Offisiell tråd for Sony VPL-VW1000 4K Projektor - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 142
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så utrolig kult at dere har fått denne i "hus" nå. Gleder meg til å høre mer om den. Prisen er fremdeles i aller stiveste laget, men utviklingen går raskt. Om 5 år er det ingen som løfter et øyebryn lengre av verken TV-er eller projektorer med ekte 4K. Nå er denne PJ-en selvsagt også topp utstyrt forøvrig (optikk, konstruksjon, lampe osv.), men også her går utviklingen riktig vei.

Litt lettere tilgjengelig 4K-materiale også, nå, så ser fremtiden lys ut! (Canon har pressekonferanse på fredag, ... kanskje mine bønner blir hørt.)

Anyways, gleder meg til dere har fått kalibrert VW1000 og kommer med deres vurderinger.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ligger i gråskalaen. Blir overgangene fine nok (f.eks skyer), så blir det svak "banding", med innslag av rødt på enkelte nivåer. Det ligger også små røde innslag i gråskalaen, om man henter opp en trinnløs gråskala.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Joa Gorm, dette blir nok veeeeeeeeldig veeeeeeldig bra etter du har fått tweaka litt... Jeg er dog usikker på om hvit duk er riktig valg selv i batcave, men i det settingen den VW1000en jeg snakker om står skal også andre projektorer vises uten samme lysutbytte så da får kanskje Sonyen "lide" litt...

Uansett må jeg jo si at det var ekstremt imponerende, og nå snakker vi rett ut av esken, helt uten optimalisert noe som helst, potensialet er enormt for å si det sånn!!

Hvor er det du ser disse graderingene Andreas21? Dukker det bare plutselig opp, eller er det på spesifikt materiale?
    Jeg skal til Oslo imorgen så jeg tar turen innom dere og ser om deres har samme problem.:-D

Send meg mailen din på PM så skal jeg sende deg bilde av VW1000 kontra VW95 så ser du hva jeg mener...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt sikkert prøvd...
    Men den "realety creation" funksjonen er selvfølgelig slått av før dere ser etter "banding"...?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...hadde egentlig tenkt å teste 3D i dag, men ble så bergtatt av 2Den igjen at jeg rett og slett ikke hadde lyst... Switchet over irisen til maks/full, stod på "limited" i går, og det var ikke helt optimalt på sortnivået. Måtte også justere litt på gammaen, den hvite duken gjør at gammaen helst må opp på 2.2 selv i et relativt godt maskert rom ser det ut til, men det kan også skyldes at den lydtransparente duken som det her kjøres mot foreløpig ikke er helt optimalt installert.

Dette er jo entusiastens drømmemaskin. En almass funksjoner sammenlignet med VW95, bl.a. kan en finjustere "Reality Creation". Testet å kjøre funksjonen av og på, og det er jo som natt og dag. Den lager på et "magisk" vis skarphet selv på ørsmå objekter, men beholder allikevel diffusjon / uskarphet der dette er meningen (stort sett). Resultet er en fantastisk dybdeskarpet som ikke gir den effekten jeg virkelig ikke liker fra FI; såpeopera / FF (fast forward). Dette er med andre ord en funksjon nærmest laget for "sånne som meg"; her beholder du filmfeelen, men får økt bildeskarpheten og detaljeringen vesentlig.

Med irisen i maksimal modus er også sortnivået langt bedre. Litt morsomt mellom scener, for den blacker ut nesten som på en CRT-projektor...

Igjen sitter jeg med "35mm film"-inntrykket etter litt mer tid med denne saken, sømløsheten og skarpheten er bare "out of this world"...

Det jeg imidlertid ser er jo at "alt" avsløres av svakheter på kildesiden når alt blir så ekstremt skarpt som dette. Blu-ray blir nesten som å se DVD på en Full-HD-projektor. Grain er kanskje det mest åpenbare en ser mer til, som jo er helt korrekt i forhold til kildematerialet, men litt uvant sånn ved første øyekast. Har testet Noise Reduction på low, men skal leke meg litt mer med den funksjonen også. Er nok en del filmer der muligens litt noise-reduction kan være greit, for i motsetning til på store kinolerreter blir nok filmgrain noe mer fremtredende på typiske hjemmekino-størrelse lerreter...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Lygren sier er dette en helt fantastisk projektor som er milevis foran midrange projektorer som VW95 og X70.

Jeg har nå sett alle de 3 eksemplarene som finnes i Norge og alle har samme feil som kan se ut som banding, men dette har ikke så mye å si for bildeopplevelsen da denne er fantastisk. Men det kommer nok en fiks på dette i løpet av kort tid(håper jeg).
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...testet også med "low" lampemodus, og det fungerte jo helt fint det også på et 330cm bredt lerret! Det bor altså MYE lys i denne karen, og når dette kommer i kombinasjon med så godt sortnivå er det jo bare moro moro... Jaja, blir jo egentlig nærmest teoretiske betraktninger for folk flest dette her; vi snakker jo en projektor til prisen av en grei bruktbil, men samtidig viser det jo vei for ny teknologi.

Vet ikke helt om det blir 4K i "midtsjiktet" allerede til høsten, men det er nok mulig nå som Sony har klart å lage en såpass liten 4K-chip. Det blir uansett ikke noe som kommer i nærheten av VW1000 som jo stiller med en så enorm optisk kvalitet og generell byggkvalitet at det nok tar flere år før midtsjiktet tar igjen - men at 4K har noe for seg på store lerreter allerede nå i "Full-HD"-tider hersker det liten tvil om.

Det som mangler nå er litt ekte 4K-materiale å kikke på!!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Som Lygren sier er dette en helt fantastisk projektor som er milevis foran midrange projektorer som VW95 og X70.
    Smått ufint å kalle X70 og VW95 for "midrange", er det ikke?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Smått ufint å kalle X70 og VW95 for "midrange", er det ikke?
    Det er sant, men det er jo det de er nå...8)
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...fikk for øvrig e-post fra et filmproduksjonsteam jeg kjenner at de snart har laget klart en helt egen spesialprodusert teaser i 4K, "shot on RED", for visning på Sonys 4K-projektorer (trolig i forbindelse med et lanseringsevent på projektoren)... Kanskje vi til og med kan få lurt oss til en hel screeningseanse i 4K på hele filmen *MASE*... Gleder meg virkelig til å se hva som virkelig bor i denne projektoren når den mates med skikkelig materiale! Jeg kunne jo også forsøkt å bedt de prøve å eksportere output-fila med DCI fargerom, for det takler jo faktisk VW1000 det også...

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Det er sant, men det er jo det de er nå...8)
    Og jeg som ekte nybegynner har kjøpt en Epson TW9000W low-end PJ!

Men 150 store lapper... det er vel faktisk ikke en helt gal pris i den store sammenhengen. Resten av kinorommet den fortjener koster langt mer, vil jeg tro
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en ting å kjøpe den, men å selge den med 100.000 i tap på ett års tid er verre8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg fått tatt en kikk på native 4K-materiale filmet på et RED 4K-kamera.... Ehhhh... Ja.... Hva skal en si.... Det bor "litt" potensiale i denne projektoren, for å si det sånn. Nå er jo også RED tilsvarende imponerende som kamera da, det må jo også sies, men makan til ekstrem skarphet og detaljgrad tror jeg de færreste kommersielle kinoen klarer å by på maken av hva jeg så i dag!

Var imidlertid ikke mye bevegelser jeg fikk sett, for selv med et helt nytt ATI skjermkort med 4K-støtte, 16GB RAM, Quad Core 3,2Ghz og SSD drive var det ikke mulig å spille av RED-materialet uten massiv hakking. En må nok (dessverre) ty til Adobe Premiere og en form for H.264 komprimering før dette går smooth. Skal få testet det i løpet av neste uke hvis alt går etter planen.

Jeg ser jo nå også hva som kreves av optikk for å vise 4K fullt ut. VW1000ens linse takler det, men ikke med veldig stor margin. Jeg tror derfor at det på neste generasjons projektorer i stor grad vil kunne være optikken som begynner å slite, for optikken i VW1000 er som kjent ekstremt skarp. Dette gjør nok at det vil kunne ta lenger tid før vi ser 4K i et mer levanes prissegment, i det minste 4K REELL oppløsning. Det hjelper jo fint lite med 4K hvis optikken gjengir halvparten...

Tipper VW1000 vil bli en populær projektor i studioer land og strand rundt for øvrig, for dette må jo være den perfekte projektor også for det segmentet. I motsetning til proff-projektorene i 4K-segmentet klarer VW1000 også å gjengi en ekstrem dynamikk. Riktignok vil nok linsene på de virkelig store 4K-proff-projektorene fra f.eks. Sony være en del skarpere og dermed gjengi enda noe bedre detaljering.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Det er en ting å kjøpe den, men å selge den med 100.000 i tap på ett års tid er verre8)
    Helt klart. Prisene i dette markedet er jo i fritt fall så å være early adapter i dette markedet er skummelt. Meeeen jeg er nå så heldig at jeg har en kompiss som har kjøpt denne, solgt rolexen, solgt en 95 å gått helt bananas, så jeg har i allefall blitt invitert på filmkveld for å se på herligheten. Det er med blandede følelser, for jeg er redd det aldri blir det samme å vende tilbake til min så smått avdankede BenQ W10000 etter dette.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan det ha seg at optikken blir en begrensning i en PJ til 150 tusen som kun viser 8 megapiksler?

Profesjonell, førsteklasses zoomoptikk til speilreflekskameraer - også vidvinkel - klarer fint å gjengi flotte bilder på kameraer som har mer enn både 20 og 30 megapiksler. Og meg bekjent oppfører ikke optikken seg annerledes om det er snakk om stillbilder eller levende bilder

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med vanlig encoding som x264 (eller den proprietære H.264) er det ikke noe problem å spille av 4K-materiale på en oppegående, moderne maskin. Minne og SSD har ingenting å si. 1GB minne og en vanlig harddisk holder i massevis. Du trenger et skjermkort som støtter 4K, gode drivere, god programvare og en OK prosessor.

Snakker man derimot om ukomprimert 4K-video... oh my god. Da trenger man virkelig jern. Regner med det var dette du spilte av?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, er snakk om ukomprimert 4K video. En 30 sekunders snutt er ca. 2GB... Etter komprimering i H.264 går det jo sikkert bra, men da mister en jo selvsagt også noe detaljer. Antar VLC er en grei avspillingsprogramvare, den støttes vel også av GPU (AMD 7970) ved avspilling?

Når det gjelder optikk, skal du godt opp i pris selv på "speilrefleks-linser" før vi snakker optikk som klarer å gjengi (og blåse opp) 8MPX på et skikkelig vis, spesielt når linsen samtidig skal ha zoom. Optikken som brukes til filminnspilling, såkalt "prime"-linser", koster gjerne 30-40.000 pr. linse, har fast optikk (ingen zoom), men klarer da til gjengjeld fint å filme 35mm / 4-5K, men selv mellom "Prime"-linser er det store forskjeller. Husk også faktorer som kromatisk abb., "hjørne til hjørne"-fokus, osv.., det skal ikke mye feil i optikken til før dette blir et synlig issues på projektorer.

Når du ser optikken i VW1000 SER en at det er snakk om optikk i øverste klasse med det blotte øyet, og det er STOR forskjell fra f.eks. HW30 eller TW9000, som begge er relativt softe selv på 1080P. JVC derimot har relativt god optikk på sine projektorer, og selv om X70 ikke fremstår som like skarp som VW1000 "4K"-oppløsningen svært detaljert og skarpt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha
    Med vanlig encoding som x264 (eller den proprietære H.264)
    Dette er en vanlig misforståelse. x264 er ikke en codec, det er en encoder som bruker H.264 codecen.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Dette er en vanlig misforståelse. x264 er ikke en codec, det er en encoder som bruker H.264 codecen.
    Takk for oppklaring

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Fikk sett litt 3D på denne i dag. Også på VW1000 reduseres jo lysutbyttet en hel del når en kjører brillene på dobbel frekvens (240 lukkinger pr. sekund mot 120 som er vanlig), men ettersom utgangspunktet er såpass bra er det nok allikevel lys nok til de fleste lerreter opp til type 120" selv i denne modusen. Uansett synes jeg 120 lukkinger funker veldig bra, ser veldig lite crosstalk uansett selv om doblingen av hastigheten også virker litt "beroligende" på opplevelsen for min del (jeg er spesielt følsom for 3D-flicker, men legger stadig mindre merke til dette ettersom jeg etterhvert har sett en del 3D)...

Jeg tror for øvrig jeg har sett det fenomenet du snakker om mht graderinger, Andreas.

En annen ting som jo også er nevnt tidligere er jo at skarpheten virkelig bringer frem ALT av kildematerialet og stiller desto større krav i så måte. Testet å kjøre opp støyreduksjonen til 60 under Reality Creation for å kanskje gi Blu-ray-materialet LITT mer å gå på, men synes kanskje ikke det var så veldig effektivt allikevel? Må teste dette litt mer... Det er jo ikke projektorens "skyld" at den er så inni gamperæva skarp heller selvsagt...

Jeg testet også å sette på "film projection" under motionflow som jeg er litt usikker på hva gjør? Synes kanskje den gav et litt smoothere / defokusert bilde, men utover det synes jeg jo kanskje ikke det ble noe særlig mer "kinoflicker"? Husker jo Sony hadde en slik flickerfunksjon tidligere, men dette tror jeg må være noe annet. Testet dette Andreas?

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •