Nok en nybegynner !!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nok en nybegynner !!!

Hei, her kommer det nok en førstegangskjøper som er ute etter råd og tips.
    Har lest på forumet en stund, og er snaaart klar for å kjøpe min første PJ.

I den forbindelse hadde det vært fint med noen råd og tips fra forumets o`store guruer.

Skal snart flytte inn i ny leilighet, hvor jeg får et rom til overs som skal være dedikert gutterom. Rommet er relativt lite, og kvadratisk, ca 3,20 x 3,20.
    Det er forutsetningene pr nå

Jeg har vært og titta litt på forskjellige Pj`s, og det jeg kan si er at jeg til dags dato ikke har sett en regnbue på DLP PJ`s, og synes samtidig at sortnivået på LCD er akseptabelt.

Bruk vil være i prioritert rekkefølge :

fotball via dig. parabol
    filmer
    xbox

har ca 20000 å blåse av inkl lerret og kabler

valgene jeg har kokt det ned til er følgende :

1) Sanyo plv-z2.
    2) Panasonic ae-500
    3) Panasonic ae-700 når de kommer
    4) BenQ pe7800

Det jeg lurer på er egentlig :

Avstand fra Pj til lerret vil bli ganske kort (snaut 3 M) Vil et bilde på 180 CM i bredden bli for stort?
    Vil en Benq for.eks bli "overkill" i et så lite rom?

I dette rommet er det skyvedørsgarderobe med speiler, burde jeg gjøre noe med dette, mtp bilde?

ellers noen tips og råd?

er været fint der dere er?
    :wink:

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 meter avstand fra proje til lerret.

BenQ PE7800: mellom 151cm og 184cm bredde på bildet
    Sanyo Z2 : mellom 169 cm og 219 cm bredde på bildet
    Pana AE500 : mellom 184 cm og 217 cm bredde på bildet
    Pana AE700 : mellom 110 cm og 215 cm bredde på bildet

Alle opplysninger hentet fra www.projectorcentral.com

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Hvis du leser testene av disse på projectorcentral, får også du mer info om anbefalt sitteavstand og billedstørrelse. For mange er det viktig å få et størst mulig bilde uten at det går på bekostning av oppløsningen. Er rommet ditt lite, trenger du i tillegg en pj med kort kasteavstand.

Du sier selv at du synes svartnivået er akseptabelt på LCD pj'er. Som du sikkert har sett er svartnivå det kriteriet som vektlegges sterkest i tester på dette forumet, noe som gjør at de som regel kommer dårligere ut enn DLP-pj'er. I prisklassen under ca 15000kr vil du oppdage at man må forvente kompromisser uansett teknologi, og at det er din egen smak som avgjør.

Av de pj'ene du nevner gjenstår etter mitt syn egentlig bare AE 500/700 som gode alternativer utifra dine forutsetninger. Som du sikkert vet vant AE 500 årets EISA-pris for pj'er i budsjettklassen. Begge har HD-oppløsning, og vil gi et relativt sømløst 100"-bilde sett fra en avstand på drøyt 3m. Z2 er på høyde med AE 500. Den koster imidlertid over 3000kr mer ny, og hvis du skulle komme borti en brukt, vil selger som regel forvente at du betaler en pris i forhold til det han selv har gitt (dvs ca det samme som for en ny AE 500). Mitt råd er: kjøp en ny AE 500 nå til ca 12.500kr nå, eller vent til AE 700 kommer. Forvent å betale ca 15000kr for denne ved lansering.

Kjøp uansett en pj du er fornøyd med, nyt den fremfor å prøve å finne feil. Og ikke minst: slutt å lese tester på en stund slik at du ikke føler behov for å selge når neste modell kommer etter et halvt år

Anbefaler forøvrig på det sterkeste at du enten skifter eller dekker speilene når du ser film!

PS: ser at det er en som skal selge en AE 500 på QXL for 9000. Sjekk ut http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?...amp;Catg=11992

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar.

Jeg heller vel egentlig i retning av ae500, om ikke den er vesentlig "dårligere" enn den nye modellen.

Et spm til : Kan man forvente et prisfall på ae500, når ae-700 blir lansert med brask og bram. Vil ae500, bli en "utgående" vare i så måte

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at AE500 vil rase i pris så snart AE700 kommer, ja. Det var ihvertfall tilfelle med AE300 da AE500 kom.

Jeg ville også tatt en nøye titt på både Z2 og AE500 (og AE700 for den del) før du kjøper. VB (Vertical Banding) er et velkjent problem med disse. AE700 skal visstnok ha bedret dette, men som mange andre sier, så må man se med egne øyne. Har sett demofilmer som viser VB (aldri sett det live), men er det så ille som demofilmene viser, så ville jeg styrt unna og gått for en god DLP istedet (hvis man da ikke er svært plaget av regnbuer)...

Våger meg også frampå med en påstand om at i denne prisklassen så er det viktigere å legge pengene i projektorkvalitet enn lerret. Gå for den billigste løsningen på lerretsiden. Hvis du ikke har 10 tommeltotter ville jeg gått for Kirsch-stoff og hjemmelaget rammelerret. Sjekk denne tråden for mer: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=10695

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Vennligst ta prisdiskusjoner i Prisjakt, Takk]

Infocus 4805 har også fått meget hederlig omtale overalt. Jeg har selv sett AE 500 mot 4805 som prismessig ligger ca 2000kr høyere. Selv om 4805 hadde et teknisk "riktig" bilde, falt jeg av en eller annen grunn mer for AE 500. Den har både teoretisk og synlig bedre oppløsning, og dessuten ga fargene meg litt av den samme magiske følelsen jeg husker fra barndommens kinomørke. VB la jeg ikke merke til, men så heller ikke etter 8) Jeg anbefaler imidlertid at du leser mer om dette fenomenet under http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=12562 før du evt kjøper denne modellen. Gå deretter til noen som selger både AE500 og AE 700, og sjekk dem mot hverandre.

Benq 7800 (til ca 17500) har jeg desverre ikke fått testet enda, men stoler på at den er like bra som omtaler bla på dette forumet tilsier. De som har sett den påstår at den er verdt mellomlegget til 4805. Husk bare at begge disse har en relativt kort kasteavstand. Hvis du vil ha et bilde på 100" og max avstand til lerret i din stue er noe særlig under 4m, vil både disse og andre DLP-pj'er til under 20000 være uegnet i forhold til ditt behov.

Jeg er forøvrig enig med Roffe i at det er fornuftig å legge mest i pj, og heller lage et lerret selv. Et 100" Greyline-lerret koster ca 5000kr, og da må du selv lakkere den hvite nedre kanten svart. Hos Greyline er nemlig svart lakk i den mengden 1000kr dyrere enn hvit lakk :? Jeg ville nok imidlertid heller betale drøyt 2000kr for 170x240m Greyline i løpemeter, Fremfor samme mengde Kirtch til ca 1000kr.

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I innkjøp vil jo en "utgående" modell være et godt kjøp, men hva med slitedeler som f.eks. pære. Blir pærer lagerført i et antall år? Hjelper jo ikke å kjøpe en "gammel" modell billig, hvis man ikke får pære når den tid kommer. (Eller om pære til forlengst utgått modell kun skaffes til blodpris.) Synspunkter, Roffe? :?:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •