Offisiell tråd for HS-50 - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 31 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 620
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så lenge en projektor ikke har dynamisk iris, vil projektorens ANSI-kontrast være tilgjengelig hele tiden.
    1500:1 er vel ikke akkurat lavt kontrastnivå, de fleste LCD-projektorer ligger i det området (de med dynamisk iris, litt høyere).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil det si at det egentlig ikke er noe problem da?
    Når du sier du ikke oppnår den kontrasten som er ønskelig, vil det si at kontrasten blir generelt dårlig eller bare dårlig iforhold til hvor bra den kan være på PJ'en om det ikke taes hensyn til irisen?
    Går vel fra 6000:1 ned til cirka 1500:1, så det er stor forskjell ja
    Fra 6000:1 til 1500:1 var vel å ta i litt Om vi sier 3000:1 (på papiret selvsagt) så er vi nærmere. Slik jeg justerte den "fjernet" jeg et par-tre av irishakkene. Dette gjorde at irisen skiftet mye sjeldnere, og derfor ikke gjorde seg så bemerket.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest den testen av PJ som Gorm skrev, men hvordan funker irisen? blir det hakking i bildet?, bråker det?, eller kun det at det blir for mørkt når det er mørkt og grått i det lyse?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest den testen av PJ som Gorm skrev, men hvordan funker irisen? blir det hakking i bildet?, bråker det?, eller kun det at det blir for mørkt når det er mørkt og grått i det lyse?
    Irisen funker ved at den åpner og lukker i forhold til hvor mye lys som trengs i bildet. Hakking blir det ikke, men men kan i noen tilfeller se når irisen går et steg ved at lysstyrken forandrer seg. Irisen har 6 steg, og bråker ikke.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok...takk for svar...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. Liten stund siden jeg tittet innom. Fremdeles litt misforståelser ute og går her. La meg forsøke å oppklare.

HS50 har ingen problemer med andre oppløsninger enn 720p på HDMI og Komponent. Det er altså kun oppløsningen 1280x720 som er problemet, og ikke noen annen.

Dette er grunnen til at roko ikke sliter med skarpheten fra sin d-vhs. Denne sender nemlig 1080i ut, og det ser bra ut på hdmi, så vel som komponent. Dersom man setter datamaskinen opp med 1080i ut på DVI->HDMI, så blir også bildet upåklagelig (tatt i betrakning at det er interlaced og feil oppløsning i forhold til paneler seff).
    På 1280x720 paneler vil det ALLTID være "teoretisk" best med 1280x720 som innsignal, eller et multiplum av dette (2560x1440 for eksempel). Alt annet vil sørge for at pixels i innsignalet havner litt på den ene, og litt på den andre pixelen på panelet. Det å kjøre med 1281x721 inn, vil i realiteten senke reell oppløsning på bildet med 50% i senter av bildet, og være helt perfekt i hjørnene (dvs at dersom man kjører 1-pixel rutemøsnster, så vil det være perfekt i hjørnene, og en jevn gråfarge på midten. Man må opp i 4-pixel rutemønser før man skal kunne se det på senter av bildet, og det vil da være veldig uskarpt).

Sony kjører signalet som kommer inn på HDMI og component via en bildeprosessor som VGA signalet hopper over. Denne bildeprosessoren går også 1080i siganler, PAL, NTSC, og alt annet gjennom. Alt som kommer på HDMI og component altså. Denne prosessoren gjør en utmerket jobb på så godt som alle oppløsninger, untatt 1280x720, eller 720p om du vil. Det har vært rykter om at det ikke gjelder alle frekvenser på component(at det kun gjelder 50Hz), men dette kan jeg ikke teste. Jeg vet at det gjelder absolutt alle frekvenser av 720p på HDMI input i alle fall. Jeg velger heller VGA enn component om jeg må kjøre analogt fra PCen.

Dersom man MÅ kjøre HDMI fra PC til projektor, så er den beste løsningen å kjøre med 1080i som utsignal, da dette gir et bra bilde ved filmvisning. Det gir til gjengeld forferdelig bilde av desktop og spill, hvis i det hele tatt det finnes spille som kan kjøre 1080i ut. Dette vil også i spill gi (1/30) 33ms delay, noe som ikke er gunstig i FPS i alle fall.

Den aller beste løsningen er uansett å kjøre med 720p og VGA. Dette gir absolutt det beste bildet i spill og av desktop. Har man OK prosessor, så vil også bildet antagelig bli bedre dersom deinterlace og konvertering til 720p skjer i PCen. Hos meg så sliter PCen med høye bitrater, og jeg kan derfor ikke kjøre tilfredsstillende deinterlace på de værste filmene (HD). Jeg kjører defor med 1080i iblandt. Vær oppmerksom på at man må kjøre med annen colorspace. På HDMI og Component er det studio-RGB som gjelder, der 16 er svart og 239 hvitt, mens vanlig VGA, og det du normalt får på DVI fra PC bruker 0 som svart og 255 som hvit. Det er en helt annen diskusjon, og google colorspace vil sikkert gi noe svar.

-Ko_deZ-

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det å bruke denne fra en Cary DVD6?
    Vil bildet bli bra da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hvordan er det å bruke denne fra en Cary DVD6?
    Vil bildet bli bra da?
    Det vil nok bli bra det, selv om Cary DVD6 ikke har topp spesifikasjoner. Siden den ikke gir ut 720p, men 480/576 linjer, vil du ikke komme borti overscan problematikken.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har fulgt med på om det er noen ny firmwareoppdatering på gang? Savner noen prosenter av bildet ennå.
    Har vel andreutgaven da jeg kjøpte min i vår.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en av de aller første HS-50 som kom til landet, og ble etter å ha lest mye (ikke hele) av denne tråden i tvil om firmwares...

Det jeg tror jeg har forstått:
    Det er kommet en ny firmware, som kan oppdateres på infocare.

Denne skal ettersigende fikse ett problem med 720 oppløsning på hdmi, men jeg er i tvil om denne oppdateringen i det hele tatt er bedre enn den orginale.

Kan noen forklare dette enda en gang for en stakkar som ikke orker å pløye gjennom 29 sider på en gang.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... skjønner deg godt.

Ren HDMI er bra, men konvertering via DVI fungerer så som så.

Jeg får ikke pixel mapping via DVI, men HDMI fungerer.

Hvilken firmware-versjon som fungerer best aner jeg rett og slett ikke, da jeg ikke har sett en PJ med første versjon... :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten skam å si at jeg ikke har lært meg alle begrep, og brukt mer tid på å tune en så dyr projektor. Nå som jeg er sykemeldt derimot så kanskje jeg kan bli flinkere.

Noen som vet hvor jeg kan først og fremst lære begrepene som pixel mapping, overscan osv?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåja, sånn er det jo bare... tiden går, og prioriteringen råder... kjenner meg godt igjen... :???:

Pixel mapping er når kildens oppløsning stemmer 100% med det projektoren viser - altså at en pixel ikke deler informasjonen med noen andre av projektorens pixler ved siden av.
    Mao; dersom kilden har en viss oppløsning skal projektoren vise denne pixel for pixel - uten å fordele informasjonen over noen av de nærliggende pixlene. Da får du fort grå kanter og skyggevirkninger som resultat.

Søk på forumet - og du vil få svar! ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting jeg lurer på, er det noe lerret som utmerker seg til denne projektoren?
    Tenker på gain, og om det skal være lystett eller ikke.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvitt skal visstnok være aller best i følge dem som vet best.

Har selv Grandview med 1.1 i gain. Fungerer svært bra, men så har jeg jo også sorte gardiner som demper 99,99%.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Hvitt skal visstnok være aller best i følge dem som vet best.

Har selv Grandview med 1.1 i gain. Fungerer svært bra, men så har jeg jo også sorte gardiner som demper 99,99%.
    Samme her.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skjønt det selv at lyset må dempes så mye som mulig med denne pj'en

Passer forøvrig bra med Grandwiev, med tanke på prisen Regner med jeg bestiller det nå. Er ikke holdbart med et lite jalla lerret som er sammenleggbart!

EDIT: hvis noen som har opplevd både ny og gammel firmware, og har et synspunkt på dette vil si noe om det hadde det vært veldig fint.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You've got it! Det er også møkka-billig nå... :-? Et supert lerret til en uhørt lav pris!

Lykke til!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OgnOmm
    Har skjønt det selv at lyset må dempes så mye som mulig med denne pj'en

Passer forøvrig bra med Grandwiev, med tanke på prisen Regner med jeg bestiller det nå. Er ikke holdbart med et lite jalla lerret som er sammenleggbart!
    Lysfritt rom er en klar fordel på alle projektorer brukt til film skulle man tro. Har ellers erfaring med IKEA Tupulur også. Grandwiev er ganske enkelt ett lerret!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Lysfritt rom er en klar fordel på alle projektorer brukt til film skulle man tro. Har ellers erfaring med IKEA Tupulur også. Grandwiev er ganske enkelt ett lerret!
    Jeg trodde det hadde noe å si med gain jeg, men det er kanskje bare jeg som er naiv og tror på "salgstriks"
    Det var egentlig bare for å spørre etter hvilken gain folka med hs-50 brukte jeg spurte.
    Dessuten har jeg en kamerat med nedtrekkbart lerret det er bølger i. Det vil jeg ikke ha og garderer meg med rammespent. Noen som har opplevd bølger i tuppulur?

Side 29 av 31 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •