enda en liten "hjelp til prosjektor" tråd.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

enda en liten "hjelp til prosjektor" tråd.

Vil gjerne høre noen andres tanker angående hva jeg bør se på av prosjektorer.

Har undersøkt en del selv, så vil mest høre om de funn og tanker jeg har gjort meg stemmer.

Først har jeg funnet ut at jeg lider av regnbuefenomen ved vanlig lcd prosjektorer. Så det er vel mest SXRD teknologi osv som er aktuelt. Altså sony og jvc, evt noe mitsubichi..

Prisklasse er ca 20-30 tusen. Ikke så viktig, men bør jo være oppnåelig.
    Bruksområde blir film og gaming. 90% film.
    Har i tilegg en tv som brukes til tv titting og annet, som blir hengende bak lerret, så 90% film og resten gaming er et reelt tall.

Rommet er lyst innvendig. Malt hvitt, med en del matte hvite gardiner osv i "suede" som forhindrer gjenskinn fra veggene. Tak er matt hvitt malt.
    Vindu har 99,9% lyskontroll. Har både rullgardin, persienne og lystette gardiner, samt at vinduet er lite.

Kasteavstand blir såpass lite som ca 3,5 meter. Rommet er 3,9 meter langt, så fra linse til letteret blir det ca 3,5m.
    Lerret blir en plass mellom 90 og 100" Det er kort og godt ikke plass til mer.

3D vet jeg ikke helt om er nødvendig. Har alt annet som kreves for å kjøre 3d, så hadde vært litt kult å ha det. Det blir nok mest brukt på gaming i såfall, da jeg ikke er særlig glad i å se 3Dfilm.

Foreløbig står valget mellom Jvc sin x3 eller sony sin Vw30. Vurderer også sony vw20, men frister med motionflow og 3D selv om 3D bare blir brukt på gaming.

Har JVC x3 noen områder den er bedre enn Sony vw30?
    Ser at sony vw20 fungerer med den kasteavstanden og lerretstørrelsen. Gjør vw30 og x3 også det?

Andre anbefalinger i 20-30k klassen som bør vurderes ut fra forholdene? (sliter med regnbue effekt i vanlige lcd prosjektorer)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det är väl DLP projektorer som ger regnbågseffekter.

Epson TW-5500 för den prisen den går för nu blir nog oslagbar med det korta kastavståndet du har. 55"-115" kan du välga mellan på 3,5 meter.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson skal vel tas med i beregningen den også, men det virker som de fleste mener at sony vw20 er en bedre prosjektor ifølge trådenen her inne...
    Og i og med at jeg tenkte på vw30 som aktuell, blir vel epsonen litt under det jeg tenkte meg i prisklasse... Selv om kasteavstand virket perfekt.

Mest ute etter å finne ut om Jvc x3 har noen klare fordeler over sony vw30.
    Og om sony vw30 har samme mulighet som vw20 når det gjelder kasteavstand.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW30 er X3 overlegen på det mest, bortsett fra dynamikk i mørke scener, der JVC er "kongen på haugen". Nå skal det også sies at X3 snart blir avløst, og at HW30 således er en generasjon nyere.

Du har samme forhold for kasteavstand på HW20 og HW30
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Da har jeg fått svar på det jeg lurer på :-D

Bare å legge seg i skikkelig sparing, så står det forhåpentligvis en vw30 her innen jul.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •