Tips og råd til hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips og råd til hjemmekino

Hei

Ønsker jeg å lage meg hjemmekino. Har et rom rett ved stua. Dette rommet er "bare" 2,97 meter bredt og 4,35 meter langt. Takhøyde 2,40 meter. Planlegger å legge gipsplater og skjule ledninger i rør, samt velge ut farger til vegg. Mørk moccafarge vegg bak lerret og lysere vegger rundt? Sette inn noen downlights eller uplights for steming når det ikke er helt mørkt i rommet. Tenker å beholde parketten. Rommet har ett middels stort vindu, en liten veranda dør og en dør inn til rommet. Siden jeg bor i Hønefoss og litt landlig til, er det helt mørkt om kveldene her på denne årstiden. Og pga. vinduene lyst om dagen. Tenker evt. å kjøpe meg sort "film" å ha på vinduene, og rullegardiner for å få det mørkt nok i rommet om det er nødvendig. Sitteavstand blir ca 3 meter fra lerret.

Håper noen av dere som har god erfaring og lidenskap for hjemmekino kan hjelpe meg med valg av knallgod prosjektor, lerret og evt. lyd. Alt for mange alternativer å velge mellom! Budsjett opp til 50-60.000 kr, men gjerne billigere om jeg kommer bra ut av det til dette lille rommet. For meg er det viktig å ha et flott kinobilde! Og at sort blir sort (ikke grått), bra kontraster og farger mm. HD kvalitet, ikke 3D (alt for slitsomt).

HiFi klubben anbefaler meg hvit lerret, men jeg er litt i tvil - da jeg ikke ønsker for mye refleksjoner som går tibake og sort blir grått. Ønsker ikke at tak og vegger skal bli opplyst, men at man har full fokus mot lerretet, og at rommet er kino mørkt. Kino følelse. Prosjektoren kan henges i tak, eller jeg kan lage hylle bak. Tror det er mest praktisk å ha den i tak, da rommet er såpass lite for å frigjøre plass. Av lerret ønsker jeg meg gjerne så stort som mulig, uten at det ser dumt ut på den 2,97 meter brede veggen. Tenker 106 tommer.

Fikk anbefalt Optima HD87 fra en butikk. Den jeg så i butikken hadde veldig kornete bilder når det var mørkt. Selgerne mente dette skyldes at det ikke var bra nok HDMI kabel koplet til. HiFi klubben mener også at Benq w1200 var mer enn bra nok i ett såpass lite rom. Har også lest gode omtaler på Epson prosjektorer, men jeg henger meg alltid opp i det negative, og det er alt for mange prosjektorer å velge mellom. Føler man må ha en doktorgrad for å velge rett!

Av høytalere ønsker jeg meg små høytalere som kan henges på vegg, slik at rommet kan fremstå som noe minimalistisk fordi det er så lite. 7,1 lyd i et såpass lite rom, eller gå for 5 høytalere? Merke og forsterkere har jeg ikke peiling på. Dyp og rund bass. Liker ikke å spille super høy lyd da det blir litt for slitsom for mine ører.

Samt en god blueray / DVD spille og forsterker.

Blir fort varmt inn i dette rommet når dørene er lukket. Har en ventil i veggen, men det blir ikke nok. Gjerne tips til hvordan jeg kan få ok luftkvalitet uten at det koster skjorta.

Super taknemlig for tilbakemelding og råd

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder projektor, så bør du kikke nærmere på Sony HW30, da den har egenskapene du etterlyser. Med på kjøpet får du da også en veldig god 3D-kino. Kontrasten og sortnivået du vil oppnå er helt avhengig av rommet ditt, da rommet vil reflektere lyset fra lerretet, og "vaske bort" sortnivået i mørke områder. Du skriver at du skal maskere veggen bak lerretet, og det kan jeg si er helt meningsløst. Veggen bak lerretet reflekterer jo ikke lys tilbake på duken, så du oppnår null forbedring bildekvalitetsmessig. Det er de andre veggene (og taket) du må maskere mørke. Gjør du ikke dette, får du heller aldri god kontrast og godt sortnivå på lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Når det gjelder projektor, så bør du kikke nærmere på Sony HW30, da den har egenskapene du etterlyser. Med på kjøpet får du da også en veldig god 3D-kino. Kontrasten og sortnivået du vil oppnå er helt avhengig av rommet ditt, da rommet vil reflektere lyset fra lerretet, og "vaske bort" sortnivået i mørke områder. Du skriver at du skal maskere veggen bak lerretet, og det kan jeg si er helt meningsløst. Veggen bak lerretet reflekterer jo ikke lys tilbake på duken, så du oppnår null forbedring bildekvalitetsmessig. Det er de andre veggene (og taket) du må maskere mørke. Gjør du ikke dette, får du heller aldri god kontrast og godt sortnivå på lerretet.
    Takk for tips. Da jeg egentlig ikke synes noe særlig om 3D, er HW20 (lillebroren) et like bra alternativ tror du? Er vel ikke vits å betale for noe jeg egentlig ikke trenger Eller andre alternativer til dette rommet på 12 kvadrat. Bør jeg samtidig gå for ett grått lerret? Får finne noen mørke farger som ser stilig ut til å male rommet i. Synes det blir litt drastisk å male i sort Ønsker at rommet kan fremstå litt stilig. Var på SoundGarden i dag, er kunne jeg få kjøpt en demomodell JVC DLA-X3, som har brukt litt over 1000 timer. Er skeptisk til brukt og vil heller ha nytt..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grått lerret er nok veien å gå ja, for det hjelper lite å male mørkt. Uansett hør matt maling du finner, så vil en malt flate reflektere masse lys. Skal du unngå refleksjoner må du bruke stoff ala molton eller velour.
    En grå duk vil være mindre følsom for refleksjoner fra rommet.

X3 har sin styrke i mørke scener, der den har svært god dynamikk (høy native on/off kontrast). Dette blir dessverre malplassert i et rom uten bedre kontroll på refleksjoner, for da får du aldri oppleve projektorens virkelige styrke. X3 har ikke særlig dynamikk i lyse scener, da den ikke kan skilte med særlig høy ANSI-kontrast.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Grått lerret er nok veien å gå ja, for det hjelper lite å male mørkt. Uansett hør matt maling du finner, så vil en malt flate reflektere masse lys. Skal du unngå refleksjoner må du bruke stoff ala molton eller velour.
    En grå duk vil være mindre følsom for refleksjoner fra rommet.

X3 har sin styrke i mørke scener, der den har svært god dynamikk (høy native on/off kontrast). Dette blir dessverre malplassert i et rom uten bedre kontroll på refleksjoner, for da får du aldri oppleve projektorens virkelige styrke. X3 har ikke særlig dynamikk i lyse scener, da den ikke kan skilte med særlig høy ANSI-kontrast.
    Tusen takk for god tlbakemelding!

Ang. Sony HW20, vet du om må den mp plasseres helt bakerst i rommet for å fylle ut ett lerret på 106 tommer? Rommet er 4,30 meter langt.

Ang. grå duk, har du forslag til ok merke, som gir bra bilde og minst mulig refleksjoner?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •