Offisiell tråd for HS-50 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 31 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 620
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vil ikke lampemodulering svekke lampens levetid grunnet store variasjoner i lys intensitet?
    Nope, tvert imot...

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-fil
    Husk at alt det grå fra Sony'en blir enda verre i mørkt rom. Da vil det elendige kontrastnivået virkelig komme frem. Jeg vil si at med det elendige sortnivået var det klokt av Sony å ha en del lys i rommet.
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-fil
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Fikk du sett den i et mørkt rom?
    Nei, men jeg fikk leke i menyen og så at bildet var kalibrert maks mørkt. Når det likevel oppleves som grått i et lyst rom, er det ikke vanskelig å tenke seg hvor lyst det gråe (som skulle vært sort) vil fremstå i totalt mørke.
    Dette blir jo igrunn feil.. det kan jo ikke bli mørkere enn det er i rommet, og lyset der var jo lysegrått! altså er det umulig å mene noe som helst om sortnivå og kontrast. Siden det mørkeste i bildet fra sonyen ikke var lysere enn lerretet, vil sortnivået være helt likt, eller bedre i et mørkere rom. Det er ikke fysisk mulig at det blir verre i et mørkere rom. Eller er det noe jeg misforstår?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...for å repetere det jeg nesten klarte avspore en annen tråd med;

Hvis ikke den Sony'en som ble vist på Plaza var defekt, er dette Sony's største markedsføringsbløff i nyere tid.

Jeg har faktisk bestemt meg for å holde ordren på min HS-50 rett og slett for å kunne avdekke eller da ikke avdekke denne potensielle bløffen.

Sony'en på Plaza var etter min vurdering ca. 800-1200:1, og ikke på noen som helst vis bedre enn andre, eldre projektorer. Stillegående var den imidlertid...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg så må kontrasten på de bildene vi så Lygren være enda mye mindre enn det du skriver.. Kanskje 500:1 eller noe.
    Det ser imidlertid ut til at HS50 høster lovord alle andre plasser, så la oss håpe at eksemplaret som ble vist på Plaza var defekt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig er projektoren testet her:

http://www.widescreenreview.com/attr...evfeature.html

Den vi så på Plaza var garantert defekt, se bare på kommentaren:

"Does it work? Is the Sony claim of up to 6000:1 contrast ratio true? The answer to both questions is YES! Using the High lamp output and contrast set to maximum, the light output was 658 lumens, and the black level was 0.11 lumen for an on-off contrast ratio of 5834:1. Using Low lamp output, results were 521 lumens maximum, 0.09 lumen black, and a contrast ratio of 5768:1. The maximum contrast setting results in considerable deviation of the white point because the projector runs out of both red and blue, but there is no hard clipping of the video, even at that setting. With the contrast control at its default setting of 80, the white point deviation on a 100 percent white field was below 5 dE (delta-E), and the light output was about 500 lumens on High and 400 lumens on low. Contrast ratio ran about 4300:1. Because the iris closes on window patterns, and the video is boosted to compensate, a color shift occurs on window patterns when the contrast is set above 40. For most viewing, I found a contrast setting of 60 to 70 fully-acceptable, and the contrast ratio is 3400:1 to 3800:1 at these settings."

De oppgir her faktisk absolutt sortnivå i lux, og den jeg så på Plaza var laaaaaaaaaaaangt unna 0,09-0,11 lux, som er nesten halvparten av Nec HT-1000, og laaaaangt lavere enn samtlige projektorer jeg har sett foruten CRT.

Venter uansett i spenning til jeg får min, stemmer overstående, er fremdeles dette en meget spennende modell!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo igrunn feil.. det kan jo ikke bli mørkere enn det er i rommet, og lyset der var jo lysegrått! altså er det umulig å mene noe som helst om sortnivå og kontrast. Siden det mørkeste i bildet fra sonyen ikke var lysere enn lerretet, vil sortnivået være helt likt, eller bedre i et mørkere rom. Det er ikke fysisk mulig at det blir verre i et mørkere rom. Eller er det noe jeg misforstår?
    Poenget mitt Burre, er at om sortnivået hadde vært bra, ville vi ikke sett noe særlig av bildet på HS50. Det ville nemlig vært vasket vekk av lyset i rommet. Dette var IKKE tilfelle, for bildet så vi jo godt. Derfor kan dette umulig bli bedre i et mørkt rom, når lysegrått er maks "sort" i et lyst rom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vi sikre på at den dynamiske irisen virker i "low lamp" mode? Ser ikke at WSR sier noe om det. HS50'n på Plaza stod i "low lamp" mode når jeg så den.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sortnivået var uansett oppe i 1-3 lux, ikke i nærheten av det Widescreen review beskriver. Det helt uanvhengig av det var lyst i rommet eller ikke. Har vurdert sortnivå på såpass mange projektorer nå, og dette var langt over det meste jeg har sett i nyere tid...

Det står jo at projektoren må stå på high-lamp mode, og det er jeg neimen ikke sikker på at HS-50'en på Plaza var. Imidlertid oppgir de jo en ennå lavere lux på sortnivået ved bruk av low-power mode, så det skulle uansett vært laaaangt bedre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde å skru av den dynamiske irisen med det resultat at både Jørn og jeg fikk sveiseblink og avbrente ansiktshår, så vi kan vel trygt konkludere med at irisen virket. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom akkurat til å tenke på at jeg ikke så den før etter at et par galninger fra jessheim hadde tuklet med den
    Men jeg er ellers enig med deg Lygren, noe galt må det ha vært med den.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var nok tuklet kraftig med flere ganger etter det gitt. Det virket som om de justerte opp fargen hver gang en eller annen tulling kommenterte at fargene i Ringenes Herre var blasse. Det ser ut til at halve norge tror at alle mennesker på TV har røde ansikter. :roll:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...gikk for øvrig rundt med Per Johhny, han også vurderte sortnivået til minst noen lux...

I tillegg var det skuffende hvor mye artifakter som LCD produserer når bildet panorerer. Striper som nesten minner om scanlinjer på interlaced signal på en CRT trodde jeg ikke var like fremtredende fremdeles. Her er DLP/CRT i en helt annen verden. Så samme "scanlinjer" på samtlige LCD'er...

Når det gjelder vertikal banding, så jeg ikke så mye til det på Sony'en, men så litt på Epson'ene. TW-500'en var for øvrig langt bedre på både sortnivå og bildekvalitet enn HS-50'en, men også denne hadde disse scanlinjene, som egentlig LCD har vært litt plaget av siden dag 1. av.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tillegg var det skuffende hvor mye artifakter som LCD produserer når bildet panorerer. Striper som nesten minner om scanlinjer på interlaced signal på en CRT trodde jeg ikke var like fremtredende fremdeles. Her er DLP/CRT i en helt annen verden. Så samme "scanlinjer" på samtlige LCD'er...
    Jeg er usikker på hva du mener her, men om det er det samme jeg en sjelden gang ser på min HS10, tror jeg det henger i sammen med VB.

Den var nok tuklet kraftig med flere ganger etter det gitt. Det virket som om de justerte opp fargen hver gang en eller annen tulling kommenterte at fargene i Ringenes Herre var blasse. Det ser ut til at halve norge tror at alle mennesker på TV har røde ansikter.
    Vet.. Representanten fra Sony drev å fiklet i menyene hele tiden når jeg var der.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...er ikke sikker på hvordan jeg kan bedre forklare fenomenet enn dette... Ser ut som scanlinjer, altså godt synlige horisontale sorte linjer. Tror for øvrig dette har lite med VB å gjøre, som slik jeg har forstått begrepet, er vertikale "bølger" av mørkere farger, spesielt synlig i rene fargepaletter som himmel, grønt gress osv.

Rart du kun ser det tidvis, men, jeg ser det iallfall hele tiden. MEN, husk nå at jeg er en raring på det her, de fleste vil sikkert ikke bry seg like mye om fenomenet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Poenget mitt Burre, er at om sortnivået hadde vært bra, ville vi ikke sett noe særlig av bildet på HS50. Det ville nemlig vært vasket vekk av lyset i rommet. Dette var IKKE tilfelle, for bildet så vi jo godt. Derfor kan dette umulig bli bedre i et mørkt rom, når lysegrått er maks "sort" i et lyst rom.
    OK Gorm. Jeg tror jeg tolket det du mente ville bli verre som om det skulle vært mørkere, men egentlig skulle det mørkeste vært mørkere og dermed ikke synlig i et lyst rom. :lol: Så ikke spesielt på den...Da blir det riktig å si at feilen ligger i at brightness ikke kan justeres lavt nok? Da er det jo skalaen i brightness justeringen i softwaren som er feil, og sortnivået og kontrasten får ingen sett, selv om den kanskje er der. Sant?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som scanlinjer, altså godt synlige horisontale sorte linjer. Tror for øvrig dette har lite med VB å gjøre, som slik jeg har forstått begrepet, er vertikale "bølger" av mørkere farger, spesielt synlig i rene fargepaletter som himmel, grønt gress osv.
    Siden jeg ikke leste godt nok ble svaret feil.. Iom. at det er horisontale linjer du snakker om kan jeg ikke si at jeg har lagt merke til noe i den retningen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    </OT Du har jo passert 4000 innlegg jo Ak - GRATULERER OG TUSEN TAKK FOR ALLE DINE BIDRAG! /BACK TO TOPIC>

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var mye stygg lesing om HS-50. Litt synd for jeg hadde virkelig troen på denne.

Irriterer meg at man nesten bare er nødt til å forholde seg til tester/skrifter/ord "på gata" når man skal velge PJ nå om dagen. Nesten ingen butikker som selger pj's der de har gode fremvisninger slik at man kan slappe av og velge en. Neida man må som med så mye annet på nettet for å handle.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Ikke gi den opp enda. Jeg tør vedde på at det vil snu seg når en fungerende enhet blir testet ordentlig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk Lygren. Morro å bruke tid her da

Ja, det blir jo slik når mange får sett en unit som ikke helt svarer til forventningene.

Irriterer meg at man nesten bare er nødt til å forholde seg til tester/skrifter/ord "på gata" når man skal velge PJ nå om dagen. Nesten ingen butikker som selger pj's der de har gode fremvisninger slik at man kan slappe av og velge en. Neida man må som med så mye annet på nettet for å handle.
    Ja, jeg er enig at det er litt synd. På den andre siden gjør jo det at vi får bedre priser. Men det er fortsatt noen få butikker som viser projektorer i gode omgivelser (HFK bla.), men det er desverre få.

Ikke gi den opp enda. Jeg tør vedde på at det vil snu seg når en fungerende enhet blir testet ordentlig.
    Enig, jeg har heller ikke gitt opp håpet, men var fryktelig nerme i helgen når jeg så den på Plaza.

Side 6 av 31 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •