farger Benqw5000 vs samsung 32" 720 p lcdskjerm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

farger Benqw5000 vs samsung 32" 720 p lcdskjerm

Jeg har en w5000 og en eldre 720p tv. Jeg har lenge syntes at w5000 ikke leverer slik den pleide på farger og sortnivå. Jeg opplever som om det ligger et lyst "grått" slør over bilde. Når jeg ved en tilfeldighet lot tven stå på mens jeg spillte på projektor ble jeg overrasket over hvor stor forskjell det var på farger.

Det som fremsto som rødbrunt på w5000 var nesten gult på tven og det som i bagrunn på min getbox på tv fremstår som lett lilla/grå på tv er lys grå på w5000 osv osv. I det hele tatt veldig store forskjeller. Nå mener jeg at fargene på tv virker mye mer troverdige enn på projektor, selv om det noen ganger blir litt for mye av det gode. Men det er jo merkelig at det som fremstår som en litt kjip og kjølig vårdag på projektor er en knall sommerdag med gnistrende blå himmel på tv.

Når jeg så begynner å justere litt på projektor på f.eks fargemettning , dynamisk kontrast av/på iris på 5 eller 10 synes jeg gir minimal til ingen forskjell på bilde, det eneste jeg synes gjør vesentlig forskjell ved justering er gamma og "tru color" eller hva nå den knappen het av eller på. Sistnevnete gir i på modus et markant lysere bilde men ingen spesiell forbedring i farger, heller et noe gulaktig skjær. Tror dere det er en feil ved projektor eller er det jeg som husker helt feil i at fargene og sortnivå (i et mørkt rom) kunne sammenlignes med min aldrende samsung om ikke bedre før projektoren var innom rep. (hvor jeg fikk en byttemodell pga dmdchip ville ta langtid å levere.

Jeg blir liksom aldri fornøyd med disse projektorene jeg har og lurer litt på om jeg bare lider av oppgraderingssyken. (Ønsker meg en epson tw5500) eller om det faktisk er sånn at alt var bedre før!

Håper noen kan komme med noen innspill her.

Newcomer Gargamel_Grusom sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel kanskje hende at pæra snart tar kvelden. Hvor mange timer har den gått?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pæra har gått mye, 2500 timer, men dette er et problem jeg har følt jeg har hatt siden den var "ny"(tilbake fra rep) hadde den ca 3 mnd og var veldig fornøyd. Har forstått det slik at fra pæra er ca 50 timer og ut levetid skal den være stabil.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noenlunde stabil i forhold til fargetemperatur ja. Med 2500 timer på lampen, så er lysstyrken redusert med mer enn 60%, og det må jo nødvendigvis gå kraftig ut over fargegjengivelsen. Er projektoren din kalibrert i utgangspunktet?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei Projectoren er i ikke kalibrert av noen professionelle, har bare forøkt å stille den inn etter egen smak. Grunnen til at jeg la ut litt spørsmål her var den veldige forskjell i farger, og hvorvidt jeg skulle kjøpe ny pære nå. Den er veldig nære bristepunkt nå på faktisk 2950 timer. Tenkte kanskje det var unødvendig å kjøpe ny pære til flere tusen kr og fortsette med en projector jeg ikke er fornøyd med. Eller spare litt til og bruke 14000 ekstra på en epson tw5500. Men når jeg tenker tilbake til den dagen jeg første gang skrudde på w5000. Husker jeg at jeg syntes den var helt fantastisk i forhold til min pe 8720, både hva gjaldt farger , sortnivå og lysstyrke.

Jeg forstår jo at pæra taper seg over tid, men at man taper så mye som 60-70% mot slutten av lampens levetid var mer enn jeg ventet. Det vil jo si at det er et forholdsvis kort vindu hvor projektoren opererer under optimale forhold.

Hvordan vil du ellers si at en fungerende w5000 står seg mot en tw5500 ? Forstår jo at det er nyere teknologi, men hvis jeg skal gå for ny projektor ønsker jeg selvfølgelig et betraktlig løft på biledsiden og ikke "mindre forbedringer". Sortnivå og "pop" i farger og sylskarpt bilde er nok det jeg ser etter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen som vet hvor man kan få en demo av tw5500 i aksjon. Har hitil kun kjøpt projektor over nett og basert meg på annmeldelser på nett og magasiner. Men kanskje jeg skulle ha sett en før jeg kjøper denne gangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bevist igjen, jeg er en idiot. Etter å ha irritert meg over dårlige farger og sortnivå i over et år .Fant jeg pluteslig ut at min yamaha z7 sto på processe istedenfor throughput som jeg trodde. Og tydeligvis må være mye rart det er skrudd på i bildebehandlingen der. Da jeg skrudde av den falt plutselig alt på plass og jeg har fått ny projektor. Alt er mye bedre, sortnivå farger skarphet , alt.

Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active