Søker projektor til å erstatte plasma tv! 10 000,- maks, trenger hjelp.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Søker projektor til å erstatte plasma tv! 10 000,- maks, trenger hjelp.

Hei.

Flytter inn i ny leilighet snart og har kjempelyst på en projektor å bruke på dagtid til 1) Sport 2) Spill 3) Film og 4) Tv-serier

Det jeg lurer på, er om det er mulig å bruke en projektor i stedet for en feks 60 tommer plasma skjerm til 10 000 ?

Det trenger ikke være superbra, men hvilke projektorer i prisklasse opp til 10 000 (helst mindre siden jeg må ha lerret også) funker OK å bruke om dagen også? Jeg skal få stengt ute det meste av lyst, men vil gjerne kunne slippe å ha det bekmørkt i stua og fremdeles ha et OK bilde.

Lurer også på plassering, er det sånn at projektoren ikke kan henge tett opp til taket? Vil nødig ha den sånn at jeg stanger i den når jeg går rundt i stua. Har ikke helt forstått dette med plassering vertikalt, er det "non issue" så lenge projektor er paralellt(i vater) ift. lerret?

Har lest endel her fra før av men blir ikke helt klok på hva jeg må se etter.. Håper noen kan hjelpe

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fullt mulig å bruke i en stue selv om det ikke er helt mørkt. Har en benq 6500 som jeg selv bruker i en "lys og moderne" leilighet. Men kan aldri slå en plasma tv på sortnivå og farger. Et godt tips er å kjøpe grått lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei takk for svar . Nei vil vel ikke det, men når mørket faller på blir det vel ikke så langt unna?

Opplevelsen blir vel en helt annen uansett, pga størrelse vil jeg tro, er det som drar meg til projektor-verden.

Skal klare å tette igjen mye lys med rullegardiner, men har ikke lyst til å skru av alt lyset i stua hver gang projekteren skrus på.

Vil et grått lerret være dårlig på kvelden? Eller er det kun fordeler med å velge grått?

PS: Ser den blir for dyr for meg den projektoren , men takk uansett

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Benq w5000 i min stue. Bedre pj til den prisen skal du lete lenge etter. Selges på finn brukt nå (4000,- for den billigste), sleng på et par tusenlapper for en ny pære så har du en super pj til 6000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult, må vurdere den da . Var i utgangspunktet litt skeptisk til å kjøpe brukt, men det er fordi jeg kan nada om projektor.

Er det vanskelig å bytte pære og er det annen fare for slitasje?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den Benq w5000 var ganske heavy, er vel ikke hva som helst det kan henge i i taket da?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å komme med flere forslag folkens, hvis mulig .

Og hvor finner jeg grå lerret? Har det med gain å gjøre? Er helt grønnskolling..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle som selger lerret har varianter med grå duk. En grå duk er noe mindre følsom for refleksjoner fra rommet, og vil bidra til å gi deg noe bedre sortnivå.

I den situasjonen du er i (fra plasma til projektor) er det viktig å ha i bakhodet at det sorteste du kan oppleve på lerretet, er lys-mengden som til enhver tid når lerretet. Tenk deg selv et stort lerret som lyser opp hele rommet ditt når du ser film. Rommet vil så reflektere lyset tilbake på lerretet, og da sier det seg selv at "sort" ikke blir spesielt sort. Den grå duken vil altså være gull verd i et rom med mye lyse flater.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, tusen takk for svar Gorm.

Rommet er veldig lyst, i form av vegger/tak osv. Skal klare å stenge ute lyset fra vinduer greit, men må jeg ha det mørk i selve rommet for å kunne bruke en projektor? Vil gjerne ha det slik at jeg kan nyte en god premier league kamp på lerret eller se på tv uten at jeg MÅ mørklegge rommet.

Det vil selvsagt bli bedre ved mørklegging, men kan det bli brukanes likevel uten tussmørke?

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mjakobsen
    Vil gjerne ha det slik at jeg kan nyte en god premier league kamp på lerret eller se på tv uten at jeg MÅ mørklegge rommet.

Det vil selvsagt bli bedre ved mørklegging, men kan det bli brukanes likevel uten tussmørke?
    Joda, men hvis W6500 blir for dyr er svaret; nei.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Joda, men hvis W6500 blir for dyr er svaret; nei.

Er det konsensus rundt denne meninga? Ser på brukt markedet nå, er det noen gode kjøp der selv om det eventuelt er HD-ready som takler en stue med lyse vegger og tak? Er lerretet kanskje enda viktigere ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det konsensus rundt denne meninga? Ser på brukt markedet nå, er det noen gode kjøp der selv om det eventuelt er HD-ready som takler en stue med lyse vegger og tak? Er lerretet kanskje enda viktigere ?
    Nei det er det ikke. Jeg ser selv mye fotball, har w5000, grå duk og lyse vegger i stua. Det funker helt fint å se fotball og vanlig tv uten at det er bekmørkt i rommet, til film blir selvfølgelig opplevelsen en helt annen med bekmørkt rom

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mipp
    Nei det er det ikke. Jeg ser selv mye fotball, har w5000, grå duk og lyse vegger i stua. Det funker helt fint å se fotball og vanlig tv uten at det er bekmørkt i rommet, til film blir selvfølgelig opplevelsen en helt annen med bekmørkt rom
    Takk . Da er det eneste caset mitt ift. W5000 er om jeg kan henge den opp der jeg skal leie mtp. vekt

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk . Da er det eneste caset mitt ift. W5000 er om jeg kan henge den opp der jeg skal leie mtp. vekt
    Ser at denne veier 9,6kg. Har du ikke tak til å henge denne i bør du snarest flytte ut...

Er taket gipset bør det holde med 4-6 stk gipsanker eller evt plugger. Takess av huntonitt, som veldig mange har, kan du bare bruke vanlige 5mm treskruer i.

Hvis taket er spent med papir må du ikke røre det, for da revner hele dritten.
    Da er eneste løsning hylle, evt et høyt bord.

Du kan også montere projektoren på for eks en hvitmalt kryssfinerplate, og skrue denne igjen fast i takbjelker eller lektene, om du finner disse. Husk da at det er en fordel å borre hull i plata slik at du ikke skrur gjennom denne også.

Lykke til!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Ser at denne veier 9,6kg. Har du ikke tak til å henge denne i bør du snarest flytte ut...

Er taket gipset bør det holde med 4-6 stk gipsanker eller evt plugger. Takess av huntonitt, som veldig mange har, kan du bare bruke vanlige 5mm treskruer i.

Hvis taket er spent med papir må du ikke røre det, for da revner hele dritten.
    Da er eneste løsning hylle, evt et høyt bord.

Du kan også montere projektoren på for eks en hvitmalt kryssfinerplate, og skrue denne igjen fast i takbjelker eller lektene, om du finner disse. Husk da at det er en fordel å borre hull i plata slik at du ikke skrur gjennom denne også.

Lykke til!
    Takk for tips til å feste projektoren. Er papir faktisk, såvidt jeg vet, med bjelker under, så der får jeg vel nok en utfordring..hm

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg må montere projektor på endeveggen (høyt oppe på den selvsagT) av rommet må jeg ha en projektor med lang kasteavstand i tillegg til å være lyssterk. Har plass til maks 100 tommer ved ca 5-6 meter kasteavstand, huseier skal måle i morgen hvor langt rommet faktisk er..

Ellers kan jeg vurdere å ta projektoren på tvers og ikke på langs av rommet, men da snakker vi om kasteavstand på ca 2,2, med sitteavstand på ca 2,5 meter, så må vel opp i 70 tommer da ca?

Så Epson 450 ligger ute billig, og har god lysstyrke, som bør fungere greit i et opplyst rom? Eller blir det feil pga lyse vegger/tak? Virker vanskelig å få has på dette her.. Men gir ikke opp!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips til å feste projektoren. Er papir faktisk, såvidt jeg vet, med bjelker under, så der får jeg vel nok en utfordring..hm
    Hvis du skal prøve kutte i det/lage hull, så bruk bred teip av god kvalitet før kuttingen, det kan muligens gå. vet ikke om jeg hadde våget det, spesielt ikke om papirtaket sagger mye ned fra underlaget. Da skal det lite til før det revner...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Hvis du skal prøve kutte i det/lage hull, så bruk bred teip av god kvalitet før kuttingen, det kan muligens gå. vet ikke om jeg hadde våget det, spesielt ikke om papirtaket sagger mye ned fra underlaget. Da skal det lite til før det revner...
    Takk igjen for svar. Det tror jeg ikke jeg tørr å prøve på, sagger endel ned faktisk.

Ser ut til at jeg må gå for enten 1) en projektor med kort kasteavstand, og sitte 2,5 meter fra lerret, en løsning som vil se estetisk noe bedre ut eller 2) En projektor med lang kasteavstand, så jeg kan hive projektoren opp på tett oppunder taket på veggen. Vet ikke helt avstanden men tipper 5,5 maks 6 meter.

Har du peiling på projektorer som klarer en av disse kravene? Kan ikke ha større lerret enn 100 tommer hvis jeg velger lang kasteavstand.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alternativer er klare, hvilken skal jeg velge?

Nå har jeg kikket endel rundt og funnet alternativer ift. om jeg må velge lang eller kort avstand.

Lang avstand:
    Epson EH-TW3200
    Epson EMP- TW700
    Panasonic AX100
    Panasonic AX200

Kort avstand:
    Benq W1100
    Benq W1200
    Epson TW3200
    Epson TW450
    Epson TW700
    Panasonic AX100
    Panasonic AX200

Brukt eller ny, hvilken vil dere anbefale i et rom med lyse vegger?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er interessert i best mulig bildegjengivelse, så velger du Epson TW4400, og går for lengste kasteavstand. Dette blir nok billigste alternativ, om sortnivå og kontrast står sentralt. TW4400 klarer også bildestørrelse helt ned i 94 tommer med 6 meter kasteavstand.
    Det er enorm forskjell på TW4400/5500 i forhold til resten av Epson utvalget, da disse to er de eneste med Epson deep-black teknoogi. De har med andre ord rundt 5 ganger høyere native kontrast enn f.eks TW3200 (som du har nevnt)

Ingen av projektorene du nevner i forrige innlegg vil kunne levere et anstendig sortnivå. Spesielt ikke med plasma som referanse. Jeg ville heller ventet litt, fremfor å kjøpe for billig/feil projektor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •