Prosjektor og speil

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor og speil

Har fått en ide som jeg ikke er helt sikker på om er gjennomførbar. Bakgrunnen for ideen er at jeg for det første ikke synes en prosjektor i taket er pent og for det andre så støyer dem over akseptabelt nivå. Har derfor tenkt å lage en hush-box, men det er jo ikke gitt at dette blir penere. Derfor har jeg tenkt på om det vil være mulig å lage en hush-box bak sofaen. Fordelen er større plass som gir bedre mulighet for støydemping og kjøling. Jeg tenkte da å peke prosjektoren vertikalt, via et speil på 45 grader bygd inn i en hylle og så til lerretet.

Hva tror dere om dette? Man vil vel ikke få noen degradering via et speil, men det blir kanskje vanskelig å sette opp korrekt? Innspill mottas med stor takk!

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke lage deg en diskret' hushboks? Mye enklere en å drive å leke med et speil.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, mye enklere. Vil tro at støydempingen blir hakket bedre om hele støykassen blir stående bak sofaen?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre du har prosjektor som støyer som helikopter er det ikke store problemet å lage en hushboks i taket som også er stille...
    Speil-ideen din høres håpløs ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint om du kan utdype hva som er håpløst? Prosjektoren er regnet som stillegående, men jeg synes den støyer for mye. Er forøvrig fullt klar over at det enkleste er å bygge den inn der den henger i taket.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener er at du muligens vil få problemer med fokus /innstillinger. Og også at du vil få et ekstra "ledd" i kjeden fra linse til lerret som kan forringe kvaliteten, noe som selvsagt ikke er ønskelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at når jeg ser meg i speilet om morgenen, føles det som om speilet forringer kvaliteten.... Jeg tror imidlertid ikke et speil vil forringe kvaliteten av en prosjektor? Det skulle jo ikke være noe tap å snakke om her. Angående fokus tror jeg heller ikke det vil være noe problem, men den nye avstanden til lerretet blir selvfølgelig totalavstanden prosjektor-lerret. Dersom speilet ikker er helt rett blir det jo selvfølgelig en annen diskusjon og dette kan kanskje være vanskelig å få til i praksis. bakprosjeksjons TVene brukte jo dette prinsippet.

Æsj.. Etter litt beregning viser det seg at bildet i speilet vil bli ca 70 cm diagonalt, dvs alt for stort til at dette uansett vil være praktisk gjennomførbart. Har du noen tips angående bygging av hush-box Lars J? Jeg trenger 2 vifter, strømforsyning og en temperaturregulering og det hadde vært flott om dette fantes i et kit.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for ikke å snakke om at du trenger et "single surface" speil, og at disse tåler ekstremt lite, og gjerne koster mange tusen kroner.
    Grunne til at du må ha single surface, er at du ellers vil få to brytningspunkter i glasset, og dermed ender opp med o bilder på lerretet (ekstra skyggebilde)

Det siste problemet, er at du sikkert kommer til å slite i dager og uker for å få aspektet korrekt i forhold til lerretet ditt. Det blir nemlig uhorvelig mange "vinkler" å holde orden på. Du har i utgangspunktet tre vinkler som må klaffe med tanke på projektoren i forhold til lerretet, og så skal ikke speilet forandre noen av disse. til det er det bare å si "lykke til".

En hush-box plassert oppe i taket må da også representere et mindre støyproblem, en en som er plassert klin inntil der du sitter (bak sofaen)? Du måtte også finne en projektor som tåler å stå på høykant. De fleste gjør ikke det, siden de vil magasinere varme i et område de ikke er beregnet å lede varme bort i fra. I tillegg vil du antakelig ende opp med grøtete bilde, som følge av at varmen fra projektoren ender opp foran linsen (avhengig at konstruksjonen på boksen så klart).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikkert at projektoren vil "like" å jobbe vertilkalt.
    Kjølesystemet i en stillgående projektor er ofte optimalisert til å jobbe i sin vanlige horisontale possisjon, og man kan kanskje få noen varmlufts lommer rundt elektronikken og optiske deler, som raskere vil kunne skade projektoren.

Det står av og til om maks vinkler i bruker manualen, noe som kan være angitt for eventuelle digital keystone justering, men kan også komme av egenskapene til kjølesystemet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •