Forvirring ang. 2.35:1, lerret og linse.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forvirring ang. 2.35:1, lerret og linse.

Heisann,

Jeg er litt forvirret rundt nevne tema etter å ha lest (kanskje litt for) mye om prosjektorer her inne.

Jeg ønsker å installere et buet lerret med ny prosjektor etterhvert. Lerretet har jeg bestemt meg for at skal være et 2.35:1 lerret.

Slik jeg alltid har trodd så skal man da bruke en anamorfisk linse, men det er dette jeg da i ettertid har lest at ikke skal gjøres på buede lerret, da du kan få geometriske feil utover i kantene på lerretet.

Jeg har alltid trodd at den viktigste årsaken til bruk av anamorfisk linse er for å kunne bruke hele bildebrikken på prosjektoren og i tillegg slippe å zoome bildet såpass ut at du vil få lyse partier utenfor lerret(fordi bildebrikken er 16:9, dere skjønner sikkert.. )

Jeg vil jo tro at folk her inne er såpass kresne at lyse partier over og under lerret er totalt uakseptabelt! :S

Så spørsmålsrunden!:
    Er det slik at man ikke skal bruke anamorfisk linse på buede lerret og at dagens projektorer nå løser dette uten å måtte zoome inn slik jeg innbiller meg.
    Eller er det slik at for å unngå lyse partier over og under så man bruke en anamorfisk linse og på buede lerret vil du få geometriske "feil" i kantene og det må du bare pent leve med?

Hvis dette er sant, er det noen "best of all worlds" løsninger for 2.35:1 og buet lerret?

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ikon
    Heisann,

Jeg er litt forvirret rundt nevne tema etter å ha lest (kanskje litt for) mye om prosjektorer her inne.

Jeg ønsker å installere et buet lerret med ny prosjektor etterhvert. Lerretet har jeg bestemt meg for at skal være et 2.35:1 lerret.

Slik jeg alltid har trodd så skal man da bruke en anamorfisk linse, men det er dette jeg da i ettertid har lest at ikke skal gjøres på buede lerret, da du kan få geometriske feil utover i kantene på lerretet.

Jeg har alltid trodd at den viktigste årsaken til bruk av anamorfisk linse er for å kunne bruke hele bildebrikken på prosjektoren og i tillegg slippe å zoome bildet såpass ut at du vil få lyse partier utenfor lerret(fordi bildebrikken er 16:9, dere skjønner sikkert.. )

Jeg vil jo tro at folk her inne er såpass kresne at lyse partier over og under lerret er totalt uakseptabelt! :S

Så spørsmålsrunden!:
    Er det slik at man ikke skal bruke anamorfisk linse på buede lerret og at dagens projektorer nå løser dette uten å måtte zoome inn slik jeg innbiller meg.
    Eller er det slik at for å unngå lyse partier over og under så man bruke en anamorfisk linse og på buede lerret vil du få geometriske "feil" i kantene og det må du bare pent leve med?

Hvis dette er sant, er det noen "best of all worlds" løsninger for 2.35:1 og buet lerret?
    Det første du skriver er riktig. Jeg er ikke ekspert på området, men anamorfisk linse er laget for nettop kurvet, cinemascope-lerret! Denne vil redusere "artifakter" som kommer på hjørnene/sidene (?) på rammen. (Husker ikke navnet). Anamorfisk linse er det optimale for din løsning.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Jeg trodde at anamorfisk linse og buet lerret var laget for to forskjellige årsaker:

Buet lerret for å få en jevnere lysfordeling.
    Anamorfisk linse for å konvertere et bilde fra 16:9 til 2.35:1.

Mulig jeg som har misforstått

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konvertere er vel muligens et dårlig ord å bruke her, men regner med du skjønner hva jeg mener hehehe.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En anamorphisk linse lager noe som heter pincushion som på norsk blir motsatt av tønneform på bildet, dette elimeineres med kurvet lerret. Kurvet lerret er i utgangspunktet laget for 2.35:1 oppsett med anamorpisk linse, men brukes av mange som zoomer eller med 16x9 oppsett problemet da er at du får en svak tønneform på bildet...

Og en anamorphisk linse strekker i bredden så du må ha enten en projektor eller en ekstern prosessor som strekker bildet i høyden. Ser du vanlig 16x9 materiale med horisontal og vertikal strekk mister du bildeinformasjon i høyden. Et 2.35:1 oppsett er til for å eliminere de sorte feltene man får på 2.35:1 materiale på 16x9 lerret, men samtidig opprettholde samme høyde på bildet som i 16x9, Amerikanerne kaller dette for CIH (constant image height).
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok Da er det bare jeg som har misforstått før Takk for svar fra dere begge.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •