Epson TW4400 vs TW5500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson TW4400 vs TW5500

De aller fleste plassene jeg leser om TW4400, står det at den er fult på høyde med TW5500, hvis den er godt kalibrert.
    Jeg har en hjemmkino som er malt i mørk grå, matt farge. Atså ikke molton-belagt batcave. Kan jeg trygt gå for en 4400, eller er det en hvis forskjell opp til 5500?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greedo
    De aller fleste plassene jeg leser om TW4400, står det at den er fult på høyde med TW5500, hvis den er godt kalibrert.
    Jeg har en hjemmkino som er malt i mørk grå, matt farge. Atså ikke molton-belagt batcave. Kan jeg trygt gå for en 4400, eller er det en hvis forskjell opp til 5500?
    jeg skal kjøpe meg tw 4400 og jeg leste i hjemmekino at forskjellen er hovedsaklig i at 5500 er bedre kalibrert fra fabrikk og kan brukes med anamorfisk linse. forskjellen i sortnivå var minmal og skulle en se forskjell så burde en ha molton-belagt batcave.

så for meg og mitt rom(normal lyskontroll)ble valget mellom 4400 og 5500 enkelt...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magstaff
    jeg skal kjøpe meg tw 4400 og jeg leste i hjemmekino at forskjellen er hovedsaklig i at 5500 er bedre kalibrert fra fabrikk og kan brukes med anamorfisk linse. forskjellen i sortnivå var minmal og skulle en se forskjell så burde en ha molton-belagt batcave.

så for meg og mitt rom(normal lyskontroll)ble valget mellom 4400 og 5500 enkelt...
    Er noe med auto-iris også. At den bråker mere på 4400 eller?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel skrevet dette tidligere, men tar det igjen. TW5500 er veldig "låst" med tanke på kalibrering av beste bildemodus. Det eneste bildemodus som gir noenlunde vettug gamma er "Natural". Denne er dessverre låst når det gjelder fargetemperatur og skin-tone justering (grået ut i menyen). Dette er veldig kjedelig, da projektoren trekker voldsomt mot grønt når man aktiverer økonomi-modus. Dette grønn-stikket er det nemlig umulig å korrigere for, siden man ikke får justert ned skin-tone (skin-tone trekker opp grønt), og at det ikke er nok headroom innen RGB gain og bias til å korrigere.
    Et annet moment er at TW5500 (i fargemodus Natural) blir veldig undersaturert i øko-modus.
    TW5500 har pre-kalibrert BT-709 fargerom fra fabrikk, og dette har ført til at de har låst deler av menyen av en eller annen merkelig grunn. TW4400 har på sin side ikke pre-kalibrert BT-709 fargerom, og har heller ingen begrensinger i menysystemet.
    Summen av dette, er at TW5500 ikke kan kjøres i økonomi-modus, uten helt tullete gamma, eller kraftig grønn-stikk. Med full spenning på lampen er det en fantastisk god projektor, og den er da også marginalt bedre enn TW4400 (kontrast og fargegjengivelse). TW4400 gir på sin side mulighet for full kalibrering uansett lampespenning, og her kan man også tilpasse fargerommet akkurat slik man vil, samtidig som man kan sette opp en noenlunde perfekt gamma. Dette gjør TW4400 til et veldig mye bedre valg for alle som ønsker å kjøre projektoren i økonomi-modus. Det vil si alle med moderat store lerret, som ikke ønsker høy lysstyrke, eller relativt kraftig viftestøy.

Det skal nevnes at enkelte tidlige utgaver av TW5500 var enklere å ha med å gjøre, og kunne justeres til noenlunde korrekt fargetemperatur i øko-modus. Flertallet, og alle det er mulig å få tak i i dag, er derimot "låst" til full spenning på lampen.

Det er ingen forskjell i støyen fra auto-irisen mellom TW5500 og TW4400, da det er samme "motor" som driver irisen i begge. Det er derimot individuelle forskjeller fra enhet til enhet, når det gjelder "støynivået" fra denne motoren. På noen enheter er den hørbar, på andre er det et ikke-tema.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da blir det en tw4400
    Håper det ikke er noen bedre i samme prisklasse (tilbudspris på avshop), slik at jeg blir usikker, og trenger enda noen uker for å tenke meg om....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •