Hvilken projektor og lerret? - HW30ES 3D-briller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvilken projektor og lerret? - HW30ES 3D-briller

Skal til å handle utstyr til en hjemmekino og i den forbindelse trenger jeg hjelp. Har aldri hatt en projektor tidligere så dette er ukjent territorium. Setter pris på forslag!

Legger ved et bilde av rommet. Det er forøvrig hvit og lite/ingenting sollys slipper inn.

Bruksområde er film og ps3 spilling, ca 50/50.

Har tenkt på sony HW30 eller VW90. AVShop kjører et pakketilbud på HW30 sammen med DreamScreen Phantom HD 16:9>2.35:1 Vertical Masking 204cm/92". Vurderer dette, men er usikker på om det er verdt å legge i litt mer ved å kjøpe en VW90.

Som dere ser på bildet så må jeg nok henge projektoren rett over hodet og det er derfor viktig at ikke det er for mye støy fra den. Hvis disse forslagene mine er for støyete så hadde jeg satt pris på en advarsel.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

100"

Ser ut i fra denne kalkulatoren at jeg kanskje burde gå opp til 100" lerret?

Og hvordan er det i tilfelle å justere projektoren fra 16:9 til 2.35:1? Blir det et kvarters jobb hver gang?

Til alle dere som har projektor; bruker dere USP? Litt kjipt hvis man må skifte pære hver gang strømmen går.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilke 3D briller er å anbefale?

Ja, jeg endte opp med en Sony HW30ES og er storfornøyd.

Det eneste jeg er litt kritisk til er måten man monterer takfeste på. Dette kan skyldes min labre kompetanse, men jeg syntes faktisk det var litt problematisk å henge den opp i taket å samtidig få alt til å være i vater slik at bilde kom der det skulle og passet 100% til 91" Adeo lerretet. Det var ingen merker eller referanser å følge etter for at feste ble montert i senter av projektoren og det var også vanskelig å verifisere at linsen var i vater til slutt. Det hjelper jo at man kan stille en del sideveis og i høyden, men fremdeles..

Selfølgelig er ikke dette bare projektoren sin skyld, men en kombinasjon av manglende målepunkt på projektor og at takfeste har (i mine øyne i allefall) et dårlig patent for justering. Har ikke vært borti andre fester så godt mulig dette er noe av det bedre?! Som sagt så kan det være min manglende erfaring som gjør at det for meg ble vanskelig... kanskje noen som vet om funksjoner man kan bruke for å sjekke om linsen er helt i vater og korrekt yaw vinkel (rotasjon om z-aksen som jeg tenker går igjennom gulvet, projektor og taket).

Feste jeg snakker om er forøvrig dette:
    CHIEF MFG RPA mini

Men skal ikke bare klage. Har ikke kjørt noen proffkalibrering enda, men jeg syntes bildet er veldig bra til å kjøre standard instillingene. Projektoren skal sendes til kalibrering denne uka så det blir spennende å se forskjellen når jeg får den tilbake.

En annen ting jeg ikke er 100% fornøyd med er 3D brillene. De er kanskje bedre enn de sony brukte tidligere, men de er fremdeles store og klumpete. Er det noen her som vet om andre alternativer som passer til denne projektoren?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ulempen med "mini" versjonen. Den større utgaven er blant de desidert beste på dette området.
    Når det gjelder referanser/målepunkter, så er et lite vater den beste redskapen. Legg det på bunnplaten av projektoren, og vatre opp sideveis og i lengderetning. Senter i lerret finner du ved å måle fra sidevegg, og så er det bare å måle samme avstand til senter i linsen. Når disse tre vinklene er korrekt, så er det bare å flytte bildet på plass med lens-shift.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er nok ulempen med "mini" versjonen. Den større utgaven er blant de desidert beste på dette området.
    Når det gjelder referanser/målepunkter, så er et lite vater den beste redskapen. Legg det på bunnplaten av projektoren, og vatre opp sideveis og i lengderetning. Senter i lerret finner du ved å måle fra sidevegg, og så er det bare å måle samme avstand til senter i linsen. Når disse tre vinklene er korrekt, så er det bare å flytte bildet på plass med lens-shift.
    Ok, det gikk greit til slutt. Jeg endte opp med å gjøre det på måten du beskriver.

En annen ting jeg lurer på er hvordan man enklest justerer fokus. Har du noen bilder du bruker som referanse når du justerer dette? Jeg kan justere ganske mye uten å se noen endring. Foreløpig har jeg bare brukt noe tekst som referanse på bildet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hent opp menyen (projektorens), og juster til denne er skarp.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •