Offisiell tråd for Sony VPL-VW1000 4K Projektor - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 142
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Fordelen med en anamorfisk linse vil jo alltid på en 16:9-projektor være at en henter ut mer lys - samme hvilken oppløsning projektoren måtte ha. Samtidig vil det jo stille enorme krav til kvalitet på optikken med en slik ekstrem oppløsning, og ettersom lysutbyttet i utgangspunktet er såpass bra som det er tror jeg nok jeg personlig hadde testet uten først. Skal du først kjøre anamorfisk linse tipper jeg du må opp i ISCO-klassen for å ikke miste alt for mye av skarpheten et slikt råskinn som dette presterer...
    Jeg har en Schneider linse kjøpt hos httech.no den gang de solgte linser.
    Den kostet godt over 30k så det er vel en bra linse vil jeg tro?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Om nu en film kan fylla närmare 6TB är i alla fall jag imponerad, även i 2011.
    Det blir selvfølgelig et annet spørsmål

100TB-"kravet" mitt er nok i hvert fall veldig urealistisk i forhold til hva man har behov for å få plass til på platen. Men man kan jo flotte seg og bruke ukomprimert video. Det burde blåse opp plassbehovet en smule

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarer ikke helt å se behovet i normale norske stuer for noe over 1080p, er det noe som kan være godt synlig, burde det være fler enn 24 fps.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...for ikke å snakke om prosesseringen som kreves for en slik operasjon da... Med mindre du har squeeze i projektoren (som jo egentlig er svært sannsynlig den har...?) kan du vel uansett - i det minste før prosessorleverandørene leverer 4K-støtte - glemme anamorfisk linse på denne saken...
    Hvis man bruker squeeze i projektoren kan man da bruke den linsen jeg har, eller må man vente til det eventuellt kommer en prosessor for 4k?

Klipp fra nett:

The VW1000ES model also employs an entirely new SXRD 4K panel, which produces deep black levels. Ridiculous specs abound, such as the 1,000,000:1 dynamic contrast ratio when combined with Sony’s Iris3 technology. The VW1000ES projector also features an exclusive 4K "upscaler" to enhance all content - SD, HD, 2D, 3D - to 4K playback, even from existing media libraries. For greater versatility, it can also display Full HD 3D movies, as well as 2D and 3D anamorphic films. For Full 4K 3D, an integrated IR transmitter drives the projector’s TDG-PJ1 active shutter 3D glasses.

Installation options include dual triggers, a 2.1 motorized zoom, expanded throw distances, an RS-232 interface, control over IP and compatibility with leading home automation systems.
    Sony says this 4K projector is just the first in a line of 4K products it will produce.

The SXRD panel on the VPL-VW1000ES is of the 4K variety and, like former SXRD chips, it produces insanely deep black levels. Sony also uses its new Iris3 technology to further adjust the dynamic range based on content to deliver better overall contrast. As you might expect, Sony doesn't waste the 4K panel. The projector has a 4K upscaler that both 2D and 3D 1080p content and scales it up to the fullest resolution possible. Like many of the projectors we saw at the show, Sony is using lens memory settings to Scale, Position and Zoom the image to avoid the need for an outboard video processor to prep content for anamorphic viewing on 2.39:1 screens. These modes also work for both 2D and 3D content. Essentially, this is a picture position memory which memorizes the position of the zoom lens in various modes and let's you take advantage of different aspect ratio content. With a 4K chip and a good scaler, this makes even more sense.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vanskelig å si basert på beskrivelsen om den har squeeze eller ikke... Det er jo 99% sannsynlig vil jeg si, men det står ikke spesifikt. Antar dette blir kjent relativt snarlig. Når det gjelder ISCO-linsen din er den sikkert god nok selv til 4K, men det må en nesten teste i praksis. Det er jo ofte ISCO som benyttes på kommersielle kinoer, dog i litt større optiske utgaver, og der gjengis jo helt fint 35mm som tilsvarer noe slikt som 4-8K litt avhengig av hvordan en vurderer det (ARTY har sikkert en kvalifisert formening om hva 35mm filmoppløsning betyr i "digital")...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil dere at VW1000ES skal ha squeeze? Med en anamorphisk linse som strekker ut bildet vil jo dette bare se dumt ut, jeg vil heller at den har vertikal strekk så jeg kan bruke min ISCO IIIL på den...8)
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Er det samme vi snakker om... Snakker altså om å squeeze 16:9-bildet vertikalt, som deretter strekkes ut horisontalt av den anamorfiske linsa. Kanskje like greit å holde seg til norsk først som sist! Tipper uansett VW1000 har "strekk" inkorporert, ville jo vært veldig rart om noe annet var tilfelle ettersom det tross alt har vært standard på VW-serien i lang tid.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Om nu en film kan fylla närmare 6TB är i alla fall jag imponerad, även i 2011.
    Kan jo nevne her at en typisk 2K-kinofilm ligger på mellom 100-200 Gb i lagingsplass, selv om den er noe komprimert. Vi har en standardserver til vår Barco-projektor, som har plass til ca 10 filmer. Blir denne full er det ikke noe problem å lagre filmer på eksterne disker, men med denne filstørrelsen blir jo diskene raskt fulle...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det samme vi snakker om... Snakker altså om å squeeze 16:9-bildet vertikalt, som deretter strekkes ut horisontalt av den anamorfiske linsa. Kanskje like greit å holde seg til norsk først som sist! Tipper uansett VW1000 har "strekk" inkorporert, ville jo vært veldig rart om noe annet var tilfelle ettersom det tross alt har vært standard på VW-serien i lang tid.
    Trodde man kalte det vertical strech på engelsk også jeg...8)
    Mvh Andreas

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    De hevder at REDRAY™ Redcode 4K på "gjennomsnittlig" 20mb/s er nesten umulig å se forskjell på fra full skala DCI 4K materiale på et kinolerret.
    Det der høres helt utrolig ut!!:shock:
    20mb/s er jo vanvittig lite i forhold til oppløsningen (4K). Hvilken komprimering klarer slikt? Standard 2K kinofilm kjører med opptil 250 Mb/s...

Ellers er jeg helt klar for 4K-oppløsning på projektorer. Selv om det finnes lite software for formatet blir bildekvaliteten rimelig god, med liten pixelstruktur i det projiserte bildet. Poenget må jo da bli å sørge for at oppskaleringen blir av toppkvalitet, selv om skalering i seg selv lager mye problemer...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Kommer an på om du tar hensyn stakkeren på TV som blir squeeza før linsen aktiveres eller ikke det... Du har for øvrig selvsagt rett, det korrekte og best beskrivende må jo være å si vertikalt strekk (prosessoren, da forhåpentligvis del av VW1000ens funksjonalitet) og dernest horisontalt strekk (den anamorfiske linsa).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på om du tar hensyn stakkeren på TV som blir squeeza før linsen aktiveres eller ikke det... Du har for øvrig selvsagt rett, det korrekte og best beskrivende må jo være å si vertikalt strekk (prosessoren, da forhåpentligvis del av VW1000ens funksjonalitet) og dernest horisontalt strekk (den anamorfiske linsa).
    Vil det bety at jeg kan få glede med min linse, med eventuellt denne Sony vw 1000 projetoren for og se 2:35.1 filmer?

Uten at man bruker en stand alone processor?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RBG
    Vil det bety at jeg kan få glede med min linse, med eventuellt denne Sony vw 1000 projetoren for og se 2:35.1 filmer?

Hvis VW1000ES har vertikal strekk( noe den helt sikkert har) vil ikke det være noe problem.:-D
    Mvh Andreas

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Hvis VW1000ES har vertikal strekk( noe den helt sikkert har) vil ikke det være noe problem.:-D
    Flott og takk for svar, det er en slik linse jeg har:

http://www.schneideroptics.com/pdfs/...20Brochure.pdf

http://www.schneideroptics.com/pdfs/...%201%2033X.pdf

http://www.schneideroptics.com/pdfs/...ta%20Sheet.pdf

http://www.schneideroptics.com/pdfs/...al%20Award.pdf

Håper denne linsen vil duge til Sony VW1000

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RBG

For det første så er det ingen som vet om denne projektoren har vertikal strekk. Den har "lens memory" som tyder på at den er beregnet for å zoome bildet for 2:35:1 (21:9). Den metoden ser mer ut til å bli standard for 21:9 4K kinoprojeksjon så vi kan vel regne med at det blir mer og mer brukt for HT.

Ingen av dem som eier/installerer 4K projektorer i hjemmekino i dag bruker Anamorfisk linse.

Når vi kommer opp i oppløsning som 4K (8 megapiksel) gir det mer argument til dem som hevder vertikal strekk av bildet kombinert med selv de beste anamorfiske linsene gjør kvaliteten dårligere enn med zoom metoden.

Noe av det samme er i ferd med å skje på kamera siden hvor fotografene heller går for en 21:9 beskjæring enn å bruke anamorfisk objektiv ved opptak.
    Med RED Epic-X kamera har man fremdeles mer enn 8 megapiksel oppløsning selv etter at man beskjærer sensor. Det viser seg at det viktigste er at original opptaket har høyere oppløsning enn oppløsningen som skal leveres/projiseres. Da får man best kvalitet.

For det andre: Så spørs det jo om Schneider linsen har stor nok diameter for denne projektoren.

I tillegg så må du ha minst $25000 for å få kjøpt denne projektoren, hvis du i det hele tatt klarer å tak i et eksemplar. Da vil ikke tanken på om du får brukt Ana linsen eller putter den i en skuff være særlig relevant.

Sony VPL-vw1000 må betraktes som en prototyp projektor. Vil ikke bli laget i et stort antall.
    Vi har hørt rykter i snart to år om at Sony hadde en ferdig 4K HT projektor "liggende på hylla for et passende lanserings tidspunkt".
    Regn med at de har en mye bedre versjon nesten klar som de vil lansere om et år, og kanskje da vil være tilgjengelig umiddelbart til kanskje halvparten av prisen.
    Tilnærmelsesvis slik de gjorde med å lansere en dyr Qualia for så å lansere Ruby til halve prisen året(?) etter.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har vel samme kvalitet som ISCO IIIL bare at linsen er litt mindre, så jeg vil tro det ikke er noe problem med linsekvaliteten bare den bakre linsen er stor nok. Og Schneider Optics eier jo ISCO, de kjøpte de opp for en tid tilbake.

Eneste problemet med zoom metoden selv om man har 4K projektor er jo de filmene med variabel aspect ratio som Tron Legacy, Batman The Dark Knight, Transformers 2 osv. Jeg ser ingen grunn bortsett fra disse filmene til å beholde min ISCO IIIL når jeg en gang får meg en 4K projektor.
    Mvh Andreas

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Det der høres helt utrolig ut!!:shock:
    20mb/s er jo vanvittig lite i forhold til oppløsningen (4K). Hvilken komprimering klarer slikt? Standard 2K kinofilm kjører med opptil 250 Mb/s...
    RED har utviklet sin egen kompresjons teknologi/codec (REDCODE) som de bruker i kameraene sine som er under kontinuerlig utvikling.
    REDRAY kompresjonen som skal brukes for "hjemmekino" er en videre utvikling av REDCODE. Originalt var det meningen at bitraten skulle være maks 10mb/s og kunne lagres på vanlig DVD, derav navnet REDRAY.
    Da de gikk vekk fra DVD som leveringsformat (sikkert også fordi de så at 10mb/s ikke var bra nok) så høynet de til 15mb/s og så til 20mb/s.
    Ikke sikkert at de stopper der, men alle som har fått demonstrert dette (vist mange ganger) i tester for stort publikum hvor de har kjørt samme materiale to ganger både i full bitrate og REDRAY bitrate sier de ser omtrent ikke forskjell.

Det er mye letter å komprimere 4K og høyere oppløsning, med liten tap av kvalitet, enn det f.eks. er å komprimere 2K/HD's 2 megapiksel for en Blu Ray utgivelse.
    Spesielt hvis opptaket er gjort i høyere oppløsning enn 4K.

REDRAY er tenkt som et nedlastbart format. Kan lagres på HDD eller BD som kan kobles til spilleren, eller Compact Flash kort og SSD som kan settes i spilleren og leses direkte.

Jeg har dog min skepsis til hvor stor eller liten forskjell det er mellom full DCi og REDRAY, baser på at projiserings forholdene ikke var optimale, de brukte en Sony 4K projektor (ikke siste generasjon Cine Alta) og at det er stort sett filmfolk som har gitt tilbakemeldinger. Filmfolk stoler jeg ikke alltid helt på når det gjelder vurdering av teknisk kvalitet av filmprojeksjon.:twisted:
    Spørsmålet er jo også om eventuelle kompresjons artifacts vil bli tydeligere avslørt på en DLP projektor enn en "soft" Sony projektor? :lol:

Blir interessant å se hva de sier de "HT entusiastene" som har Barco 4K DLP projektorer sånn som W. Mayer og Cineramax når REDRAY blir lansert og de får testet dette.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    6TB er ikke mye i 2011. I 1980 kostet en 5MB harddisk $1500, og CDen ble lansert to år senere med en kapasitet på 650MB. Kom med en tilsvarende revolusjon, så skal jeg bli imponert.

6TB er alldeles ikke gæli, men det gir ingen bakoversveis, akkurat.
    650/5=130
    6000/50=120

:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    650/5=130
    6000/50=120

:wink:
    Sammenligningen var mot harddisk, ikke forrige generasjon plate. 4TB-disker er på markedet nå, og 6TB er nok ute før HVD-produkter faktisk er å få kjøpt.

Om HVD noen gang kommer på markedet, altså. De annonserte i 2006 at 300GB HVD skulle bli tilgjengelig i løpet av året, 800GB skulle komme i 2008 og 1,6TB skulle være på plass i 2010. Hittill har vel ingen av produktene sett dagens lys.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Om HVD noen gang kommer på markedet, altså. De annonserte i 2006 at 300GB HVD skulle bli tilgjengelig i løpet av året, 800GB skulle komme i 2008 og 1,6TB skulle være på plass i 2010. Hittill har vel ingen av produktene sett dagens lys.
    ... og firmaet som stod bak HVD gikk konkurs i 2010

Holographic storage bites the dust | ZDNet

De fikk nye eiere i mars 2010, men jeg ville ikke satsa veldig mange penger på at de får noen produkter på markedet med det første.

EDIT: Eh.. Nei, her er det jeg som surrer... InPhase jobbet med et konkurrerende holografisk produkt, som het "tapestry".

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •