PT-AE700E - kan primærfargene innbyrdes sideforskyves?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PT-AE700E - kan primærfargene innbyrdes sideforskyves?

Hei,

jeg har en PT-AE700E og opplever at de ulike primærfargene/pixlene ikke dekker helt. Ved skarpe kanter, som i teksting, kommer det "regnbue" i kantene. På nært hold synes det som om rødt er 1 pixel opp og 1 til venstre for hvitt i midten, tilsvarende grønt (?) 1 til høyre og 1 ned. Mellom dette er bokstaven hvit.

Dette gir et noe uklart bilde, som på vanlig betraktningsavstand "går greit", men ikke mer enn det. Jeg opplever at bildet kunne vært mye skarpere.

Prosjektoren er takmontert, 3,6m fra lerretet med diagonal på 2,64 og helt på høyde med øvre lerretskant. Bildet er derfor noe spredt og justert (keystone). Jeg har lurt på om det kan skyldes prisme- eller linseforskyvinger, men fenomenet er likt over hele bildet.

Jeg har saumfart manualen og finner bare kalibrering på kontrast, og fargekvaliteter mm., men ikke innbyrdes sideveis justeringer av primærfargene.

Noen som har kjennskap til dette?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at LCD-panelene (3 stk) er kommet ut av stilling, og de må justeres tilbake på plass. Mao. en hardware-fix.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panelene er vel limt på prismet på den modellen, så dette tror jeg nok bare du må leve med dessverre
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PT-AE700 brukte vel også noen micro prismer for å viske ut noe av pixcel strukturen i bildet (smooth screen) , og kunne fremstå som litt uskarp pga dette.

Er det 1 pixel i forskyvning, og dette er jevnt for hele bildet for en farge, så burde det vel finnes en måte å konvergere dette på elektronisk.

Tviler egentlig fra beskrivelsen litt på Som Gormat det er så mye å gjøre med den 1 pixcel i forskyving, mellom det grønne, røde pxelen.

Dette fordi det er det også en blå pixcel mellom disse to for å skape hvitt i teksten.

Justeres konverteringen for den røde over den grønne vil man kunne få blått på den ene siden og gult på den andre siden. ikke nødvendigvis noen god forbedring, snarere tvert i mot.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    PT-AE700 brukte vel også noen micro prismer for å viske ut noe av pixcel strukturen i bildet (smooth screen) , og kunne fremstå som litt uskarp pga dette.

Er det 1 pixel i forskyvning, og dette er jevnt for hele bildet for en farge, så burde det vel finnes en måte å konvergere dette på elektronisk.

Tviler egentlig fra beskrivelsen litt på Som Gormat det er så mye å gjøre med den 1 pixcel i forskyving, mellom det grønne, røde pxelen.

Dette fordi det er det også en blå pixcel mellom disse to for å skape hvitt i teksten.

Justeres konverteringen for den røde over den grønne vil man kunne få blått på den ene siden og gult på den andre siden. ikke nødvendigvis noen god forbedring, snarere tvert i mot.
    Jeg så vel mer for meg at begge ble skjøvet nøyaktig over den blå - fra hver sin side. Slik at teksten (i dette tilfellet ble hvit over det hele). Eller tenker jeg feil?

Eller - tenker vi lit ulikt? Bildet er jo ikke bygget opp av 3-punkts mønster som på tidligere fargerør (TV). Her har jo hver pixel en egen farge bygget opp av basisfargene (antar jeg)? Og om da en basisfarge er sideforskjøvet er det bare den på ene siden mens den mangler på den andre.

Eller misforsto jeg her?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Romer
    Jeg så vel mer for meg at begge ble skjøvet nøyaktig over den blå - fra hver sin side. Slik at teksten (i dette tilfellet ble hvit over det hele). Eller tenker jeg feil?

Eller - tenker vi lit ulikt? Bildet er jo ikke bygget opp av 3-punkts mønster som på tidligere fargerør (TV). Her har jo hver pixel en egen farge bygget opp av basisfargene (antar jeg)? Og om da en basisfarge er sideforskjøvet er det bare den på ene siden mens den mangler på den andre.

Eller misforsto jeg her?
    Det er selfølgelig vanskelig å si noe sikkert om hvordan konvergeringen er uten å ha sett den, men mitt poeng er at pixel konvergensen i en 3 chip LCD har en fysisk optisk pixcel plassering, og en elektronisk der bildet kan forskyves noe på panelet. Den fysiske konvergensen er skjelden 100% overlappende. Er forskyvingen en hel Pixel er det jo greit, men da pleier det å være greit å for konstruktøren å convergere elektronisk også. Ut fra beskrivelsen din så jeg mer for meg at det kanskje ikke var hele pixel her mellom de tre panelene, og at den grønne og røde nermest er 100% i konvergens, men den blå er en halv pixel unna begge, og blir derfor lagt mellom de to andre som er forskjøvet med en hel pixel seg i mellom.

Konvergerer man da den røde og grønne 100% over hverandre, får man gult på den ene siden og blått på den andre. Ut i fra det jeg har testet rundt dette på andre projektorer ser dette verre ut enn slik du beskriver grønn blå rød med blått i mellom de to andre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •