Jeg har en stund lurt på å gå til innkjøp av en ny projektor og har endt opp på disse to alternativene som oppgradering til en Optoma HD 20 som jeg har fra før av
OPTOMA HD87 Videoprojektor | Hi-Fi Klubben og AVshop.no / SONY VPL-HW20 SXRD-projektor Full-HD. Det er derimot litt vanskelig å danne seg et bilde av de ulike projektorene da de ulike testene som blir gjort i stor grad skjer i rom med mørke vegger og tak hvilket jeg ikke har. Dessuten er det veldig lite informasjon, vertfall her, om hvordan HD 87 er. Jeg har derimot klart å funnet litt på avforums hvor det er blitt gjort 2 sammenligninger mellom denne og JVC HD 750, men det hadde vært kjekt å få noe herfra også .

Rommet i seg selv er 5 x 3 meter og har grått tak og matt oransje vegger. Når det gjelder lyskontroll er den god, så det lille lyset som kommer inn i rommet fra tid til annen er veldig dempet og gjør ikke så mye av seg.
Lerret som benyttes er grått og er på 94" i 16:9 og 104" i 2,35:1.

I forhold til preferanser finner jeg det litt vanskelig å sette fingeren på hva jeg egentlig ønsker meg. Jeg har vertfall lagt merke til at sortnivået på min nåværende projektor er langt ifra fantastisk og jeg regner vel nesten med at begge disse alternativene vil være en god oppgradering på dette punktet. Det er vel uansett flest filmer som drar nytte av et bilde med bra punch i enn bra sortnivå, selv om filmer som Sin City, Dark Knight og Tron ville vært morsomme å se med et godt sortnivå. Men som sagt, jeg har problemer med å sette fingeren på hva som er mest ønskelig, så det å få et enkelt "A er bedre enn B på..." ville vært utrolig greit.

Jeg vet at det er mulig å få en demo på HD 87 hos HFK er i byen, men det er litt verre med Sony'en. Rommet de har der ligner også en del på det den eventuelt skal settes opp i hvilket gjør at jeg får en god formening om hvordan den presterer.

Det jeg vel egentlig hadde håpet å få svar på er hvordan de ulike projektorene presterer i forhold til hverandre. Og da gjerne styrker og svakheter de har i et rom som ikke er 100% optimalt for en projektor. Selger hos HFK mente at HD 87 mest sannsynlig ville gjøre det bedre siden rommet ikke var så alt for mørkt, men det er alltid muligheter for litt bias når slikt blir sagt :smile: