Valgets kvaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer peiper sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valgets kvaler

Har solgt min gamle projektor og er således i markedet for en ny.
    Hadde egentlig sett meg ut Hw-30 og avskrevet både panasonic 5000 og epson 9000. Var derfor helt uforberedt på at panasonic'en og epson'en får såpass gode skussmål i tester utenlands. Dette gjør jo at jeg begynner å tvile på hva jeg skal velge. Det store sjokket kom jo med testen i hjemmekino der panasonic'en kom ut likt(kanskje litt foran)sony'en i følge testeren. Har jo sett uttaleser fra Gorm angående panasonic'en og de var jo ikke så bra, derfor ble jeg litt overrasket over den innleide svensken's konklusjon. Jeg har nå et 77" grått Dreamscreen lerret (kommer nok til å oppgradere til 92-100" tommer til neste år en gang). Jeg har nok 80-85% lyskontroll.

Jeg vektlegger sortnivå, detaljer i det sorte, ikke for hakkede bevegelser og skarphet(ikke for overdrevet ala edge enhancement) samt lavt støynivå.

Kan Gorm eller andre hjelpe til med å pushe meg i rett retning.
    Mvh Terje

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er vel ikke noen svenske som har skrevet den testen du refererer til i Hjemmekino, det er vel en test de har kjøpt fra et eller annet tysk blad?

Jeg har vel sagt mitt i denne saken. Etter å ha kalibrert opp en i kontrollerte omgivelser er jeg enda mer sikker i min sak. Smaken er tydeligvis forskjellig? Jeg er ikke av de som ønsker å se alle dagslysscener som "skumring", og måtte legge godviljen til for å oppleve projektoren som dynamisk. AT5000 har godt under halvparten av lysutbytte til HW30, og da sier det seg selv at det blir rimelig blodfattig. Man bør med andre ord være skikkelig sortnivå-junkie, for å sette pris på en kalibrert AT5000.
    Jeg vil anbefale deg å prøve å få sett de begge før du bestemmer deg, så kan du ta beslutningen på egen erfaring

Her er forøvrig en minireview fra Marcus på Component.se. Markus har lang erfaring med projektorer, og har også mulighet til å se alle modeller i kontrollerte omgivelser.

Nu har jag gjort en första initial kalibrering av vår AE5000 och även jämfört den med HW30 som hänger i taket sedan tidigare.

Panasonic har med AE5000 tagit flera stora kliv framåt mot föregångaren AE4000. Bortsett från den lite flimsiga joysticken till lensshiften så tycker jag att AE5000 känns som ett bättre och mer gediget bygge. Den är också ganska mycket tystare än AE4000, framförallt i sitt höga lampläge där AE4000 "brölade" på en hel del.

Bildmässigt så levererar AE5000 en lugn behaglig bild, med färger som ligger klart inom ramen för godkänt i sitt Rec709 läge. Vitbalansen gav inga större överraskningar utan mättes in enligt konstens alla regler. Däremot finns det lite färgskiftningar i panelen där vårt ex drar lite åt rött i ena hörnet och något åt grönt i ett annat hörn. Inget stort fel som syns påtagligt vid filmtittning, men mäter man i ett av hörnen så blir det så klart helt felaktiga mätningar.

Ljusflödet i kalibrerat Rec709 mättes till 14,8fL på vit Grandviewväv(180cm bildbredd)i sitt låga lampläge(17,6 i High). Ungefär samma ljusflöde som Cinemalägena. Dessa lägen verkar dock utgå från en väldigt stor färggamut så jag har utgått ifrån Rec709 läget. Vi har alltså ungefär samma ljusflöde från AE5000 som från föregångaren AE4000. Svärtan med samma förutsättningar är däremot rejält förbättrad och vi får därför ett betydligt större djup i bilden med AE5000. Jag har valt att kalibrera den med autoiris av, för att behålla en så korrekt bild som möjligt, men även för att på ett lätt sätt kunna jämföra den mot andra maskiner. Slår vi på autoiris så förbättras så klart svärtan, men det rör sig inte om några enorma skillnader, enligt mig.(Sonys autoiris gör större skillnader)

Jämför vi den lite snabbt mot Sonys HW30 så inser man ganska snabbt att det är två maskiner som riktar sig till helt olika förutsättningar. Med samma duk(som ovan) så lämnar HW30 27fL(Low) och 44fL(High) nu när vår Sony har rullat drygt 100 timmar. (Helt ny så lämnade den 31/48fL.)Detta mycket högre ljusflöde kombineras med en otroligt bra förmåga att släcka sitt eget ljus och det är faktiskt så att trots att HW30 lämnar så mycket mer ljus så har den en bättre svärta än AE5000. Faktum är att den faktiskt har bättre svärta än AE5000 när den har autoiris på och Sony sin av. Panelkontrasten är alltså rejält mycket högre på HW30. Det har i en del tester framkommit att AE5000 upplevs som klarare i bilden och att den har en bättre svärta. Det sistnämnda är helt fel, men det finns en lite bromkloss på Sony som antagligen är boven i dramat. På Sony har vi bara fasta gammalägen och det läget som ger högst gammavärde(djupast kurva) anpassat för riktigt mörka rum är inte tillräckligt högt. AE5000 har bättre möjligheter att reglera gammakurvan och därmed anpassa projektorn för riktigt mörka rum. Detta har inget med hur svärtan är, men gör att bilden upplevs klarare och mer transparent när förutsättningarna är riktigt bra.

AE5000 är också en hel del mycket skarpare i bild än sin föregångare i menyerna. Faktiskt också skarpare än HW30. Men med rörlig bild upplever jag tvärtom, där jag tycker HW30 drar det längsta strået. Men det kan vara den högre kontrasten som lurar mig, men jag tror inte det.

I läge Normal så lämnar AE5000 31fL(Low) och 49,8(High) men då med en rejält försämrad svärta och fäger som är allt annat än korrekta.

För att bilda sig en egen uppfattning om vad som passar just dig och ditt rum, så ska man så klart titta själv.

MVH
    Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •