Offisiell tråd for JVC DLA-X30, DLA-X70 & DLA-X90 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 163
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg testet 3D på X70en med nettopp X104 i dag, var ikke noe å tenke på, fungerte veldig bra! Fordelen med X104 er jo også bl.a. oppladbare batterier med lang levetid, selv om sikkert X103 fungerer helt greit det også.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Testet også linseminnet. Ingen "lightning jack" speed på tilbakejustering av minnet, men etter hva jeg kunne se så det ut til å bli veldig presist tilbakejustert. Etter at en har justert tilbake en minneposisjon blir en automatisk forespurt om å korrigere lens-shift, som jo er greit. Nå er det jo stort sett ikke slik at en driver å endrer linseposisjonen hele tiden, vi snakker jo uansett om sekunder fra en modus til en annen, så noe veldig viktig punkt er det ikke at det tar litt tid. Såvidt jeg erindrer er Sony VW95 en del kjappere.

Hvor mange sekunder snakker vi om, sånn røfflig?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hvor mange sekunder snakker vi om, sånn røfflig?
    Uten å ha tatt tiden vil jeg tippe mellom 15 og 20 sek...

På VW95 tar det vel ca 5 sek.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avstand X30 til lerret

Når jeg nu er i gang med å "plage" dere, så hiver jeg ut noen spørsmål til.

Er det noen tommelfingerregel på avstand til lerret og størrelse på dette?
    Blir sittende 3,5-4m fra lerret og tenkte å bestille DreamScreen Phantom HD 16:9>2,35:1 100" eller 106". Kan bildet rett og slett for stort?

Har også valgt meg Philips BDP-9600 bluerayspiller for å få subtitle skift. Er det noen andre fabrikater som har denne funksjon?

Finn

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Uten å ha tatt tiden vil jeg tippe mellom 15 og 20 sek...

På VW95 tar det vel ca 5 sek.
    Det var jo en del, men man gjør selvsagt ikke en slik endring hver gang man ser film. Det meste er jo nå i 2.35:1 / 2.40:1.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Finn Ø
    Når jeg nu er i gang med å "plage" dere, så hiver jeg ut noen spørsmål til.

Er det noen tommelfingerregel på avstand til lerret og størrelse på dette?
    Blir sittende 3,5-4m fra lerret og tenkte å bestille DreamScreen Phantom HD 16:9>2,35:1 100" eller 106". Kan bildet rett og slett for stort?

Har også valgt meg Philips BDP-9600 bluerayspiller for å få subtitle skift. Er det noen andre fabrikater som har denne funksjon?

Finn
    Jeg sitter ca 3.7m unna 129"(3m bredt) 2.35:1 lerret og syns ikke det er for stort, kunne godt hatt litt større...:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer nr1Pantani sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Hei. Har bestilt 20 stk. 3D-briller til X70`n. Det blir foreslått EXPAND som en erstatning. Noen som vet om det er X103 eller X104 som er best til denne projektoren?

Newcomer Terje B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avstand

Hei

Jeg bestillte meg en DLA-X30 igår, og jeg klarte å regne meg til at det skulle gå fint med en ca avstand på 300cm på et 92" lerret. Stemmer dette? Med tanke på at den har 2x zoom..?

Jeg har et nedbrettbart Dream Screen Black Series V1 lerret, og dette stjeler jo litt plass ifra vegg. Hvilke lerret anbefaler dere (helst ramme lerret) for best mulig bilde med denne projektoren?

Rommet mitt er relativt lite, men jeg har malt alle vegger inkl. tak med mørk (matt) maling, og jeg har 100% lyskontroll. Skal ikke være en eneste refleks ifra noe egentlig.

Takker for svar.

Newcomer nr1Pantani sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du på denne JVC DLA-X30 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size , viser den at det går fint med 3m avstand. Men den "foreslår" at man da har et lerret med lav gain. (mindre refleksjon). Vil tro det er p.g.a. at projektoren er nærme lerretet. Ville anbefalt et ADEO Greyvision 16:9 Plano Delux lerret. Har samme selv og er veldig fornøyd. God kvalitet på ramme og lerret. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avstand X30 til lerret

Sitat Opprinnelig postet av nr1Pantani
    Ser du på denne JVC DLA-X30 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size , viser den at det går fint med 3m avstand. Men den "foreslår" at man da har et lerret med lav gain. (mindre refleksjon). Vil tro det er p.g.a. at projektoren er nærme lerretet. Ville anbefalt et ADEO Greyvision 16:9 Plano Delux lerret. Har samme selv og er veldig fornøyd. God kvalitet på ramme og lerret. ;-)
    Hei
    Skal også bestille X30 med Phantom HD multiformat nu. Har 3,5m fra linse til lerret og en kjellerstue med lyse vegger, men blir ikke helt klok på kalkulatoren. Prøver med 92" og 100" 2,35:1, men da øker den avstanden til prosjektoren.Gjør jeg noe feil her? AVShop mente dette gikk helt fint,men jeg ble litt i tvil.

Finn

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar!

Skal prøve dette

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du på denne JVC DLA-X30 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size , viser den at det går fint med 3m avstand. Men den "foreslår" at man da har et lerret med lav gain. (mindre refleksjon).

Anbefalingen i forhold til lysstyrke kan du generelt bare se bort i fra på projektorcentral. Grunnen til det, er at "kalkulatoren" tar utgangspunkt i maksimalt lysutbytte oppgitt fra projektor-produsenten. Siden denne verdien alltid er oppgitt basert på full spenning på lampen, og "dynamisk" bildemodus, er denne delen av kalkulatoren totalt verdiløs.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Anbefalingen i forhold til lysstyrke kan du generelt bare se bort i fra på projektorcentral. Grunnen til det, er at "kalkulatoren" tar utgangspunkt i maksimalt lysutbytte oppgitt fra projektor-produsenten. Siden denne verdien alltid er oppgitt basert på full spenning på lampen, og "dynamisk" bildemodus, er denne delen av kalkulatoren totalt verdiløs.

Betryggende.

Når det gjelder denne projektoren og det nåværende lerret jeg har, har jeg mye å henta på å oppgradere?

Og dette med gain, hva har det og si i forhold til et 100% lyskontrollert rom og denne projektor?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Så å velge et av disse lerretene er ikke noe problem? Må bare innrømme at jeg ikke har full kontroll her.
    Det er vel vertikal maskering jeg må velge? Ønsker å fylle lerretet uansett om man ser 16:9 på TV eller 2,35:1 fra BlueRay. (Ikke hvite felter)

Finn

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville aldri valgt hvitt lerret, med mindre jeg skulle hatt en så stor bildeflate att grå duk blir problematisk. I et rom med lyse vegger/tak er hvit duk veldig ødeleggende for opplevd bildedynamikk.
    Vet ikke om lerretet du nevner er med hvit eller grå duk?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret

Det er et DreamScreen Phantom HD 16:9>2,35:1 92" fra AVshop jeg har sett på. Det følger med Bright White (1,1) og Dyna Grey (1.0) duk.
    AVshop.no / DreamScreen Phantom HD 16:9>2.35:1 Vertical Masking 204cm/92"

Finn

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bare å montere den grå duken med en gang ;-)
    Hold så opp den hvite over halve bildeflaten, og se hva som skjer med dynamikken/kontrasten i mørke områder
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

OBS, ny firmware

Ny firmware til X30, X70 og X90

Fix på X70:
    Fixed projector inoperative under certain conditions.
    Fixed Lens Aperture inoperative under certain conditions.
    Limited the input level of HDMI signal in THX mode, which requested to improve by THX Ltd.
    Fixed reverse acting of Pixel Shift partically with upside-down installation.
    Fixed Calibraion inoperative in certain operations.
    Deleted the message for fine adjustment when calling Lens memory.

Fix på X30
    Fixed the problem of remaining picture mode display on screen when pushing [picture mode button] of remote controller.
    Fixed projector inoperative under certain conditions.
    Deleted the message for fine adjustment when calling Lens memory.

Link til nedlasting og beskrivelse:
    Firmware Download for DLA-X90R,X70R,X30,X988R,X788R,X388,RS65,RS55,RS45,RS48 00 | JVC
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Har omsider fått sett en hel 3D-film på X70, Tron. Selve filmen er jo fantastisk selvsagt, selv om den på et 2.35:1-oppsett nok er litt irriterende ettersom den skifter mellom 16:9 og 2.35:1, samt i tillegg ikke har 3D-effekt gjennom hele filmens forløp. I tillegg ser det ut som dette er en 3D-konvertering, ikke en 3D-native film, som en også ser godt, spesielt i de scenene som ikke befinner seg i "Tron"-verden.

Lysmessig er X70 helt på linje med HW30, den leverer også mindre utbrenthet i hvitt enn HW30 i 3D-modusen.

Det som trekker ned litt er jo som andre har vært inne på at den til tider produserer noe mer crosstalk enn Sonys 3D-projektorer. Jeg har ikke fiklet noe særlig med "crosstalk-eliminator"-menyene, men av det lille jeg har testet synes jeg det er fint lite som skjer. Jeg må imidlertid se litt mer på det først. Det som da er resultatet er at en gjerne stiller parallaxen noe ned, dvs. 3D-effekten, og på moderat nivå er det allikevel ikke mye crosstalk. Dermed blir effekten noe mindre enn på Sonyen, som takler en hel del (paral)akseforskyvning uten at crosstalk gjør seg gjeldende.

Jeg synes allikevel at Tron i 3D var en fin opplevelse, sortnivå og dynamikk gjør seg jo absolutt gjeldende også i 3D. Noe trekker det imidlertid selvsagt ned at 3D-effekten må begrenses litt for å unngå crosstalk, men totalt sett - da i hovedsak som følge av godt lysutbytte og god både farge- og detaljgjengivelse (dog er Tron en veldig kontrastfull film, jeg har ikke sett en mørk film i 3D på denne enda). At JVC uansett har forbedringspotensiale i så måte sett opp mot Sony hersker det vel imidlertid liten tvil om...

I 2D synes jeg for øvrig X70 er fantastisk god. Jeg har hørt en del som kommenterer at den "hakker" samt kanskje viser litt mye grain som følge av ekstrem god fokus. Hakkingen synes jeg kanskje ikke er noe spesielt mye dårligere enn hva 24P har å tilby som utgangspunkt, og at en ser grain må en jo tilskrive optikken, og kvaliteten på denne som sådan, så det blir kanskje litt feil å gi projektoren minuskarakter for. Samtidig forstår jeg jo at bildegjengivelsen helt klart har et visst kjennetegn, og differerer fra Sony, som nok er litt "smoothere" både på bildebevegelser og til dels også skarphet. Nå er ikke Sonyene uskarpe på noen måte, men 4K-shiften på X70en kombinert med den linseskarpheten som her legges for dagen gir et veldig særegent preg som jeg personlig synes minner mye om 35mm film.

En annen ting selvsagt JVC scorer høyt på er jo fremdeles dynamikken i mørke scener, samt ikke minst evnen til å også reprodusere svært lineær fargegjengivelse også når der blir mørkt. Her er den helt på refereransenivå.

Hvorvidt jeg hadde valgt X70 fremfor VW95 er nok litt vanskelig å si på stående fot. Jeg er glad i 3D, så det taler jo for VW95, men også veldig glad i den "analoge" feelingen jeg føler X70 klarer å gjengi i 2D-modus ved hjelp av bl.a. 4K E-shift og linseskarpheten. Sonyen på sin side panorerer enda hakket smoothere, og har selvsagt også en veldig veldig skarp og fin 2D-gjengivelse. Jeg må jo si jeg forstår at mange velger Sonyen, men synes allikevel X70en har noen veldig særegne og fine fordeler... Skulle vel bare mangle at en projektor til 50.000 formidlet gode bilder selvsagt!

Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony har "the Sony look" så är det bara. Min dvp-s9000es ser ockå "soft" ut, filmlik och deilig.

Jag tycker det är väldigt bra att båda är grymma, men bra på lite olika saker, detta gynnar oss konsumenter.

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •