Epsons nye (2011) TW5900 og TW6000 (TW9000) - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 42 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 823
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mags77
    Og multimaskering betyr?
    ...at du kan endre maskeringen mellom 16:9 og 2.35:1. En korrekt maskering gir i motsetning til kurvingen utelukkende positive effekter, der det kan nevnes bedre dybdeeffekt, bedre opplevd kontrast og generelt bedret innrammingseffekt... Det en imidlertid skal være obs på er jo at et fast 2.35:1-lerret har noen bi-effekter, bl.a. vil alle menyer havne utenfor ramma og spill vil ikke passe inn i rammen, så ofte må en ty til å zoome frem og tilbake. På TW9000 har en jo ikke motorisert zoom med minne, så da blir det en del zooming frem og tilbake... Skal ikke være enkelt alltid nei!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...at du kan endre maskeringen mellom 16:9 og 2.35:1. En korrekt maskering gir i motsetning til kurvingen utelukkende positive effekter, der det kan nevnes bedre dybdeeffekt, bedre opplevd kontrast og generelt bedret innrammingseffekt... Det en imidlertid skal være obs på er jo at et fast 2.35:1-lerret har noen bi-effekter, bl.a. vil alle menyer havne utenfor ramma og spill vil ikke passe inn i rammen, så ofte må en ty til å zoome frem og tilbake. På TW9000 har en jo ikke motorisert zoom med minne, så da blir det en del zooming frem og tilbake... Skal ikke være enkelt alltid nei!
    Ok, skjønner. Har du en link til et slikt lerret, og hvor mye må man ut med for et multimaskeringslerret? Så får å være på den sikre siden, så trenger man da et multimaskeringslerret samt en anomorfisk linse for å være godt dekket (og da har man ikke en gang et kurvet lerret...) Detta blir dyrt;-)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Anamorfisk linse trenger du ikke, du bare "overshooter", dvs. viser et 16:9-bilde i 2.35:1-rammen der da kun filmrammen vises...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Anamorfisk linse trenger du ikke, du bare "overshooter", dvs. viser et 16:9-bilde i 2.35:1-rammen der da kun filmrammen vises...
    Hvor mye koster et slikt da? Har googlet det nå, men finner ingen...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mags77
    Hvor mye koster et slikt da? Har googlet det nå, men finner ingen...
    Fant lerretet du snakket om. De selger det på avforum. Men 8000-9000 for et 92 eller 100 tommers lerret, er det verdt det? Og ville du gått for 92 eller 100 tommer med tanke på sitteavstand 3.30 meter og kasteavstand på 3.10 meter med epson tw9000?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for 100 tommer, uten tvil. Size matters! ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En metode som fungerer bra for å avgjøre størrelsen på lerret og om du skal ha 16:9 eller 2,35:1, er å først finne ut hvilken 16:9 størrelse som føles naturlig. Tenk høyden på bildet når du vurderer. Hvis du så har veggplass nok på hver side av det "korrekte" 16:9 bildet kan du velge 2,35:1 med tilsvarende høyde som du kom frem til i 16:9. Da føles 16:9 filmer helt riktig og 2,35:1 filmer mye mer spektakulært men også helt riktig.

en bra nettside for å kalkulere lerretstørrelser er Visual TV Size Comparison : Display Wars

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg var redd eg hadde gått for litt for stort bilete med 92" på ca. 3m. Men det er nok sikkert fordi det er så stor forskjell frå 42"...

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Tenkte bare jeg skulle oppdatere litt ang min TW6000 som jeg hadde problemer med.. Har nå fått byttet i en ny TW6000, og tenkte å vise forskjellen mellom de:

Dette er altså med den gamle som jeg ikke var fornøyd med. Dette er altså det BESTE jeg klarte å få til. Legg merke til "sløret" rundt teksten:
    Epsons nye (2011) TW5900 og TW6000 (TW9000)-img_0231-jpg

Så fra den nyeste, fort og gæli satt opp:
    Epsons nye (2011) TW5900 og TW6000 (TW9000)-img_0232-jpg

Som man ser, er det jo enorm forskjell her! Så ser ut som Epson er litt slappe i kvalitetssikringen på disse projektorene, så om du ikke klarer å få fokus bedre enn på mitt bilde nr 1, så ringer du asap til Epson og sier ifra. Er jo tross alt en PJ til 10 laken, og den bør jo være i bedre fokus enn en projektor til 8k fra 2006:
    Epsons nye (2011) TW5900 og TW6000 (TW9000)-img_0227-jpg
    (som du ser er HELT sharp rundt kantene! )

Så da er det bare å kjøre litt konvergens kalibrering på rødt et par pixler mot venstre, så er den nye TW6000 fit for fight! Dette blir bra!

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var andre boller ja. Fint at det ordnet seg tilslutt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott det orndet seg ja. Må har vært en optisk feil på den første. Det er aldri lett å vurdere bilder, da man ikke vet hvor stor del av problemet som rett og slett skyldes selve kamera. Ser jo nå at det er enorm forskjell mellom første og andre bilde.

Det nederste bildet er en DLP ser jeg. Det rasteret introduserte urovekkende mye "støy" i bildet. Ville nok justert den litt ut av fokus for å bli kvitt noe av støyen. Det er lett å la seg lure til å oppfatte synlig raster som "skarphet", men det er tross alt ikke annet enn en gigantisk mengde støy. Heldigvis er den ikke spesielt godt synlig fra normal titte-avstand ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er lett å la seg lure til å oppfatte synlig raster som "skarphet", men det er tross alt ikke annet enn en gigantisk mengde støy.
    Dette var interessant. Kan du utdype litt? Jeg mener, hvis du sitter nærme og ser på en pc skjerm så kan di se hver enkelt pixel tydlig adskilt fra hverandre og når du ser et photo blir det jo lynskarpt alikevel. Er det ikke ønskelig å justere skarphet på projektor slik at du får så tydelige pixler som mulig?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker ikke om at du ser pikslene. Det er det svarte rasteret du ser mellom dem, jeg refererer til. Når bildet panorerer, eller du har annen bevegelse, så står fortsatt rasteret fast, og dermed blir det en godt synlig artefakt (gitt at du sitter nær nok til å se den). Ved å ta projektoren marginalt ut av fokus, vil pikslene gli mer sømløst over i hverandre, og rasteret forsvinner. Uansett, det var en avsporing, og er vel å betegne som off-topic ops:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var deilig å kunne vri fokusringen på den nye, og se at den faktisk ble i fokus i forhold til den andre! Merkelige saker, Epson hadde heller ikke hørt om noe lignende på disse projektorene.

Er bildet jeg har tatt bilde av(nest nederste), å betrakte som i bra fokus, Gorm? Etter all denne fokusherjinga er jeg blitt så kresen at jeg nesten ikke blir fornøyd lengre! Så må nesten høre fra noen proffe om det er bra eller ei!

DLP er helt riktig ja! En Optoma HD70 som er min forrige projektor. Spennende hva du nevner om rutenettet, det gir jo mening å skru den litt ut av fokus faktisk! Morsomt triks som jeg skal ta med meg videre til andre DLP'er, takk for tipset!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fokus virker å være bra ja, men du kan godt jobbe litt med konvergensen

Rødt skal vel både litt ned, og mot venstre. Blått ser ut til å skulle marginalt mot høyre
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips! Konvergensen er nå ordnet på, og den ble ihvertfall skarpere enn den forrige jeg hadde! Er ikke helt pixel per pixel, men siden jeg jobber med grafisk design så er det godt mulig jeg er litt bortskjemt ang pixler. Er jo liksom feil å sammenligne en 24" skjerm mot et 106" lerret

Men i mørke scener (som f.eks omtrent hele Watchmen) syntes jeg det skjer noe rart? Akkurat som kvaliteten er veldig dårlig. Jeg veit at den ikke er så bra på sortnivået, men dette er noe annet, akkurat som det blir dårlig kvalitet og etterslep i sorte scener.

Lyse scener derimot, som f.eks omtrent hele Art of Flight er jo en fryd å se på! Ingenting å utsette på der!

Er dette noe jeg kan justere til å bli bedre? Er det HDMI kabelen min? (Har en lang (10m) "noname" og gammel HDMI kabel) Noen som vet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke godt å si hva dette er, uten en bedre beskrivelse. Eneste jeg kan si med en gang, er at det ikke skyldes HDMI-kabelen. Hadde den vært problemet, ville du hatt digital støy (prikker), eller fullstendig bortfall/frys i bildet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Takk for tips! Konvergensen er nå ordnet på, og den ble ihvertfall skarpere enn den forrige jeg hadde! Er ikke helt pixel per pixel, men siden jeg jobber med grafisk design så er det godt mulig jeg er litt bortskjemt ang pixler. Er jo liksom feil å sammenligne en 24" skjerm mot et 106" lerret

Men i mørke scener (som f.eks omtrent hele Watchmen) syntes jeg det skjer noe rart? Akkurat som kvaliteten er veldig dårlig. Jeg veit at den ikke er så bra på sortnivået, men dette er noe annet, akkurat som det blir dårlig kvalitet og etterslep i sorte scener.

Lyse scener derimot, som f.eks omtrent hele Art of Flight er jo en fryd å se på! Ingenting å utsette på der!

Er dette noe jeg kan justere til å bli bedre? Er det HDMI kabelen min? (Har en lang (10m) "noname" og gammel HDMI kabel) Noen som vet?
    Jeg vet ikke om det er "Epson super white" på tw6000, men jeg opplevde at den ødela i mørke scener/filmer.
    Jeg hadde et annet fokusproblem på min tw9000. Jeg synes den ikke ble skarp nok, men ved en tilfeldighet så lånte jeg brillene til kona. Vips så var den skarp.... :shock:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super-white kan umulig ødelegge mørke scener, da den kun strekker referansepunktet for hvitt fra 235 til 255. Altså fra hvitreferanse i video-level (235), til absolutt hvitt som ligger på 255. Øker du så kontrasten, kan du flytte hvitpunktet nedover igjen (og få tilbake lysstyrken du tapte), men da kan du unngå at projektoren klipper hvitt i nær-overeksponert kildemateriale. Super-white endrer ingen ting i mørke områder. Den må i tilfellet ha blitt brukt i kombinasjon med noe annet (brightness?), som har flyttet sortpunktet ditt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har egentlig ikke gjort noe annet enn å justere konvergens på den, og husker det var samme på den forrige TW6000 jeg hadde også. Akkurat som fargene glir litt ihverandre når det er mørkt. Litt merkelig å se, kan ikke huske at det var slik på DLP.

Så også at projektoren plutselig hadde satt på overscan til 8%, og så også at noise reduction stod på 1. Skrudde av begge to, og skal sjekke om dette hjalp i morgen. Håper på det!

Side 24 av 42 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •