Epsons nye (2011) TW5900 og TW6000 (TW9000) - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 42 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 823
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blir litt offtopic, men vil bare utdype dette med input lag, det er nok ikke alle som helt forstår hvordan det påvirker spill.

La oss ta et eksempel på et spill som kjører i 60 fps ( frames per second ),som da ikke er uvanlig for nettopp fps spill. 1/60 = 0,0166 ms, da er det 0,016 ms mellom hver frame som vises.
    Hvis en da har 80 ms input lag, vil man da ligge 5 frames etter en som ikke har noe input lag ( 0,080ms/0,016ms )
    Menneske øyet kan identifisere et objekt som blir vist i så lite som bare 0,0045 ms, og kan vel detektere bevegelse eller forandring som er enda raskere, så øyet har ikke noe problem med å henge med.
    På den annen side er fps gamere testet til å ha like god reaksjonstid som jagerpiloter og øye-hånd koordinasjon som hjernekirurger. De fleste FPS gamere har nok en del kjappere reaksjonstid enn snittet på 0,22ms.
    For input lag problemstillingen er ikke reaksjonstid relevant, men hvis vi sier vi har en reaksjonstid på 0,22ms vil den som har 80ms input i praksis har reaksjonstid på 0,30ms, og da alltid ligge 5 frames bak en som ikke har input lag. Motstanderen ser deg hele tiden litt før du ser de på din skjerm. Med det resultat at du da som oftest kommer tapende ut av en duel.
    Det er jo fint mulig å ha mye mer enn 80ms i input lag, bare se på BQ w7000 med FI og DI på, da er det jo snakk om 200ms som er så mye som 12,5 frames .

De fleste vil nok ha mye mer lag en bare input lag til skjermen, hvis en tar for seg pixel lag, input lag fra mus og tastatur på pc (kontroller på konsoll) og nett lag. Alt dette samlet kan gi store fordeler til de som sitter på det rette utstyret og de beste nett linjene.
    For hvermansen er nok ikke dette mye av et problem, men for de som liker FPS spill er lag alltid en faktor. Det er jo ikke noe gøyt å bare bli skutt hele tiden i FPS.
    Det er nok ikke alle som vil merke at de har input lag før de da kommer over på en skjerm uten input lag og merker at de faktisk blir bedre :P

Håper ikke dette får meg til å se ut som noen fanatiker, det er jeg absolutt ikke. Prøver bare å belyse og informere om "problemet". Selv spiller jeg nesten ikke i det hele tatt lengre, har ikke så mye tid til det :/

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for den oppklaringen

Når det gjelder ekstrem gamere, og reaksjonstiden til jagerflygere, så sies det vel at de har øye-hånd koordinasjon som en jagerflyger, og helsen til en eldre kjede-røyker ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Takker for den oppklaringen

Når det gjelder ekstrem gamere, og reaksjonstiden til jagerflygere, så sies det vel at de har øye-hånd koordinasjon som en jagerflyger, og helsen til en eldre kjede-røyker ;-)
    :-D

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TW9000W bestilt! :D

Valget falt på TW9000W selv om AVshop hadde flere billige VW90 på lager. Er ennå usikkert hvor svart jeg kommer til å få rommet (foreløpig er det lyst), så den ekstra kontrasten vil ikke komme til sin fulle rett.

Bestilte W-utgaven med full proffkalibrering. Tok også med 3D-kalibrering... håper dette har noe for seg! Anyways... Pakke med 106'' DreamScreen rammelerret, takfeste og en bitteliten søt kabel som skal gå frem til den trådløse boksen. Så får vi se om det holder i første omgang

Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!
    Tror absolutt 3D kalibreringen har noe for seg

Du får poste inntrykk når du får det "up and running".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg ville siktet mot HW30 med den lerrets-størrelsen, og det rommet du skisserer. Du får da best tilpasning i forhold til behov for lysstyrke, samt at du ikke vill oppleve viftestøyen som sjenerende i det relativt "lille" rommet
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Men forsvarer den at den er 5000kr dyrere? Får TW9000 for 22990kr.
    Da har jeg fått tilbud på HW30ES + 3D sender og 2 briller til samme pris som Budal Radio skal ha for TW9000, så da bør vell valget vær enkelt for min del?

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Gratulerer!
    Tror absolutt 3D kalibreringen har noe for seg

Du får poste inntrykk når du får det "up and running".
    Jeg har svært lite erfaringer med projektorer, så dette blir spennende. Men magefølelsen min er såpass bra at jeg tar sjansen på rammelerret, som gjør det umulig å fortsette med TV i samme stue. Med den relativt begrensede TV-tittingen vi har er håpet at TW9000W kan erstatte denne funksjonen.

Min vesentligste omgang med projektorer er av typen møterom med 1024x768 bærbar BenQ-projektor mot hvit vegg i opplyst rom... Forventer at det ikke kan sammenlignes, hehe
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støynivå

Hvordan er støynivået på TW9000?

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Hvordan er støynivået på TW9000?
    Det har vært nevnt tidligere i tråden at støynivået er lavt, men allikevel noe høyere enn Sonys supre støynivå. Ved 3D skal støynivået være langt høyere pga. det ekstra lyset som dette krever.

Kanskje jeg kan gi min egen rapport neste uke når PJ-en kommer i hus

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så enormt mye høyere i 3D. Ikke la deg skremme av "innledende viftestøy" i det du går fra 2D til 3D første gang, for den roer seg kraftig etter kort tid.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er da den eneste forskjellen på TW9000 & TW9000W modellen bare en trådløs HDMI sender som følger med? Er da mottageren innebygd i W modellen?

Ser diskusjonene rundt laggen, ble ganske overrasket over at projektorer hadde så høy lag. Synd ikke Epson har "Game mode" som Sony har, 30ms kontra 80ms er ganske stor forskjell

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nobrains
    Er da den eneste forskjellen på TW9000 & TW9000W modellen bare en trådløs HDMI sender som følger med? Er da mottageren innebygd i W modellen?

Ser diskusjonene rundt laggen, ble ganske overrasket over at projektorer hadde så høy lag. Synd ikke Epson har "Game mode" som Sony har, 30ms kontra 80ms er ganske stor forskjell
    Forskjellen er at W-modellen:
    • er hvit og svart, ikke helsvart
    • har mottaker for trådløst signal innebygget
    • kommer med trådløs sender som skal kobles til HDMI-kabel

Forsinkelsen ("lag") skyldes ikke trådløsheten. Den opererer på 60GHz-båndet med ekstremt høy båndbredde (7GHz bredt bånd, mener jeg å huske), og den krever nærmest fri sikt. Til film har dette absolutt ingenting å si, spesielt siden forsinkelsen vil være konstant og derfor kan kompenseres for i receiver eller kilde. Jeg skjønner at det kan ha betydning for førstepersons skytespill...

Newcomer kazzygg sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest en del tråder virker det som Epson 9000 typen er veldig populer, hvordan er den sammenlignet med sony hw30?

Newcomer Bullet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frame Interpolation

Gorm,
    Lurer på om FI er automatisk på når man kjører 3D på TW9000?
    Fordi det er ikke mulig å få tligang til FI menyvalget når man kjører 3D inn på HDMI.
    Det er definetivt mer "hakking" på 3D enn 2D, men det er også en sak med 3D selvfølgelig. Så selv om FI er på i 3D så er det også mindre synlig at det er på.
    Siden jeg ikke har sett andre 3D prosjektorer hjemme hos meg så har jeg ingen reference desverre...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doncorl
    Jeg er klar til å bestille en TW6000w. Jeg har i dag en Benq 8720 pj som etter uendelig mange timer er klar for utskifting.
    Jeg regner med at jeg kan bruke følgende takfest : AVshop.no / Vogel's PPC 200 Takfeste (mellomstor til stor PJ)
    Ilag med TW6000w?

I tillegg lurer jeg på om Xpand (x104)briller er å foretrekke fremfor Epson sine briller?

Takker for svar!

Jeg bruker Xpand 104 på 5900 og det funker utmerket!! Funker bra på tv og pj`n
    Gode og ha påer di å.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Hvordan er en TW5900 i forhold til en gammel TW700? Er den bedre på alt? Skal stå i mørk kjellerstue med veldig bra lyskontroll. Har TW700 i dag, men lyst til å oppgradere uten å bruke alt for mye penger.
    Hei!

Jeg oppgraderte fra tw700 til tw5900 og er strålene fornøyd!!
    Den er bedre på alt i forhold til 700 synes jeg.
    God oppgradering for en billig penge.
    Kjøpte og med xpand 104 briller fra avshop og dem funker bra både på tv og pj.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering av TW-9000

Hei,

Dette er vel egentlig spørsmål som kanskje Gorm må svare på.

Har i dag en BenQ W5000 og vurderer og oppgradere til Epson TW-9000 etter å ha lest hele tråden.

Har hvitt tak og hvite vegger med god lyskontroll fra ett vindu.
    Lerret er et Dreamscreen V3 Dyna grey 106".

Tenkte å kjøpe gjennom AVshop og få PJ fullt kalibrert. Har dog noen spørsmål:

1. Ser at det er mulig å få kalibrert for 3D. Legges disse innstillingene da på en egen plass slik at en må velge denne når man skal se på 3D?
    2. Hvis ikke 3D legges på egen plass vil da en 3D kalibrering kunne gjøre at 2D innstillingene forandres og ikke er optimale?
    3. Ville du gått for best mulig svartnivå eller mest punch i lysutbytte? Vil ikke denne PJ gi nok lys uansett?
    4. Har det noe for seg å kalibrere for natt og dagslys?
    5. Når du ser på forholdene mine vilken PJ vil du anbefale: Epson TW-9000 eller Sony HW-30?

På forhånd takk

Mvh
    Carlos

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carlos
    1. Ser at det er mulig å få kalibrert for 3D. Legges disse innstillingene da på en egen plass slik at en må velge denne når man skal se på 3D?
    2. Hvis ikke 3D legges på egen plass vil da en 3D kalibrering kunne gjøre at 2D innstillingene forandres og ikke er optimale?
    3. Ville du gått for best mulig svartnivå eller mest punch i lysutbytte? Vil ikke denne PJ gi nok lys uansett?
    4. Har det noe for seg å kalibrere for natt og dagslys?
    5. Når du ser på forholdene mine vilken PJ vil du anbefale: Epson TW-9000 eller Sony HW-30?
    Hei, jeg kan hjelpe Gorm litt her. Jeg har akkurat snakket med ham etter at han kalibrerte min TW9000W inkl. 3D. (Skal hente PJ-en denne uka.)

TW9000 har 10 minneplasser, med individuell gråskala osv. Gorm har lagt 2D-kalibreringen på de 5 første, og 3D-kalibreringen på de 5 neste. Dermed kan jeg selv endre på inntil fire av disse (for hhv. 2D og 3D) og beholde original kalibrering. Kan også gi dem fritt navn etter ønske.

Jeg gikk for best mulig svartnivå. Jeg tenkte som deg at projektoren har nok lys fra før.

Jeg valgte ikke å kalibrere for natt- og dagslys. Jeg mener dette kan bli litt spekulativt siden det ikke er snakk om en onsite-kalibrering, og hvor mye lys du har om dagen i ditt rom er selvsagt vanskelig å forutsi. Jeg antar at jeg vil bli fornøyd med å justere gamma i så fall. Men Gorm må gjerne rette meg på dette punktet.

Anbefalingen HW30 kontra TW9000 må noen andre hjelpe med

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TW9000W i hus

Da har jeg fått hengt opp min TW9000W med et 106" DreamScreen V2 DynaGray rammelerret. Gorm har kjørt full proffkalibrering inkl. 3D, og dette fungerer utrolig bra i mørke med filmvisning. Virkelig kinofølelse.

Ved TV-titting i dagslys og med lamper skifter jeg til en av de mer lyssterke fargemodusene, "living room" eller "dynamic". Da blir det omtrent som å ha en stor plasmaskjerm i kjellerstuen (bortsett fra dårligere sortnivå, selvsagt). Ikke optimalt til film, men glimrende til TV. Med denne lysstyrken aktivert kjører imidlertid viften på litt høyere gir, slik at den er hørbar, dog ikke plagsom. Ved filmtitting i kalibrert "natural" er viften umerkbar.

Har såvidt fått prøvd litt 3D, også. Dette fungerer veldig bra med god lysstyrke og bra dybde. Har ikke lagt merke til noe cross-talk.

Benytter meg forøvrig av trådløs overføring, og det går helt fint. Eneste er at det tar litt lenger tid (enn med vanlig HDMI) hver gang signalet skifter/brytes, f.eks. mellom oppstartsskjermen på en PS3 og selve filmen.

Har foreløpig ikke aktivert verken FI eller iris. Synes flyten er god på film selv uten FI - mye mykere enn min gamle LCD-TV av en eller annen grunn.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3D på store lerret

Monterte en TW9000W mot et 161 tommer hvitt lerret i dag. Rommet var i utgangspunktet hvitt, men hele fremre del av taket, samt alle veggene, var maskert med sort stoff (stooort rom).
    Det overrasket meg at TW9000 etter kalibrering fikset dette i øko-modus. Med full spenning på lampen, så kjøret de altså 161 tommer med utrolig punch i bildet. For mye lys for film, men helt gull til gaming og TV-sendinger

Når det gjelder 3D på store lerret, så er det imidlertid en ting dere skal være klar over. Vi opplevde veldig mye "cross-talk" i bakgrunnene i bildet. Ved nærmere ettersyn, så jeg at offset mellom høyre og venstre bilde var opp mot 15 cm, og at det dermed ikke var cross-talk vi opplevde. Det var rett og slett slik at vi ikke klarte å skjele nok, til å få høyre og venstre bilde til å "overlappe". De hadde en Samsung Blu-ray spiller, og denne sto default med 55" bildeflate i 3D settingene. Når dette ble korrigert til 115" (spilleren aksepterte ikke større bildeflate enn dette), forsvant dobbelt-bilde i bakgrunnene, og det var null anstrengelse å se 3D

Jeg vet jeg har nevnt dette med viktigheten av riktig "3D offset" i avspilleren tidligere, men en viktig ting kan ikke nevnes for ofte ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 15 av 42 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •