Trenger anbefaling til ny projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger anbefaling til ny projektor

Synes det begynner å bli på tide å oppgradere min BenQ PE8720, for det har vel skjedd litt med teknologien siden den hadde sine glansdager.

Tror ikke det blir noe 3D, så jeg vurderer Sony VPL-HW20. Har ikke helt bestemt meg enda for hva jeg maks vil bruke, men synes vel oppunder 20k begynner å bli drøyt. Det kommer vel litt an på hvor mye bedre en projektor til 25k faktisk er i forhold til en på 15k, osv.

Rommet er et dedikert filmrom der jeg har mørke "gardiner" / forheng foran sidevegger og bak lerret. Bakvegg og tak er hvitt / lyst. Har i senere tid begynt å tenke på at det kanskje ikke er helt ideelt med et så lyst tak, så vil gjerne ha noen meninger om det. Legger med et par ”arkiv” bilder av rommet.

Projektoren kommer vel til å bli brukt 99 % til film / kinobruk, men ser ikke helt bort fra at det også kan være aktuelt med noe pc / konsoll spilling. Har så vidt testet den gamle projektoren på dette, men synes da bildet ble for mørkt. Men tror ikke jeg legger så mye vekt på den bruken.

Lerretet er ca. 105”, hvit duk (gain 1,0), kasteavstand mener jeg er ca. 5m.

Har sett litt på Epson EH-TW4400 / 5500 og Sony VPL-HW20, men fortrinnsvis en projektor under 20k.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av de to du allerede har nevnt er jo gode kandidater i ditt oppsett. Skal du ha noe vesentlig bedre, må du "kline til" med en HW30. Men da får du i tillegg velfungerende 3D også.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, en HW30 hadde sikkert blitt bra, må tenke litt mer på den. Men om jeg går for en HW20 som er mer trolig, bør jeg da slå til på proffkalibrering? Mener jeg leste et sted her på forumet at disse var ganske bra fra fabrikk, men det er kanskje endel å hente uansett?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var visst ikke så mye svar på om det anbefales med proff-kalibrering, men det kommer sikkert an på. Tror ikke jeg er særlig flink til å justere slikt selv i alle fall. Bare usikker på om man kan se klar forskjell på med og uten proffkalibrering, eller om man nesten må vite hva man ser etter for å se forskjell.

Og, har litt problemer med å overtale både meg selv og andre i huset til å kjøpe ny projektor. Jeg har jo som sagt bare en gammel PE8720, antar at vi kommer til å merke en stor forbedring med en HW20? Det jeg nå hovedsaklig ikke er fornøyd med er detaljer i litt mørke scener. Har prøvd å justere litt på den, men får det ikke helt som jeg vil. Vil jo ha et visst sort-nivå også.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få frem detaljene i mørke områder har du to valg. Enten å øke brightness forsiktig, eller å senke gamma. På W5000 er gamma-valget ganske dramatisk, siden den ikke har noe valg mellom 2,2 og 2,0.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det ikke ble så jeg tok meg råd til ny projektor før jul, så fant jeg ut at det like gjerne kunne vente litt til :-)

Men ser nå at avshop kommer med tilbud på JVC X30. Har lest litt her i forumet, og slik jeg forstår så er HW30 et bedre valg for meg pga. at rommet mitt ikke er godt nok maskert for X30. Jeg har egentlig ikke tenkt på det før i senere tid at taket mitt kanskje ikke er helt optimalt (bilder i første innlegg). Tror du/ dere at det lyse taket mitt kan være et problem for meg, da spesielt i mørke scener? (Tenker da på generelt grunnlag, ikke i forhold til en spesifikk projektor)

Det som har irritert meg litt er netopp detaljer i mørke scener, så kanskje burde jeg vurdert å gjøre noe med taket også.

Edit: Forklaring / omformulering av spørsmålet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •