Benq W6500 - periodiske problemer med bildet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Benq W6500 - periodiske problemer med bildet

Hei,

Jeg kjøpte i sommer en Benq W6500 samt en Philips BDP9600. Projektoren er kalibrert hos AVShop. Jeg var i starten veldig fornøyd med bildet fra disse produktene (kun avspilling av DVD), men etterhvert oppdaget jeg skarpe overganger mellom farger i bildet. Spesielt merkbart rundt lyskilder i ellers mørke scener. Også skyggeområder blir nesten tegnefilmlignende da det virker som fargepaletten er svært begrenset. Den samme oppførselen ser jeg i menyen til Blu-Ray spilleren. Denne feilen kommer og går. En dag er bildet strøkent, faktisk til forveksling likt Blu-Ray, mens en annen dag er det helt ubrukelig, fra samme film. Jeg har også testet med standard videokabel fra spilleren til projektoren og da fikk jeg rene overganger mellom fargene. Testet så med en gammel DVD spiller med vanlig videokabel og overgangene var like ille. Får litt følelse av at projektoren funker/funker ikke når jeg bytter inngang, men jeg har ikke klart å finne noe mønster. Kan også nevne at ved å spille av en Blu-Ray film så blir bildet strøkent, også når jeg stopper filmen og går tilbake til menyen. Jeg har testet Blu-Ray spilleren og kabler på en LCD-tv med "problemfilmene" og får strøkent bilde. Jeg heller til at feilen ligger i projektoren. Jeg synes også at problemet blir nesten borte hvis jeg bytter fra ISF kalibrert preset til en default preset, med grusomme farger riktignok. HDMI kabel er 10m Supra. Det hender også jeg får et forferdelig rosa fargestikk når jeg slår på utstyret, men det har løst seg ved å slå av og på kilden.

Det er mange faktorer her og jeg vet ikke om jeg har fått forklart godt nok, men om noen har noen tips...

Tar også gjerne imot tips om hvordan jeg kan sjekke om feilen har med kalibrering/instillinger å gjøre, feil på projektoren, eller andre faktorer.

Mvh,
    Erik Olsen

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan virke som om fargehjulet tidvis ikke er helt i sync, med de problemene du beskriver (fargeoverganger)

Rosaskjæret du beskriver kommer av at projektoren tolker receiveren eller avspilleren din som RGB kilde. Sjekk at receiveren er satt opp til HDMI passtrough, samt at avspilleren din er satt opp til å gi komponentsignal ut på HDMI-utgangen.

Når du går tilbake til fabrikk-innstillinger så endres fargehjul oppsettet fullstendig, siden brilliant color blir aktivert. Problemene med fargeoverganger skulle ikke bli borte av den grunn, men heller flytte seg til et annet "nivå" i gråskalaen (lysere eller mørkere)?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Takk for svar. Rosaskjæret kan jeg leve med. Det skjer ikke ofte. Hvis det er sånn at fargehjulet tidvis ikke er i sync, er dette da en fysisk feil på projektoren som må repareres, eller kan det løses med instillinger/firmwareoppdatering?

Mvh,
    Erik Olsen

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig å si uten å ha sett problemet. Er det mulig å få tatt et bilde av fenomenet?

Hvis fargehjulet tidvis faller ut av sync, så er det høyst sannsynlig et problem som tilsier en tur på service-verksted. Meg bekjent er det ikke mulig å oppgradere firmware i BenQ projektorer selv, da det fordrer spesialutstyr, og i tillegg betinger en helt bestemt rutine. Følges ikke denne til punkt og prikke, er projektoren ødelagt og verdiløs etterpå. Ikke eksisterer det noen oppdatert firmware til W6500 heller. Den siste er etter hva jeg har forstått fortsatt v1.0
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et eksempel på problem i overgangen mellom farger.

https://www.dropbox.com/gallery/2957...issue?h=2bc8b3

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der ser ut som fargehjul ute av sync ja. Jeg ville tatt kontakt med BenQ support, og lagt ved bildet. Tenker de da sender deg RMA-nummer og ferdig-frankerte fraktpapirer? Det er Servicon som håndterer all BenQ service.
    Du kan alltids gå inn i service-menyen og justere colorwheel delay, det ligger under DLP når du er inne i servicemenyen. Vær imidlertid oppmerksom på at de fleste produsenter vil hevde at endringer gjort i servicemenyen ikke dekkes av garanti, så du tar en risiko om du roter til noe.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kontakter BenQ, så kan de få lov til å bryne seg på problemet. Er det riktig av meg å frykte at service på projektoren vil rote til de kalibrerte profilene?

Mvh,
    Erik Olsen

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde ikke gjøre det, men man vet jo aldri. Poengter det overfor BenQ (eller Servicon), at de ikke under noen omstendigheter skal slette de kalibrerte profilene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gjør jeg et nummer ut av at de ikke skal slette profilene. Tusen takk for hjelpen.

Mvh,
    Erik Olsen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide med en liten oppdatering:

Verkstedet byttet hovedkort på projektoren og alt falt på plass. Jeg har nå levd lykkelig i mørketiden.

Så kom våren, det ble lysere og jeg byttet fra ISF Night til ISF Day. Nå viser det seg at begge de lagrede profilene kjører lampa i eco-modus. Dette må på en eller annen måte ha skjedd på verkstedet selv om alt annet ser ut til å ha blitt kopiert fra gammelt HK. Jeg har planer om å bruke projektoren i et kontormiljø ved et par anledninger og trenger fullt trøkk. :-)

Kan jeg selv endre fra eco til normal-modus på den ene profilen? Tåpelig å måtte sende på verksted for en slik filleting.

Mvh,
    Erik Olsen

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan endres. Sendte deg tlf nummeret mitt på PM, så kan du ringe, og få instruksjoner.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •