Grunnleggende innstillinger BenQ W5000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grunnleggende innstillinger BenQ W5000

La dette innlegget inn i teknisk tråd for W5000, men følte den forsvant i mengden :neutral:

Har akkurat kjøpt meg en 1 år gammel W5000.
    Sett noen filmer på den og er meget imponert av bildet så langt

Projektoren er proff ISF L2 kaliberet av AV-Shop.

Har da noen spørsmål rundt dette:

1. Er denne kalibreringen kun en "grunn kalibrering" slik at jeg fortsatt bør ta en egen kalibrering med feks DVE kalibrerings DVD ?

2. Hvis jeg IKKE trenger å kalibrere noe selv, gjelder da denne kalibreringen på alle bilde modusene ( cinema mode, user 1, user 2 etc). Hvis ikke, hvilken modus gjelder?

3. Har lest en del av innleggene i denne tråden. Er det noen innstillinger jeg bør sjekke? Eller skal det være "plug-and Play"

4. Synes den støyer noe mer enn hva jeg hadde sett for meg (viftestøy). Eventuelle tips? (pæra er satt i øko modus).

5. Er det noen innstillinger jeg bør være obs på, på BD-spiller og Altibox Dekoder?

Ellers noen stalltips å komme med?

Litt om rommet og bruken:

Blir utelukkende brukt når det er mørkt ute. 70% blu ray, 20% DVD og 10% fotball.
    Stua har null lyskontroll. Minimalistisk stil med bare hvite vegger.
    Sitteavstand ca 4 meter på 90" lerret.
    Bilder forøvrig i "min hjemmekino"

Setter stor pris på innspill!!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle projektorer er kalibrert i forhold til beskrivelse av rommet, samt lerretet som benyttes. Har du eksakt samme forhold hos deg, så burde det gå greit med samme kalibrering. Har du ikke det, er det først og fremt lysutbytte og gamma som må endres, og dette vil nødvendigvis føre til behov for ny gråskala kalibrering. DVE har ikke noe å stille opp med i så måte dessverre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Alle projektorer er kalibrert i forhold til beskrivelse av rommet, samt lerretet som benyttes. Har du eksakt samme forhold hos deg, så burde det gå greit med samme kalibrering. Har du ikke det, er det først og fremt lysutbytte og gamma som må endres, og dette vil nødvendigvis føre til behov for ny gråskala kalibrering. DVE har ikke noe å stille opp med i så måte dessverre.
    Ja var det jeg trodde. Spurte forrige eier hvilket rom type den var kalibrert for, men han viste ikke... (han viste ikke at det var mulig å kalibrere etter rom type heller)
    Han hadde mørkere rom enn meg, og jeg har jo helt lyse vegger........

Om jeg kontakter AV-Shop og gir ordrenummer, tror du de da kan finne ut dette?

Og hva bør jeg gjøre nå? Kjøre DVE disken og kalibrere? Eller vil jeg rote det til da? Bildet er meget bra, men føler bildet blir noe grått i de aller, aller mørkeste scenene.... Kan selvfølgelig være rommets farger som gjør dette og for alt jeg vet. :roll:

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grunnen til at bildet blir grått i mørke scener er fordi du har hvite vegger. Hvis du har hvitt lerret ville jeg byttet det ut med grått. har du allerede grått lerret tviler jeg på at du kan få gjort noe med det. Kanskje det er noen justeringer du kan gjøre i projektoren for å få det bedre, men tviler på det. Hvite vegger er det aller verste du kan ha

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er nok mye mulig.
    Er ikke det at det plager meg i stor grad, bildet er tross alt meget bra.

Det er jo flere bildemoduser på denne. Tenkte jeg skulle gå inn på "user 2" og kjøre en DVE-kalibrering....Bare for å teste

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er sagt, du får ikke "kalibrert" med DVE. Du kan justere projektoren til det optimale innenfor den (prekalibrerte) bildemodusen du har valgt som utgangspunkt. Det vil si, du kan justere brightness for å sette sortpunktet korrekt. Du kan justere kontrast for å sikre maksimalt dynamisk arbeidsområde, samt å påse at det ikke brenner ut i hvitt. Du kan sette fokus korrekt (men til det trenger du strengt tatt bare å hente opp menyen i projektoren). Til slutt kan du justere fargemetningen, slik at hudtoner ser naturlige ut.
    De vesentlig tingene får du dessverre ikke gjort noe med, slik som fargetemperatur og linearitet i gråskala, samt fargerommet projektoren skal jobbe innenfor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Bare så det er sagt, du får ikke "kalibrert" med DVE. Du kan justere projektoren til det optimale innenfor den (prekalibrerte) bildemodusen du har valgt som utgangspunkt. Det vil si, du kan justere brightness for å sette sortpunktet korrekt. Du kan justere kontrast for å sikre maksimalt dynamisk arbeidsområde, samt å påse at det ikke brenner ut i hvitt. Du kan sette fokus korrekt (men til det trenger du strengt tatt bare å hente opp menyen i projektoren). Til slutt kan du justere fargemetningen, slik at hudtoner ser naturlige ut.
    De vesentlig tingene får du dessverre ikke gjort noe med, slik som fargetemperatur og linearitet i gråskala, samt fargerommet projektoren skal jobbe innenfor.
    Ok..... Ser den. Var egentlig klar over det, men ordla meg gjerne feil

Men slik denne er idag, er verdiene på "user 1 & user 2" lik.
    Om jeg kjører en enkel test med DVE og lagrer den på en av disse, vil vel ikke dette gjøre noe forskjell på projektoren ellers....eller?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ødelegger ingen ting, med mindre du går inn i ISF-menyen og begynner å korrigere i CCA undermenyen. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •