Hvor mye lumens må til for fotball midt på dagen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye lumens må til for fotball midt på dagen?

Hei igjen folkens. Har mast mye på dere allerede, og setter veldig stor pris på alle innspill som gjør meg litt klokere hver gang jeg får et svar.

Det jeg lurer på er lumens som må til for å se fotball midt på dagen med middels dempet belysning? Har hvite/lyse vegger og tak. Skal ha grått lerret..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dette formålet vil det beste være å gå for et lerret med mørk duk, og høy gain (ala black diamond). De er imidlertid relativt dyre.

Hvor stort lerret har du planer om å bruke, for det vil jo være avgjørende for kravet til lysutbytte
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg leser overskriften i tråden, tenker jeg på denne hendelsen:

Manglende lys - NRK

Ikke midt på dagen, men det har noe med manglende lumens og fotball å gjøre

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke ha gardiner evnt hvit rullegardin fra IKEA?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Til dette formålet vil det beste være å gå for et lerret med mørk duk, og høy gain (ala black diamond). De er imidlertid relativt dyre.

Hvor stort lerret har du planer om å bruke, for det vil jo være avgjørende for kravet til lysutbytte
    Enten 77 tommer eller 92, kommer litt ann på hvilke av plasserings alternativene jeg lander på. Vil de lerretene fungere greit til film også på kveldstid? Hvorfor høy gain forresten? Tusen takk for svarene dine Gorm, setter stror pris på kunnskapen din.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Kan du ikke ha gardiner evnt hvit rullegardin fra IKEA?
    Jo jeg skal ikke ha det 100% lyst i rommet, det vet jeg fungerer ikke. Men hvis folk kommer på besøk vil jeg ikke mørklegge hele rommet for å se en fotballkamp midt på dagen. Er jo fordel om folk ser hverandre og tilhørende pils/peanøtter greit

Newcomer PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    288
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DreamScreen V2 DynaGrey burde vel egne seg bra? hvilken prosjektor har du da? bygger et rom med lyse vegger og tak, og fekk såfall anbefalt dette lerret fra avshop.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PureHifi
    DreamScreen V2 DynaGrey burde vel egne seg bra? hvilken prosjektor har du da? bygger et rom med lyse vegger og tak, og fekk såfall anbefalt dette lerret fra avshop.
    Det lerretet har jeg og blitt anbefalt tidligere. Har ikke kjøpt projektor, og sitter enda på "gjerdet" ift. det. Veldig usikker på hvor sterk lysstyrke jeg trenger for dagstitting på fotballkamper, derfor jeg ikke har "valgt" en projektor enda.

Newcomer PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    288
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjøpte benq w 6500 da denne er lys sterk og passet mitt rom og bruk utmerket.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PureHifi
    jeg kjøpte benq w 6500 da denne er lys sterk og passet mitt rom og bruk utmerket.
    Okei ser den har 2500 lumens, ganske mye igrunn. Hvordan blir det når du på kvelden skrur av lyset helt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har undersøkt litt nå og ser ut som jeg kan trenge rundt 1800-2500 lumens? Kan det stemme?

Dvs den vil stå på full guffe under fotballkamp på dagen med noe lys i stua og "eco" mode på kvelden når film står på menyen? Er jeg helt på villspor nå?

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører "full guffe" og Dynamisk/stue modus på min når jeg ser på sport om dagen. Har Epson TW 1000; kontrast på 12000:1 1200 ANSI lumens, skulle gjerne vært mer lys styrke da jeg har en hvit stue.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Jeg kjører "full guffe" og Dynamisk/stue modus på min når jeg ser på sport om dagen. Har Epson TW 1000; kontrast på 12000:1 1200 ANSI lumens, skulle gjerne vært mer lys styrke da jeg har en hvit stue.
    Hm, tror du rundt 1800-2500 lumens er greie verdier? Forresten, vet du om tv fotball er full hd eller hd ready?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at du ikke skal ha allverdens stort lerret, gjør projektorvalget enklere. W6500 er nevnt, og den burde fungere fint. Når det er sagt, så er fotball veldig mye raske bevegelser, og interpolering kan gjøre underverker på slike sportsendinger. Jeg ville derfor Epson EH-TW4400, og kjørt denne med full spenning på lampen (og litt kjøligere fargetemperatur) til fotball, og eco-mode til film på kveldstid.
    Hvis du går for varianten med 92" lerret, så trenger du nok en litt kraftigere projektor på dagtid. Da er nok f.eks. W6500 et bedre valg.

Når det gjelder kringkastet fotball, så er det 720p når NRK sender, og 1080i via de fleste andre tilbyderne (TV2 kjører vel også 720p via RiksTV nå?). 720p har lavere oppløsning, men til gjengjeld dobbelt så høy oppdateringshastighet, og fungerer veldig bra til sport.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det at du ikke skal ha allverdens stort lerret, gjør projektorvalget enklere. W6500 er nevnt, og den burde fungere fint. Når det er sagt, så er fotball veldig mye raske bevegelser, og interpolering kan gjøre underverker på slike sportsendinger. Jeg ville derfor Epson EH-TW4400, og kjørt denne med full spenning på lampen (og litt kjøligere fargetemperatur) til fotball, og eco-mode til film på kveldstid.
    Hvis du går for varianten med 92" lerret, så trenger du nok en litt kraftigere projektor på dagtid. Da er nok f.eks. W6500 et bedre valg.

Når det gjelder kringkastet fotball, så er det 720p når NRK sender, og 1080i via de fleste andre tilbyderne (TV2 kjører vel også 720p via RiksTV nå?). 720p har lavere oppløsning, men til gjengjeld dobbelt så høy oppdateringshastighet, og fungerer veldig bra til sport.
    Hjertelig takk for svar Gorm. Er alltid veldig hjelpsomt når du kommer med velinformerte og grundige innlegg.

LCD er bedre til raske bevegelser med andre ord? Det er i så fall et kjempe pluss, fordi jeg kommer til å spille mye også på projektoren(Xbox360)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser det ut som jeg nærmer meg et valg. Så er det bare å begynne å spare eventuelt.

Epson tw-3200 , plasseringsvennlig, men føler jeg trenger mer enn 1800 lumens, rimelig.
    Epson tw-3600, plasseringsvennlig, har 2000 lumens og er falt litt ned i pris i det siste (10k ca)
    Benq w1000+, lyssterk og rimelig. Men er DLP og er kanskje ikke optimal for spilling og raske bevegelser på fotballkamper? Er heller ikke spesielt plasseringsvennlig.

Gorm, i ren bildekvalitet, er Epson tw-3600 overlegen disse to andre? Jeg vet den er langt fra kvaliteten en som kalibrerer flere hundre projektorer i året krever, men kan vurdere å spare til denne hvis den er overlegen disse to andre

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •