Offisiell tråd for HS-50 - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 31 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 620
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har forsøkt begge ja. Samme resultat. Fant på avsforum.com at flere har samme problemet. Utrolig skuffende egentlig.

-Ko_deZ-

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med noe folk i EET Norge AS, og de hadde ikke hørt om nødvendigheten av FW-oppgradering. Mente det var "rykter" og lite verdt å høre på.
    Er de ikke grossist da? Og har de ikke snøring på hva de driver med?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony norge virker ikke helt sikre på hva oppdateringen er for. På avsforum.com så har det vært endel snakk om denne oppdateringen ser jeg. Det er tydelig at folk er sinte på grunn av denne ubrukelige oppdateringen. Den er jo ikke matnyttig i det hele tatt. Jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne hvorfor man skal kjøre 2.5% overscan på et pixel perfect input signal. Dette finner jeg svært merkelig. Jeg håper sony usa tar kontakt med meg i morgen og forteller meg at de skal fikse problemet. En av grunnene til at jeg kjøpte denne projektoren var for å kunne ha litt langt kabelstrekk uten ghosting i bildet slik vga input gir. Siden jeg bruker projektoren til å surfe med og slikt blir jeg nødt til å fortsatt ha en vga kabel strukket i spenn fra PCen for å ikke bli smårar av bildebehandlinga som gir bildet 2.5% overscan. Det er jo faktisk mulig at sony har konstruert denne projektoren slik at hdmi signalet nødvendigvis må gjennom en bildeprosessor, og dermed blir ødelagt. Jeg som var så sinnsykt klar for å få bildet ordentlig, og så kommer dem med dette spetakkelet. Akkurat nå så skulle jeg gjerne vært kvitt makkverket. Vært uten projektoren en uke, for å få den tilbake med en "fix" som gjør bildet dårligere gjør meg ikke til en blid mann... Hvis jeg bare kunne fått fingra i den karen hos sony som tenkte "så de klager på bildet ja? la oss ødelegge det på den andre måten nå da.", så skulle det blitt månelyst. Men etter to timer med diskusjon med kundesupport hos sony så har jeg begynnt å få bange anelser for IQen til fokene de har ansatt..... HDMI er mpeg4? blah. Litt morsomt at de kom fra en sony representant, når sony var en av hovedfolka bak utviklingen av hdmi standarden.....

Ko_deZ-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyngren: jeg har forresten vært gjennom de aller fleste settingene som er mulig å teste. Jeg har lekt med alt fra front og back porch til forskjellige andre settinger på signalet. Har ikke kommet noe godt ut av det, annet enn en meget skuffet og sint mann, og det er jo ikke altfor bra. 1080i fungerer ypperlig rent billedmessig, men det har jo problemet med at input signalet er interlaced, noe som etter min mening gjør bevegelser i bildet til et mareritt.

-Ko_deZ-

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jaja, verden går da ikke under selv om du har litt overscan... 8) Min HS-50 viser iallfall ypperlige bilder selv om den har litt overscan!

Videre synes jeg nå overscan problematikken er overdrevet til de grader, og en glemmer at dette er svært normalt på denne type produkter. Min Samsung-TV gjør eksakt det samme med HDMI-signalet, og flere øvrige projektorer og TVer det samme (Pioneer 434 bl.a.). Det hadde selvsagt vært et poeng å kjøre piksel-perfekte digitale signaler, men årsaken til overscannen er å tilpasse porten en hel masse ulike oppløsninger...

Jeg er forsåvidt glad i pixel-perfekt oppløsninger også, og kjører også en VGA-kabel over, og ghosting er jo også et meget overdrevet fenomen, er rimelig mange andre "feil" jeg ser før ghosting dukker opp på negativlisten, for å si det slik!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal være enig om at overscan i dette tilfellet virker overdrevet. Tror ikke det går merkbart utover bildekvaliteten.

Er overscanen så stor at du ikke får med deg noe av startmenyen? I såfall kan jeg skjønne det blir litt knot med HTPC'n

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er merkbart kommer jo helt an på bruken. Jeg kjøpte projektoren for å se film, spille spill fra PC og gamecube, og bruke som PC skjerm til tider. DVS surfing og annet. På DVD materiale så ser man ikke forskjell, det skal jeg være enig i, men om både VGA og HDMI er koblet til projektoren, og jeg switcher mellom disse når jeg viser HD film, så er forskjellen absolutt merkbar. Når det kommer til gamecube, så er jo dette PAL, så der har det lite å si. I spill på PC gjelder samme som HD film. Ting blir uklart der det på VGA er skarpt. Dette er godt merkbart i bilspill og FPS spill ala quake, som er de typene jeg spiller. Til surfing er HDMI ubrukelig. Vanlig tekst er slitsomt å lese. Med VGA er det ikke noe problem i det hele tatt. Jeg tør påstå at en projektor med HD oppløsning som ikke viser bedre reell oppløsning enn en 480 eller 576 projektor på grunn av skalering og interpolering er en stor bakdel. For min del svarer ikke projektoren til det som skal kunne forventes av denne projektoren. Godt over 70% av tiden jeg bruker projektoren må jeg velge VGA for å få godt bilde. At dere sier forskjellen ikke er stor kan jeg ikke forstå om dere har gjordt direkte sammenligninger mellom VGA og HDMI med overscan. Jeg anbefaler dere å gå over til VGA om et års tid. Dere kommer til å bli så stor forskjell at det kan betraktes som en vesentlig oppgradering. Så slipper dere å kjøpe ny projektor =)

Jeg skal ta noen bilder i kveld om jeg får tid, så dere kan se forskjellen...

-Ko_deZ-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg har gjort direkte sammenligninger, og det du nevner om uskarphet høres veldig rart ut, for det ser jeg på ingen måte på min HS-50.

Uansett, alt er i "in the eye of the beholder", og hvis det er uutholdelig for deg, er det vel det... Imidlertid er overscan ingen produktfeil, det må være klart, det er mer et valg Sony har gjort på porten, som folk kan like eller ikke like.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke kilder og innganger har du brukt til sammenligningen? For å kunne gjøre sammenligningen riktig så anbefaler jeg deg å kjøre PC hdmi og VGA med cloning av bildet til begge output, for så å bytte mellom dem.

her er et par bilder som demonstrerer forskjellen, stjålet fra avsforum.com

Disse bildene skal være tatt med akkurat samme premisser. Det er veldig lett å se overscan på start menyen nederst i bildet, men du ser også hvordan teksten er langt mer utydelig og ikonene ikke ser bra ut på hdmi.

VGA: http://img102.exs.cx/my.php?loc=img1...sc011739qx.jpg
    HDMI: http://img102.exs.cx/my.php?loc=img1...sc011746ze.jpg

Nå forårsaker det faktum at det er brukt et digitalkamera litt banding i bildet på grunn av screendoor. Forskjellen er likevel veldig tydelig. Spesielt på teksten kan man se at enkelte punkter havner mellom de faktiske linjene i panelet, og blir smørt ut over 2 pixler i begge retninger.

Lyngren: Dersom jeg noensinne kjøper meg en LCD skjerm, og den digitale inngangen skalerer bildet slik at jeg uansett ikke klarer å se hele bildet, og det blir interpolering på grunn av skaleringen, så er det en feil på skjermen. Det samme gjelder for denne projektoren. Desverre er den såpass mye bedre enn konkurrentene at jeg kanskje må sloss med dama for å flytte PCen nermere projektoren og bruke VGA kabel. Det burde dog vært unødvendig. Jeg lurer på hva sony ingeniørene røykte før de fant ut hva denne firmware oppgraderingen skulle innebære. Jeg vil gjette på pettrøes 7.

-Ko_deZ-

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men de som rapporterer om at overscan/underscan er fikset med den oppdateringen? Hva har de røkt?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overscan "problematikken" er jo rimelig vanlig. De fleste apparater har fra 2% -> 5% overscan. Det som derimot ikke er så bra er at bildet blir uskarpt på HDMI. Var dette problemet tilstede før FW oppgraderingen også?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil uansett bli dårligere bilde når det skaleres. tenk deg et pixelmønser som er hvit-sort-hvit-sort. Hvordan ville du plassert dette på et 5 pixel bredt panel? Det blir gjordt slik hvit, 25% grå, 50% grå, 25% grå, sort. Eller litt mer oversiktlig:
    Kode:
    input:  100%,   0%,  100%,   0%
    output: 100%, 25%, 50%, 75%, 0%
    Du vil se at det er 50% lysstyrke i begge to utgavene, men det som tegnes på skjerm er en betraktelig dårligere reell oppløsning og skarphet enn signalet som kom inn.

Sett at dette var en del av tekst som er 1 pixel bred, så vil det jo nødvendigvis bli det vi kan kalle for "blurry". Skalering av bilde bør etter min mening kun fåregå i ett step.

Litt OT: De folkene som kjører ffdshow, og skalerer bildet opp til noe annet enn et multiplum av den faktiske oppløsningen vil faktisk miste litt kvalitet der. Dersom det senere skal skaleres ned til native oppløsningen til skjermen (de fleste skalerer veldig mye opp), så mister du igjen endel info dersom ikke skjermen er 1/2^x i oppløsning i forhold til innholdet.
    Siden vanlige PAL WS er 1024x576, så bør man skalere enten til 2048x1152 eller 2096x2304. Da vil man ikke "miste" bildedata fordi pixels havner mellom stolene på en måte.

Tilbake til topic. Det Sony gjør, er at de tar et 1280x720 signal, og skalerer det i noe annet enn 2^x ganger. Dersom man velger å skalere opp til noe virkelig ukurant, slik som primtall, eller tall som ikke er delelig med output signalet, så vil absolutt alle pixler falle mellom stolene, og bli dratt utover i begge retninger, nen verre enn andre. Det er akkurat noe slikt sony gjør. Ser rett og slett ut som om de kjører lavpassfilter på bildet i begge retninger.

De som sier at denne fixen gir et 1:1 bilde vet ikke helt hva de snakker om. Dette har blitt diskutert i det vide og brede på avsforum.com. Konklusjonen er at kun VGA gir 1:1 bilde.

-Ko_deZ-

Newcomer mortenr sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony USA

Du kan jo prøve og ring Sony service senter i Laredo USA

Det er dem som har foretatt stort sett all oppgradering av HS51

Kanskje de har et godt svar til deg

Sakset fra avsforum

The number to Sony Laredo is (956) 728-2160. Ask for Juan; he's the projector guru .

(956) 728-2130 and (956) 728-2133 are also good numbers; nine times out of ten you'll get through to an actual person at one of those three numbers.

Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, nice. Jeg husket å ha sett dem et sted der, men fant dem ikke igjen. Supert. Ringer straks jeg er ferdig på jobb...

-Ko_deZ-

Newcomer mortenr sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen som har HS50 OG HTPC med Nvidia kort teste det som står her på HDMI 720P:
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...ia#post5434474

De bruker underscalerings funksjonen til Nvidia og redusere bilde størrelsen som sendes til HS50 med 5 %

Artikkelen er skrevet av zeroendless

Har ikke Nvidia kort selv så får ike testet.

M

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ahhh, det må testes...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meninga å rive istykker drømmer her, men det vil ikke fikse problemet. For å få riktig mapping må man kjøre 1216x684. Siden dette ikke er native oppløsning på projektoren vil man fremdeles ha det samme problemet med feil pixelmapping. Det eneste man oppnår er at hele bildet havner på hele skjermen. Skarpheten i bildet er ødelagt likefult.

Juan var ikke til stede. Skulle ringe om tre timer... har gått to nå... Venter i spenning.

-Ko_deZ-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AHA!

Nå er det nøstet opp. For de som ikke gidder å lese hele: ikke oppgrader software!

Problemet i USA er at endel TV distributører har artifakter i kanten av bildet. Noen har sikkert sett det på HD filmer, der en linje i kanten av bildet er helt grønn for eksempel (tatt helt ut av det blå :roll: ). For å slippe en haug med klager, så kutta sony bort de ytterste pixelene rått og brutalt. Det var ikke downscaling av bildet som ble gjordt, de bare maskerte bort kanten av bildet. Dvs at med gamle softwaren, så er pixelmappingen perfekt dersom signalet inn er helt riktig. (dette sjekket jeg aldri før jeg sendte inn projektoren desverre. Jeg fikk først kabelen etter at jeg hadde sendt den til oppgradering.) De fikk en hel haug med klager på denne løsningen fordi folk trodde at de nedskalerte bildet til mindre enn det skulle være, noe de i prinsippet ikke gjorde. Derfor har de etter alle klagene de fikk, blåst opp bildet som kommer på HDMI, slik at det fyller hele LCD-panelene. Dette gir et langt dårligere bilde, men ferre klager fra mannen i gata.
    Karen jeg snakka med etterhvert, Ron McDonough hadde peiling på dette her. Hans ønske var å gi brukeren så mye kontroll som mulig, og ba om en mulighet til å fjerne maskeringen i menyen. Dette ble avslått i redsel for at menigmann skulle begynne å klage på grønne linjer langs kanten. Det han ønsket var å få en mail som addresserte problemet. De fleste litt mer entusiastiske brukerene ønsker jo å kunne gjøre så mye innstillinger som mulig selv. Dersom vi kunne få frem at en stor del av projektor-kundene i Norge kobler datamaskin til projektoren, så finnes det en mulighet for at en tredje firmware vil bli vurdert for det europeiske markedet, der servicemenyen vil inneholde enkelte slike proff-innstillinger. Eksempelvis et valg som heter "1:1 on HDMI", eller valg som "overscan", "blanking", "1:1". Da vil menige mannen i gata, som ikke vet hvordan man kommer i service menyen ikke kunne køle det til for seg selv, mens vi mer entusiastiske vil kunne få bildet slik det er ment å være.

Lyngren: Kan du sette opp en poll på dette? Gjerne en poll som er i alle projektor-kategoriene samtidig om det er mulig. Spørsmålet må være "Kobler du PCen til projektoren? (Do you use your computer with your projector?)" Slik at dette kan bli leselig også for amerikanere. Det at dette er et entusiast-forum trenger de ikke å vite.
    Jeg håper jeg kan få sendt en mail til karen i morgen eller dagen etter. Vi må be alle som har mulighet til å være med og stemme.

-Ko_deZ-

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var særdeles interessant, Ko_deZ.
    Men stemmer dette med det store tapet av informasjon man har hørt referert til?
    Altså at det er stor overscan. Ville ikke tro at Sony benytter SÅ mye?

Godt jobbet! :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.

Svaret jeg fikk var faktisk at de ikke har fjernet blankingen i det hele tatt, de bare kjørte signalet gjennom scaleren i projektoren og blåste det opp. Det er altså akkurat samme bildet, bare strukket over alle pixelene på projektoren, slik at det skal se mer "riktig" ut i forhold til de andre inputene på en måte. Jeg kan forstå tankegangen. Sony ville jo bare bli kvitt alle klagene fra folk. Nå kommer dem altså til å selge en projektor som har dårligere kvalitet på bildet enn den hadde før. Det siste der er ikke sikkert alle legger merke til.

Forøvrig så er ikke overscanen spesielt stor, men det gjør ikke nødvendigvis problemet mindre. En tommelfingerregel er at en pixel forskjell i bredde på innsignal og utsignal gir en "bølge" med ødelagte pixler. 2 pixler i forskjell gir 2 bølger. Jeg har talt antall slike bølger hos meg, og kom til 64 slike bølger horisontalt. når vi tar den oppløsningen jeg gav her tidligere, 1216x684, og regner 1216+64 så får man 1280.

Jeg kontakter Sony Norge imorgen (har fått en kontakperson der også som ønsker å holdes oppdater på hva jeg finner ut :lol: ) og skal spørre om jeg kan få min projektor nedgradert igjen. Jeg vil heller leve med en liten kant rundt bildet som er borte, enn å ha såpass dårligere kvalitet på bildet som det man får etter oppgraderingen. Ron hos Sony US sa at jeg kunne ta kontakt med ham om den gamle firmwaren ikke var tilgjengelig i Norge, så skulle han se om han kunne fikse det.

Dersom det er noen som har en HS-50 uten oppgraderingen, kan dere teste med det vedlagte bildet som tiled bakgrunn i windows, og koble dere inn på HDMI inngangen? Dersom det er 1:1 pixel mapping som Ron sier, så skal dere miste en del av start menyen og kantene, men det skal ikke se ut som at det er horisontal og vertikal banding. Det er viktig at man kjører riktig utsignal fra PCen. Det må følge HDMI 861B standarden. I Nvidia driveren kan dette konfigureres ganske enkelt ved gå til "screen resolutions & Refresh rates", og velge "Advanced Timings". I vinduet som popper opp, skal man velge "861B (1280 x 720 @59.94) - P" i "Mode & Timings" drop down boksen, for så i klikke apply. De nyeste drivere er i alle fall slikt på. De har i tillegg en bug som gjør at timing greiene som står der alltid er det siste man har skrevet inn manuelt. Standard-settingene blir brukt likevel. Dersom du nå går på menyen på projektoren og ser på "information" helt nederst i menyen vil du se at det står 720/60p. Dersom du velger "861B (1280 x 720 @50) - P" vil du se at dette forandrer seg til 720/50p. Disse settingen følger HDMI signaling standard (eller noe slikt), og aksepteres greit av projektoren. Andre timinger kan føre til at projektoren uansett fører signalet gjennom scaleren slik den gjør om du kjører 1080i.

Når alt er bankers, og vedlagt bilde er satt som tiled background, så skal du kunne gå opp til skjermen og se at pixelene er perfekt. De hvite blokkene skal være nøyaktig 4 pixler, to hver veg (2x2 altså), og de sorte strekene skal være nøyaktig 1 pixel brede. Det skal ikke være pixler som ser ut som gråtoner, for da er bildet blitt skalert. Dersom det blir skalert vil du se det fra avstand som om det er lysere og mørkere områder i et rutenett på skjermen. Såkalt vertical og horizontal banding.

Hadde vært kjekt som sagt om noen med orginal software og den blankinga kunne sjekke om det stemmer at det er 1:1 opprinnelig.

Takker
    -Ko_deZ-

Edit: la ved bilde, og skrev et avsnitt til.

Side 18 av 31 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •