Epsons nye (2011) TW5900 og TW6000 (TW9000) - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 42 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 823
    Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Då har eg fått TW6000 i hus

Når eg skal plassera PJ. Er det slik at eg bør plassera den så nært lerretet eller så langt i frå sommogleg (mtp. zoom)? Eller har ikkje det noko å sei?
    Jeg har hørt at lengst unna er best, men jeg aner ikke om det stemmer.

Du kan jo prøve det selv med å flytte på pj.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har berre ca. 3.2 - 3.3 me frå lerretet til ei trapp som kjem i vegen, så eg har ikkje mulighet til å flytta den meir enn nokon cm fram eller bak trur eg. Med så lite til eller frå har det kanskje ikkje noko å sei?

Skal eg ha den lenger vekk, må eg festa den i eit trappetrinn. Men det går kanskje an...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lengst fra, er vanligvis det man foretrekker. Dette har flere årsaker, men en av de viktigste grunnene er at man får mindre "problemer/utfordringer" med geometri og lys-uniformitet, med tanke på at man benytter en mindre overflate i optikken. Andre fordeler kan være blant annet høyere kontrast og mindre refleksjoner fra "lerret til rom" (grunnet mindre vinkel på lysstrålen).

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Hvor får man kjøpt originale TW6000-briller?
    ps.no har den beste prisen på de orginale brillene.

ps.no - 3D Glasses - ELPGS01
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin
    ps.no har den beste prisen på de orginale brillene.

ps.no - 3D Glasses - ELPGS01
    Beste prisen finner man på Prisjakt: Epson ELPGS01 - 3D-briller - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Pr. tidspunkt er den på Deal.no, takk for tipset :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Lengst fra, er vanligvis det man foretrekker. Dette har flere årsaker, men en av de viktigste grunnene er at man får mindre "problemer/utfordringer" med geometri og lys-uniformitet, med tanke på at man benytter en mindre overflate i optikken. Andre fordeler kan være blant annet høyere kontrast og mindre refleksjoner fra "lerret til rom" (grunnet mindre vinkel på lysstrålen).
    Så om det hadde vert mogleg, burde eg prøvd å få den over 4m frå lerretet på 92"?

Eg får den desverre ikkje meir enn ca 3 m frå...

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk Epsons ThrowDistanceCalculator så finner du ut at det nærmeste du kan ha den er 2.71m mellom linse og lerret.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det fann eg ut før eg kjøpte den. Men det eg lurer på er om eg bør streba etter å få den så langt frå lerretet som mogleg? Om det vil gje meg betre bilete å ha den 3.3m i frå enn 2.8m i frå feks?

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha den så langt ifra som du kan. Det rådet Gorm meg til å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Ingen som kan svara på spørsmålet ang. plassering av PJ?
    Nærmest mulig lerretet gir best mulig lysutbytte fra pj, så hvis du synes det støyer endel fra pj så kan du jo med fordel ha projektoren nærmere og bruke lav "lyskontroll"-setting (eller hva det heter)som gir mye lavere viftestøy.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig feil.
    Det gir mer lys midt i bildeflaten, men pga brattere kastevinkel ut til sidekantene, vil disse fremstå mørkere. Jo nærmere du plasserer projektoren, jo dårligere lys-uniformitet får du på lerretet.
    Det er en av grunnene til at du alltid bør plassere projektoren så langt unna som mulig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK! Jeg har ikke lagt merke til dette selv, men bruker kurvet lerret som sikkert kompenserer noe for den effekten. Men det du sier høres veldig fornuftig ut, så jeg legger meg helt flat.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det skal ofte en hel del avvik i lysuniformiteten før en ser dette i normale omstendigheter. Det en imidlertid kan se avvik rundt, som er mer plagsomt i praksis, er "lyse hjørner" i mørke scener som altså er det omvendte fenomenet av det som normalt skjer ved at lysintensiteten reduseres. Nå er det jo mulig også lyse hjørner forsterkes av bruk av en større optisk flate, men jeg tror dette fenomenet skapet tidligere i "enginen" og dermed ikke vil ha noe innvirkning i så måte.

...med andre ord Monitor; tror ikke dette med redusert lys som følge av kort shoot er et "problem" du trenger å se etter, for selv om du skulle klare å skimte dette som et issue er det i praksis - etter MIN erfaring - ikke noe en legger noe som helst vekt på under filmtittingen...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva du mener her Lygren? Mener du at man ikke bør legger forholdene til rette for en best mulig løsning, fordi du i praksis ikke ser forskjell? Spørsmålet var jo om det ga bedre bilde å plassere projektoren så nært som mulig, og da kan du jo ikke gjøre annet enn å anbefale den beste løsningen, nemlig å plassere den lengst mulig unna? Det er mye annet man kan slurve, med før man slurver med uniformiteten i bildet. ;-)

Når det gjelder Monitor, så er det ikke noe issue for ham, da han her kurvet lerret.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Skjønner ikke helt hva du mener her Lygren? Mener du at man ikke bør legger forholdene til rette for en best mulig løsning, fordi du i praksis ikke ser forskjell? Spørsmålet var jo om det ga bedre bilde å plassere projektoren så nært som mulig, og da kan du jo ikke gjøre annet enn å anbefale den beste løsningen, nemlig å plassere den lengst mulig unna? Det er mye annet man kan slurve, med før man slurver med uniformiteten i bildet. ;-)

Når det gjelder Monitor, så er det ikke noe issue for ham, da han her kurvet lerret.
    Hva en legger vekt på er selvsagt helt subjektivt, men MIN mening er altså at uniformitetsdifferanser som følge av plassering av projektor i så måte har svært liten innvirkning på slik JEG opplever et bilde. At du imidlertid vektlegger dette er selvsagt helt i orden... Hvis du lurer på mine øvrige prioriteringer er eksempelvis en fargekalibrering noe jeg setter veldig mye høyere...

Jeg synes heller ikke at litt geometrisk avvik er noe større issue heller for øvrig, og synes effekten av et kurvet lerret er vel verdt det lille kompromisset i så måte. Smaken er som baken, og prioriteringene like så.

Når det er sagt; har du muligheten til å plassere projektoren langt unna er det jo absolutt ikke noe i veien for å gjøre nettopp det for jeg sier jo ikke at det ikke har NOEN effekt...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hva en legger vekt på er selvsagt helt subjektivt, men MIN mening er altså at uniformitetsdifferanser som følge av plassering av projektor i så måte har svært liten innvirkning på slik JEG opplever et bilde. At du imidlertid vektlegger dette er selvsagt helt i orden... Hvis du lurer på mine øvrige prioriteringer er eksempelvis en fargekalibrering noe jeg setter veldig mye høyere...

Jeg synes heller ikke at litt geometrisk avvik er noe større issue heller for øvrig, og synes effekten av et kurvet lerret er vel verdt det lille kompromisset i så måte. Smaken er som baken, og prioriteringene like så.

Når det er sagt; har du muligheten til å plassere projektoren langt unna er det jo absolutt ikke noe i veien for å gjøre nettopp det for jeg sier jo ikke at det ikke har NOEN effekt...
    Så du anbefaler heller et kurvet lerret kontra et rett? Hva er egentlig forskjellen i praksis?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat kjøpt meg min første projektor, en Epson TW9000, og skal nå kjøpe lerret. Jeg kommer til å sitte 3.30 meter unna lerretet, og kasteavstand kommer til å bli ca 3.10 meter unna lerret. Det eneste jeg egentlig har bestemt meg for er at det skal være i formatet 16:9. Så hva anbefaler dere folkens? Hvor stort, rett eller kurvet, og grått eller hvitt lerret? Jeg kommer ikke til å ha fullstendig lyskontroll da jeg har lyse vegger og tak.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kun film det skal brukes til? I såfall går det an med buet.

Men jeg tror jeg hadde kjøpt flatt om jeg skulle hatt nytt lerret i dag.

92" - 100" synes jeg er fornuftig størrelse på den sitteavstanden, selvom mange bruker mye større enn det. Hva har du plass til?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg vil ikke verken fraråde eller spesielt anbefale kurvet lerret ettersom det er nærmest umulig å si hva den enkelte legger i både effekten og bi-effekten av en slik løsning. Jeg er imidlertid personlig veldig glad i den effekten en slik kurving gir.

Det sikreste og noe du garantert blir fornøyd med er jo derfor å heller gå for en vanlig rett ramme.

Det som etter mitt syn imidlertid er enda viktigere enn kurvet eller rett ramme er jo for øvrig korrekt maskering, så her er det mange forhold å ta stilling til. Jeg ville personlig valgt et 2.35:1-maskert lerret hvis måtte velge mellom 16:9 og 2.35:1-maskering, men aller helst ville jeg jo ønsket multimaskering...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg vil ikke verken fraråde eller spesielt anbefale kurvet lerret ettersom det er nærmest umulig å si hva den enkelte legger i både effekten og bi-effekten av en slik løsning. Jeg er imidlertid personlig veldig glad i den effekten en slik kurving gir.

Det sikreste og noe du garantert blir fornøyd med er jo derfor å heller gå for en vanlig rett ramme.

Det som etter mitt syn imidlertid er enda viktigere enn kurvet eller rett ramme er jo for øvrig korrekt maskering, så her er det mange forhold å ta stilling til. Jeg ville personlig valgt et 2.35:1-maskert lerret hvis måtte velge mellom 16:9 og 2.35:1-maskering, men aller helst ville jeg jo ønsket multimaskering...
    Og multimaskering betyr?

Side 23 av 42 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •