Instillinger Sony HW20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Instillinger Sony HW20

Hei dere.
    Håper noen kan hjelpe.

JEg har problemer med å fylle ut lerretet på sidene. Se bilde:

Instillinger Sony HW20-feil-bilde-jpg

Jeg har forsøkt to måter å løse dette på uten resultat.
    1. forsøkt å zoome inn slik at sidene fyller ut hele bilde for så å forskyve topp og bunn tilbake. Men det er ikke tilstrekkelig da jeg må zoome ut igjen slik at topp og bunn ikke skal gå utenfor bilde.
    2. har forsøkt med ferdig instillinger som widescreen etc. Men det skjer ingenting.
    Hva kan jeg gjøre?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette er jo et 2.35:1-lerret, og da vil jo alltid et 16:9-bilde falle utenfor om du zoomer inn... Poenget med et 2.35:1-lerret er at den passer filmformatet, mens 16:9-bildet må zoomes inn slik bildet ditt viser. Fordelen er jo da at filmene "rammes" inn slik de skal, ulempen er at det er noe mer plunder...

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Dette er jo et 2.35:1-lerret, og da vil jo alltid et 16:9-bilde falle utenfor om du zoomer inn... Poenget med et 2.35:1-lerret er at den passer filmformatet, mens 16:9-bildet må zoomes inn slik bildet ditt viser. Fordelen er jo da at filmene "rammes" inn slik de skal, ulempen er at det er noe mer plunder...
    Ok, men det er helt greit for meg da dette er en 90% dedekert kino for film, og resten til fotball på tv.

Vil det si at nå jeg ser en film på blueray så har jeg bildet i hele rammen?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser film i 2.35:1 format, så ja.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvis du ser film i 2.35:1 format, så ja.
    Riktig. Men sendes mange nye filmer i dette formatet eller ender jeg opp med anamorfisk linse? Og hva koster eventuelt dette.?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Om lag 90% av alle aktuelle filmer leveres i 2.35:1, og av de resterende 10% som ikke leveres i 2.35:1 er det stort sett 3D-filmer og "straight-to-video"-varianter som generelt ikke er spesielt interessante. Cinescope er jo filmformatet, mens 16:9 er "TV"-formatet.

Du trenger ingen anamorfisk linse, alt du gjør er å zoome ut. Hvis du skal kjøre anamorfisk linse, som jo selvsagt forenkler justeringen mellom 2.35:1 og 16:9 om du kjøper en motorisert en - trenger du uansett en videoprosessor eller kilde som strekker bilder for deg ettersom HW20 ikke foretar denne operasjonen internt. Jeg tror det vil fungere bra med zoom...

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om lag 90% av alle aktuelle filmer leveres i 2.35:1, og av de resterende 10% som ikke leveres i 2.35:1 er det stort sett 3D-filmer og "straight-to-video"-varianter som generelt ikke er spesielt interessante. Cinescope er jo filmformatet, mens 16:9 er "TV"-formatet.

Du trenger ingen anamorfisk linse, alt du gjør er å zoome ut. Hvis du skal kjøre anamorfisk linse, som jo selvsagt forenkler justeringen mellom 2.35:1 og 16:9 om du kjøper en motorisert en - trenger du uansett en videoprosessor eller kilde som strekker bilder for deg ettersom HW20 ikke foretar denne operasjonen internt. Jeg tror det vil fungere bra med zoom...
    Men om jeg zoomer i de tilfeller ved 16:9 så mister jeg vel mye av bildet oppe og nede? Men får igjen da fylt ut sidene med bilde. Er det riktig oppfattet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    I 2.35-1film zoomer du inn, mens du i 16:9 zoomer ut slik du har gjort. Du mister altså i 16:9 en del av bredden.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I 2.35-1film zoomer du inn, mens du i 16:9 zoomer ut slik du har gjort. Du mister altså i 16:9 en del av bredden.

aaaaaah ;-)

TTT

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg er kinomaskinist så må jeg nok korrigere deg litt her, Lygren!

Kinoformatene som er mest vanlige i dag er 1:1,85 og 1:2,35. Disse to formatene er nokså jevnt fordelt, og uten å ha funnet noe belegg for det, vil jeg mene at fordelingen er henholdsvis 40-60 mellom "flat" og "scope", altså kanskje litt flere scope enn flat-film.

Så er det noe helt annet med formatene som blir benyttet til DVD og BLU-RAY. Film som er originalt filmet i 1:1,85 blir ofte tilpasset slik at det passer våre wide-screen 16/9 flatskjermer. Da blir formatet 1:1,77. Tilpasningen kan gjøres på to måter, enten ved å vise alt; da får man en liten sort kant oppe og nede på sin 16/9 skjerm, eller ved å kutte litt i bredden. Da mister man litt av det originale bildet.

På samme måte kan man tilpasse film som er skutt i scope 1:2,35. Det vanligste nå er å overføre hele bildet. Da får man dekket nesten en tredjedel av bildet på en 16/9 skjerm dekket av sorte kanter oppe og nede. Dette kan løses hjemme ved å zoome ut bildet (hvis man har 1:2,35 lerret), eller ved å benytte en anamorf konverter foran projektorens linse, slik det var på de analoge 35mm filmprojektorene på kino.

For å til slutt gjøre forvirringen total kan jeg fortelle at mange av dagens filmer er skutt i flere formater. Mange av spesialeffektene og andre scener der det blir benyttet spesialkameraer, er filmet i formater som ofte er foskjellige fra filmens hovedformat (som også kan være forskjellig fra filmens "ferdige" format...). Dette blir da tilpasset i redigeringen, men er ofte lett å oppdage hvis man vet hva man skal se etter...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nå vet ikke jeg hvilken kino du opererer, Hunsbedt, men jeg kan selv ikke huske sist jeg så en film i 1.85:1... Selv Avatar var jeg så heldig å se i Scope selv om regissøren bestemte seg for å gjøre livet surt for oss scope-tilhengere i ettertid... At det er en fordeling på 60/40 scope / ikke scope av AKTUELLE filmer vil jeg si at fordelelingen mer ligner 99/1... Selv norske filmer er jo etterhvert stort sett i scope, eksempelvis Hodejegerne og Max Manus.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg hvilken kino du opererer, Hunsbedt, men jeg kan selv ikke huske sist jeg så en film i 1.85:1... Selv Avatar var jeg så heldig å se i Scope selv om regissøren bestemte seg for å gjøre livet surt for oss scope-tilhengere i ettertid... At det er en fordeling på 60/40 scope / ikke scope av AKTUELLE filmer vil jeg si at fordelelingen mer ligner 99/1... Selv norske filmer er jo etterhvert stort sett i scope, eksempelvis Hodejegerne og Max Manus.
    Vi kjører stort sett alt av film, bortsett fra litt smalere kultfilm. Vet ikke hvor ofte du er på kino, men jeg kjører bortimot 200 filmer i året. Og av aktuelle filmer er nok tallet garantert ikke 99/1! :shock:
    Hvor får du tallene dine fra, da? Hvis du plukker bare film satt opp i 1:2,35 forstår jeg det. Den ene du fikk med deg i 1:1,85 så du vel med ved en feiltakelse da?
    Har prøvd å finne statistikk på forholdstallet, men har ikke funnet noe for kinofilm og originalformat.

Avatar ble skutt originalt i 1:1,78. Så ble den croppet til 1:2,35 for kino. Vet ikke om Blurayversjonen er den samme som for den originale IMAX-versjonen, men dette kan muligens andre gi svar på. Hvis så stemmer, så får vi faktisk et større bilde enn for kinoversjonen, siden den var croppet ned til 1:2,35 fra 1:1,78...

Utdrag fra nEoFILM:
    Then came the 2010 releases of the 3D epic, Avatar. James Cameron shot this in a native ratio of 1.78:1 for Imax presentations, then cropped the image for conventional theatrical releases to 2:35:1. This is because this is the largest screen size available in theatres, besides Imax of course and this was the best and most enveloping format for the grand 3D performances.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Spørs hvor langt vi kommer i denne diskusjonen Hunsbedt, vi kan vel kanskje bare fastslå at vi har litt ulik preferanse når det kommer til scope og "flat"...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, enig med deg i det, Lygren
    Og så har vi vel også kuppet tråden til nugstarr, og det var jo ikke meningen...

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen problem, interessant lesning.

Jeg finner vel uansett ut at jeg må gjøre en manuell instilling stort sett før hver film kan det se ut for.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Ingen problem, interessant lesning.

Jeg finner vel uansett ut at jeg må gjøre en manuell instilling stort sett før hver film kan det se ut for.
    Det beste hadde vel vært å ha kjøpt et 16/9 lerret..8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •