Offisiell tråd for Sony VPL-VW1000 4K Projektor - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 142
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er snakket mye om oppløsning, fargedybde, kapasitetsbehov osv her, men hvordan er situasjonen med optikk? Vil ikke dette stille en del høyere krav til optikk enn nå? Eller er optikken kommet såpass langt at det er panelene som er begrensningen?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det var snakk om en 2K Sony SXRD kinoprojektor, ARTY... Hadde det vært 4K hadde jo den stakkars 2K DLPen slitt litt værre da. Verdt å merke også at det var en 3D-film jeg så på Sony SXRDen, og en 2D-film på DLPen. Uansett er poenget at det er mer enn bare oppløsningen som angir kvaliteten / sømløsheten.

At det primært er fargekanalen som "berikes" ved høy bitrate er vel sikkert også korrekt, men i første "runde" er det komprimeringsartifaktene som tas hånd om. Det å få bukt med disse artifaktene er helt klart viktigere for kvalitetsinntrykket enn mer fargeinformasjon, selv om jo en større fargepallett garantert heller ikke er dumt - gitt korrekt kalibrering (som er stor mangelvare i kommersiell kino).

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Svarer Tols1)

Kvaliteten på linser/optikk tror jeg er mer ett økonomisk spørsmål enn begrensninger på tiljengelighet.Jeg tror utfordringen og det produsentene streber etter,er en kvalitet på linsesystemet som er "bra nok" i forhold til det produktet/prissegmentet som utvikles.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det var snakk om en 2K Sony SXRD kinoprojektor, ARTY...
    Såvidt meg bekjent så har Sony aldri laget en 2K kino projektor.
    Men hvis du har en link.....?

De eneste SXRD projektorene Sony har laget som er kraftige nok for en kino, som jeg har hørt om, er 4K.
    Det jeg har hørt om grunnen til at Sony startet med 4K oppløsning, var at det var den eneste måten de kunne ha "marketing advantage" over DLP og bryte monopolet DLP hadde innen kino installasjoner. + At SXRD i 2K på et stort kino lerret blir "grøtete".

Jeg har en mistanke om at en DLP Kino projektor som viser veldig kraftig Screendoor kan ha vært en veldig gammel DLP modell.
    De første DLP Kino projektorene hadde vel ikke mer enn 1.2K oppløsning.(?)

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Såvidt meg bekjent så har Sony aldri laget en 2K kino projektor.
    Men hvis du har en link.....?

De eneste SXRD projektorene Sony har laget som er kraftige nok for en kino, som jeg har hørt om, er 4K.
    Det jeg har hørt om grunnen til at Sony startet med 4K oppløsning, var at det var den eneste måten de kunne ha "marketing advantage" over DLP og bryte monopolet DLP hadde innen kino installasjoner. + At SXRD i 2K på et stort kino lerret blir "grøtete".

Jeg har en mistanke om at en DLP Kino projektor som viser veldig kraftig Screendoor kan ha vært en veldig gammel DLP modell.
    De første DLP Kino projektorene hadde vel ikke mer enn 1.2K oppløsning.(?)
    Hvorfor skulle en SXRD 2K projektor bli noe mer grøtete enn en DLP 2K projektor?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du har nok rett i at det var en DLP 2K jeg så i begge saler, leser at Barco har solgt over 100 slike til Cobb Theaters, som er kinokjeden jeg så disse i. Forskjellen er derfor utelukkende størrelsen på lerretet, der det i hovedsalen var masse screendoor, mens det i den lille "3D"-salen så langt bedre ut rett og slett fordi lerretet var mindre. Poenget gjenstår vel uansett - det er mer enn kun oppløsningen som spiller en rolle, hadde de i stedet brukt en 2K SXRD med langt høyere fyllingsgrad på panelene enn DLP ville trolig 2K fungert greit også i "storsalen" uten at jeg selvsagt kan garantere at heller det hadde fungert bra i praksis!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva finnes av 4k matriale som kan fores med Sony vw 1000 per i dag? Og fores med hva?
    Er det skutt mange filmer med 4k oppløsning til nå?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RBG
    Hva finnes av 4k matriale som kan fores med Sony vw 1000 per i dag? Og fores med hva?
    Er det skutt mange filmer med 4k oppløsning til nå?
    Alle filmer som er filmet på film, kan scannes i 4k og tilogmed 8k. Flere katalog titler er allerede restaurert og scannet i 8k allerede, som f.eks. Sound of Music m.fl.. Sound of Music ser fantatisk ut billedmessig. Spesielt filmer fra 50-, 60- og 70-tallet som er filmet i 65mm og 70mm har potensial for ekstrem høy detaljering.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Liten reportasje fra en tysker som nylig var på besøk hos Sony i Japan:

Google Translate

...fyren er tydeligvis imponert! Jeg får snart også litt "førstehånds" info rundt erfaringer fra denne fabrikkturen for øvrig, skal prøve å formidle dette!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant artikkel om Sony sin komersielle 4K utvikling.
    Også noe info rundt laser-modulen som skal brukes fra 1000 lumen "hjemme projektor" til 10 000 lumen,komersiell kino.

http://pro.sony.com/bbsccms/assets/f...tember2010.pdf

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Utrolig spennende den lasermodulen selv om jo "summeringen" av energi ikke helt henger på greip. Det hjelper jo lite at enheten produserer 21W totalt når 10W er rødt, 6W grønt og 5W blått. Ettersom grønt krever rundt 70% av en normal videosammensetning begrenses altså fargesammensetningen til denne kanalen og dermed kan begrenset lysutbytte jo bli et tema med mindre de klarer å forbedre dette en hel del. Alternativt må de jo gjerne bruke flere slike lasermoduler selv i hjemmekino-projektorene, og det er selvsagt også mulig at effekten forbedres innen lansering.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet når denne kommer? Ser ut til at en over på avsforum skryter på seg at han har en om en uke.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gikk noen rykter om at denne skulle komme i forrige uke, men det skjedde jo ikke. Om den kommer i neste er ikke bekreftet så den som lever får se, jeg gleder meg til den kommer uansett når det måtte være...:-D

Og Joerod på AVSforum er vel ikke akkurat til å stole på, at han har status som projektortester er for meg helt utrolig da fyren ikke virker til å ha mere peiling på godt bilde enn mora mi...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Det er riktig at REDCODE er regnet som en variant av jpeg2000, selv om RED aldri selv har bekreftet dette.
    Å påstå at den er mindre effektiv enn codec'ne som brukes på BD er en drøy påstand.
    Når man snakker om "effektivitet" ifbm videokoding så er det gjerne bildekvalitet for en gitt bitrate - eller bitrate for en gitt bildekvalitet. I det tilfellet så er h.264 fantastisk mye bedre enn alt som er basert på jpeg2000 siden disse mangler inter-koding. Dvs redundansen mellom frames utnyttes ikke og man må kaste bort masse bits på å rekode samme informasjon på nytt og på nytt.
    Spesielt sett i lyset av at mpeg4 codecene som brukes på BD regnes som foreldet "søppel" og lite effektiv i visse kretser.
    Disse kretsene må enten:
    1. Ikke vite hva de snakker om
    2. Drive med noe annet enn video distribusjon

Hvis du skal gjøre heftig farge-korreksjon, green-room, croppe/skalere, ulineære effekter, editere videoen med en slapp datamaskin, og lagringsplass ikke er et stort problem så finnes det bedre alternativer enn h.264.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Det gikk noen rykter om at denne skulle komme i forrige uke, men det skjedde jo ikke. Om den kommer i neste er ikke bekreftet så den som lever får se, jeg gleder meg til den kommer uansett når det måtte være...:-D

Og Joerod på AVSforum er vel ikke akkurat til å stole på, at han har status som projektortester er for meg helt utrolig da fyren ikke virker til å ha mere peiling på godt bilde enn mora mi...
    Hehe, nei han fyren der... Har lest noen av hans "såkalte" reviews på hjemmesiden hans og det er ... vel greit å være subjektiv og ha personlige preferanser. Men... han virker sær ja.

Jeg fisket vel egentlig mest etter om du fikk sett en snart.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg omsider fått tatt en kikk på dette monsteret, for vi snakker virkelig en STOOOR projektor her...!

Førsteinntrykket er jo slik det burde være i denne prisklassen; avsindig... Ekstrem på alle parametre; skarphet, lysutbytte, fargegjengivelse - og ikke minst - sømløshet!

Har bare fått sett kort på den, men dette lukter av fugl, ingen tvil om det!!

Har ikke sett noe til den feilen som er rapportert i forhold til graderinger så langt, og har heller ikke sett 3D på den så langt. Skal få sett mer på den i morgen!

Oppskaleringen så ut til å fungere veldig bra for øvrig, "Reality Creation" ser ut til å gjøre jobben. Bra at de har separert "Reality Creation" og MotionFlow for øvrig...

Det kanskje mest vektige førsteinntrykket jeg har fått, er hvor fantastisk filmaktig bildet så ut. Ser nesten ut som ekte 35mm film... Samtidig ser en i all tydelighet hvor svakheten ligger; i kilden; så det hadde jo selvsagt vært veldig spennende å fått opp noe skikkelig 4K-materiale på denne.

Dynamikken er for øvrig enormt god, men sortnivået er nok ikke det som imponererte meg aller mest ved første øyekast. Her må det imidlertid forskes litt mer, og i tillegg har jeg kun sett den på en hvit duk - dog burde jo en hvit duk kunne fungere med såpass god dynanikk i utgangspunktet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektoren er uten tvil i en egen klasse, og jeg tror ikke det finnes noen annen projektor ment for hjemmekino-markedet som har i nærheten av samme unike bildekvalitet. Fikk ikke sett den med mitt eget referansemateriale, men det skulle ikke mange minuttene til for å overbevise meg. I motsetning til Lygren ser jeg bare en enorm bildedynamikk, og ikke noe svakt sortnivå. Med rett lerret, og korrekt gamma, så tror jeg ikke det finnes noe som matcher VW1000 i mørke scener. Det finnes jo en øko-modus, og irisen kan også kjøres manuelt, så de mest "sortnivå-kåte" får nok tilfredsstilt seg her.

Gleder meg til å kikke litt mer på projektoren, og kanskje "tweake litt"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Projektoren er uten tvil i en egen klasse, og jeg tror ikke det finnes noen annen projektor ment for hjemmekino-markedet som har i nærheten av samme unike bildekvalitet. Fikk ikke sett den med mitt eget referansemateriale, men det skulle ikke mange minuttene til for å overbevise meg. I motsetning til Lygren ser jeg bare en enorm bildedynamikk, og ikke noe svakt sortnivå. Med rett lerret, og korrekt gamma, så tror jeg ikke det finnes noe som matcher VW1000 i mørke scener. Det finnes jo en øko-modus, og irisen kan også kjøres manuelt, så de mest "sortnivå-kåte" får nok tilfredsstilt seg her.

Gleder meg til å kikke litt mer på projektoren, og kanskje "tweake litt"
    Her må jeg si meg helt enig med deg Gorm, det er bildedynamikk av en helt egen klasse og sortnivået er meget godt. Med kalibrering utført av deg og riktig lerret rom må dette bare bli helt sinnsykt rått.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa Gorm, dette blir nok veeeeeeeeldig veeeeeeldig bra etter du har fått tweaka litt... Jeg er dog usikker på om hvit duk er riktig valg selv i batcave, men i det settingen den VW1000en jeg snakker om står skal også andre projektorer vises uten samme lysutbytte så da får kanskje Sonyen "lide" litt...

Uansett må jeg jo si at det var ekstremt imponerende, og nå snakker vi rett ut av esken, helt uten optimalisert noe som helst, potensialet er enormt for å si det sånn!!

Hvor er det du ser disse graderingene Andreas21? Dukker det bare plutselig opp, eller er det på spesifikt materiale?

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •