Epsons nye (2011) TW5900 og TW6000 (TW9000) - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 42 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 823
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Epson USA har nå publisert firmwaren på deres hjemmesider:

Epson PowerLite Home Cinema 5010, FAQ - Technical Support - Epson America, Inc.

Har i dag vært i kontakt med Epson Norge.
    De gjør ikke noen firmware oppdatering med mindre det foreligger feil på projektoren. De sier også at den amerikanske modellen 5010/6010 ikke må forveksles eller sammenlignes med den europeiske modellen.

Ser jo imidlertid at flere europeere har oppdatert sin europeiske versjon med den amerikanske firmwaren med hell. Er det noen her som sitter på mere informasjon angående dette ? Gjør AVshop firmware oppdateringer ? :-?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd; bare smør deg med litt tålmodighet ;-)

Jeg ville ikke lagt inn den amerikanske software versjonen
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som et godt råd.

Det er vel bare å smøre seg godt inn8)

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jaggu meg TW6000 i hus etter mye frem og tilbake. Tror jeg skal bli fornøyd med denne!

MEN, syntes det var vanskelig å justere fokuset på den. Justerte etter meny-skriften, men fikk den aldri til å bli helt sharp! Akkurat som det blir litt blåskjær elns og blurry rundt teksten. Er jeg talentløs til å justere fokus? Noen som har noen triks her?

Ellers lurer jeg på hva som er de optimale innstillingene på den? Cinema som program? Skin tone?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Da var jaggu meg TW6000 i hus etter mye frem og tilbake. Tror jeg skal bli fornøyd med denne!

MEN, syntes det var vanskelig å justere fokuset på den. Justerte etter meny-skriften, men fikk den aldri til å bli helt sharp! Akkurat som det blir litt blåskjær elns og blurry rundt teksten. Er jeg talentløs til å justere fokus? Noen som har noen triks her?

Ellers lurer jeg på hva som er de optimale innstillingene på den? Cinema som program? Skin tone?
    Det med teksten kan høres ut som konvergens problemer muligens. Vet ikke om der er noen muligheter for å justere på TW6000. På TW9000 er det ihvertfall Natural som mest korekt med tanke på farge osv.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konvergens problemer ja, det hørtes ikke så bra ut.. Er den projektoren jeg fikk en DOA da kanskje? Ser også at det er noen slags riper på innsiden av linsa på projektoren, er dette riktig?

Har prøvd i hele dag med å få justert fokus, men får det rett og slett ikke til. Det er ikke helt håpløst bilde, har akkurat sett Transformers 3 på den og det er jo skikkelig bra trøkk og bra bilde. Men når jeg veit at fokuset i menyene ikke er helt sharp, så veit jeg jo også at bildet har mye mer potensiale mtp fokus..

Skal ta et par bilder av det beste resultatet jeg får til straks, samt bilde av ripene på linsa.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, da har jeg tatt litt bilder.

Her har vi bilde av disse ripene i linsa på projektoren. Det er altså ikke utvendig, men på innsiden. Støvet man ser er utvendig. Den ene ripa der syntes jeg er litt grov også.

Så var det fokusen da. Nå har jeg målt, vatret og ordnet slik at PJ henger riktig. Avstand fra midten av lerret til vegg og fra midten av linse på projektor til vegg er lik. Projektoren er i vater, og lerret er i vater. Projektorens øvre linsekant er 3cm unna lerretets øvre kant, så det er close match der.

Her er det beste resultatet jeg klarte mtp fokus på menyen til projektoren:

Jeg syntes jo ikke dette er så bra? Eller er jeg for kresen nå? Ser jo tydelig litt blått rundt teksten, og at den er blurry. Er dette riktig?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Ripene" (antakelig bare striper i den myke coatingen) og støvet er egentlig helt uten interesse, da begge deler ligger langt utenfor fokusområdet.

Skaff deg en liten kikkert med kort fokus-avstand, så får du justert skarpere uten å måtte løpe frem og tilbake til lerretet.
    Du har et konvergens-avvik, der blått og rødt er forskjøvet ca en piksel mot venstre (grønt er fast, og kan ikke justeres).

Hadde jeg kalibrert denne, så hadde jeg antakelig gått inn i service-menyen og korrigert konvergens-problemet. Ikke alle vet det, men TW6000 har samme mulighet for konvergens-justering som "storebror" TW9000
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, deilig å høre at ripene ikke har noe å si. Trodde dette påvirket bildet negativt, på samme måte som om man har støv på en kameralinse så blir det en slags tåke i bildet.

Ang fokus og konvergens, så kan alt dette justeres til å bli helt perfekt? Det er ikke noe galt med projektoren, slik at jeg må bytte den?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra bildene som er postet her, så ser det ikke ut til at det er noe videre konvergensavvik på projektoren. Både lilla og grønn skygge tyder på at det er optikken i projektoren som er synderen (kromatisk abberasjon). Dette kan du ikke gjøre noe med, utover å benytte minimalt med linseforskyvning. Jo mer som benyttes, jo mer kromatiske feil vil man kunne få. Dette vil også påvirke skarpheten.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, det hørtes jo litt kjedelig ut. Er det feil av meg å kreve perfekt skarphet på en slik projektor, på et 106" lerret? Slik at det jeg opplever her, med at kromatisk abberasjon er vanlig, og man ikke får en TW6000 som er noe bedre enn dette?

Har prøvd å justere fokus med kikkert idag, så nå er det absolutt så bra jeg får det til. Litt bedre enn bildene over nå, men fremdeles er det ikke 100% sharp, og teksten er tydelig blurry.

Keystone justering funket absolutt ikke, det ble bare værre. Nå kjører jeg keystone på default.

EDIT: Jeg så en TW2900 her om dagen, med HELT perfekt klar meny, akkurat slik jeg vil ha det. Dette var på et mye mindre lerret (90" ish).

EDIT2: La til noen nye bilder:

Det ser jo ganske blurry ut?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du heller ikke justert fokus korrekt? Hvis det der er det beste du får til, så ville jeg sendt projektoren i retur

Håper du ikke hadde projektoren takmontert når du justerte konvergens? Hadde du det, må du være klar over at justeringspunktet er det motsatte hjørnet (diagonalt) av det projektoren indikerer. Dette er grunnen til at Epson ikke har åpnet denne delen av menyen for annet enn service. For meg ser det nemlig ut til at du har gjort alt mye verre enn det var.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som fokus ikke er justert i det heletatt ja, og det der er det beste som går an... Hvis det ikke er noe mer med fokuseringa jeg har glemt. Stått nå med kikkert og finjustert mm for mm på fokusringen, og den blir aldri helt krisp i fokuset. Stopper liksom der den er på bildet nå, før den blir i ufokus igjen når jeg justerer. Syntes dette var noe aldeles merkelige greier. Hadde jo en Optoma HD70 før, og den har jeg aldri stått å justert med kikkert på før!

Konvergens. Setter den tilbake til default igjen jeg!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har da fått tw6000 opp i taket, og lerret på plass. Har målt opp det som måles skal, og watret projektoren så godt som jeg får til. Det er allikevel en liten forskjell i den likebeinte trekanten som skapes mellom projektor og ytterpunktene på lerret. Dette vil bety at projektor ikke står helt 90 grader på lerret, men dette er så bra som jeg får det til. Videre er det nok 5 mm forskjell i høyde mellom midten av linse og toppen av bildet.

Hvor kilen er tw6000 på perfekt posisjon? Den har ikke lens shift og må da plasseres i en gitt posisjon, men hvor "off" kan denne posisjonen være før det går merkbart utover bildet?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klovnen
    Hei

Har da fått tw6000 opp i taket, og lerret på plass. Har målt opp det som måles skal, og watret projektoren så godt som jeg får til. Det er allikevel en liten forskjell i den likebeinte trekanten som skapes mellom projektor og ytterpunktene på lerret. Dette vil bety at projektor ikke står helt 90 grader på lerret, men dette er så bra som jeg får det til. Videre er det nok 5 mm forskjell i høyde mellom midten av linse og toppen av bildet.

Hvor kilen er tw6000 på perfekt posisjon? Den har ikke lens shift og må da plasseres i en gitt posisjon, men hvor "off" kan denne posisjonen være før det går merkbart utover bildet?
    Man bør alltid strebe etter å montere projektoren "perfekt", men det er klart at små avvik ikke alltid er kritisk. Hvorvidt 5mm er "mye, må du selv avgjør, men dersom du ser at bildet har geometrifeil, og dette irriterer deg, må du nødvendigvis justere høyden på projektor eller lerret. Minimale geometrifeil går imidlertid ikke i vesentlig grad utover bildekvaliteten.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom så små avvik har ein del å sei, lønner det seg å hengja opp PJ først, så lerretet då?

Har mulighet til å få avstandane til vegg/tak 100% lik, men veit ikkje kor beint tak og vegg er hos meg...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følgende oppskrift funka greit for meg (takk til Gorm).

1) Mål ca hvor du vil ha bilde på vegg.
    2) Mål avstand fra vegg til senter bilde (denne skal være lik på lerret og til senter linse)
    3) Heng opp PJ, og watre den opp.
    4) Heng opp lerret der bilde faller på veggen.
    5) Sikre at avstand fra øvre hjørne på lerret er lik til senter av linse på begge sider

Jeg har ca 5mm forskjell på målingene på pkt 5. Merker lite i bilde kvaliteten (tror jeg), og det største problemet er nok at jeg vet at forskjellen er der...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for forklaringa! Då kjem eg til å gjera det slik.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Er det noen her med en TW6000 som kunne tatt et bilde av projektormenyen sin for meg? Skulle gjerne sett hvor bra fokus dere har på deres TW6000!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Firmware

Ser det er flere og flere europeere som har oppgradert sin tw9000 med den "amerikanske" firmwaren.

Åpner man firmware fila i et tekstbehandlingsprogram, f.eks wordpad, ser man jo at EH-TW8000, TW9000, TW9000W, Epson Powerlight Cinema 5010 og 6010 er nevnt.
    Ser jo ut til at denne firmwaren er rimelig universal.. :???:

Side 21 av 42 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •