Hva bør en "newbie" se etter på prosjektor-jakt??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva bør en "newbie" se etter på prosjektor-jakt??

Jeg er absolutt "grønn" på prosjektor, men har lest masse på forumet her de siste ukene om diverse hjemmekinoprodukter. Lydkomponenter er nå nesten på plass og det er tid for å konsentrere seg om bildeopplevelsene. Som med alt annet er en jo interessert i å betale minst mulig for mest mulig.

Selv om jeg ikke har erfaring på prosjektorer, er jeg ganskje kresen på bildekvalitet og for ikke lenge siden investerte i en 32" Loewe-TV. De har jo peiling på bildekvalitet.

Har vel lest meg frem til at det er DLP fremfor LCD og at mange har BenQ her på forumet.

Men vedr. prosjektor, hva bør jeg helt konkret gå etter til å begynne med, før jeg finkjemmer enkeltprodukter og pris??? Nevn gjerne enkeltfaktorer og hvorfor....

Glemte å nevnte at jeg skal bruke den til film, og av og til en fotball-kamp... Er vel en 16:9 jeg bør gå for da...??

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Start med å finne ut hvor du skal ha den, hvor lerretet skal og hvor du skal sitte. Når jeg gjorde dette fant jeg ut at eneste valget var å vente på Panasonic AE700 som kommer i starten av oktober....

Her kalkulerer du kastelengde i forhold til bildestørrelse: http://www.projectorcentral.com/proj...calculator.cfm

I følge THX standarden så skal avstanden fra sitteplass til lerretet være mellom 1,54Xbredde på lerret og 1,87Xbredde på lerret.

Du må også finne ut ca. hvor mye penger du har tenkt å legge i det.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    I følge THX standarden så skal avstanden fra sitteplass til lerretet være mellom 1,54Xbredde på lerret og 1,87Xbredde på lerret.
    Enig i mye av det du sier, men har du link til kilden for disse grensene?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Enig i mye av det du sier, men har du link til kilden for disse grensene?
    hehe, det er vel mellom 30 og 36 grader THX normen sier. Så i en annen post at dette tilsvarte 1,54 til 1,87 ganger bredden på bildet. Hakke hatt matte på en _god_ stund så har ikke dobbeltsjekket

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja akke! Som aktiv sportsfisker bør jeg vel kunne lytte til deg... Selv om jeg drar ørret fremfor gjedde, da.....

Rommet er ca. 4 meter bredt og 5 meter langt. Tenkte på å takmontere pj forholdvis "langt" bak. Ønsker egentlig ikke så mye støy...

Skal bygge egnet rammelerret (synes dette blir finere enn dra-ned varianten. Hvor stort bør et rammelerret være?? Veggene skal kles med mørkt stoff (har glemt navnet) eller males mørkt og gulvet teppelegges.

Filmene skal spilles av fra DVD-spiller, ikke PC foreløpig... (Lære å krabbe før en kan gå...)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Ja akke! Som aktiv sportsfisker bør jeg vel kunne lytte til deg... Selv om jeg drar ørret fremfor gjedde, da.....
    hehe, fisk er fisk, dro en pen rævfjøring her om dagen på over 1,4kg

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Rommet er ca. 4 meter bredt og 5 meter langt. Tenkte på å takmontere pj forholdvis "langt" bak. Ønsker egentlig ikke så mye støy...

Skal bygge egnet rammelerret (synes dette blir finere enn dra-ned varianten. Hvor stort bør et rammelerret være?? Veggene skal kles med mørkt stoff (har glemt navnet) eller males mørkt og gulvet teppelegges.

Filmene skal spilles av fra DVD-spiller, ikke PC foreløpig... (Lære å krabbe før en kan gå...)
    Hvor i rommet blir du sittende? Rommet har nesten identiske mål som mitt, og har foreløpig endt opp med at AE700 er eneste valg om du vil ha projektor langt bak.

Sitter du på 3,5m så blir vel et lerret på mellom 200 og 220cm passende skulle jeg tro.

Er ganske ny på dette jeg også, så sikkert andre som kan svare litt bedre.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [/quote]
    Hvor i rommet blir du sittende? Rommet har nesten identiske mål som mitt, og har foreløpig endt opp med at AE700 er eneste valg om du vil ha projektor langt bak.

Er ganske ny på dette jeg også, så sikkert andre som kan svare litt bedre.[/quote]

Har fått det for meg at en DLP-prosjektor i denne prisklassen skulle være mye bedre enn en LCD. Men begynner forskjellene å bli såpass små nå? Tenker på det berømte svartnivået og oppløsning. Har sett noen prosjektorer litt på måfå hos HIFI-butikker og har hverken sett regnbuer eller "dårlig sortnivå"....

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke ser regnbuer så er jo Infocus 4805 et alternativ, med en bra innebygget interlacer (Faroudja) så slipper man og bruke en formue på en god DVD spiller også, som er tilfelle med de billigste BenQ modellene hvis jeg har forstått dette rett.

Hvis du skal ha projektoren langt unna er jo PD Zero Five MkII et alternativ, men denne koster litt mer da...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kombinasjonen benq6100 og pioneer 575 gir realt mye for pengene ihvertfall. totalprisen kommer på 10k for begge deler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •