4K Laserprojektor fra RED - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 119 av 119
    Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    RED shocks with Odemax 4K distribution platform and REDRAY home player

Google odemax nytt siste 24t
    DISTRIBUTOR ACCESS: January, 2013
    HOME & THEATRICAL SERVICE: March, 2013

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg har avspillt 4k film via PC og HDMI 1.3a uten problem til VW1000 med oppløsning på 4096x2304 i 24hz. Filen er på ca 140Gig og filmen er 45 min lang.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Ja, jeg er spent på hvordan. Vi får vente i spenning til noen forteller oss hvordan de kobler en RedPlay på en VW1000 og får mer enn 4K@24fps 2D...
    Jeg er redd for at mer enn 4K@24fps 2D fra VW1000 så må nok enten Sony komme med en oppgradering, eller så blir du nødt til å kjøpe neste modell 4K prosektor modell fra Sony (regner med det som det mest sannsynlige da det er sjeldent at andre enn RED tilbyr hardware oppgradering på tidligere modeller) eller selge VW1000 og kjøpe RedRay Laser projektoren når den kommer.

Igjen så må jeg gjenta at det er ikke HDMI som er grunnen til at Sony projektoren ikke kan gjøre mer enn 4K@24fps 2D.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Jeg er redd for at mer enn 4K@24fps 2D fra VW1000 så må nok enten Sony komme med en oppgradering, eller så blir du nødt til å kjøpe neste modell 4K prosektor modell fra Sony (regner med det som det mest sannsynlige da det er sjeldent at andre enn RED tilbyr hardware oppgradering på tidligere modeller) eller selge VW1000 og kjøpe RedRay Laser projektoren når den kommer.

Igjen så må jeg gjenta at det er ikke HDMI som er grunnen til at Sony projektoren ikke kan gjøre mer enn 4K@24fps 2D.
    Nei, det er hardware som er begrensingen. Men jeg har snakket med representanter fra Sony Japan og de bekrefter at når 4k standarden for 4k BD (eller hva det blir) vil Sony VW1000 kunne oppgraderes til den standarden. Akkurat som de gjorde med Sony Qualia da den kunne oppgraderes til 1080p fra 1080i når det ble aktuelt for en del år siden. Så det er nok ikke bare RED som gjør det...:-D

Tviler på at RED projektoren kommer til å konkurrere med VW1000 på ren bildekvalitet, men det gjenstår jo å se...
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Nei, det er hardware som er begrensingen.
    Ja, det var det jeg mente.
    Twiler på at RED projektoren kommer til å konkurrere med VW1000 på ren bildekvalitet, men det gjenstår jo å se...
    Ja vi får se. Sony'n er jo Lcos som Red projektoren. Forskjellen er at Red projektoren er 2Chip for full 4K 3D for hvert øye, har raskere Lcos panel, og at laser gir bedre sortnivå og videre fargerom enn lampebasert projektorer.
    Blir spennende. :-D

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Ja, det var det jeg mente.

Ja vi får se. Sony'n er jo Lcos som Red projektoren. Forskjellen er at Red projektoren er 2Chip for full 4K 3D for hvert øye, har raskere Lcos panel, og at laser gir bedre sortnivå og videre fargerom enn lampebasert projektorer.
    Blir spennende. :-D
    Jada, alt du sier er riktig i teorien, men laser er en rimelig ny teknologi med utfordringer. Den RED projektoren som ble vist for en tid tilbake hadde jo ikke akkurat sortnivå og snakke om og kontrasten ble opplevd som meget lav, men det var jo et veldig tidlig eksemplar. En annen ting er prisen den kommer til å få, tviler på at 10000$ er til å stole på.

På den annen side, viser det seg at RED blir bedre enn VW1000 og den blir fornuftig priset bryr ikke jeg meg så mye om hvilket navn det står på projektoren. Det eneste jeg bryr meg om er å få det beste innenfor mitt budsjett og er produktet godt nok kan budsjettet fort strekkes...:-D
    Mvh Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier om VW1000 er feil! VW1000 kan spille av 4k 24/30Hz med dagens HDMI kort, men vil kunne oppdateres når 4k standarden settes og blir den 4k 60hz kan man oppdatere VW1000 til 4k 60Hz. Og hva neste HDMI generasjon vil klare av bitrates er det ingen som vet enda...

Ellers så kan jeg ikke nok om resten av det du sier, men jeg er eier av VW1000 og vet om oppdateringsmuligheten som kommer når 4k blu-ray (eller hva det kommer til å hete) standarden kommer.
    Hmm, dersom faktisk VW1000 er future proof for 4K film i 3D og i høy framerate så ble den plutselig aktuell for meg igjen. Er du sikker på at den vil kunne oppgraderes med software og dermed kunne brukes i mange år fremover med det som måtte komme av standarder? Hva med selve HDMI interfacet på projektoren? Ekte 4K i 3D med 48 fps eller 60 fps vil jo være utenfor dagens standard så da antar jeg Sony har laget elektronikken så kraftig at det bare å omprogrammere den for at VW1000 skal være kompatibel?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt tvilende til de oppgraderingsmulighetene. Kan sikkert få til mye med software, men HDMI interfacet er jo begrensende i seg selv her og man kan ikke software oppgradere HDMI 1.4 til 1.5 (eller hva neste generasjon blir kaldt). Med mindre man syncer signalet fra to kabler tror jeg ikke det går (som dual link dvi).

Når det er sagt får du vel 4K projektorer til en brøkdel av prisen innen du får kildemateriale som gjør dette til noen relevant problemstilling uansett, så det spiller vel strengt tatt ingen rolle. Filmer som hobbitten og avatar 2 krever jo for øverig enda raskere refresh så det blir spennende å se hvilke løsninger som dukker opp de neste årene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HAL9000
    Hmm, dersom faktisk VW1000 er future proof for 4K film i 3D og i høy framerate så ble den plutselig aktuell for meg igjen. Er du sikker på at den vil kunne oppgraderes med software og dermed kunne brukes i mange år fremover med det som måtte komme av standarder? Hva med selve HDMI interfacet på projektoren? Ekte 4K i 3D med 48 fps eller 60 fps vil jo være utenfor dagens standard så da antar jeg Sony har laget elektronikken så kraftig at det bare å omprogrammere den for at VW1000 skal være kompatibel?
    Det er ikke snakk om software oppgradering her, det er snakk om en hardware oppgradering når den nye 4k standarden er satt.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    litt tvilende til de oppgraderingsmulighetene. Kan sikkert få til mye med software, men HDMI interfacet er jo begrensende i seg selv her og man kan ikke software oppgradere HDMI 1.4 til 1.5 (eller hva neste generasjon blir kaldt). Med mindre man syncer signalet fra to kabler tror jeg ikke det går (som dual link dvi).

Når det er sagt får du vel 4K projektorer til en brøkdel av prisen innen du får kildemateriale som gjør dette til noen relevant problemstilling uansett, så det spiller vel strengt tatt ingen rolle. Filmer som hobbitten og avatar 2 krever jo for øverig enda raskere refresh så det blir spennende å se hvilke løsninger som dukker opp de neste årene.
    Det tar nok en liten stund før vi får 4K projektorer billig da optikken som kan takle 4K er veldig dyr, men at det blir billigere er det ingen tvil om. TV derimot kommer nok til å ha et kraftigere og raskere prisdropp.
    Mvh Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke snakk om software oppgradering her, det er snakk om en hardware oppgradering når den nye 4k standarden er satt.
    Har du noe mer detaljert info om det? Innebærer det innlevering til service eller vil det være snakk om en modul man kjøper og innstallerer selv?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HAL9000
    Har du noe mer detaljert info om det? Innebærer det innlevering til service eller vil det være snakk om en modul man kjøper og innstallerer selv?
    Jeg sitter ikke på detaljert info, men vil tro den må inn på service for å få utført oppgraderingen.
    Mvh Andreas

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Når en ser hvor mye produsentene sliter med å få til optikken selv på 2K er det nok der akilleshelen vil ligge også for 4K i mer moderate prissjikter. Samtidig har JVC fått til en relativt grei skarphet på sine "quasi" 4K-maskiner, så helt utenkelig er nok allikevel ikke at en får 4K native fra f.eks. Sony i noenlunde levelige prisnivåer mot vinteren 2013... Den som lever får se!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når bare de siste problemene med laser projektorer er løst så vil laser ta over for lamper som lyskilde.
    Her er det faktisk også noen kostnads fordeler som er interessante.
    Laser moduler er foreløbig ganske dyre i forhold til lampe moduler, ihvertfall kraftige lasermoduler for kino projektorer.
    For HT projektorer burde de faktisk bli billigere enn lampe moduler hvis vi tar lampekostnader med i regningen.

Små diodelasere for HT projektorer burde ikke bli så dyre. En grunn til at vi ikke har sett så mye til dem enda er at det er ganske nylig at ren Grønn (og også delvis blå) dioder ble oppfunnet.
    Så fort den siste del av Speckle problematikken blir løst og etterspørselen etter lasermoduler øker så masseproduksjon av disse kan starte vil prisen falle dramatisk.

En stor besparelse for laser projektorer i forhold til lampe projektorer er optikken, både den interne, men mest på hoved linsen.
    Mens lampebaserte projektorer krever stor blenderåpning, og alle som driver med foto vet hvor mye dyrere objektiver med stor blenderåpning (f/1.2-2.8 ) er i forhold til objektiver med største blender på f/4-5.6, og de fleste objektiver er skarpest på f/8.
    Laser projektorer kan bruke linser med blender typisk f/4 - f/6, mens lampe projektorer trenger mye større blender åpning.

Det burde i teorien også være unødvendig å lage noe annet enn 1 Chip projektorer, som igjen er en besparelse.
    REDs laser projektor er 2Chip. Dette er for å kunne kjøre full 4K oppløsning på hvert øye i 3D, så i prinsippet er dette en 1Chip projektor for 2D.
    Om det er nødvendig med 2Chip for samme 3D oppløsning for DLP laser projektorer er det interessante spørsmålet, da DLP DMDs er raskere enn Lcos paneler.

Stikkordet er Étendue forskjellen mellom lampelys og laser i en projektor.
    Her er det mye å spare for fremtidige 4K laser projektorer i forhold til lampe projektorer uten at optiske kvalitet minsker.

2.2 Étendue
    The étendue of a light source is determined by the product of the emitting surface and the solid angle of the light
    emission. For a short arc lamp the étendue is defined by the arc length.
    More powerful lamps have longer arcs, and thus a
    larger étendue. Lasers, on the other hand, have very small étendue, which is determined by the diameter of the beam waist and the divergence angle of the beam and both of them are very small for most lasers. The étendue of a projector is determined by the f-number of the light incident on the light valve and the size of the light valve.

The performance of today’s lamp-based high-end projectors is limited by the law of étendue: in a perfect optical system étendue is conserved, but it can never be reduced without light losses and only the part of the light from the lamp that fits inside the étendue of the light valve can be used. In order to collect more light from the light source (this can be one or more lamps), the f-number of the system can be decreased. This increases the étendue acceptance of the system and the system becomes brighter.

Contrast ratio, efficiency, compactness of the projector, cost of optical components, depth of focus, on the other hand, benefit from a better collimation of the light, which is equivalent to a larger f-number. For e.g. a DMD the contrast ratio is determined by how well the incoming and reflected light distributions can be separated, which becomes easier and
    better, the more the light is collimated. Since the tilt-angle of the DMD is limited also the f-number of the illumination has to be limited, to avoid that the incoming and reflected bundles start to overlap and hence can no longer be separated.

For a projector using a lamp one always has a trade-off between brightness versus contrast ratio, efficiency and depth of focus. Figure 3 shows the typical behavior of brightness and contrast as a function of the f-number for a projector with a lamp.
    There is not such a trade-off for projectors based on lasers, or it comes only into play for very high brightness
    levels. As the étendue of a laser is very small compared to the étendue of today’s projectors, one can easily combine
    several laser sources, without any light losses and still keep the f-number high.

2.3 Spectral bandwidth
    A third group of benefits of lasers in projection is related to the bandwidth of the lasers, leading to more saturated
    primaries, as illustrated in the left panel of Figure 4, where the spectrum of the green primary of a typical single chip
    business projector is compared to the spectrum of a green frequency-doubled laser (532 nm). More saturated primaries have a positive impact on the color gamut, the color matching in multi-projector setups, the efficiency and improves 3Dpossibilities.
    As the primaries are more saturated, their color points will lie closer to the spectrum locus in the x-y color space. This makes the color gamut of the projector much larger with respect to lamp projectors. In principle one can make lampbased projectors with more saturated primaries, but this affects their brightness as it can only be achieved by cutting away a part of the spectrum of the lamp. The right panel in Figure 4 shows a comparison between the color space of a single chip business projector and a laser projector. By an appropriate choice of the laser wavelengths, the DCIspecification can easily be met.

The spectrum of a lamp varies from lamp to lamp and it changes during the lifetime of the lamp. This makes the color matching between different projectors very complicated and calibration has to be performed on regular times and especially when one of the lamps has been replaced. As a laser has a well-determined wavelength, color matching between different projectors will get easier and if the wavelength and power stability of the lasers are sufficiently good, color matching has to be performed only once.
    Also the efficiency will benefit from the narrow laser spectra, as specific coatings and color filters can be designed for the primaries of the laser projector instead of the broadband coatings necessary for the less saturated lamp primaries. Even if the efficiency gain for each optical component is only small, the overall efficiency of the optical engine will improve significantly.

Today’s wavelength multiplexed stereo applications are limited in brightness, as a lot of light is wasted in order to obtain two sets of sufficiently separated primaries: there needs to be a gap in the spectrum between the two primaries of the same color in order to sufficiently reduce cross talk between the left and the right channel. By choosing the appropriate wavelengths of the lasers, light losses are avoided and cross talk can be reduced by optimizing the filters of the glasses.
    PDF; http://www.osiris-project.eu/uploads..._photonics.pdf
    Red, Christie og Barco (+Barco/Kodak/IMAX) er de første ute som har demoed laser projektorer hittil.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, alt du sier er riktig i teorien, men laser er en rimelig ny teknologi med utfordringer. Den RED projektoren som ble vist for en tid tilbake hadde jo ikke akkurat sortnivå og snakke om og kontrasten ble opplevd som meget lav, men det var jo et veldig tidlig eksemplar. En annen ting er prisen den kommer til å få, tviler på at 10000$ er til å stole på.

På den annen side, viser det seg at RED blir bedre enn VW1000 og den blir fornuftig priset bryr ikke jeg meg så mye om hvilket navn det står på projektoren. Det eneste jeg bryr meg om er å få det beste innenfor mitt budsjett og er produktet godt nok kan budsjettet fort strekkes...:-D
    ditt "budsjett" 8)

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [youtube]JDS-_2wqOks[/youtube]

REDRAY Hands-On: A Giant Black Death Star Full of Beauty
    Steve’s Blog - CES 2013 Day 3 | AVForums.com - UK Online

"I also mentioned in yesterday’s blog that both Sony and RED will be releasing 4K players and some people have wondered what compression they will be using and what the file sizes will be. In the case of RED I know their player uses the new .RED file format that carries 4K at just 2.5 MB/sec (20 Mbps), which is interesting. For comparison, 1920×1080 Blu-ray video maxes out at about 40 Mbps but RED say they're confident of the format's quality, and note that they've used prototypes of the .RED format at even lower bit rates for trade-show displays of RED camera footage. If the codec really does hold up, it will set new standards for compression efficiency and certainly the footage playing at the Toshiba stand looked very impressive.

The Redray player will support playback in 2D or 3D at up to full 4K resolution (4096×2160) and it improves on Blu-ray in ways that don't have anything to do with the overall pixel count, boosting bit-depth to a possible 12-bit YCbCr 4:2:2 or 8-bit RGB 4:4:4. The .RED format (with up to 7.1-channel 24-bit 48kHz LPCM audio) will be required for 4K playback, while 1080p and 720p MP4 files will also be supported. Redray can even output 4K 3D video at up to 60 FPS per eye, although whether you can display that is another question entirely. The posted tech specs indicate a Rec.709 colour space, but RED have said that's not a limitation of the codec, but rather a reflection of the gamut of Ultra HD consumer displays and limitations of the HDMI outputs. Interestingly both Sony and Panasonic have announced that many of their new TVs this year will have a much wider colour space, suggesting that manufacturers are moving towards the DCI colour space."

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriaur
    [youtube]JDS-_2wqOks[/youtube]
    Kort oppsummert for de som ikke gidder se hele filmen, projektoren skal være klar for lansering om fire til seks måneder, ikke nevnt noen pris nå.

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakkes mest om redray i den videoen. Litt om odemax og 4K filmer.

edit: pluss for mye om hfr i begynnelsen, som ikke er så interessant for denne tråden kanskje. Det er bare 6 store filmproduksjoner det er snakk om så langt. 3 stk. hobbit, 1 Bryan Singer og 2 Avatar.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Redray er jo en forutsettningene for projektoren og 8000kr (1450$) er jo en meget bra lanseringspris.

Veldig spennende med codec som har lavere overføringsrate enn Bd og omtales som strålende kvalitet. Også det at Bd forbedres med bitdybde er jo lovende.

Liker også veldig godt holdningen " hvorfor vente når vi kan få 4k NÅ"

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •