4K Laserprojektor fra RED - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 119
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    RedRay spiller 24fps 4K er 2.5MB/s over HDMI 1.4. Lyden går ut separat over HDMI 1.3.
    Spilleren kan output 4K 60fps i 3D over HDMI til projektor/TV.
    Projektorene skal kunne vise 3D med 4K oppløsning for hvert øye.
    Med mindre RedRay overklokker HDMI, kan ikke en enkelt HDMI-kabel brukes som overføringsmedia til prosjektor. Maksimal båndbredde i kabel begrenser 4k til 24fps som du sier. Ser ikke helt hvordan man får til i pose og sekk med 4K, 3D og 60fps...

*edit* Spekulering fra min side: Det er ikke umulig Red produktene kommer med HDMI 2.0 når det kommer. HMDI 2.0 er ryktes til å komme ila 2012. Her forventes det at de skal øke båndbredden per kanal fra 3.4Gbps til 6Gbps, noe som resulterer i at man kan kjøre 4K i 60fps.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skyfall var skutt med Arri Alexa som er et 2K kamera. De brukte riktignok RAW med en oppløsning på 3.2K som basis for redigeringen, men det er langt fra 4K som gjerne blir filmet i 5-6K og ned-konvertert.
    Så original filmen er 2K, men hvis du så den i en kino med 4K projektor så kan den ha vært opp-konvertert til 4K i projektoren.
    DCPen som er i distrubusjon er ihvertfall 4K men da er det sikkert bare oppkonvertert i post produksjon.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriaur
    Finnes det en liste over 4k filmer?
    De fleste blir vel nevnt i denne tråden: 4K - FILME - Digitale Projektion - Filmvorführerforum kun 4 sider

edit: flere RED-filmer som mangler shot on red
    Desverre er det bare Sony som har en forholdsvis opdatert oversikt over 4K DCP, men der er bare deres egne produksjoner; Sony | Market Digital Cinema

At filmer er skutt med RED kameraer er ingen garanti for at de er i 4K. Altfor mange går for en 2K versjon av det de skyter. De smarteste redigerer så de kan linke tilbake til 4K original materialet, men veldig mange transkoder til 2K ProRes, og dermed kan de ikke senere render ut en ferdig redigert versjon av filmen i 4K.

Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Med mindre RedRay overklokker HDMI, kan ikke en enkelt HDMI-kabel brukes som overføringsmedia til prosjektor. Maksimal båndbredde i kabel begrenser 4k til 24fps som du sier. Ser ikke helt hvordan man får til i pose og sekk med 4K, 3D og 60fps...
    Kikk en gang til på bitraten jeg har postet to ganger nå. Den er på 2.5MB/s=20Mb/s. Det er det samme som Blu-Ray HD. Bitraten er det som bruker båndbredde. Om det er HD eller 4K har ingen ting å si.

Vær trygg på at RED har testet dette på alt som finnes av 4K TVr og projektorer.

Sitat Opprinnelig postet av The Projectionist
    DCPen som er i distrubusjon er ihvertfall 4K men da er det sikkert bare oppkonvertert i post produksjon.
    Godt å høre at de har gjort en post opp-konvertering i det minste. Så det nå i Sony linken over.
    Sikkert fordi de har laget en IMAX versjon.
    Blir 4K DCPn vist på Sony 4K eller DLP Barco / Christie 4K?

Hadde DP på Skyfall, Roger Deakins, hatt litt vett og ikke vært slik en Arri fan-boy så hadde han heller valgt et mer fornuftig kamera som kunne gitt ham en 4K film uten opp-konvertering i stedet for å bruke Alexa.
    Når man vet at man skal lansere en film i 4K, spesielt en så stor og kjent franchise som James Bond, så var valget av Alexa ganske så idiotisk.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikk en gang til på bitraten jeg har postet to ganger nå. Den er på 2.5MB/s=20Mb/s. Det er det samme som Blu-Ray HD. Bitraten er det som bruker båndbredde. Om det er HD eller 4K har ingen ting å si.

Vær trygg på at RED har testet dette på alt som finnes av 4K TVr og projektorer.
    Hæh? Det er mulig jeg misforstår, men jeg trodde vi snakket om HDMI ut av spilleren som vanligvis bærer ukomprimert video. Hvilken komprimert datarate er mer eller mindre relevant siden raten er er et par dekader lavere enn ukomprimert, som du påpeker. Eller ligger det noe red-triks her? At man overfører kodet signal over HDMI?

Spørsmålet mitt er hvordan man får ut bildesignalet ut på 4K TV/prosjektor i 60fp og 3D...
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæh? Det er mulig jeg misforstår, men jeg trodde vi snakket om HDMI ut av spilleren som vanligvis bærer ukomprimert video.
    Hvilken komprimert datarate er mer eller mindre relevant siden raten er er et par dekader lavere enn ukomprimert, som du påpeker. Eller ligger det noe red-triks her? At man overfører kodet signal over HDMI?
    Ingen kommersiell avspiller som DVD eller BD spiller av ukomprimert video. Videoen er komprimert før den ender opp på disk, alltid.

2K ukomprimert 2048x1080~24fps har en bitrate på 1,27 Gbps= 159,25 MB/s.
    Max bitrate for DCP (kinoversjonen) = 250Mb/s.
    Når den ender på en Blu-Ray (BD) disk så har den max. bitrate på 56Mb/s, selv om den høye bitraten sjeldent er brukt.
    Vanligvis ligger bitraten for BD gjennomsnittlig på 20Mb/s.

4K~4096x2160 har en bitrate på 2,55 Gbps = 318,50 MB/s, men siden DCP standarden har en max. på 250Mb/s så må den komprimeres før den sendes til kinoen.
    Den max. bitraten er i ferd med å høynes til 500Mb/s.

4K Redray har en bitrate på 20Mb/s, som er i nærheten av det som er forventet på 4K BD og når 4K TV signaler blir sendt over bakke nettet og satellitt om noen år.

Sony sammen med Astra test sendte 4K over satellitt i September, da brukte de 50Mb/s, men forventer å senke det til 20Mb/s når de får bedre komprimerings verktøy som HEVC/H.264 & Mpeg-H.

RED har utviklet sin egen komprimerings Codec, raskere enn de forskjellige internasjonale gruppene som jobber med HEVC og Mpeg.
    REDs RedRay codec har betegnelsen .RED codec, som sammen med REDCrypt™ digital media encryption utgjør datamengden lagret på RedRay spilleren.

Det har aldri vært levert ukomprimer Video fra kameraer eller post prosess hus til kinoer eller hjemmekino formater.

Det eneste som regnes som ukomprimert/lossless er Audio.

HDMI 1.4 har ingen problemer med en bitrate på 20Mb/s, da hadde ingen BD spillere kunne levert film til projektor eller TV.
    Spørsmålet mitt er hvordan man får ut bildesignalet ut på 4K TV/prosjektor i 60fp og 3D...
    Det må i tilfelle komprimeres så det kan passere HDMI 1.4 versjonen som er i spilleren.
    Hvor høy bitraten for 4K 3D 60fps. vil være har ingen opplyst om. Men foreløbig har ingen laget film i 2x4K~60fps. 4K 3D~48fps er foreløbig det høyeste.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at de har gjort en post opp-konvertering i det minste. Så det nå i Sony linken over.
    Sikkert fordi de har laget en IMAX versjon.
    Blir 4K DCPn vist på Sony 4K eller DLP Barco / Christie 4K?
    Jeg har sett litt på skyfall både på Sony R320, Barco DP3000 og Christe 2230.
    Av disse er kun Sony 4k. Men alle kjører 4K dcpen men Barco/Christie nedskalerer. Sony har abselutt bedre bilde, men tror det skyldes mer at den generellt har bedre farger/sortnivå enn oppløsningen.

Det er levert en del sony rundt om i Norge men ikke så mye Christe 42xx som er den serien til Christie som er 4K.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt underholdning innimellom all skrivingen. Skydive Dubai. Shot on Red Epic's.
    Velg 1080 eller Original og fullscreen.

[YOUTUBE]/C4T_BKDlEjA[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen kommersiell avspiller som DVD eller BD spiller av ukomprimert video. Videoen er komprimert før den ender opp på disk, alltid.
    Selvfølgelig.

Jeg tror vi kan konstantere at vi snakker forbi hverandre. For å oppklare, så tar vi det back to basic: En ting er dataraten til videostrømmen og en annen ting er dataraten til det komprimerte formatet. I et normalt (consumer?) oppsett, er det spillerens/dekoderens oppgave å konvertere det komprimerte, lav-rate, formatet til ukomprimert video som kan vises på en enhet. Det er denne ukomprimerte videostrømmen jeg snakker om! Fordi man må jo få videosignalet over fra dekoder/spiller til en skjerm/prosjektor. Når jeg ser på BD FHD film, går det minst 1,2Gbit (150MB/s) fra min Bluray spiller til min skjerm.

HDMI brukes altså til å overføre en råvideostrøm fra dekoder/avspiller til en visningsenhet. Maksimal båndbredde på en HDMI kabel er akkurat nok til 4K@24fps, ikke mer. Sjekk manualen til Sony VW1000. Der står det også. Skal man overføre mer må man gjøre noen grep.

Så basert på det jeg leser, noen forslag/ideer for å få mer enn 4k@24fps kan være:

1) Flere HDMI kabler mellom avspiller og prosjektor for å doble/triple båndbredde, slik som dual-link DVI kabler gjør.

2) Dekode videoen i selve prosjektorenheten. Da fødes komprimert video inn i prosjektor, men neppe fra HDMI.

3) Bruke en annen datalink som har nok båndbredde mellom avspiller og prosjektor, f.eks. fiber. Dette krever at prosjektor og avspiller kjøpes sammen.

Så jeg var nyskjerrig på hvilken av disse strategiene RED bruker.

RED har utviklet sin egen komprimerings Codec, raskere enn de forskjellige internasjonale gruppene som jobber med HEVC og Mpeg.
    REDs RedRay codec har betegnelsen .RED codec, som sammen med REDCrypt™ digital media encryption utgjør datamengden lagret på RedRay spilleren.
    Det har jeg ingen problemer med. Men det var ikke poenget mitt. På ett eller annet tidspunkt blir denne videoen dekodet og blir til råvideo med betydelig båndbredde.

HDMI 1.4 har ingen problemer med en bitrate på 20Mb/s, da hadde ingen BD spillere kunne levert film til projektor eller TV.

Det må i tilfelle komprimeres så det kan passere HDMI 1.4 versjonen som er i spilleren.
    Hvor høy bitraten for 4K 3D 60fps. vil være har ingen opplyst om. Men foreløbig har ingen laget film i 2x4K~60fps. 4K 3D~48fps er foreløbig det høyeste.
    Å kjøre komprimert video over HDMI er ikke standard (AFAIK). Da bruker du HDMI kabelen som en datatransport, og ikke til råvideo. Jeg er ikke kjent med noe utstyr som bruker HDMI til overføring av noe annet enn ukomprimert video + (u)komprimert audio. Ja, jo, du har HEC da, altså ethernet over HDMI.

4K 3D @48fps = 30 Gbps = 3623 Mb/s datarate for råvideo, altså må man bruke 4 stk HDMI kabler og bruke absolutt all båndbredde for å få det over.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig.

Jeg tror vi kan konstantere at vi snakker forbi hverandre. For å oppklare, så tar vi det back to basic: En ting er dataraten til videostrømmen og en annen ting er dataraten til det komprimerte formatet. I et normalt (consumer?) oppsett, er det spillerens/dekoderens oppgave å konvertere det komprimerte, lav-rate, formatet til ukomprimert video som kan vises på en enhet. Det er denne ukomprimerte videostrømmen jeg snakker om! Fordi man må jo få videosignalet over fra dekoder/spiller til en skjerm/prosjektor. Når jeg ser på BD FHD film, går det minst 1,2Gbit (150MB/s) fra min Bluray spiller til min skjerm.

HDMI brukes altså til å overføre en råvideostrøm fra dekoder/avspiller til en visningsenhet. Maksimal båndbredde på en HDMI kabel er akkurat nok til 4K@24fps, ikke mer. Sjekk manualen til Sony VW1000. Der står det også. Skal man overføre mer må man gjøre noen grep.
    Må si at jeg klarer ikke å følge deg i det hele tatt. Nå har jeg aldri interessert meg for HDMI båndbredde, så jeg må overlate til andre å bekrefte at en BD spiller konverterer de 20Mb/s som ligger på en BD disk til "ukomprimert" datastrøm med den størrelsen du operer med her.

Er du sikker på at ikke Sony VW1000 har noen andre restriksjoner som ikke har noe med HDMI å gjøre?

Så basert på det jeg leser, noen forslag/ideer for å få mer enn 4k@24fps kan være:

1) Flere HDMI kabler mellom avspiller og prosjektor for å doble/triple båndbredde, slik som dual-link DVI kabler gjør.

2) Dekode videoen i selve prosjektorenheten. Da fødes komprimert video inn i prosjektor, men neppe fra HDMI.

3) Bruke en annen datalink som har nok båndbredde mellom avspiller og prosjektor, f.eks. fiber. Dette krever at prosjektor og avspiller kjøpes sammen.

Så jeg var nyskjerrig på hvilken av disse strategiene RED bruker.
    RedRay spilleren har 4 HDMI ut for video. Men det er for å kunne koble 4 display enheter til spilleren som f.eks. 4 HDTV som kan synkronisers for å spille 4K fordelt på 4 HD monitorer.

Det hjelper ikke å bruke 4 HDMI til en display enhet hvis enheten ikke kan mottat 4 synkroniserte signaler, noe de færreste kan.

Å kjøre komprimert video over HDMI er ikke standard (AFAIK). Da bruker du HDMI kabelen som en datatransport, og ikke til råvideo. Jeg er ikke kjent med noe utstyr som bruker HDMI til overføring av noe annet enn ukomprimert video + (u)komprimert audio. Ja, jo, du har HEC da, altså ethernet over HDMI.

4K 3D @48fps = 30 Gbps = 3623 Mb/s datarate for råvideo, altså må man bruke 4 stk HDMI kabler og bruke absolutt all båndbredde for å få det over.
    Det beste du kan gjøre er å stille spørsmålene på RED forumet i RedRay+Odemax tråden og håpe på svar fra RED TEAM. Spørsmålene dine er jo interessante, men min kunnskap strekker ikke til.

Det er en del spørsmål og svar angående dette i dag i den tråden. Der bekrefter Red Team Stuart English at RedRay spilleren kan sende 4K 3D~60fps for hvert øye over HDMI til displays som kan motta det.
    Han sier også at RedRay formatet egentlig har større spesifikasjoner enn HDMI, så spesifikasjonene for RedRay reflektere restriksjonene i HDMI (BIT-DEPTH (COLOR) YCbCr 12-bit 4:2:2 or RGB 8-bit 4:4:4), men at i projektorene som har innebygget RedRay spiller så kan de kjøre med mindre restriksjoner siden spilleren er direkte koblet til projektoren og ikke er avhengig av HDMI restriksjonene.

For å gjøre det letter å følge relevante spørsmål/svar.
    Her er link til Stuart English post #722 side 73. Trykk så videre på RED TEAM som du finner på skillelinjen på toppen av posten. Da hopper du fra Red Team post til Red Team post og slipper å lese alle irrelevante poster innimellom.
    Rull litt opp og ned på hver side for å få med deg postene til Jon Farhat med ODEMAX avatar. Han er Odemax representant.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at jeg klarer ikke å følge deg i det hele tatt. Nå har jeg aldri interessert meg for HDMI båndbredde, så jeg må overlate til andre å bekrefte at en BD spiller konverterer de 20Mb/s som ligger på en BD disk til "ukomprimert" datastrøm med den størrelsen du operer med her.

Er du sikker på at ikke Sony VW1000 har noen andre restriksjoner som ikke har noe med HDMI å gjøre?
    HDMI båndbredden er relevant fordi i et tradisjonelt oppsett kobles en avspiller til en prosjektor/skjerm via HDMI. Dekodingen av videoen gjøres i HDMI kilden og ikke i mottager/skjerm. Det betyr at på grunn av begrensningen i HDMI standarden, klarer jeg ikke å overføre mer enn 4k@24fps 2D med et slikt oppsett.

Dersom noen kjøper en slik prosjektor, må man være klar over at det vil kreve spesialkoblinger eller utradisjonelle oppsett (som f.eks. å ha avspiller i prosjektor) for å få mer enn 4k@24fps 2D.

RedRay spilleren har 4 HDMI ut for video. Men det er for å kunne koble 4 display enheter til spilleren som f.eks. 4 HDTV som kan synkronisers for å spille 4K fordelt på 4 HD monitorer.

Det hjelper ikke å bruke 4 HDMI til en display enhet hvis enheten ikke kan mottat 4 synkroniserte signaler, noe de færreste kan.

Det beste du kan gjøre er å stille spørsmålene på RED forumet i RedRay+Odemax tråden og håpe på svar fra RED TEAM. Spørsmålene dine er jo interessante, men min kunnskap strekker ikke til.

Det er en del spørsmål og svar angående dette i dag i den tråden. Der bekrefter Red Team Stuart English at RedRay spilleren kan sende 4K 3D~60fps for hvert øye over HDMI til displays som kan motta det.
    Han sier også at RedRay formatet egentlig har større spesifikasjoner enn HDMI, så spesifikasjonene for RedRay reflektere restriksjonene i HDMI (BIT-DEPTH (COLOR) YCbCr 12-bit 4:2:2 or RGB 8-bit 4:4:4), men at i projektorene som har innebygget RedRay spiller så kan de kjøre med mindre restriksjoner siden spilleren er direkte koblet til projektoren og ikke er avhengig av HDMI restriksjonene.

For å gjøre det letter å følge relevante spørsmål/svar.
    Her er link til Stuart English post #722 side 73. Trykk så videre på RED TEAM som du finner på skillelinjen på toppen av posten. Da hopper du fra Red Team post til Red Team post og slipper å lese alle irrelevante poster innimellom.
    Rull litt opp og ned på hver side for å få med deg postene til Jon Farhat med ODEMAX avatar. Han er Odemax representant.
    Flott takk. Og det svarer på kommentarene mine. HDMI _er_ begrenset og kan ikke vise 4k med full framerate og 3D og at dette er løst ved at avspiller sitter i prosjektor. Og det er det fornuft i. Da fødes det 20MB/s lav-rate RED formatet inn i prosjektor og lager råvideoen på ~3600 Mb/sec som går ut til panelene i prosjektoren uten å måtte gå ut av boksen og over HDMI.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI båndbredden er relevant fordi i et tradisjonelt oppsett kobles en avspiller til en prosjektor/skjerm via HDMI. Dekodingen av videoen gjøres i HDMI kilden og ikke i mottager/skjerm. Det betyr at på grunn av begrensningen i HDMI standarden, klarer jeg ikke å overføre mer enn 4k@24fps 2D med et slikt oppsett.

Dersom noen kjøper en slik prosjektor, må man være klar over at det vil kreve spesialkoblinger eller utradisjonelle oppsett (som f.eks. å ha avspiller i prosjektor) for å få mer enn 4k@24fps 2D.

Flott takk. Og det svarer på kommentarene mine. HDMI _er_ begrenset og kan ikke vise 4k med full framerate og 3D og at dette er løst ved at avspiller sitter i prosjektor. Og det er det fornuft i. Da fødes det 20MB/s lav-rate RED formatet inn i prosjektor og lager råvideoen på ~3600 Mb/sec som går ut til panelene i prosjektoren uten å måtte gå ut av boksen og over HDMI.
    Det du sier om VW1000 er feil! VW1000 kan spille av 4k 24/30Hz med dagens HDMI kort, men vil kunne oppdateres når 4k standarden settes og blir den 4k 60hz kan man oppdatere VW1000 til 4k 60Hz. Og hva neste HDMI generasjon vil klare av bitrates er det ingen som vet enda...

Ellers så kan jeg ikke nok om resten av det du sier, men jeg er eier av VW1000 og vet om oppdateringsmuligheten som kommer når 4k blu-ray (eller hva det kommer til å hete) standarden kommer.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hdmi er begrensa angående 4k per dags dato siden hdmi stabdarden er en design by comittee makkverk satt opp av IT ingenører og markeds folk som ville ha en 'penere' DVI kabel med lyd i.

Og hadde de heller satt noen signal spesialister på saken hadde vi ikke hatt alle disse handshake problemene over 10m.

At hdmi per dags dato ikke støtter mer enn 4k i 24fps er nok et midlertidig kompromiss mer enn en fysisk limit men siden dette ikke er en oppnåelig innafor 'definert standard' og her betyr dette heller 'common lowest denominator' enn hva som er fysisk oppnåelig.

Personlig ønsker jeg meg til jul at hele bransjen skraper hdmi standarden og går heller for og lage en ny standard som faktisk er laget for AV bruk enn en wannabe TP kabel.
    Tror neppe dette kommer til og skje, er vel mer sannsynlig at jeg får en tam polar bjørn som jeg kan ri til jobben.

Det er bare en par ting vi kan si med sikkerhet, 4k standarden er knapt nok en par måneder gammel så selvsagt vil det skje mer. Og spessielt på overførings siden bør det skje noe snart men som med enhver komitee designet standard tar dette LANG tid.

På den annen side så tviler jeg på om 4k blir spessielt aktuelt før om 5-6 år, det er bare knapt en par år siden blueray ble aktuelt for folk flest med spillere til 500kr og filmer til 60kr på rema.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Det du sier om VW1000 er feil! VW1000 kan spille av 4k 24/30Hz med dagens HDMI kort, men vil kunne oppdateres når 4k standarden settes og blir den 4k 60hz kan man oppdatere VW1000 til 4k 60Hz. Og hva neste HDMI generasjon vil klare av bitrates er det ingen som vet enda...

Ellers så kan jeg ikke nok om resten av det du sier, men jeg er eier av VW1000 og vet om oppdateringsmuligheten som kommer når 4k blu-ray (eller hva det kommer til å hete) standarden kommer.
    Nå hørest det ut som jeg er vanskelig, men i følge VW1000 manualen klarer den å maksimalt levere 4096×2160/24p. Neste steg ned er 3840×2160/30p, altså må man ofre noe oppløsning for å få opp fps. Og begge samsvarer godt med maksimal båndbredde på HDMI high speed.

Og selv om du oppgraderer SW i spilleren, så står problemet fast: Hvordan får du fødet bildet inn i prosjektoren? Når de blir enige om HDMI 2.0, er det ikke sikkert det fysiske grensesnittet blir likt, så da har man evt få et plugg/kompabilitetsproblem selv om man nå får en HDMI 2.0 som klarer å levere 4K med høy fps og 3D.

En måte å mitigere begrensningen i HDMI på er å begynne å komprimere videoen i HDMI, ala det RED gjør med sin redplayer integrert i prosjektoren. Jeg kjenner ikke til om dette er noe som kommer for non-RED produkter.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjonen din er ikke helt korrekt. Det er riktig at det er en fordel med projektoren med RedRay spilleren intergrert så restriksjonene med HDMI ikke er til stedet.
    Men det er basert på at .RED codecen har muligheter for et større fargerom enn HDMI kan overføre.

I standalone RedRay spilleren må materialet som overstiger HDMI restriksjonene nedkonverteres før det sendes over HDMI, men RED har bekreftet at det ikke gjelder mulighetene for å sende 4K 3D~60fps for hvert øye til display som kan spille av dette.

Jeg regner med at RED "knows their shit" siden de bygger mer avanserte kameraer en det denne avspilleren er.

Her er noen spørsmål/svar fra RED TEAM angående temaet:

Jarred Land - Fire Chief

Can you assign one of the HDMI outs to feed the Sony XBR 84-900X panel or the ES1000 home projector. Both are able to display 4,096 x 2,160 at 23.98fps and 3,840 x 2,160 at 29.97fps via a single HDMI 1.4a cable.

Can we use 1, 2 or 4 HDMI streams depending on the devices we are interfacing with...

Do you have a list of tested/approved 4K displays?
    We have a VW1000ES sony projector hooked up to REDRAY with a single HDMI at the studio playing 4k. It works out of the box. We don't have the XBR panel yet but we have the LG and the Toshiba and another panel. of note, the american and EU Toshiba panels wont display proper 4K yet.. they are waiting for a firmware update.
    Stuart English - Red Team

Am I right is assuming that the redray is 60fps 2d and 30fps 3d?
    Actually no, a single REDRAY can provide video at 4K 3D at up to 60 fps per eye... whether your specific display can accept that will differ by manufacturer and model.
    For so many years HDcam codec was 8-bit 4:2:2 and it was 'good enough'...and indeed it still is in this country for a couple of broadcasters (by and large it's HD SR as the required deliverable). I'm sure everyone at Red has thought long and hard about what the data rate and bit depth ought to be along with the compression scheme -there's a trade off happening in exchange for such a low data rate. Perhaps in the future once .red takes hold as the 4K standard there will be an equivalent 'SR'.

Everything above is very reasonable based on past experience, but as for the assumed "trade off" - well you'll just have to come and see for yourself.

Our stated 12-bit 4:2:2 or 8 bit 4:4:4 output spec is actually the technical spec of the HDMI 1.4 standard at 4K and Ultra HD resolution...

... the actual .RED codec performance exceeds that.

But, those are the very same specs listed on your website for the RR. How come .RED "exceeds that"? Can you elaborate, please?
    We can only output what the HDMI format allows us to - i.e. 12-bit 4:2:2 or 8-bit 4:4:4 when we are talking about 4K resolution.

i.e the signal path in the .RED codec is higher resolution than that, we have to downsample to those allowed output bit depths.

This is one of the key reasons our RREncoder allows 16-bit TIFF as an input file format.....

There is a similar explanation with regard to why the specification for Color Space is REC 709....

The other thing that troubles me is that the color space is only listed as rec.709. Why not XYZ color space? Why not something better?
    Don't read a .RED codec color gamut limitation into this quoted spec. It's just reflecting the specificied gamma and gamut for Ultra HD displays ....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå hørest det ut som jeg er vanskelig, men i følge VW1000 manualen klarer den å maksimalt levere 4096×2160/24p. Neste steg ned er 3840×2160/30p, altså må man ofre noe oppløsning for å få opp fps. Og begge samsvarer godt med maksimal båndbredde på HDMI high speed.
    Uten å ha noen kjennskap til VW1000, så høres dette mer ut som en restriksjon i projektorens prosessering enn at det er HDMI som er restriksjonen.

Ref; noen kino projektorer som har måttet oppgradere prosessor delen for å kunne spille av 48fps i 3D fra de nye HFR IMB serverne.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjonen din er ikke helt korrekt. Det er riktig at det er en fordel med projektoren med RedRay spilleren intergrert så restriksjonene med HDMI ikke er til stedet.
    Men det er basert på at .RED codecen har muligheter for et større fargerom enn HDMI kan overføre.

I standalone RedRay spilleren må materialet som overstiger HDMI restriksjonene nedkonverteres før det sendes over HDMI, men RED har bekreftet at det ikke gjelder mulighetene for å sende 4K 3D~60fps for hvert øye til display som kan spille av dette.

Jeg regner med at RED "knows their shit" siden de bygger mer avanserte kameraer en det denne avspilleren er.

Her er noen spørsmål/svar fra RED TEAM angående temaet:
    Som nevnt noen ganger har HDMI har begrensninger for 4K både på fps/3D og på fargerom som det nevnes. Begresningen i fps på 4k er gitt av HDMI standarden og ikke mine meninger. Dersom vi ikke er enige om det bør vi ta det opp i en egen HDMI-tråd.

Jeg betviler ikke at RED ikke vet hva det holder på med. Men RED er samtidig veldig vage på hvordan ting skal kobles sammen.

Jarren Land snakker om å koble opp på en VW100ES, LG og en Toshiba skjerm, men nevner ikke hvilken rate det kjører på. Spørsmålsstiller spør om 4k@24fps som er innenfor HDMI 1.4, men ingen info fra RED.

Jeg finner heller ingen beskrivelse av hvilket medium som brukes når man kjører 4K 3D~60fps. Min påstand: Garantert ikke standard HDMI.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg finner heller ingen beskrivelse av hvilket medium som brukes når man kjører 4K 3D~60fps. Min påstand: Garantert ikke standard HDMI.
    RedRay kan bare spille av .RED encoded film. Ingenting annet. Kanskje det er det som forvirrer deg?

Jeg har ikke noen ekstra innsikt i dette, jeg bare bringer informasjonen videre.

Når Stuart English bekrefter at; "a single REDRAY can provide video at 4K 3D at up to 60 fps per eye... whether your specific display can accept that will differ by manufacturer and model." så kan du være sikker på at den gjør det.

Utenom det så er det bare å vente på mer informasjon, eventuelt kjøpe deg en RedRay spiller å bruke den på din VW1000.

De kan ikke bruke annet enn standard HDMI, da ville de bryte HDMI lisensiering vilkårene.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også trodd at redray spillern og laser enheten kobles sammen med en helt annen kabel enn HDMI og dermed ikke ha denne flaskehalsen.

4K overførings standarden er ikke definert enda, så selvsagt vil de ikke si noe spesifikt siden de selv arbeider i blinde når det gjelder HDMI.

Jeg har kanskje satt meg veldig godt inn i alt, men jeg ville trodd redray spilleren fungerer som video prosessor og kobles til laser enheten via en proprietær kabel, som igjen er koblet til fremviseren via optiske kabler.

De som lager 4k produkter enn så lenge gjør det på et eksperimentativt måte så enkelt siden de ikke er definert angående HDMI, HDMI som en standard organisasjon venter de til siste øyeblikk med og definere noe i vente av og se hvordan disse eksperimentene lykkes.

Ja wv1000 er et eksperiment satt i produksjon og de som har kjøpt en burde være klar over såpass.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RedRay kan bare spille av .RED encoded film. Ingenting annet. Kanskje det er det som forvirrer deg?
    Ja, det er forstått. Og smart, siden høy-datarate råvideo kun flyttes internt i boksen. Så slipper man trøblete kabler på alt for høye rater. 20 Mb/s som RED kjører er trivielt å flytte på i forhold.

Når Stuart English bekrefter at; "a single REDRAY can provide video at 4K 3D at up to 60 fps per eye... whether your specific display can accept that will differ by manufacturer and model." så kan du være sikker på at den gjør det.

Utenom det så er det bare å vente på mer informasjon, eventuelt kjøpe deg en RedRay spiller å bruke den på din VW1000.

De kan ikke bruke annet enn standard HDMI, da ville de bryte HDMI lisensiering vilkårene.
    Ja, jeg er spent på hvordan. Vi får vente i spenning til noen forteller oss hvordan de kobler en RedPlay på en VW1000 og får mer enn 4K@24fps 2D...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og selv om du oppgraderer SW i spilleren, så står problemet fast: Hvordan får du fødet bildet inn i prosjektoren? Når de blir enige om HDMI 2.0, er det ikke sikkert det fysiske grensesnittet blir likt, så da har man evt få et plugg/kompabilitetsproblem selv om man nå får en HDMI 2.0 som klarer å levere 4K med høy fps og 3D.

En måte å mitigere begrensningen i HDMI på er å begynne å komprimere videoen i HDMI, ala det RED gjør med sin redplayer integrert i prosjektoren. Jeg kjenner ikke til om dette er noe som kommer for non-RED produkter.
    Jada, men 3840x2160 er fortsatt 4k!

Her er det ikke snakk om dagens spillere, da det ikke finnes noen som kan avspille 4k(bortsett fra RedRay), men morgendagens 4k spillere og da vil jeg tro de har løst problemet. Skjønner ikke hvorfor du skal stille spørsmål om det??8)
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine