere i denne prisklassen har mye snadder å velge blant.

@Dolbytor
    IR-senderen er innebygget, og fungerer uten problemer i mitt rom. Det er også mulig å koble til ekstern sender for de som måtte ha behov for det, men denne følger ikke med i esken tror jeg.

@tommyt
    Hvor sort lerret skal du fylle? Grå eller hvit duk?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ventet på en verdig erstatter for min HW15. Bestilling er lagt inn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Viftestøy 2D og 3D vs HW30?

Hvordan er viftestøy i forhold til HW30? Er såpass allergisk for støy at jeg lagde en egen hushbox for Panasonic PTAE700 som kjører enda, og hadde vært fint å slippet dette igjen

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viftestøy i 2D er ikke neo issue på noen av dem. I 3D støyer TW9000 en god del mer enn HW30, men det er ikke noe irriterende pitch på "støyen". Jeg har den rett bak hodet, og må ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt over støybildet før du spurte. Ergo, jeg opplever det ikke som plagsomt. Du har forøvrig 2 3D-modus, en Cinema 3D, og en Dynamic 3D. Sistnevnte støyer mest, men leverer også så mye lys at det ble umulig å se på i mitt maskerte rom. Cinema 3D har nydelig fargegjengivelse, og veldig nøytral fargetemperatur (sett gjennom brillene).

Skal innrømme at jeg ble litt skremt første gang jeg aktiverte 3D, for da satte projektoren igang med en "brøl". Viftestøyen roet seg imidlertid etter 2 sekunder, og siden har den aldri fremvist samme viftestøy ved aktivering av 3D.

Dersom du er fanatisk i forhold til støy, så vil du irritere deg grønn over irisen i TW9000. På grunn av den gode grunnkontrasten har jeg ikke følt noe behov for å bruke den, og hørte den faktisk for første gang i dag. Den ble raskt deaktivert, og kommer aldri til å bli aktivert igjen ;-)

Dersom støy er en veldig viktig faktor, så er vel HW30 enestående i disiplinen høyt lys-utbytte og lav viftestøy.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt på dette her:
    AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey OG BrightWhite xWideFrame 16:9 200cm/92"

Altså 92", kan velge hvit eller grå.

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ligger TW-6000 på postkontoret, hentes om en time. Får ikke gitt noe særlig tilbakemelding på den enda, og jeg har lite å sammenligne med... Stort sett vært borte i "jobb"-projektorer tidligere. Bør jeg handle en 2.35:1 linse og hvor får man kjøpt en sånn?

Side 3 av 42 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •