Offisiell tråd for JVC DLA-X30, DLA-X70 & DLA-X90

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 163
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Offisiell tråd for JVC DLA-X30, DLA-X70 & DLA-X90

Da har vi endelig lov til å poste informasjon om de kommende projektorene fra JVC, og det er utvilsomt spennende informasjon.

JVC kommer med tre nye modeller for det europeiske markedet, X30, X70R og X90R. Førstnevnte er uten 4K (Full HD), mens de to siste har teknologi som gjør av man får en pixeloppløsning på lerretet på 4K (3840 x 2160). Dette er en teknologi som JVC har kjøpt fra en underleverandør, og som kalles "E-Shift".
    Det står litt mer om dette i den siterte pressemeldingen.

Sitat Opprinnelig postet av JVC
    JVC today introduced the world’s first HD upconverting home theatre projectors that display 2D HD content with full 4K precision. They feature JVC’s new e-shift technology capable of projecting images with 3840 x 2160 pixel resolution, four times that of full HD. The upconverting technology is available in two of three new 3D-ready projectors that boast a wide range of advancements, including higher native contrast than previous models for levels that remain unmatched by any other home theatre projector.

The new projectors are the DLA-X90R, DLA-X70R and DLA-X30. JVC’s 4K e-shift technology is featured in the top two models, while all three new projectors offer other advancements that boost picture quality, improve 3D performance and enhance functionality.

Earlier this year NHK Science & Technology Research Laboratories, NHK Engineering Service Inc. and JVC Kenwood Corporation collaborated in the development of a Super Hi-Vision projection system that utilizes e-shift technology. Now, that technology is available in the DLA-X90R and DLA-X70R. Using e-shift, 2D HD content is upconverted and scaled to a 4K signal (3840 x 2160) and the e-shift technology displays it at full 4K precision. Compared to a Full HD (1920 x 1080) image, that’s twice the horizontal and vertical resolution and four times the number of pixels, or over 8 megapixels. The result is a stunningly detailed image with minimal aliasing artifacts found in standard HD displays.

All three projectors are 3D-enabled and offer several 3D performance and feature enhancements:
    • 2D-to-3D Converter – Converts 2D program material to 3D using technology derived from JVC’s professional 2D-to-3D converter. Included are user adjustments for 3D depth and subtitle geometry correction.
    • JVC’s 3D anamorphic feature combined with an optional anamorphic lens makes it possible to enjoy 3D movies in the popular 2:35 scope format.
    • Compatibility with a wider range of 3D broadcasts, including 1080p/24 and 720p side-by-side formats.
    • Brighter 3D images than previous models are possible through the use of an improved driver that keeps the shutter on the active shutter 3D glasses open longer, thus allowing more light to enter, while at the same time minimising crosstalk.
    • A Crosstalk Canceller further reduces crosstalk through analysis of the left eye and right eye signals and applying appropriate correction.
    • A parallax adjustment allows the user to tailor the 3D image effect.
    • Direct access to 3D formats and settings on the remote control.

In addition, the top two models - DLA-X90R and DLA-X70R - has been designed to achieve THX 3D Display certification and in the process of being tested by THX.
    During the THX 3D certification process, more than 400 laboratory tests are conducted, evaluating colour accuracy, crosstalk, viewing angles and video processing to ensure the superior out-of-the-box 3D and 2D display performance that home theatre enthusiasts demand.

Other features shared by these two models include:
    • Enhanced installation adjustment, including a new 1/16th pixel adjust function to precisely tune convergence via 121 adjustment points (11 vertical x 11 horizontal) and an increased number of screen mode preset positions up to a maximum of 255.
    • An upgraded optical engine that further improves black level and native contrast.
    • An expanded range of colour profiles, including 100% Adobe and five additional positions that are user programmable.
    • 7-Axis Colour Management System.
    • ISF Calibration via corresponding software to allow advanced adjustment by certified calibrators.
    • Three Xenon lamp colour modes that emulate the characteristics of high-end movie projectors.

Other new enhancements for all three 2012 projectors are:
    • Lens memory function – Three memory settings store custom focus, zoom and horizontal/vertical lens shift position. This allows a constant image height display of 4:3, 16:9 and 2:35 scope content without an additional anamorphic lens.
    • An RJ45 connection that provides enhanced system control and easy firmware or screen mode updates.

To provide enthusiasts with a true measure of performance, JVC has long focused on native contrast and refused to artificially enhance contrast specifications through the use of a dynamic iris. For 2012, native contrast has been improved for the top two models, ensuring that every frame consistently and faithfully reproduces peak whites and deep blacks.

The new flagship projector, the DLA-X90R, is built using hand-selected, hand-tested components and provides a 120,000:1 native contrast ratio. The DLA-X70R offers 80,000:1 native contrast ratio, while the DLA-X30 offers 50,000:1 native contrast ratio.

JVC Active Shutter 3D Glasses and the PK-EM1 3D Signal Emitter are sold separately.

All three new projectors feature three 0.7” 1920 x 1080 D-ILA devices and are designed around JVC’s third generation D-ILA High Dynamic Range optical engine that is optimised to provide exceptional native contrast ratios without a dynamic iris. In the top two models (DLA-X90R and DLA-X70R) the 16-step lens and lamp aperture adjustment allows the user to optimise the f-number (relative aperture) of the optics system in all steps. The DLA-X30 features a 16-step lens aperture.

The new JVC D-ILA projectors will be available in November at the following prices:

DLA-X90R Veil listepris. Kr. 89.999.-
    DLA-X70R Veil listepris. Kr. 59.999.-
    DLA-X30 Veil listepris. Kr. 29.999.-

In addition, JVC announced new glasses – the PK-AG2, which are more compact, lighter and are rechargeable (Kr. 1.499). They are compatible with the currently available PK-EM1 3D Signal Emitter (Kr. 999.-).

Three new projectors are also available from JVC Professional sales channels. These are the DLA-RS45, the DLA-RS55 and the DLA-RS65.
    These have the same features as the DLA-X30, DLA-X70R and DLA-X90R respectively.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo starte med mine inntrykk etter at vi var på demo hos JVC.

Dersom jeg ikke husker feil fikk vi kikket litt på X30, X70 og litt på X90R.
    Førstnevnte er ikke 3D, så vi fikk naturligvis da bare en 2D demo, noe som så bar ut. Dog, i mine øyne ikke på noen måte revolusjonerende i forhold til dagens modeller. Den eneste "viktige" forskjellen slik jeg ser det, er "lens memory", som gjør det mulig å enkelt projisere både 16:9 og 2.35:1 uten å måtte benytte anamorfisk linse. Dette kan man naturligvis gjøre uansett, men da må man i så tilfelle justere zoom (og evt. linseforskyvningen) mellom hvert bytte, noe om kan være slitsomt.

X70R ble sammenlignet med X7, på 3D, og her var det ganske stor forskjell. X70R produserte et mye behageligere bilde, som stort sett var flimmerfritt. Det samme kunne ikke sies om X7, hvor i vertfall jeg, blir sliten.
    Både 3D-effekt og øvrige parametere var veldig bra på X70R, men en ting som ble lagt merke til, var at brillene la på et gulskjær på bildet. Ikke veldig mye, men likevel godt synlig. Til sammenligning så gjør ikke brillene til Sony, dette.

X90R ble sammenlignet med X7 for å demonstrere effekten av 4K teknologien de benytter. For min degen del så ble jeg vel kanskje ikke så imponert, og det eneste bildet jeg i realiteten så noe forskjell på, var bildet av den dongeribukse. Utover dette så synes jeg ikke forskjellene var så enorme.
    Dessverre var det også slik at kalibreringen av de forskjellige projektorene var såpass ulike at det også spilte en stor rolle. For å få gjort en skikkelig sammenligning måtte begge vært 100% korrekt kalibrert, i tillegg til at man hadde noe mer tid til å sammenligne (med godt kildemateriale).

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man så i allefall klar forskjell på pikselstrukturen. Man kunne gå latterlig nære lerretet på X90 før man så pikselstruktur, sammenlignet med X7. Dette er litt vesentlig for de med store duker som liker å sitte litt nære
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    -

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Samme erfaring som Jørn her, på første rad var det fullt mulig å se pikselstrukturen på X7, mens det på X90 var nesten helt umulig med mindre en puttet nesa heeeeelt opp i lerretet. Spørsmålet jeg stiller meg er i større grad om JVC makter å levere en prosessering som holder kok med 4K-skaleringen, det jeg så av demomateriale var ikke 100% i så måte, blant annet var det tydelig noe som skjedde med veggene på siden av bygget i introen til The Dark Knight der kameraet først beveger seg i retning av "glassbygget".

Det neste som jeg syntes var imponerende var den store forbedringen i 3D-bildet, som både var langt lysere, men også med langt mindre tydelig shutterflimmer som jeg personlig er veldig følsom for. Jeg legger personlig langt mer vekt på at jeg ikke ser denne flimringen enn at det muligens foreligger noe mer ghosting enn på raskere shutterhastigheter selv om jeg selvsagt ønsker i pose og sekk. JVC så imidlertid ut til å ha klart kunststykket å både "fikse" flimringen samt øke lysstyrken og samtidig redusere crosstalk i samme frekvens som tidligere (120), men dette må en også ta i nærmere øyesyn før en konkluderer...

Når JVC i tillegg stiller med minne på den motoriserte linsen, forbedret CMS samt pikselshift i 1/16 i 121 posisjoner må jeg si jeg er veldig spent på å se hva disse vidunderne presterer i praksis der jeg som nevnt er mest spent på evnen til å faktisk oppskalere til 4K uten å samtidig introdusere uønskede artifakter.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC har uten tvil gjort mye riktig på den nye serien. Konvergensjustering på 1/16 dels piksel nivå høres gromt ut. Det gjenstår å se om denne kan kjøres individuelt på forskjellige områder i bildet uten at det softer bildet for mye?
    Linseminne for 2.35:1 via overshoot er absolutt kjærkomment. Best av alt er nok at de har gjort kalibreringssystemt 100% selvstendig, slik at det ikke oppstår merkelig feiul pga innblanding fra pre-kalibrering, slik tilfellet er med X7 og X9. JVC lover at man nå kan bygge sitt eget fargerom på PC, for så bare å overføre det inn i projektoren, som da gir ønsket fargegammut. Funker dette, kan jeg nok fort bli "forelsket" i, og opprette et fast forhold til en X70 eller X90.
    Personlig er jeg skeptisk til "4K" slik de har implementert det. Etter hva jeg forsto var det snakk om panelskift etter engine (i optikken), og da forstår jeg ikke hvordan det er mulig å gjøre dette med adresserbare piksler? Med mindre det sitter et 4K panel i optikken, så er det vel tross alt ikke mulig? Og selv da så ville det ikke kunne fungert per fargekanal. Jeg heller mot en teori om at det er snakk om "smooth-screen", med et nytt og fantasifullt navn? Håper selvsagt at jeg tar feil.

Uansett er det svært spennende projektorer, og jeg gleder meg stort til å stifte bedre bekjentskap med et eksemplar.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    En mulighet er at denne optiske blokken flytter pikslene annenhver frame og dermed gjengir 4K basert på en 2K-brikke fullt ut... Det er eneste måte jeg kan tenke på i farta at de faktisk kan få til adresserbar 4K-oppløsning, noe jo JVC bekreftet at dette skulle være...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jo i tilfellet bety at oppdateringshastigheten på panelet er halvert (per helvbilde i 4K). I tillegg må nødvendig vis et slikt "filter" (polarisering?) ta en god del av lysstyrken? Kan det være veien å gå da, og kan det kanskje forklare hvorfor bildet brøt opp litt under panoreringen?

Her trengs det noe utdypende info føler jeg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    En mulighet er at denne optiske blokken flytter pikslene annenhver frame og dermed gjengir 4K basert på en 2K-brikke fullt ut... Det er eneste måte jeg kan tenke på i farta at de faktisk kan få til adresserbar 4K-oppløsning, noe jo JVC bekreftet at dette skulle være...
    Jeg tviler på at de har ofret 50% framerate, samt en del lysstyrke på å gå fra 2K til "fake 4K". Det så i alle fall ikke slik ut.

Som nevnt, her trenger vi mer utdypende info

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ser ut som om dette er en videreutvikling av en "4K" projektor laget i samarbeid med NHK for "affordable 4K" for å kunne vise NHK's 4K broadcast testsendinger.

NHK presenterte en tidligere utgave av denne allerede i Januar; Se PDF nederst i posten!!

Hvorfor dette skal være noe "lettere" enn å ha en ekte 4K projektor kan man jo lure på, siden JVC har hatt 4K projektorer i flere år allerede.

Dette er derfor ingen ekte 4K projektor men bruker Pixel Shift/e-Shift/wobulation ("kjært barn har mange navn") "flippende matrise?" mellom panelene og objektivet for å skape et "simulert 4K bilde".

Cine4home har en gjennomgang av de nye JVC projektorene; www.cine4home.de (JVC DLA-X30 X70 X90 3D Test 4k Vergleich DLA X 30 70 90 Preis DLAX30 JVC X70 JVC X90 D-ILA LCOS )

Her er noen bilder som beskriver prinsippet de bruker.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, vi har sett disse "diagrammene" på IFA også, men jeg synes allikevel det er litt uklart hvordan systemet faktisk fungerer. Det ser uansett ut som de sender to "sub-frames", og da kan jo eneste mulighet slik jeg ser det være at de faktisk sender disse hver for seg hvis sluttresultatet faktisk inneholder et komplett sett av data for 4K? Det er jo ikke noen umulighet det heller, Epson kjører jo 480Hz på sine nye paneler. Spørsmålet om dette betyr tap av lys er jo relevant, men det så jo ut som lysutbyttet var relativt identisk til tidligere, men det kan jo selvsagt skyldes at de kjørte lampen på high på 90en og low på 7ern...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det ikke ut som et optikken bryter pixlene til 1:2?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, ser jo slik ut på skissen, men da ville jo ikke resultatet blitt en adresserbar 4K-output ettersom utgangspunktet er et 2K-panel... Hvis du ser forklaringen sier jo den "subframe" samt "time align", der det tydelig angis at hver frame sendes for seg, og da sannsynligvis på ulikt tidspunkt, for dernest å adresseres korrekt i "e-shift"-systemet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    En ser jo også at hvert delbilde sendes i 100Hz, mens totalbildet vises i 50Hz. Dette tyder også på at de faktisk kjører to uavhengige bilder som "plasseres" via "e-shift"-systemet...

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forøvrig hele presentasjonen fra JVC på IFA som pdf :-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessante projektorer dette, og slik teknologi er vel i alle tilfeller et skritt i riktig retning....
    Stusset på en ting, og det var at systemet ikke støttet 4k kilder direkte.
    Kanskje ikke et stort problem med dagens kildemateriale, men tenkte som amatør fotograf litt på visning av digitale bilder. Må slikt materiale også skaleres ned til 1920x1080, eller kunne man sende inn som 3840 x 2160 direkte?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Den godtar ikke 4K input, maks 1920x1080, så bildene dine må nok fremdeles oppskaleres.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Den godtar ikke 4K input, maks 1920x1080, så bildene dine må nok fremdeles oppskaleres.
    Utgangspunktet er vel egentlig litt motsatt. Bildene det er snakk om er gjerne 5616 x 3744 (21Mp) eller 4992 x 3328 (16Mp) oppløste bilder dvs. at bildene må nedskaleres helt ned til 1920x1080 (1620x1080) før de oppskaleres til 3840 x 2160 (3240x2160).

Hadde vært fint å ha en elektronisk bilde viser i stort format, som kunne bevare en nærmere oppløsning som utgangspunktet. Det kunne kanskje være en app. eller en som kunne lage en A og en B versjon av ett og samme bilde og benyttet seg av denne 4K teknologien for å vise bildet mer direkte.

Ikke et stort problem kanskje, men det hadde vært fint å hatt muligheten når en projektor blir presentert som en 4K projektor.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    En input med støtte for denne oppløsningen ville krevd en enorm båndbredde på inputten, og det er nok fremdeles forbeholdt proffverden.

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •