Skal kjøpe en TW4400

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal kjøpe en TW4400

Heisann

Jeg skal kjøpe meg en TW4400 fra avshop. Og da er spørsmålet mitt lerret egentlig. Jeg ser på denne prosjektor pakken.

AVshop Projektorpakke Epson EH-TW4400 / AVshop.no

Hvor jeg får proffkalibrering, hdmi kabel, og ett lerret i en pakke. Her er det jo snakk om å spare penger, men jeg vil ikke la pengene komme i veien for bildekvaliteten. Er dreamscreen noe bra lerret? Rommet mitt er ganske stort, med både hvite vegger, og hvitt tak. Jeg skal gå til innkjøp i nye gardiner, slik at rommet blir mer eller mindre mørklagt. Er det en stor forskjell på de 2 lerretene under?

AVshop.no / DreamScreen V2 BrightWhite Black AutoManual 170cm/77"

AVshop.no / ADEO Greyvision 16:9 Plano Delux 160cm

En annen ting, som jeg syntes er veldig viktig. Jeg har en lampe mitt i rommet, og det jeg lurer på er om jeg mister mye på denne horisontale/vertikale linse forskyvningen. Kan jeg ha prosjektoren i ett hjørne, hvor den fortsatt viser bra bilde?

Takk for svar

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med hvite vegger og tak bør du ha grått lerret. Har dreamscreen selv og er fornøyd, men har ingen andre lerret å samenligne med.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å gå for samme pakketilbud selv, men med DreamScreen Phantom HD lerret. Det er med manuell maskering. Tror den kan være fett hvis man primert bruker 16:9 men vil ha optimal opplevelse på 2.35:1 i tillegg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se litt på den den også før jeg gjør noe, ser grei ut den.

Men jeg lurer på om det er noen som har erfaring med å forskyve linsen enten horisontalt eller vertikalt med denne prosjektoren? Blir bilde fortsatt like bra? Siden dette er en løsning jeg må bruke i stuen.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å bruke linseforskyvningen, den er der for å brukes. ;-)
    Vær imidlertid klar over at når du også forskyver horisontalt, så legger det store begrensinger på hvor mye du kan forskyve vertikalt.

Snag'et dette fra brukermanualen, så du kan beregne selv:
    -lens-shift-tw4400-jpg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, det er i alle fall gudd. Det er bare en ting til jeg lurer på før jeg kjøper. Og det er lerret. Og hvilken farge som passer mitt rom best, og hvor mange tommer jeg kan ha. Jeg målte opp på projectorcentral, og der fikk jeg beskjed om at jeg kan ha 100", siden prosjektoren vil være ca 4 meter fra lerretet, problemet er at det blir for langt med ett så stort lerret. Det jeg lurer på er om skaleringen blir bra på en 92" lerret. Vil prosjektoren kunne klare den biffen?

Også når det gjelder kalibreringen, jeg er tvil i noen av valgene, som sagt lerret farge. Men også når det gjelder lyskontroll. Rommet har lyse vegger og tak, og ett stort vindu. Jeg er litt i tvil hvor mye av lyset jeg klarer å stenge ute, men med ett sett gode gardiner, så skal jo det kunne løses. Hvor det ikke vil være mye solskinn på direkte på selve lerret veggen uansett.

Og hvis jeg flytter til en annen plass med mørke vegger, må jeg da omkalibrere hele prosjektoren?

takk på forhånd?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo zoom på projektoren, og 100 tommer er omtrent midt i tilgjengelig zoom-område. Med 4 meter mellom linse og lerret, kan du ha alt fra 63 til 134 tommer stort lerret.

I rommet du beskriver bør du definitivt velge et lerret med grå duk, og du bør prioritere lysstyrke fremfor sortnivå.

Flytter man projektoren til rom med helt andre forutsetninger, så endres selvsagt også utgangspunktet for kalibrering. Det er først og fremt lysstyrke og gamma som vil prioriteres helt annerledes, og muligens også type lerret.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar. Så da kan jeg ikke bruke:

AVshop.no / DreamScreen V2 BrightWhite White AutoManual 203cm/92"

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvit duk vil ikke fungere optimalt i rommet du beskriver nei.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det en epson tw4400 med DynaGrey 92" lerret.

AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey White AutoManual 203cm/92"

Det eneste jeg lurer på er under kalibreringsdetaljer:Prioritet

Jeg ønsker mest mulig Lysstyrke/"Punch" (kal-pri-punch) På lager: 972 info
    Jeg ønsker beste mulige Sortnivå (kal-pri-sort) På lager: 893

Hvilken av de to burde jeg velge? Det er ett hvitt rom, med hvite vegger og tak, og jeg håper vi klarer å stenge ute alt lyset om vi må. Men det blir vel normal lyskontroll: Hvilken av de to bør jeg velge? På ett grått lerret, med denne prosjektoren.

Takk for svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slenger meg på her! er i akuratt samme situasjon selv. Men etter hva gorm skrev så blir det vel best å velge mest mulig lysstyrke/punch når det er lyse vegger og tak.

Et spm gorm: Hvor mye vil sortnivået lide når man velger mest mulig lysstyrke/punch ?

også en annen ting: setter du projektoren til sparemodus eller standar/max når du kalibrerer den for et lyst rom med normal lyskontroll? vil det bli et bedre bilde hvis du setter pj til å kjøre full guffe kontra sparemodus? og hvor lang tid er det da snakk om før man må bytte pæren? (sparemodus vs full guffe)

Tenkte å spørre om dette før jeg legger inn en bestilling på avshop, siden jeg kanskje må nevne dette før pj kalibreres, vil jo såklart ha best mulig bilde når man først betaler for full kalibrering:P

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uten å egentlig vite sikkert, så når jeg bestilte samme pakka(har ikke fått den enda) tok jeg med ekstra isf kalibrering(day and night) regner/tror at kansje projektoren da blir kalibrert i eco mode og normal mode?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerretet, altså størrelse og "farge", er vel så viktig som lysforholdene i rommet, når det gjelder valget av lampespenning.

Selv har jeg et 100" Adeo greyvision lerret, og 100 prosent sortmaskert rom. Det kunne ikke falle meg inn å velge redusert spenning på lampen i min hjemmekino, for da mister jeg all dynamikken i bildet. Det blir rett og slett kjedelig å se på. Jeg er ikke så opptatt av sortnivå, at jeg er villig til å ofre god fargegjengivelse, realistisk dagslys, og generell bildedynamikk. Hadde lerretet vært hvitt, eller noen størrelser mindre, så ville eco-modus nok været å foretrekke.
    I rom uten maskering, vil terskelen for å velge normal-drift på lampen være lavere.

Dersom noen med f.eks et 92 tommer lerret og god lyskontroll ønsker to kalibreringer, kan det være begge er basert på eco-modus. Da kan eksempelvis day-modus ha lavere gamma, høyere saturering, og åpen iris, mens night-modus har aktiv iris, og høyere gamma.
    Er lerretet større, så vil beskrivelse av rommet være avgjørende for valget om en eller begge kalibreringene gjøres med normal-drift på lampen.

Når det gjelder kalibrering, så er det er viktig at man informerer best mulig om rommet, lerretet, samt personlig preferanse hva bildegjengivelse angår.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •