Offisiell tråd for Sony VPL-VW1000 4K Projektor - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 142
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det hadde det, men jeg regner med at den blir litt for dyr for min lommebok...:sad:
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg vil ha 21:9 native LED eller Laser prosjektor over en 4K prosjektor med pære. Men 4K med 21:9 native og LED eller Laser opp mot 1000 lumen hadde ikke vært å forakte!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk over hva du ønsker deg ;-)
    Ønsker du LED, blir det også DLP. Dagens LED lampe er nemlig ubrukelige i LCD og LCoS projektorer. Grunnen er at for å opprettholde god kontrast, er man avhengige av at polariseringen og filtreringen fungerer optimalt. Det fungerer dessverre ikke om noe av lyset går diagonalt gjennom panelene (får sirkulær polarisering). Får å få til "rettvinklet lys", er det helt essensielt at brennpunktet i lampen er så lite som overholde mulig. LED lampene er rett og slett alt for store, da ett LED brennpunkt ikke holder til å produsere påkrevd lysmengde. Med flere brennpunkt blir lampen rett og slett for stor i omkrets. En annen svakhet med dagens LED er at den ikke tåler varme, og derfor vil en LED basert projektor kreve kraftig kjøling, noe som også medfører høyt støynivå.
    Når det gjelder laser, så vil projektoren (med dagens laserteknologi) bli alt for stor med tre laserkilder. Alt dette i følge Minoru Nagata, teknisk sjef hos verdens desidert største projektorprodusent.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm

Når det gjelder laser, så vil projektoren (med dagens laserteknologi) bli alt for stor med tre laserkilder. Alt dette i følge Minoru Nagata, teknisk sjef hos verdens desidert største projektorprodusent.

152mm x 114mm er jo ikke sååå stort. Minoru Nagata får neppe utbetalt trygda si fra Sony
    Sony Global - News Releases - Sony Develops Highly Efficient RGB Laser Light Source Module for Large Screen Projec

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    152mm x 114mm er jo ikke sååå stort. Minoru Nagata får neppe utbetalt trygda si fra Sony
    Sony Global - News Releases - Sony Develops Highly Efficient RGB Laser Light Source Module for Large Screen Projec
    Det er bare lyskilde modulen, det trengs en god del mere rundt for å få en projektor.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det er bare lyskilde modulen, det trengs en god del mere rundt for å få en projektor.
    Regna ikke med det var noen som trodde dette var en projektor:shock:

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker du LED, blir det også DLP. Dagens LED lampe er nemlig ubrukelige i LCD og LCoS projektorer. Grunnen er at for å opprettholde god kontrast, er man avhengige av at polariseringen og filtreringen fungerer optimalt. Det fungerer dessverre ikke om noe av lyset går diagonalt gjennom panelene (får sirkulær polarisering). Får å få til "rettvinklet lys", er det helt essensielt at brennpunktet i lampen er så lite som overholde mulig. LED lampene er rett og slett alt for store, da ett LED brennpunkt ikke holder til å produsere påkrevd lysmengde. Med flere brennpunkt blir lampen rett og slett for stor i omkrets. En annen svakhet med dagens LED er at den ikke tåler varme, og derfor vil en LED basert projektor kreve kraftig kjøling, noe som også medfører høyt støynivå.
    Litt off-topic men siden vi snakker Sony og 4KHD har jeg et spørsmål til deg...

Hva er vits med 11,000 ANSI Lumen ? Det skal visst være like lyst som dagslys men hva vil det bety helt konkret? Og hvorfor kan 2000 lm være en så stor ulempe at en la oss si "dårligere" projektor som har 11K lm være bedre? (Sony SRX-S110)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    11.000 ANSI-lumens er for kino, ikke hjemmekino. Trenger litt mer lys når lerretet er en 10 meter bred perforert duk. Projektoren du nevner har 2 Xenon lamper på to tusen watt hver seg.
    2000 ANSI-lumens er også i overkant kraftig for norsk gjennomsnitts hjemmekino lerret. På fire meter bred akustisk duk derimot.... :-P
    VW1000ES ryktes å ha en 220 watt UHP-lampe.

En skal også tenke litt på varmeutvikling, for jo høyere lysutbytte, jo mer varme produseres i rommet (gjelder nok ikke laser). Jeg kjøpte en gang en VW100, og 400 watt Xenon lampen i den varmet opp rommet mitt til ubehagelig temperatur i løpet av en halvtime. Hadde det ikke vært for varme og støy, kunne man jo bare strupt lyssterke projektorer med ND-filter

Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Har du noen ide om hvor stor og komplisert engine man må bygge rundt en så stor lampe, som i tillegg har tre lyskilder så spredt? Det er jo RGB-laser, der Rødt, grønt og blått lys skal dirigeres til hvert sitt panel, og igjen samles via prismer for å sendes ut gjennom linsen. Tror ikke dette pakkes i et kabinett du får lov til å henge i stuetaket ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    11.000 ANSI-lumens er for kino, ikke hjemmekino. Trenger litt mer lys når lerretet er en 10 meter bred perforert duk. Projektoren du nevner har 2 Xenon lamper på to tusen watt hver seg.
    2000 ANSI-lumens er også i overkant kraftig for norsk gjennomsnitts hjemmekino lerret. På fire meter bred akustisk duk derimot.... :-P
    VW1000ES ryktes å ha en 220 watt UHP-lampe.

En skal også tenke litt på varmeutvikling, for jo høyere lysutbytte, jo mer varme produseres i rommet (gjelder nok ikke laser). Jeg kjøpte en gang en VW100, og 400 watt Xenon lampen i den varmet opp rommet mitt til ubehagelig temperatur i løpet av en halvtime. Hadde det ikke vært for varme og støy, kunne man jo bare strupt lyssterke projektorer med ND-filter

Har du noen ide om hvor stor og komplisert engine man må bygge rundt en så stor lampe, som i tillegg har tre lyskilder så spredt? Det er jo RGB-laser, der Rødt, grønt og blått lys skal dirigeres til hvert sitt panel, og igjen samles via prismer for å sendes ut gjennom linsen. Tror ikke dette pakkes i et kabinett du får lov til å henge i stuetaket ;-)
    Takk for et grundig svar lerret på 10m? må vel være 400" eller noe da

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er jo liten tvil om at laser på ett eller annet tidspunkt dukker opp også på hjemmekinoprojektorer, men først må vi nok se denne teknologien i noe større utbredelse på den kommersielle kinofronten. I løpet av 5-10 år tror jeg nok det er fullt mulig laser også blir å se innen hjemmekinoprojektorer...

I mellomtiden er jo 4K veldig spennende, gleder meg stort til å se hva denne projektoren klarer å prestere i praksis!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Takk for et grundig svar lerret på 10m? må vel være 400" eller noe da
    Det blir godt over 420" i 2.39:1 ja, og tilsvarer "normal kino" vil jeg tro. Til sammenlikning er lerretet i storsalen på Colosseum kino 22 meter bredt.

At laser kommer er det liten tvil om, og mr. Nagata mer enn indikerte at Epson jobbet med laser på "bakrommet", også når det gjelder fremtidig hjemmekino projektorer. Spørsmålet var ikke om det kommer, men når. Fordelen med laser for LCoS og LCD er jo nettopp at brennpunktet blir enda mindre, og at de dermed vil oppnå langt høyere kontrast og bildedynamikk enn i dag. Jeg tror nok at det fortsatt drøyer noen år før vi får "laser-drevet" projektor hjemme, og det som kanskje er den største bremseklossen akkurat nå, er at alle produsentene plutselig må kaste seg på 4K i stedet? Kanskje VW2000ES kommer med laser, rett etter at Andreas21 har hengt opp VW1000ES i hjemmekinoen ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er denne laser modulen vi prater om her stor ??
    I ALLE dagens 3-chip design er det jo nødvendigvis slik at de 3 primærfargene må dirigeres via sine respektive panel.(før eller etter bildebrikke)Skjønner ikke helt hvor du vill ?? En av fordelene med laser er jo farge og lys fra samme kilde.Altså mindre behov for prismer/fargefilter.

Når det er sagt, trenger man selvfølgelig ikke mye fantasi for å skjønne at dette er komplekst.Personelig tror jeg mye av utfordringene til Sony ligger i levetid og stabilitet på laserene og SXRD brikkene,stikkord: temperatur/lysstyrke.Og sånn sett blir projektoren fort stor(kjøling)
    Det er jo egentlig bare å se på VW1000(2000 lumens) VW95 ser ut som et leketøy i forhold.

At dette en dag pakkes i et kabinett for å henge i stuetaket er jeg overbevist om

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    lol! Det har ingenting å si. PS3 og Xbox 360 oppskalerer spill fra 1280x720 til 1920x1080 men de ser fortsatt møkk ut i forhold til PCer som kjører spill i 1920x1080p 'native'
    lol?! 12 år gammel? ingenting å si? noe av det mest arrogante jeg har hørt på lenge.

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker du LED, blir det også DLP.
    Inneforstått med det. DLP med LED er helt konge det, de trenger bare å bli litt mer lyssterke, men det er jo enkelte som påstår at LED DLP oppleves som lysere enn det specs skulle tilsi. Vet ikke hvorfor. Det kan vel sammenlignes med rør-watt kontra "transistor-watt.

Ellers er 21:9 prosjektorer i anmarsj, noe jeg selv virkelig ser frem i mot.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    lol?! 12 år gammel? ingenting å si? noe av det mest arrogante jeg har hørt på lenge.
    12 år gammel hva da? Oppskalering er noe tull. PS3 og Xbox 360 spill ser ikke like gode ut som PC spill nettopp fordi PCer kjøre 1920x1080p native mens konsollene kjøre 1280x720p native (og noen ganger enda mindre) og da oppskalerer til 1920x1080p fordi hardwaren klarer ikke å kjøre den oppløsningen selv. Dette fører til at du må sitte lengre unna skjermen for at de ikke skal se skurrete ute.

Det samme gjelder DVD/blu-ray spillere som oppskalerer DVDer fra 720x480 til 1920x1080p, billedkvaliteten er LANGT unna det Blu-rays 1920x1080p er.

Så 1920x1080p --> 4096x2160p oppskalerering vil bare gjøre blu-ray filmer litte grann bedre, ikke stort annet.

Med mindre det er en super high-tech dings som er fullt av magi.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat som på PC, ser 720p spill dårligere ut, enn spill i 1080P på spillkonsoll. Hva i all verden har dette med spillkonsollen å gjøre? Både Xbox 360 og PS3 kjører vel 1080p spill i full oppløsning.
    Det er vel mange firmware oppdateringer siden disse ikke støttet 1080p?

Når det gjelder oppskalering, så husker vi fra DVD-formatet at oppskalering til 720p absolutt hadde noe for seg. Hvem vet hvor gode prosessorer vi får til 2K -> 4K oppslaeringen?. En ting er i alle fall sikker, og det er at jo høyere oppløsning det er på kildematerialet, jo enklere er det å oppskalere også. 2K som basis for 4K oppskalering er mye bedre utgangspunkt enn 576i til 1080p
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat som på PC ser 720p spill dårligere ut, enn spill i 1080P. Hva i all verden har dette med spillkonsollen å gjøre? Både Xbox 360 og PS3 kjører 1080p spill i full oppløsning.
    Det er vel mange firmware oppdateringer siden disse ikke støttet 1080p?
    Det er veldig få spill på PS3/360 som faktisk er FULL HD 1920x1080p. Ingen av de "seriøse" spillene er det.

Her er det en liste over alle PS3/360 spill og hvilken oppløsning de kjører:
    List of Rendering Resolutions + basics on hardware scaling, MSAA, framebuffers - Beyond3D Forum

"Nei men på min TV står det at spillet er 1080p" ---- Dette er feil, spillet er mest sannsynlig 1280x720p eller lavere og dermed oppskalerert av konsollen til 1920x1080p. Mens en PC kan du sette på 1920x1080p om skjermen din støtter den oppløsning. Da blir det "1080p native" du kan også ha 1900x1200 eller 2304x1440 eller 2560x1600p, og alle de vil være "native resolution".

Poenget mitt var at oppskalering ikke ser like bra ut som kilder som har den oppløsningen. Jeg gleder meg til UVD --- Ultra Versatile Discs eller lignende kommer på markedet som er 4096x2160 og har hm 250gb lagrings plass

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men mange av spillene kjører full-HD, så dette har jo ingen ting med PC kontra spillkonsoll å gjøre. En skal bare være våken i forhold til hvilke spill man kjøper. Du skrev at spillkonsollene ikke kunne kjøre full-HD, og det er feil.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men mange av spillene kjører full-HD, så dette har jo ingen ting med PC kontra spillkonsoll å gjøre. En skal bare være våken i forhold til hvilke spill man kjøper. Du skrev at spillkonsollene ikke kunne kjøre full-HD, og det er feil.
    Altså, jeg har 53 PS3 spill på hylla og ingen av de er 1080p, og det merker jeg godt.

(sitter 2meter unna 23")

Alle PS3 spill som støtter FULL HD:
    Cars Mater-National
    Fifa Street 3
    Full Auto 2
    God of War: Origins Collection (PSP remaster)
    Gran Turismo 5: Prologue
    Marvel: Ultimate Alliance
    MLB09: The Show
    NBA07 (demo)
    NBA08 (demo)
    NBA Street Home court
    Ridge Racer 7 (demo)
    Sacred 2: Fallen Angel
    Virtua Tennis 3
    World Series Of Poker 2008
    PSN spill ikke inkludert.

15 Full HD spill ut av hvor mange på hele listen? 500?? Og la du merke til at de fleste er lav budsjett / sport spill?

Litt off-topic, men ville forklare meg.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jo Sony sagt at de kommer med flere "4K produkter"....
    Og leser man litt mellom linjene her,i kjølevannet lansering VW1000.Tror jeg vi kan være rimelig sikre på at PS4+4K = sant8-)

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •