Offisiell tråd for JVC DLA-X30, DLA-X70 & DLA-X90 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 163
    Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ref Wikipedia:

"HDMI 1.4 increases the maximum resolution to 4K × 2K, i.e. 3840 × 2160p (Quad HD) at 24 Hz/25 Hz/30 Hz or 4096 × 2160p at 24 Hz (which is a resolution used with digital theaters)"

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at HDMI 1.4 skulle takle 4K i 3D? Uansett er det neppe HDMI som er begrensningen, men snarere mottakskortet/prosessoren som skal håndtere signalet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Har fått sett kort på X70 i dag, spennende sak, det må en kunne si! Det første som slo meg var muligheten for å sette panelalignment med ekstrem presisjon (1/16-del i mer enn 100 soner), selv på en relativt kjapp justering fikk jeg nesten 100% alignment. Det neste som slo meg var jo selvsagt den ekstremt tette pikselstrukturen, er nesten ikke mellomrom lenger. Synes foreløpig ikke at skarpheten ser ut til å lide nevneverdig, men det er for tidlig å konkludere med. Sånn på "nese opp i lerretet"-nivå kan det nok se ut som definisjonen av pikselen er noe lavere enn tidligere, men det er jo naturlig ettersom pikseloppløsningen er firedoblet. Spørsmålet er jo gjerne om optikken holder tritt med oppløsningen, hvis ikke hjelper det jo fint lite med all verdens oppløsning!

En ser heller ingen flimring som følge av "4K"-systemet (i 2D) så langt jeg klarte å oppfatte.

Lysutbyttemessig tror jeg ikke det har skjedd noen kvantesprang heller, men det må også vurderes nøyere senere.

Har verken fått sett på 3D eller nevneverdig med innhold. Så den i tillegg på et 2m bredt lerret, og der får en liksom uansett ingen fordel av 4K-oppløsning. Gleder meg til å se den på en 3 meters duk, så er jo spørsmålet om den samtidig strekker til lysutbyttemessig, for det hadde jo vært synd om det bare er oppløsningen som er tilpasset større lerreter!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare vær forsiktig med å dømme skarphet med "nesen oppe i lerretet", for øynene dine er alt for lette å lure. Mangel på synlig struktur vil automatisk føre til en følelse av dårligere skarphet, spesielt når man evaluerer tett på duken
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Har fått sett kort på X70 i dag, spennende sak, det må en kunne si! Det første som slo meg var muligheten for å sette panelalignment med ekstrem presisjon (1/16-del i mer enn 100 soner), selv på en relativt kjapp justering fikk jeg nesten 100% alignment. Det neste som slo meg var jo selvsagt den ekstremt tette pikselstrukturen, er nesten ikke mellomrom lenger. Synes foreløpig ikke at skarpheten ser ut til å lide nevneverdig, men det er for tidlig å konkludere med. Sånn på "nese opp i lerretet"-nivå kan det nok se ut som definisjonen av pikselen er noe lavere enn tidligere, men det er jo naturlig ettersom pikseloppløsningen er firedoblet. Spørsmålet er jo gjerne om optikken holder tritt med oppløsningen, hvis ikke hjelper det jo fint lite med all verdens oppløsning!

En ser heller ingen flimring som følge av "4K"-systemet (i 2D) så langt jeg klarte å oppfatte.

Lysutbyttemessig tror jeg ikke det har skjedd noen kvantesprang heller, men det må også vurderes nøyere senere.

Har verken fått sett på 3D eller nevneverdig med innhold. Så den i tillegg på et 2m bredt lerret, og der får en liksom uansett ingen fordel av 4K-oppløsning. Gleder meg til å se den på en 3 meters duk, så er jo spørsmålet om den samtidig strekker til lysutbyttemessig, for det hadde jo vært synd om det bare er oppløsningen som er tilpasset større lerreter!
    Da regner jeg med at det kommer en mer grundig tilbakemelding i dag?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Bare vær forsiktig med å dømme skarphet med "nesen oppe i lerretet", for øynene dine er alt for lette å lure. Mangel på synlig struktur vil automatisk føre til en følelse av dårligere skarphet, spesielt når man evaluerer tett på duken
    Ja, helt enig, må se dette i en mer egnet setting før det kan bedømmes på et skikkelig vis...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg omsider fått tatt en kikk på X70, nå i proffkalibrert utgave (produksjonsekemplar). Mye ligner jo på "god gammeldags JVC", dvs. masse dynamikk og smell i bildene, vanvittig gode skyggedetaljer i mørke scener og ellers veldig fin og stabil bildehåndtering.

X70 har jo "4K"-oppskaleringen, og jeg synes forsåvidt at den ikke gjør noen større skade. Det ser ut som prosesseringen håndterer dette helt fint, uten at jeg har fått kjørt den med noen veldig tunge klipp så langt.

"4K"-oppløsningen gir utvilsomt et inntrykk av enda større sømløshet, piksler er på en måte ikke noe tema lenger. Samtidig synes jeg ikke den fjerner noe av filmens grunninnhold som følge av skaleringen; grain ser jeg (minst) like godt, og ellers ser jo det meste ut slik jeg er vant til. Den legger i så måte altså heller ikke til noe "data", så dette blir jo mer en interpoleringsgreie.

Skarphetsmessig scorer den veldig bra, så optikken takler "4K" uten problemer.

Når det gjelder lysutbytte har det helt klart blitt bedre. Den modusen jeg nå har sett den i er justert med tanke på visning på et 3,3m bredt lerret, og der seg jeg har sortnivået lider litt. Jeg skal få sett litt mer på den i "normal" modus også, jeg er ikke nødvendigvis så opptatt av masse lys selv om det selvsagt er kjekt. Det ser altså ikke ut som en uforbeholdent får i "pose og sekk"; kjører en projektoren i "high lamp" vil det få utslag til sortnivågjengivelsen. Projektoren har altså fremdeles ikke nok dynamikk til å svelge unna alt lys en måtte ønske å "hive på" ser det ut til, men det er mulig det går an å tweake gammaen litt, selv om den nok er der den skal være slik den er kalibert opp nå... Skal prøve teste litt frem og tilbake...

Skal få sett litt på 3D også snart.

Inntrykket så langt er uansett at dette jo absolutt er "Hi-End" hva bildekvalitet angår. De store ankepunktene bør en jo kanskje heller ikke finne på en helt ny modell til 60.000 kroner, men noen lyter har den garantert... Blir bl.a. spennende å se hvordan den gjør seg i 3D! Kommer plutselig tilbake med flere inntrykk...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jvc X30

Skal ha meg ny 3D-prosjektor til kjellerstuen, og har etter flere samtaler med AVshop falt på JVC X30 med et DreemScreen Phantom HD lerret.

Er det noen som har erfaring med denne og dele?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg tror ikke det pr. dato er mange som har sett på X30 i noen særlig detaljert grad, men jeg skal prøve å få tatt en titt på en slik snarlig. I utgangspunktet har den i stor grad mye av den samme 2D-gjengivelsen til storebror X70, og i så måte vil jeg jo si at X30 trolig leverer markedets skarpeste og mest dynamiske bilde. Sortnivået er svært godt, samtidig som lysutbyttet er ytterligere forbedret. Har ikke målt ANSI-kontrast, et felt JVC tidligere ikke har vært helt i topp på, men tipper dette ligger på 3-400:1, hvilket jeg vil si at er bra når en samtidig har såpass bra absolutt sort. Sony ligger litt høyere mht ANSI-kontrast, men samtidig et godt stykke unna på sortnivå.

Jeg har ikke sett annet enn litt av den siste Pirates-filmen på X70 i 3D, en film som er utrolig godt laget hva angår 3D og dermed har svært lite crosstalk etc. i utgangspunktet. Jeg syne jo denne så veldig bra ut. Mindre overmetning enn på Sony, men da litt på bekostning av lysutbytte. Har ikke testet å guffe på med en dynamisk modus på JVCen, det kan jo sikkert gi den enda mer lys. Jeg må uansett se mer materiale i 3D før en kan si noe mer konkret om ytelsen.

Jeg har jo også sett en direkte sammenligning av X30/70 og X7/9 i 3D på IFA, og der var det også tydelig at både lysutbytte og ikke minst flimringen var langt mindre plagsom på X30/70. Dette skyldes JVCs nye teknologi rundt åpning og lukking av 3D-brillene, der de holdes seg lengre åpne for å gi mer lys og mindre crosstalk.

På 3D er jo imidlertid Sony veldig god, både HW30 og VW95, men så langt kan jeg ikke uttale meg da grunnlaget er for tynt. Gut feeling er nok at Sony på 3D er hakket vassere, men at X30 til sammenligning med HW30 er bedre på 2D.

Jeg må igjen få understreke at det er veldig mange gode projektorer i dette sjiktet i år, er tydelig at konkurransen virkelig har hardnet til, men jeg er personlig veldig glad i den "pakka" JVC leverer i både X30 og X70. Sony, med sin HW30 og VW95, leverer også en utrolig gjennomtenkt produktkonsept. I tillegg har du selvsagt Epsons TW9000, som også seiler opp som en veldig spennende kandidat.

Det som uansett er sikkert er at du får utrolig mye "optisk kvalitet" for pengene på X30. Den bruker samme optikk som X70 og X90, en optikk jeg mener på ingen måte står tilbake for VW95, snarere tvert i mot. Dette er jo helt unikt i denne prisklassen. I tillegg får du fullt ut motoriserte linsefunksjoner samt minne. Nå skal en jo ikke justere fokus så ofte om en kjører et fast maskering fremfor constant height (dvs. at en kjører en 16:9-lerret med 2.35:1-maskering fremfor motsatt) som kanskje er det vanligste, men ofte er det jo slik at fokus ofte må justeres litt fra kald til varm projektor f.eks., og der kan en jo eksempelvis bruke minnefunksjonen. Bruker en et 2.35:1-maskert lerret og skal vise 16:9 på dette (constant height) er jo selvsagt motorisert zoom/fokus/lens shift enda mer praktisk - om ikke helt essensielt...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg tror ikke det pr. dato er mange som har sett på X30 i noen særlig detaljert grad, men jeg skal prøve å få tatt en titt på en slik snarlig. I utgangspunktet har den i stor grad mye av den samme 2D-gjengivelsen til storebror X70, og i så måte vil jeg jo si at X30 trolig leverer markedets skarpeste og mest dynamiske bilde. Sortnivået er svært godt, samtidig som lysutbyttet er ytterligere forbedret. Har ikke målt ANSI-kontrast, et felt JVC tidligere ikke har vært helt i topp på, men tipper dette ligger på 3-400:1, hvilket jeg vil si at er bra når en samtidig har såpass bra absolutt sort. Sony ligger litt høyere mht ANSI-kontrast, men samtidig et godt stykke unna på sortnivå.

Jeg har ikke sett annet enn litt av den siste Pirates-filmen på X70 i 3D, en film som er utrolig godt laget hva angår 3D og dermed har svært lite crosstalk etc. i utgangspunktet. Jeg syne jo denne så veldig bra ut. Mindre overmetning enn på Sony, men da litt på bekostning av lysutbytte. Har ikke testet å guffe på med en dynamisk modus på JVCen, det kan jo sikkert gi den enda mer lys. Jeg må uansett se mer materiale i 3D før en kan si noe mer konkret om ytelsen.

Jeg har jo også sett en direkte sammenligning av X30/70 og X7/9 i 3D på IFA, og der var det også tydelig at både lysutbytte og ikke minst flimringen var langt mindre plagsom på X30/70. Dette skyldes JVCs nye teknologi rundt åpning og lukking av 3D-brillene, der de holdes seg lengre åpne for å gi mer lys og mindre crosstalk.

På 3D er jo imidlertid Sony veldig god, både HW30 og VW95, men så langt kan jeg ikke uttale meg da grunnlaget er for tynt. Gut feeling er nok at Sony på 3D er hakket vassere, men at X30 til sammenligning med HW30 er bedre på 2D.

Jeg må igjen få understreke at det er veldig mange gode projektorer i dette sjiktet i år, er tydelig at konkurransen virkelig har hardnet til, men jeg er personlig veldig glad i den "pakka" JVC leverer i både X30 og X70. Sony, med sin HW30 og VW95, leverer også en utrolig gjennomtenkt produktkonsept. I tillegg har du selvsagt Epsons TW9000, som også seiler opp som en veldig spennende kandidat.

Det som uansett er sikkert er at du får utrolig mye "optisk kvalitet" for pengene på X30. Den bruker samme optikk som X70 og X90, en optikk jeg mener på ingen måte står tilbake for VW95, snarere tvert i mot. Dette er jo helt unikt i denne prisklassen. I tillegg får du fullt ut motoriserte linsefunksjoner samt minne. Nå skal en jo ikke justere fokus så ofte om en kjører et fast maskering fremfor constant height (dvs. at en kjører en 16:9-lerret med 2.35:1-maskering fremfor motsatt) som kanskje er det vanligste, men ofte er det jo slik at fokus ofte må justeres litt fra kald til varm projektor f.eks., og der kan en jo eksempelvis bruke minnefunksjonen. Bruker en et 2.35:1-maskert lerret og skal vise 16:9 på dette (constant height) er jo selvsagt motorisert zoom/fokus/lens shift enda mer praktisk - om ikke helt essensielt...
    Jeg har jo hatt noen timer med X30 i dag og er enig med mye av det du sier, kommer tilbake med intrykk når jeg har fått sett litt mer på den senere i helgen.:-D

Og jeg har mange timer med HW30 så jeg har et greit sammenligningsgrunnlag i prisklassen.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jvc X30

Takk for tilbakemelding.
    Så også på HW30, men siden jeg har ca. 3,4m mellom prosjektor og et 100" eller 106" 2,35:1 lerret, så mente de at HW30 ikke hadde nok zoom eller noe i den dur.

Finn

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    X30 har 2x zoom, mens HW30 har 1,6x. Normalt har ikke dette så mye å si, men i ditt tilfelle er det jo avgjørende med den ekstra zoomen X30 byr på.

Når det er sagt tror jeg uansett at du vil være svært fornøyd med en X30. Jeg mener JVC har gjort utrolig mye bra på denne modellen.

Selv om X70 nødvendigvis ikke er helt lik legger jeg ved en uskrift på resultatet av gråskalakalibreringen på en av disse (kalibrering er utført av mr. ISF-sertifiserte Gorm Sørensen for øvrig); som jo er *eksepsjonelt* bra. Delta UNDER 0,5 over hele skalaen er jo så godt som perfekt...

Det er i utgangspunktet ingen grunn til å tro at ikke X30 vil kunne respondere tilsvarende bra på en gråskalakalibrering. En av de viktigste årsakene til dette er det faktum at den ikke bruker iris, for måler du en HW30 etter irisen er aktivert vil du ikke være i nærheten av det JVC klarer å gjengi av presisjon. I praksis viser allikevel Sony svært gode bilder, bare så det er sagt, men stabilitetsmessig er jo JVC et unikum, spesielt nå som JVC tydeligvis har fikset kalibreringssystemet fra forrige generasjon. Nå kan en jo selvsagt også slå av irisen på en Sony (eller Epson)-projektor, men da mister en jo en hel del av sortnivået. Selv med irisen av har jeg sjelden eller aldri sett noen annen projektor med tilsvarende "snorrett" gråskala, spesielt i nedre del av lysintensitetsskalaen. Nå vil selvsagt også dette variere fra eksemplar til eksemplar, men ettersom dette kalibreringsresultatet er utført på et produksjonseksemplar er det grunn til å være optimistisk i så måte!

-skjermbilde-2011-12-17-kl-20-26-30-png

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og for å illustrere "feil"-marginen på gråskalaen (alt nesten 100%, den største "feilen" har et delta avvik på under 0,5!):

-graskala_feilmargin_x70-jpg

...og her er tilhørende fargerom:

-fargerom_x70-jpg

Det ser jo vitterlig ut som det nye kalibreringssystemet til JVC gjør vei i vellinga denne gangen.

Rent visuelt synes jeg resultatet av dette blir mest tydelig i mørke og mellommørke scener. Her synes jeg ofte øvrige projektorer tenderer til å bl.a. oversaturere, trolig som følge av bruk av iris, mens en på denne JVCen - som jo grafene også indikerer - ikke ser noen endring i fargegjengivelsen selv når det mørkner til.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibreringen er av en X30?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Kalibreringen er av en X30?
    Er nok en X70.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg hatt 3 dager med et produksjonseksemplar av X30 og har dannet meg et ok grunnlag for å komme med noen inntrykk, denne er ikke kalibrert så jeg har kun brukt prekalibrerte innstillinger.

Først og fremst må jeg fremheve byggekvaliteten til denne, den er bygget som en tanks og har samme chassi som X70/90. I tillegg har den samme optikken noe som gjør den til den projektoren i prisklassen med best optikk vil jeg tro, den er veldig skarp og holder jevn skarphet over hele bildeflaten noe som er meget bra.

Bildekvaliteten er av ypperste klasse med meget godt sortnivå og bildedynamikk.Detaljer i meget mørke områder er meget bra samtidig som den er meget god i lyse sekvenser, noe som var en svakhet på tidligere JVC modeller sammenlignet med f.eks Sony. Lysstyrken på denne er meget høy og jeg kunne godt bruke lav lampespenning på mitt 3m brede 2.35:1 hvite Adeo lerret, men jeg foretrakk høy da den gir litt ekstra i mine øyne. Ansikontrasten på årets JVC ( fjorårets også) er nok meget høy noe som kan ses godt uten å bruke måleinstrumenter, her kan nok Gorm komme med kommentar. De prekalibrerte innstillingene er gode og man kan finne et fargerom(normal) som er i nærheten av b.t 709 og en gråskala(6500k) som er god. Den har nok godt av en gråskalakalibrering, fargrommet kan ikke kalibreres da den ikke har CMS som storebrødrene sine. Gammaen satt jeg til 2.3 noe som så bra ut i min batcave, men denne kan også kalibreres av en proff.

Med lampespenningen på lav er denne meget stillegående og er knapt hørbar selv uten lyd fra høyttalerne, men spenningen på høy støyer den en del mer uten at det blir forstyrrende når man ser film. Jeg har projektoren stående på hylle ca 1m bak sweetspot, har man denne hengende rett over hodet kan kanskje høy lampespenning bli forstyrrende under stille sekvenser i filmer, men jeg tror ikke det vil være noe problem. Jeg foretrekker den ekstra punchen man får med lampespenningen på høy selv om den hadde støyet mer enn det den gjør. Det ser ikke ut til at sortnivået lider noe særlig heller, og syns man den blir litt for lyssterk går det an å bruke den manuelle irisen med 15 trinn.

En annen ting som er meget positivt for de som tenker på 2.35:1 oppsett er at denne har linseminne som gjør at man kan bruke denne uten å kjøpe en dyr ekstern anamorph linse for å kjøre CIH(constant image height) oppsett.

Jeg har valgt å ikke legge noe særlig vekt på 3D da jeg testet denne med universal 3D briller( Xpand x104) da denne viste en god del crosstalk med disse. Det er rapportert at denne skal være så og si crosstalk fri med orginale briller, så det får jeg prøve å se ved en senere anledning. Uansett var lysstyrken meget god og det gikk an å finne gode innstillinger på farger og gamma i 3D modus.

Hvis jeg skal komme med noe negativt syns jeg at den takler bevegelse(panoreringer) litt dårlig sammenlignet med f.eks Sony HW30 og i tillegg er CMD (JVC´s navn på frame interolering) helt ubrukelig med 24hz materiale.

Denne må sammelignes med Sony HW30 som jeg har sett flere eksemplarer av og Epson TW9000 som jeg ikke har sett enda(håper å få sett på en før jul). Mot Sony HW30 kommer JVC X30 meget godt ut, de har begge sine styrker og svakheter og jeg er ikke helt sikker hvem jeg ville valgt hvis jeg skulle kjøpt projektor i denne prisklassen. Kanskje Epson TW9000??

Anbefales!
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Er en X70, ja, Ak...

Fin rapport, Andreas!

Jeg tror nok, basert på inntrykket fra X70 før kalibrering, at også X30 har svært godt av en gråskalakalibrering. Fargerommet er nok imidlertid relativt godt satt i "normal" modus som du sier.

Jeg skal prøve å få testet enten JVCs originale briller eller X103 fra Xpand på en X30 / X70, for X103 er samme brille som JVC selv leverer (men da i OEM-versjon, merket med JVC-logo).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har sett litt på 3D på X70 i dag. Det er tydelig at det har skjedd STORE ting siden forrige generasjons JVC.

For det første er lysutbyttet kraftig forbedret. Mulig det fremdeles ikke er helt på nivå med HW30, men det er i så fall ikke langt unna.

Det andre, og minst like viktige poenget, er at flimringen er helt borte (for meg). Jeg anser meg selv som relativt følsom sånn sett, og ser like lite som på HW30.

Dernest til crosstalk... Her er den etter mitt syn også svært god. Jeg har ikke fått tid til å teste "Parallax"-justeringen, samt den dedikerte "crosstalk canceller"-menyen nevneverdig, men selv uten justering av disse ser jeg så godt som null crosstalk. Mulig jeg på noen svært få steder kan skimte litt av det, men det er det samme på HW30.

Bildeflyt er neste punkt på "programmet". På HW30 har en muligheten til å kjøre FI (Frame Interpolation) mens 3D kjører, noe en ikke har mulighet til på JVCene. Det er derfor utrolig viktig at bildeflyten er god uten bruk av dette. På forrige generasjons JVC var dette et stort issue, det skulle veldig lite bevegelser til før bildet "knakk opp". Her snakker vi også kvantesprangsforbedring på JVC siden sist gang. Stort sett er bildeflyten helt som på en vanlig 2D-film, altså helt godkjent. Dette skyldes jo i all hovedsak at JVC på denne generasjonen har endret måten brillene åpnes og lukkes på, der de rett og slett holdes åpne lenger for å både slippe mer lys gjennom, redusere synlig shutterflimmer og som jeg her er inne på; reduserer "hakkingen", som gjerne kommer som følge av at shutterne står i "sort" for lenge. Sammenlignet med Sonyen har Sony noe bedre flyt ved bruk av FI, men ettersom jeg - selv på 3D - synes FI gjør langt mindre godt enn vondt (da med unntak av animasjonsfilm, der funker jo FI fremdeles helt greit...) er etter mitt syn derfor ikke dette noe vesentlig punkt i negativ forstand for JVCen, men vil jo helt klart være avhengig av preferanser.

Til slutt er det vikig å understreke at jeg ikke opplever å bli sliten på JVC, på samme måte som Sony. Dette er kanskje det viktigste. Hvis en skal føle seg uvel etter 3D-opplevelsen er det liksom ikke verdt det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Briller til X30

Hva er forskjellen på X103 og X104? Jeg ble anbefalt X104 til X30-pakken, kanskje ikke så lurt. Må emitteren monteres over lerretet eller kan den monteres på prosjektoren?

Finn

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Testet også linseminnet. Ingen "lightning jack" speed på tilbakejustering av minnet, men etter hva jeg kunne se så det ut til å bli veldig presist tilbakejustert. Etter at en har justert tilbake en minneposisjon blir en automatisk forespurt om å korrigere lens-shift, som jo er greit. Nå er det jo stort sett ikke slik at en driver å endrer linseposisjonen hele tiden, vi snakker jo uansett om sekunder fra en modus til en annen, så noe veldig viktig punkt er det ikke at det tar litt tid. Såvidt jeg erindrer er Sony VW95 en del kjappere.

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •