hvilken projektor/lerret bør jeg satse på ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvilken projektor/lerret bør jeg satse på ?

hei

først vil jeg si at jeg aldri har hatt projektor før og at jeg har samsung 7070 55 tommer led tv nå.

jeg tenkte jeg skulle pusse opp i 2 etasje og male vegger med en mørk matt farge og taket matt hvit/svak grå. også tenkte jeg å lage noen rammer med lystett stoff til vinduene... jeg vet ikke om rommet da vil kvalifiseres som "med full lyskontroll"? men mørkt vil det nokk bli iallefall...
    tenkte 77tommer eller 92 tommer nedtrekkbart lerret , jeg sitter 3m unna lerretet.bør jeg gå for hvitt eller grått lerret?77 eller 92 tommer?

jeg har veldig lyst å spare opp til sony vpl-hw30es...
    men vurderer også epson 4400 blir jo halve prisen...

men er sonyen i en helt annen liga så går jeg for den istedet da jeg har planer om å ha oppsette en god stund.men er det små nyanser i forskjell går jeg heller til innkjøp av epson.

alle tips settes pris på

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personligen hade i alla fall inte jag satsat på en 3D projektor om den inte hade det klart bästa 2D bildet i tillägg. Det beror inte på 3D i sig, men mer på grund av väldigt få filmer tillgängliga.

I ett litet rum är nog Epson helt överlägsna med sin zoom ytelse, och en gott kalibrerad 4400 i ett ljuskontrollerat rum med få reflektioner är bland det bästa man kan köpa för under 20,000 menar jag. Gå för minst 92" lerret. 4400 klarar mer än det på kort kastavstånd. 77" blir för litet och du kommer garanterat vilja ha större efter en film eller tre. Jag har 100" från samma avstånd och det är inga som helst bekymmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Personligen hade i alla fall inte jag satsat på en 3D projektor om den inte hade det klart bästa 2D bildet i tillägg. Det beror inte på 3D i sig, men mer på grund av väldigt få filmer tillgängliga.

I ett litet rum är nog Epson helt överlägsna med sin zoom ytelse, och en gott kalibrerad 4400 i ett ljuskontrollerat rum med få reflektioner är bland det bästa man kan köpa för under 20,000 menar jag. Gå för minst 92" lerret. 4400 klarar mer än det på kort kastavstånd. 77" blir för litet och du kommer garanterat vilja ha större efter en film eller tre. Jag har 100" från samma avstånd och det är inga som helst bekymmer.
    ok var redd at 92" skulle bli for voldsomt på en slik avstand...men det er sikkert som du sier...at en vil ha større etter en film eller 3.. egentlig bra for vil ha tab tension lerret og finner ikke mindre en 92"av det.
    skal jeg ha 77 må jeg kjøpe v2 lerret.

men er siden jeg ikke har 100 prosent lyskontroll regner jeg med det er best å kjøpe grå duk?

tviler ikke på at epson er mye for pengene men skal som sagt pusse opp og har dermed litt tid til å spare meg opp til sony hw30 hvis det er verdt mellomlegget?

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå hatt min 90" i et par uker, og er glad jeg ikke gikk for mindre lerret. Sweetspot hos meg er ca 3,5-4 meter.
    Du kan se bilder på "Min hjemmekino"

Edit: nå er jeg langt fra ekspert på dette, men de sier vel hvitt lerret i mørkt rom? Forøvrig er jeg enig i innlegget over. Min personlige mening:Vent med 3D om du ikke har tenkt å bruke MYE penger TW4400 skal forøvrig være MEGET bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du inte ser annat än lysande utstyr i rummet (diverse dioder gör ju att det är rena julestämningen) och du har i grunden mörka väggar har du bra eller full kontroll på inkommande ljus i vart fall. Då bör man satsa på vit duk. En del PJ's är väldigt ljusstarka och har i grunden dåliga kalibreringsmöjligheter (feks min HD20) och då kan man "tämja" det med ett grått lerret. TW4400 är en väldigt bra PJ du kan kaliberera.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok flott da skjønner jeg litt mer...

men jeg målte opp og jeg sitter ganske nøyaktig 2.8m fra der lerret ville stått... er fremdeles 92 lerret å foretrekke?
    kjipt hvis en ser pixler hvis bildet blir for stort tenker jeg...?

hvordan syntes dere bildekvaliteten er på projektor hvis en sammenligner med toppmodell plasma tvèr som feks panasonic vt 30?

får komme meg til avshop å titte en dag for å sett hvor bra bildet virkelig kan bli med projektor...

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 4400 selv og ettersom høstmørket senker seg blir jeg mer og mer glad i den. Var litt skuffet på sommeren da det var mye lys i stuen, men den har virkleig tatt seg opp ettersom solen går ned tidligere.

Kan trygt anbefales. Vant alt som var av tester og skal nok godt gjøres og få en bedre projektor til det prispunktet.

Piksler vil du ikke se. Med mindre du har dårlig matriale, youtube osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det høres bra ut,takk for info!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei igjen.

ang oppsussingen blir det litt annerledes i rommet en først antatt...

lerret skal stå på en vegg som har en skråvegg som begynner 1.9m opp på veggen. hele denne veggen inkl skråveggen opp til tak får jeg lov(av dama)til å male i matt brun/mørk farge + mattmørk farge 1m ut på sideveggene.blir mørk farge bak og "rundt" lerretet.
    så blir det jo mørke gardiner langs ene hele veggen+lystett sort rullegardin på andre veggen(1m)
    resten av sideveggene og bakveggen blir lyst.

så regner med grått lerret er veien for meg? og epson 4400 er kansje noe av det bedre i ett slikt rom? kontra sony projektorene feks?

dlp projektorer har jeg slått fra meg da jeg ikke får stort nokk bilde i mitt rom.

en annen ting... dere som har fått projektorene deres kalibrert på avshop, blir de kalibrert med full lysstyrke og ecomodus?

det KLØR i fingrene etter projektor selv om kr mangler akkurat nå...tror jeg går for betalingsutsettelse hvis det går ann.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW4400 vil nok gjøre en god jobb i rommet du beskriver. HW20 bør du ikke vurdere, for den lar seg ikke kalibrere spesielt bra i eco-modus (blir enten undersaturert eller veldig oversaturert). HW30 derimot, vil rocke skikkelig, med utrolig bra 2D (hakket over TW4400), og veldig bra 3D på den lerretsstørrelsen.

Når det gjelser kalibrering, så er eco-mode og full spenning på lampen to helt forskjellige kalibreringer. På en DLP er det som regel ikke noe problem å bytte mellom eco og normal mode, men på LCD og LCoS fungerer det ikke uten to helt separate kalibreringer. Grunnen er at endret lysstyrke fra lampen får alle filtrene i engine til å endre karakter. Valgt lampespenningen påvirker derfor både fargerommet og gråskalaen relativt kraftig
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra 3 meter funker 92" helt fint

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    TW4400 vil nok gjøre en god jobb i rommet du beskriver. HW20 bør du ikke vurdere, for den lar seg ikke kalibrere spesielt bra i eco-modus (blir enten undersaturert eller veldig oversaturert). HW30 derimot, vil rocke skikkelig, med utrolig bra 2D (hakket over TW4400), og veldig bra 3D på den lerretsstørrelsen.

Når det gjelser kalibrering, så er eco-mode og full spenning på lampen to helt forskjellige kalibreringer. På en DLP er det som regel ikke noe problem å bytte mellom eco og normal mode, men på LCD og LCoS fungerer det ikke uten to helt separate kalibreringer. Grunnen er at endret lysstyrke fra lampen får alle filtrene i engine til å endre karakter. Valgt lampespenningen påvirker derfor både fargerommet og gråskalaen relativt kraftig
    ok det er godt å få bekreftelser takk!

men vil det si at både eco modus og normal modus blir kalibrert ved kjøp av full kalibrering ?

eller blir det dobbel pris,fordi det blir dobbel kalibrering?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser avshop har oppgradert kalibrerings valgene og fikk vel svar på mitt eget spm... bør velge ekstra isf modus for å få kalibrert både normal og ecodrift av lampe...

utifra mitt rom,bør jeg kategorisere rommet som "med normal lyskontroll"?

kan jo også velge lyst tak,delvis mørkt tak og mørkt tak..

litt usikker på valget der også da lerret som sagt skal stå foran mørk vegg og taket vil være mørkt 1m ut sammen med sideveggene. resten av taket er hvitt bør kansje velge delvis mørkt tak som valg her?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delvis maskert er vel ikke langt unna sannheten tenker jeg. Du har maskert delen av rommet som ligger i synsfeltet, men siden bakveggen i rommet er lys, så vil den kaste mye strø-lys tilbake på lerretet. Uansett, med grå duk burde det bli veldig bra, og en gamma rundt 2,2 vil nok fungere veldig bra. På 92" lerret vil nok også økonomi-modus være å foretrekke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    suverent da er jeg litt klokere.

takk for all hjelp!

da blir det epson 4400 på meg om ett par uker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei igjen

jeg venter bare på at projektor er på lager igjen hos avshop.

uansett tenker på dette med full kalibrering i day and night modus(800kr ekstra) og regner(tror) at day blir kalibrert i normal modus og night blir kalibrert i eco modus.

men hvis jeg feks ber om full kalibrering av normal og eco modus tiltenkt mørket..vil det bli bortkastet fordi eco og normal vil bli kalibrert så de blir tilnærmet like ?
    eller får jeg to alternativer jeg kan velge etter mine egne preferanser i mørket?

jeg er jo kansje litt skadet av led tv vs plasma da jeg ser fordelene med plasma,men må si jeg liker lysstyrken(punchen?) lcd tv gir... og utfra det så "frykter" jeg for lite punch i bildet ved bestilling av kalibrering av ecomodus =nattmodus.

MEN så har jeg hørt at for mye lysstyrke dreper sortnivå og dermed også kontrasten... så i bunn og grunn vet jeg ikke selv hva jeg vil hehe... FORTELL meg hva jeg skal gjøre her!

setter stor pris på deres innsyn her da det forhåpentligvis blir bestilling til mandag...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har jeg bestilt meg epson 4400
    ,dreamscreen tab tension v3 92tommer,
    full kalibrering.
    inkl isf day an night kalibrering
    (uten å egentlig vite om jeg trengte det)noen som vil utdype?se spm over...)

blir sikkert bra både day and night hehe8)

så da er det bare å vente..

litt skeptisk til at posten skal levere men..

påvirkes kalibreringen av å sette på/av auto iris? eller får en forskjellige moduser som er tiltenkt autoiris på og av?

eller enklere...får jeg svar på slikt i skrivet som vedlegges med kalibreringen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som vet om "beina" på epson tw4400 kan justeres? skal stå på hylle og hadde jo vært suverent om en slipper justere den i vater med div underlegg...

fikk beskjed om at projektoren min står å kjøres inn inn nå...de regner med at den blir kalibrert til onsdag jeg GLEDER meg!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den står på et fast ben (sentrert) i bakkant, samt 2 justerbare ben i front (ett i hvert hjørne).
    Trenger du å løfte den i bakkant må det altså legges noe i mellom, ellers er det bare å justere benene i front for å vatre den opp.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Den står på et fast ben (sentrert) i bakkant, samt 2 justerbare ben i front (ett i hvert hjørne).
    Trenger du å løfte den i bakkant må det altså legges noe i mellom, ellers er det bare å justere benene i front for å vatre den opp.
    suverent, takk for info gorm

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •