Orginal vs kopi pærer til PJ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Orginal vs kopi pærer til PJ?

Min Panasonic PT AE4000 har nå 1800 timer og lyser allerede på "skift lampe". Min forrige AE900 kom ikke med denne før over 3000 timer....

Så jeg sjekket litt på Ebay og finner lamper til en meget gunstig pris. Men dette er uorginale kopier av orginal lampa. Så er spørsmålet hvor stor forskjell er der på disse??

Fikk tilbakemelding fra selger i Hong Kong at på en NY PJ var levetid og lysutbytte 85% av orginal. På en brukt PJ var det 95%?? Noen som vet hva som menes med dette? Hver er forskjellen med ny og brukt? En annen leverandør (Som forøvrig brukte "dear" vel mye i sitt svar :-)) mente at en orginal pære ville ha 2000 timer sammenliknet med 1300 timer på kopi pæra??

Hva mener dere og har dere noen erfaringer?

RCS

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen KAN være enorm, alt etter hvor heldig du er.

Lys uniformitet (ulikt lysnivå på lærretet) og ulik fargetemperatur på pæren er ofte det en får når en velger uoriginalt.

Betal de kronene det koster for å få original.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hendelsesloysa
    Forskjellen KAN være enorm, alt etter hvor heldig du er.

Lys uniformitet (ulikt lysnivå på lærretet) og ulik fargetemperatur på pæren er ofte det en får når en velger uoriginalt.

Betal de kronene det koster for å få original.
    Dette forklarer kansje en prisforskjell på 179$ kontra 350$.... Så tilkommer der 25% moms og kansje itt toll og tull og?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det uorginal pære fra Kina. Fikk den hjem etter en god uke. Veldig rask levering. Viste seg at pæra var løs fra sokkelen. Sitter noen klips der som var hoppet av. En var også knekt viste det seg. Så venter på nye fra selger.

Tror egentlig dette er en bagatell. Det som jeg er spent på er lysstyrken osv om det er tilsvarende før eller om dette vil vise seg å være et dumt kjøp... Skal dele mine erfaringer her når jeg har installert ny pære.

RCS

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om du har kjøpt "katta i sekken" allerede? En slik lampe skal vel ikke være festet med "klips" i lampehuset? Hvis brennpunktet er flyttet bare tiendedels millimetre i forhold til den originale lampen, så fungerer jo ikke den optiske engine som den skal. Da får du jo nødvendigvis enorme uniformitets-problemer. Siden det er snakk om en LCD-projektor vil du antakelig også få store problemer med farge-uniformitet.
    Fargetemperaturen på lampen er også avgjørende for hvordan resultatet blir
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Høres ut som om du har kjøpt "katta i sekken" allerede? En slik lampe skal vel ikke være festet med "klips" i lampehuset? Hvis brennpunktet er flyttet bare tiendedels millimetre i forhold til den originale lampen, så fungerer jo ikke den optiske engine som den skal. Da får du jo nødvendigvis enorme uniformitets-problemer. Siden det er snakk om en LCD-projektor vil du antakelig også få store problemer med farge-uniformitet.
    Slik jeg ser på Ebay kan du kjøpe pæra alene og sette i "sokkelen/Huset", eller kjøpe ferdig montert. I mitt tilfelle kom pæra delvis montert. Den var litt løs og det viser seg at en av de fire clipsene som holder pæra har en knekt "mothake" som resulterer i løs pære. Nå ser jeg alike vel at de andre clipsene nok også har en vandring (Altså hele pæra har litt slark) på kansje en mm....

Har ikke fått sjekket dette opp mot den orginale pæra enda, men dette er ihvertfall ikke en produksjonsfeil slik jeg kan se det? Er det slik at selve pæra, som står inn mot en linse i et stativ, skal være bom fast der? Hvordan er de normalt sett festet? Tenker siden man kan kjøpe kun pærer fra leverandøren også å montere inn i denne "housingen"?

Edit: Link til produktet: eBay - New & used electronics, cars, apparel, collectibles, sporting goods & more at low prices

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser på Ebay kan du kjøpe pæra alene og sette i "sokkelen/Huset", eller kjøpe ferdig montert. I mitt tilfelle kom pæra delvis montert. Den var litt løs og det viser seg at en av de fire clipsene som holder pæra har en knekt "mothake" som resulterer i løs pære. Nå ser jeg alike vel at de andre clipsene nok også har en vandring (Altså hele pæra har litt slark) på kansje en mm....

Har ikke fått sjekket dette opp mot den orginale pæra enda, men dette er ihvertfall ikke en produksjonsfeil slik jeg kan se det? Er det slik at selve pæra, som står inn mot en linse i et stativ, skal være bom fast der? Hvordan er de normalt sett festet? Tenker siden man kan kjøpe kun pærer fra leverandøren også å montere inn i denne "housingen"?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tar en titt på den originale lampen, så er neppe pæren "løs". Som nevnt, noen tiendedels millimeter feil på brennpunktet, så gir det store negative konsekvenser på bildekvaliteten
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville gi en liten tilbakemelding her siden jeg nå har byttet pære i projectoren og sammenliknet innfesting av pærene i "holderen" de står i. Både orginal og uorginal kina pære er festet med fire klips, et i hvert hjørne. Da jeg oppdaget at den nye pæra satt løs i "holderen" ble jeg skeptisk og i tilegg til å poste her sendte jeg også selger en forespørsel på Gorms info om at dette ikke er spesielt gunstig...

Fikk beskjed fra selger at han skulle sende meg nye klips og sendte meg også en film hvordan jeg skulle bøye klipsene for at de skulle bli kortere og dermed strammere. Vel synes nå dette skulle vært gjort før jeg mottok det hele, men men...

Det jeg har gjort er at jeg tok klipsene fra den "gammle" orginal pæra og byttet de om. De orginale klipsene er en del breiere og har kortere "festevei". Dette vare en rimelig enkel og grei jobb å gjøre. Tok noen bilder av det hele, men har ingen plass å legge bildene online så har ikke lastet de opp her...

Sammenliknet også pærene fysisk og det ser ut som om "holderen" pæra står i er brukt før i den "nye" pæra. Den orginale pæra virket også mer klar i glasset en den nye som kunne oppleves mer "blass"...

Men hvordan fungerte det i bruk spørr du kansje? Jeg opplevde en merkbar økning av lysutbytte og kan ikke si at jeg merker noen forverring av bilde kvaliteten... Så får tiden vise hvor lenge det varer. 900kr kontra 3500kr er jo vesentlig så til nå mener jeg dette absolutt har vert verdt det. Ikke sikkert jeg synes det en uke fra nå, men den tid den sorg :-)

Newcomer Xerxes sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte du ut med moms og tollavgift samt tollgebyr osv osv for projektorpæra?

Er selv i utskiftingsfasen "igjen" og tenkte å kjøpe pære fra belys.se
    Der koster origalpærer nesten samme som kopi for min projektor SONY VW-60
    De har: kopipære, kopipære i kopihus, originalpære, originalpære i kopi hus og orginal orginal... mye å spare på å kjøpe her, men jeg får sjekke om det er styring i huset for pæra slik at denne havner på rett plass da (grei oplysning fra Gorm), er vel kanksje differanse på kopihuset også...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xerxes
    Måtte du ut med moms og tollavgift samt tollgebyr osv osv for projektorpæra?

Er selv i utskiftingsfasen "igjen" og tenkte å kjøpe pære fra belys.se
    Der koster origalpærer nesten samme som kopi for min projektor SONY VW-60
    De har: kopipære, kopipære i kopihus, originalpære, originalpære i kopi hus og orginal orginal... mye å spare på å kjøpe her, men jeg får sjekke om det er styring i huset for pæra slik at denne havner på rett plass da (grei oplysning fra Gorm), er vel kanksje differanse på kopihuset også...
    Selgeren jeg kjøpte pæren fra på ebay hadde skrevet en lapp som han la ved som pakkseddel hvor han skrev at denne ikke hadde noen kommersiell verdi og at dette var en gave. Så der kom aldrig noe avgifter på denne nei.

Det Gorm og jeg snakket om var at pæra var litt "løs" i forhold til huset... Dette fikset jeg med å ta klipsene fra den orginale og bytte over...Sitter bom!! Kan sende deg bilder om du har en mailadresse for å vise forskjellen... Husene er identiske og pæra er 99% identisk. Når jeg monterte min var jeg overrasket over at jeg ikke kunne så noen forskjell i kvaliteten og at bildet heller ble bedre/lysstyrken bedre en en pære med 2000 timer bak seg.

Har en kompis som også kjøpte til samme pris ca og han er også storfornøyd. Hvor lenge pæra vil være kan jeg ikke si noe om nå, men går den bare 1000 timer er det fortsatt halv pris av orginal.... For meg er dette et veldig enkelt valg!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du fikk pæren på plass i lampehuset :-)

Ellers ville jeg vært nok vært mer forsiktig med å kringkaste meg selv som moms svindler på et offentlig forum ;-) Det korrekte svare er vel; JA, du må betale moms (og et lite tollgebyr) på alle kjøp som overstiger kroner 200,-
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du fikk pæren på plass i lampehuset :-)

Ellers ville jeg vært nok vært mer forsiktig med å kringkaste meg selv som moms svindler på et offentlig forum ;-) Det korrekte svare er vel; JA, du må betale moms (og et lite tollgebyr) på alle kjøp som overstiger kroner 200,-
    Gorm: Du har rett...bortsett fra at jeg på ingen måte har kringkastet meg som moms svindler :-). Det var selger som uoppfordret hadde skrevet dette på pakken. Jeg oppdaget ikke dette før flere dager senere da jeg ville sjekke pakkseddelen for info om tollen. Du ser pakken kom misstenkelig fort hjem til meg og når ting må fortolles så går der fort en liten uke ekstra... Det var da jeg oppdaget det. Så selger i Kina har trolig fått slike oppfordringer før vil jeg tro og gjort det til en vane?!

Det jeg kan si er at jeg ikke går mann av huse for å rette på denne "feilen". Så pliktoppfyllende og ærlig skal jeg være. Offentlig forum eller ikke :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, tror nok du er i godt selskap der ja.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •