Offisiell tråd for HS-50 - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 31 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 620
    Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har nå kalibrert i hytt å gevær i hele helgen. Ender opp på fabrikkinnst. og det er ok det. Eneste er detaljene som faller litt i fra i veldig mørke scener. Prøvde å justere gamma og lysstyrke uavhengig av hverandre men da ble det litt feil gitt. Kulere med spreke farger og svart.
    Er litt redd for skru meg bort da jeg er nybegynner. Er det noen med fartstid på HS-50 så tas alle råd i mot med takk.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo an på dine lokale forhold slik som type lerret og lyskontroll i rommet, men her gir jeg deg 2 quotes som kanskje kan gi deg noen pekepinner.

Sitat Opprinnelig postet av Lyd & Bilde
    Like viktig som et godt svarnivå er projektorens evne til å få frem detaljer i mørke partier. Her mangler HS50 i "Cinema"-innstilling en del på Model One mkIII, men etter en kalibreringsrunde avslører HS50 at den har betydelig mer å gå på.
    Detaljer som før var skjult, kommer fram, og detaljdynamikken i mørke partier er med ett tett på Model One mkIII. Løsningen er å finne det rette balanseforholdet mellom kontrast og lysnivå i bildet. I tillegg finnes det en egen innstilling for svartnivå i det omfattende og norskspråklige menysystemet. Med svartnivået satt til både "høyt" og "lavt" gror en del av detaljene i mørke partier lettere igjen, og det var først med funksjonen for svartnivå avslått at de små detaljene kom frem. Husk at best svartnivå oppnås når lampen på projektoren settes til lav lysstyrke, og at svartnivået i bildet aldri vil bli bedre enn lysnivået i rommet tillater.

Sitat Opprinnelig postet av Dvd og Hjemmekino
    Projektoren leverer som nevnt gode bilder rett ut av esken, men mot mitt grå Adeo-lerret må kontrasten vesentlig opp, og lysstyrken må en smule opp den også. Fargetemperaturen velger jeg å sette "middels", da denne virker å være tettest på 6500 Kelvin. Farge og fargetone sitter som et skudd, så her er det ikke nødvendig med justering. Gammajusteringen kan gjøre underverker i mørke scener, men etter litt fram og tilbake ender jeg opp med å sette den til "av". For ikke å klippe i dynamikken settes også svartnivåjusteringen til av.
    Under "Kinosvart pluss" kan lystyrken på pæren justeres, og en kan også velge om irisen skal være av, på eller dynamisk. Her velger jeg lav styrke på pæren, og irisen setter jeg til "dynamisk".
    Det vanskeligste å justere er kontrast og lysstyrke, nettopp på grunn av den dynamiske irisen. Lysstyrken varierer jo enormt fra lyse til mørke kalibreringsbilder.

Sånn.
    Da har du i alle fall et greit utgangspunkt.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for den. Har nesten total kontroll på lys og ett hvitt lerret. Dette må prøves.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Takker for den. Har nesten total kontroll på lys og ett hvitt lerret. Dette må prøves.
    Sjekket innstillingene i går og gjorde minimale endringer i forhold til fab.oppsett. Skrudde skarphet til 25 og sjekka at iris sto til auto. Ble ett kanonbra bilde. Fikk sett de mørkeste scenene i LOTR. Måtte lete etter de jeg hadde probs. med kvelden i forveien for jeg trodde ikke det var samme scene. Måtte ha kjørt meg vill i justeringsmuligheter.
    Iallefall såble hud og hår + mørke scener veldig bra. Detaljene kom frem og sortnivå ble beholdt.

Er det mulig å bli mere avhengig? Glad jeg måtte jobbe i dag, ellers hadde jeg snurra film ennå!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortell mer om hva du kjører dette på.
    Det være seg lerretstørrelse og -type, avstand til lerret, avspiller, koblingstype etc.

Selv synes jeg at bildet fra DVD ikke er spesielt skarpt, og til dels grov oppløsning. D-VHS imidlertid er som en drøm. Det samme kan man si om annet HD-materiale.

Så langt kjører jeg komponent på DVD og HDMI (eller komponent) fra D-VHS.

Som sagt er jeg ikke spesielt fornøyd med komponent fra DVD (komponent er også meget bra på D-VHS), så litt innspill trengs! :wink:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Facts:
    -Yamaha DVD S1500 koblet til Yamaha RX-V1500 AV-reciver med componentkabel type Clas.VHS er også koblet til denne. Slipper da med en kabel til HS-50`en.
    -Videre derfra til HS-50 med Supra componentkabel 12m.
    -Lerret type IKEA (tupulur?), ca 90" bilde. Avstand på ca. 4m. Total darkness. Det blir nok kjøpt/laget ett skikkelig lerret så hvis noen har tips...

-Må ellers sies at jeg synes det utgjorde endel å finstill skarpheten på linsa da den er veldig følsom. Snakker kanskje 100-deler. Er jo den første PJ`en min. Reiser en god del i jobben og har sett endel på shappene rundtomkring i landet. De driter skikkelig på draget når det gjelder salg når de ikke kalibrerer skikkelig + ikke har lystett rom.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK - takker.

Selv har jeg Grandview rammelerret på 106". Betrakter dette fra 3,7 meter.

Har en Sony DVP-NS955V. Må få lånt meg en Denon 3910 eller så for å få verifisert problemet. Progressive fra spilleren er også helt dødfødt. Blir så mange artefakter i linjene at det ser helt fælt ut.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevner bare att jeg kjører prog. fra DVD-spilleren.
    Og at lerretet ikke er helt hvitt.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kan anbefale passende lerret til HS-50? Snakker da om teknisk, ikke størrelse.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vennligst ta lerrets-spørsmål i den kategorien.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Vennligst ta lerrets-spørsmål i den kategorien.
    Beklager, det skal ikke skje igjen. Tenkte ikke så langt....

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hvitt lerret med 1,3 i gain og kjører 576p via HDMI fra min Pioneer 868. Sitter 3,3 m fra lerretet som er 2 m bredt (92"). Har testet med DVE.

Jeg bruker stort sett fabrikkinnstillinger. Endret først fargetemperaturen fra "lav" til "middels" da "lav" ga et rødlig skjær i hvitfargen. Har nå prøvd en stund med fargetemp. på "høy" da det fremdeles er et ørlite rødskjær i hvitt på "middels" settingen. I "høy" er rødskjæret borte, men jeg synes kanskje at noen scener ser litt unaturlige ut.

Jeg synes det er vanskelig å bestemme innstillinger for lysstyrke og kontrast. Lysstyrken har jeg testet ut mellom 50 og 70. Kontrasten har stort sett stått mellom 80 og 100. Akkurat nå så tror jeg at lysstyrken står på 60 og kontrasten på 85.

Jeg ser antydninger til SDE i visse bakgrunner uten det er direkte plagsomt. Det som begynner å irritere meg litt er at linsen kommer ut av posisjon pga. basstrykk (står litt om dette tidligere i tråden). Dette skjedde bare en sjelden gang tidligere, men etter at SVS'en kom i hus så må jeg justere linsen oftere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK-OK-opp-ned-OK gir deg bedre muligheter til å justere hvitbalanse. Det eneste du får av mer valg er å justere hvitbalansen. Selv bruker jeg IKEA rullgardin, og bruker Middels som utgangspunkt. Der justerer jeg blå opp litt, og grønn ned litt. Da ser det OK ut her. Nå er IKEA rullgardinen litt beige, så derfor blir instillingene litt annerledes for å få til en "naturlig" hvitfarge.

-Ko_deZ-

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører også med den populære rullegardina fra IKEA. Må litt opp med lys, men har ikke sjekka farger ennå. Blir vist noen timer i helga også.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har såvidt fått testet litt, og er sånn passe fornøyd. Bildet ser forsåvidt bra ut det, med unntak av VB. Før jeg kan si 100% at denne projektoren har VB må jeg få testet en annen dvd spiller, og gjerne et annet lerret. (Mitt DIY er ikke ferdig enda, og kan derfor kanskje lure meg litt)

Vi får teste mere

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se noen form for VB på min...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra det da Jeg mistenker forøvrig min 963SA for å tulle litt her, men det vet jeg ikke før jeg får testet andre spillere.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VB? Hmmm. Nå ble jeg plutselig usikker på om dette er projektoren for meg. Og at du AK er såpass negativ som du er tyder jo på at den er relativ dårlig for du er jo super sony fantast.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    HS-50 har lite eller ingen VB, så jeg tror du bør teste litt mer her Ak... 8)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke en HS-50-eier vet hva VB er en gang.
    Lurer på om noen har tips angående TV-titting? Innstillingstips kanskje

Side 20 av 31 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •