Generelt spørsmål om projektor.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Generelt spørsmål om projektor.

Er det sånn at projektor bør stå så nærme lerret som mulig for å få best bilde? Gjelder i så fall dette uansett projektor? DLP som LCD?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Er det sånn at projektor bør stå så nærme lerret som mulig for å få best bilde? Gjelder i så fall dette uansett projektor? DLP som LCD?
    Nei!!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Noen som har et noe mere utfyllende svar? Jeg kan plassere min projektor med hvilken som helst avstand jeg vil til duken. Duken måler 106" og projektoren er en Epsom EMP-TW700. Hvordan skal jeg finne ut perfekt avstand?

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger mer info om deg og ditt rom for å kunne hjelpe. Mål på rommet? Sortnivå eller dynamikk i lyse scener, viktigst?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har beskrevet tidligere (søk?), så er du best tjent med å plassere projektoren lengst mulig unna lerretet, i alle fall om du benytter en flat duk. Grunnen til det er enkel, det gir mye bedre lysuniformitet over hele lerretet. Tenk deg at du plasserer projektoren veldig nær lerretet, og hvor bratt vinkelen fra linsen ut til lerretets kanter blir. Lyset som kastes i såpass bratt vinkel vil jo i liten grad reflekteres tilbake mot sweetspot, da mesteparten jo havner rett ut på sideveggen. Jo høyere gain duken har, jo viktigere er det å plassere projektoren med maks avstand. Dette siden lerret med høy gain oppnår økningen ved dårligere innsynsvinkel (retningsstyrt refleksjon).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Som jeg har beskrevet tidligere (søk?), så er du best tjent med å plassere projektoren lengst mulig unna lerretet, i alle fall om du benytter en flat duk. Grunnen til det er enkel, det gir mye bedre lysuniformitet over hele lerretet. Tenk deg at du plasserer projektoren veldig nær lerretet, og hvor bratt vinkelen fra linsen ut til lerretets kanter blir. Lyset som kastes i såpass bratt vinkel vil jo i liten grad reflekteres tilbake mot sweetspot, da mesteparten jo havner rett ut på sideveggen. Jo høyere gain duken har, jo viktigere er det å plassere projektoren med maks avstand. Dette siden lerret med høy gain oppnår økningen ved dårligere innsynsvinkel (retningsstyrt refleksjon).
    Herlig svar. Tusen takk. Har denne duken: AVshop.no / INVIDEO Rammelerret 250x147 Grey 16:9

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasser projektoren så langt unna som projektoren og det estetiske i rommet tillater. Da får du beste opplevd lysfordeling/uniformitet på lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •