Epsons nye (2011) TW5900 og TW6000 (TW9000) - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 42 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 823
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Begge kan triksast til slik at linsa går flukt med toppen av bildet...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på eventuelle vibrasjoner i trappa, ville jeg vurdert dette nøye før jeg hang noe i selve trappetrinnet. Mulig det ikke er merkbart, men ser for meg at kontinuerlig bevegelse på en pj ikke nødvendigvis er det gunstigste mtp lampe, optikk og elekronikk.

Vil det være bildemessige merkbare forskjeler ved å henge den 30 cm lenger bak?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Med tanke på eventuelle vibrasjoner i trappa, ville jeg vurdert dette nøye før jeg hang noe i selve trappetrinnet. Mulig det ikke er merkbart, men ser for meg at kontinuerlig bevegelse på en pj ikke nødvendigvis er det gunstigste mtp lampe, optikk og elekronikk.

Akkurat det siste der eg lurer på.

Har stiva av trappa med sstk 36x68, men er usikker kor mykje det hjelper. Evt. om det er noko vibrasjonar der. Mens eg ser film, vil jo ikkjetrappa vera i bruk... Fordelen med å henga den under trappa, er at eg slepp å få den rett over hovudet. I tillegg er det der meir treverk å skru inn i. Skal den henga foran trappa, må den festast i takplata (spon). Dei er stifta på plass med maaange takplatestiftar, men veit ikkje kor mykje det tåler... Fordelen med å ha den foran, er at det ikkje er under trappa, det ser kanskje litt betre ut, og det er ikkje fare for at nokon kan skalla i den. I tilleg kjem den ca. 1.5cm til venstre frå sentrum av rommet, viss den står under trappa. Men lerretet er ikkje hengt opp endå, då det kan eg justera. Det same kan eg med høgda på lerretet.

Så det er om det har noko å sei for bildet eg er mest spent på.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått TW6000W, og er ganske så fornøyd, MEN:
    Skal auto-iris lage en slik knakelyd? Heller plagsomt. Er det anbefalt å skru av auto-iris?

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Gorm på pm: "Ved å deaktivere irisen, så skal du se støyen forsvinner. Men da forsvinner også en del av sortnivået, og du sitter igjen med bare grunnkontrasten (rundt 1000:1)".

Har samme projektor og samme "problem", men kun hørbart på lavt volum så iris står på.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Ingen som kan svara på dette?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Ingen som kan svara på dette?
    Det kommer i grunnen litt an på hvilken posisjon zoom og linseforskyvning har i utgangspunktet. Dersom man opererer i grenseland, og kan kommer mer innenfor normalområdet ved å flytte projektoren, så kan det være gunstig. Utover det så tror jeg neppe man vil få synlige forbedringer i bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Med min bildestørrelse kan PJ stå mellom 2.7 og ganske mange meter i frå. Så om eg set den 2.9 eller 3.2 meter i frå splar lita rolle? Eg greier å få sentrert den midt på bildet og linsa går flukt med toppen av bildet. Så det er berre avstanden eg er usikker på.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller lengre unne, enn nærmest mulig. Dette for å sikre best mulig uniformitet i bildet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, då prøver eg meg på å montera den under trappa. Kanskje greier eg 3.3m og.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet noe om TW6000 har problemer med fokus? Jeg har målt absolutt alle vinkler, og avstander. Alt stemmer. Likevel er det slik at bare en av sidene i bildet er helt i fokus, enten høyre eller venstre.

Kan dette skyldes at linse er feilslipt eller noe slikt? Vil nødig sende projektor inn til epson (klarer meg strengt tatt ikke uten).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som en optisk feil ja.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3D bilde

Hoi!

Når jeg ser på 3d så syns jeg ikke jeg får nok bilde ut i rommet, virker som jeg har mere dybde i bildet. Sitter med epson 9000 og dreamscreen v2(feilbestillte) med 1 i gain,bruker playstation som avspiller. Bilde går gjennom onkyo 5009. En kompis mente han hadde lest at man burde ha gain 1.3 på lærretet, kan dette ha innvirkning på bildet som kommer ut i rommet? Hva skal til for å få mere ut av 3d bildet? Syns bildet er veldig bra i seg selv,men savner liksom mere bevegelse ut i rommet.

Over til en annen sak som også er rart, av og til når jeg skrur på projektoren, så går vifta på fullt og så begynner lampa å lyse rødt. Har jo nesten ikke brukt den eller skrudd den av med en gang etter bruk.

Takk for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ferdinan
    Hoi!

Når jeg ser på 3d så syns jeg ikke jeg får nok bilde ut i rommet, virker som jeg har mere dybde i bildet. Sitter med epson 9000 og dreamscreen v2(feilbestillte) med 1 i gain,bruker playstation som avspiller. Bilde går gjennom onkyo 5009. En kompis mente han hadde lest at man burde ha gain 1.3 på lærretet, kan dette ha innvirkning på bildet som kommer ut i rommet? Hva skal til for å få mere ut av 3d bildet? Syns bildet er veldig bra i seg selv,men savner liksom mere bevegelse ut i rommet.

Over til en annen sak som også er rart, av og til når jeg skrur på projektoren, så går vifta på fullt og så begynner lampa å lyse rødt. Har jo nesten ikke brukt den eller skrudd den av med en gang etter bruk.

Takk for svar.
    Ikke alle 3d filmer har ut it rommet gimmicks, men noen har, monsters vs aliens (pingpong pallene som forskeren bruker i begynnelsen) og den undervans demo filmen som ble gitt med Samsung 3d tv har noen ut av bilde scener som er virkelig bra. Ellers prøver vel de som lager 3d filmer å unngå 3d bare for 3d'n sin skyld. Har bare sett en 3d film på en Epson 6000 og det var the Three musketeers 3d, den hadde bra 3d men husker ikke om den hadde noe ut av bildet 3d...
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt over, "ut i rommet objekter" er filmavhengige. Prøv f.eks Sammy's eventyr.
    Lerret med høy gain, som ikke gir problemer med rest-polarisering (magenta og grønne flekker/områder på lerretet) er veldig dyrt. Da må du i tilfellet se etter spesielle lerret som er beregnet for 3D bruk, og som ikke reflekterer polarisert lys "ujevnt".
    Det at projektoren ikke tenner lampen hver gang, er en reklamasjonssak. Jeg ville sjekket med Epson support.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ferdinan
    Hoi!

Takk for svar.
    Min tw9000 bruker også litt tid med full guffe på viftene og ikke bilde, men det kommer etter 1min. Dette har skjedd meg 2 ganger, men begge gangene var det ett par dager siden jeg hadde vært i bunkern.

Newcomer trondkk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har lett litt her på forumet, og andre steder, uten å finne svar på akkurat "mitt" spørsmål så jeg prøver meg på å spørre.

Jeg er i ferd med å overta en bolig i Arendal og her er det et rom i kjelleren som er roughly 5,5x3,5m. Rommet er "dessverre" lyst på vegger og tak men med grått gulv. Etter å ha sett litt her ønsker jeg å plassere en Epson EH-TW9000W i taket i bakkant av rommet i lengderetningen. Noen som ser betenkeligheter med en slik løsning? Er det noe takoppheng som anbefales spesielt?

Så ønsker jeg et lerret som dekker det meste av kortveggen (gjerne opp mot 3m) slik at det akkurat er plass til mine to fronthøyttalere på hver side.
    Jeg ser at feinscmeckerne poengterer at et mindre bilde gir en "roligere" filmopplevelse men jeg er av dem som gjerne sitter lagt framme i kinoen og dermed liker opplevelsen av å måtte snu hodet for å følge med på handlingen ;-)
    Siden det er en dør til et kott på veggen der lerretet skal henge må jeg kunne ta det bort når det ikke er i bruk. Har skjønt at et rammelerret er best for å få strekt duken. Kan denne vippes opp og festes i taket etter bruk eller er dette en dårlig løsning? Har sett en mellomløsning, Tab-tension, med en kassett som festes i taket men som strammer lerretet når det rulles ut - finnes det noe slikt til en overkommelig pris? Ellers er siste skanse et tradisjonelt takmontert lerret i kassett. Har skjønt(?) at med nevnte projektor og mulighet for mørkt rom (selv om det er malt med lyse farger) så er grå duk å anbefale? Er det 16:9 eller 2,35:1 man bør gå for?
    Her håper jeg at ekspertisen har noen råd som munner ut i anbefaling av spesifikke modeller (vil IKKE bli brukt mot vedkommende ved en senere anledning ;-) ).

Ellers mottas alt av råd med takk!

Håper noen her inne vil forbarme seg over en nybegynner i hjemmekinofaget som gjerne vil unngå de verste fellene i oppstarten.
    Og beklager virkelig dersom dette er besvart til kjedsommelighet i andre tråder!

Tenker forresten å anskaffe en American vinklet 3-seter fra FNKY.no etter å ha lest gode kritikker her på forumet :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, da er jeg med. Trodde 3d var ut i rommet opplevelde i seg selv jeg.. Tenkte kanskje det hadde noe med oppsettet og utstyret mitt. Fikk se en gammel film hos en kompis før jeg kjøpte projektoren, tror den het noe som reisen til jordens indre. Den så vi med den gamle typens 3d briller, og der var jo ut i rommet effekten stoor så følte meg litt snytt når jeg fikk min må jeg si..

Da har jeg sendt mail til support, så får vi se hva det blir til.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondkk
    Hei.
    Har lett litt her på forumet, og andre steder, uten å finne svar på akkurat "mitt" spørsmål så jeg prøver meg på å spørre.

Jeg er i ferd med å overta en bolig i Arendal og her er det et rom i kjelleren som er roughly 5,5x3,5m. Rommet er "dessverre" lyst på vegger og tak men med grått gulv. Etter å ha sett litt her ønsker jeg å plassere en Epson EH-TW9000W i taket i bakkant av rommet i lengderetningen. Noen som ser betenkeligheter med en slik løsning? Er det noe takoppheng som anbefales spesielt?

Så ønsker jeg et lerret som dekker det meste av kortveggen (gjerne opp mot 3m) slik at det akkurat er plass til mine to fronthøyttalere på hver side.
    Jeg ser at feinscmeckerne poengterer at et mindre bilde gir en "roligere" filmopplevelse men jeg er av dem som gjerne sitter lagt framme i kinoen og dermed liker opplevelsen av å måtte snu hodet for å følge med på handlingen ;-)
    Siden det er en dør til et kott på veggen der lerretet skal henge må jeg kunne ta det bort når det ikke er i bruk. Har skjønt at et rammelerret er best for å få strekt duken. Kan denne vippes opp og festes i taket etter bruk eller er dette en dårlig løsning? Har sett en mellomløsning, Tab-tension, med en kassett som festes i taket men som strammer lerretet når det rulles ut - finnes det noe slikt til en overkommelig pris? Ellers er siste skanse et tradisjonelt takmontert lerret i kassett. Har skjønt(?) at med nevnte projektor og mulighet for mørkt rom (selv om det er malt med lyse farger) så er grå duk å anbefale? Er det 16:9 eller 2,35:1 man bør gå for?
    Her håper jeg at ekspertisen har noen råd som munner ut i anbefaling av spesifikke modeller (vil IKKE bli brukt mot vedkommende ved en senere anledning ;-) ).

Projektoren er nok et riktig valg, spesielt om du ønsker bilde opp mot 3 meter.
    Det er mulig å henge opp et rammelerret hengslet, slik at det kan løftes mot taket når det ikke er i bruk, men da bør du kjøpe kvalitet. Det krever en ekstremt stiv ramme, og i tillegg en duk som ikke strekker seg når den blir hengende horisontalt. Den beste løsningen er nok et tab-tension lerret. Grå duk er absolutt å anbefale, gitt at rommet ikke er sortmaskert.
    16:9 eller 2.35:1 er en smakssak. Dersom dere tidvis ser TV-sendinger, barnefilmer, eller bedriver litt gaming, så er nok 16:9 lerret helt klart å foretrekke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer trondkk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for info Gorm!
    Godt å høre at jeg ikke er helt på jordet allerede i utgangspunktet!

Har du (og gjerne andre) et spesifikt forslag til et tab-tension-lerret på rundt 3M bredde som ikke vil sprenge budsjettene helt for en stakkar? Må takle 3D greit.
    Jeg regner med at lerretet er noe som gjerne har en lenger levetid enn projektoren slik at det ikke er der man bør være gnien. Samtidig så blir jo 10.000,- + for et lerret mye penger...
    Men: Kameler er til for å svelges :-)

Altså:
    Håper du kan gi meg et godt råd til et 130-150" 16:9 grått lerret (som takler 3D greit) som du mener gir god kvalitet til en overkommelig penge!

Mvh. TrondKK

Side 26 av 42 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •