BenQ SP840 vs BenQ w6000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile BenQ SP840 vs BenQ w6000

Letet etter poster om SP840 men har ikke klart å funnet så mye informasjon om denne. hvilken prosjektor av disse to er å anbefalle til en stue uten så mye lyskontroll? (lyse vegger å en del ruter)
    Komplett.no - BenQ Projektor SP840
    Kom gjerne med + og -, takk

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sp840

Hei

Jeg har nettopp montert flere SP840 på 3m+ lerret. Lysstyrken er her imponerende i forhold til pris. Dette er mere en møteromsprojektor enn hjemmekino, og vil egne seg bra i rom med dårlig lyskontroll. Du kan forøvrig ikke forvente så mye bra i forhold til sortnivå.

Projektoren er også liten og nett, og rimelig støysvak.

Dersom du ikke er så kresen på sortnivå og optimal fargekontroll er dette et godt alternativ mtp lysutbytte.

Har desverre ingen erfaring med W6000

-yodafoda

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yodafoda
    Hei

Jeg har nettopp montert flere SP840 på 3m+ lerret. Lysstyrken er her imponerende i forhold til pris. Dette er mere en møteromsprojektor enn hjemmekino, og vil egne seg bra i rom med dårlig lyskontroll. Du kan forøvrig ikke forvente så mye bra i forhold til sortnivå.

Projektoren er også liten og nett, og rimelig støysvak.

Dersom du ikke er så kresen på sortnivå og optimal fargekontroll er dette et godt alternativ mtp lysutbytte.

Har desverre ingen erfaring med W6000

-yodafoda
    Selv sett litt på denne. Har et møterom på rundt 5x 3m (bredde). Store vinduer som foreløpig ikke er tildekket med gardiner el. Hvite vegger.

Vil denne passe bra til slikt rom? I tillegg har vi og tenkt å koble den til tv for å kunne se fotball/filmer og slikt ved behov.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @RichardL
    W6000 har vel gått ut, og har vel ikke vært tilgjengelig på ganske lenge? Ser hjemmekino.no har listet en, men der står det jo også at den har 2048x1080 oppløsning, så jeg vet ikke helt hvor seriøst det er?
    Når det gjelder SP840, så vær oppmerksom på at lysstyrken angitt kun gjelder hvitt lys (blankt segment i fargehjulet), og at farger vil være veldig utvasket, i tillegg til at sekundærfargene er helt feil. Dette er en projektor som duger til presentasjoner, men skal du også vise film, så gå heller for en teknologi der man ikke kan "jukse opp lysstyrken" ved å ofre fargemetningen.
    Legg heller til noen kroner og gå for Epson TW6000. Denne har nydelig fargegjengivelse og høyt lysutbytte. Den kan selvsagt ikke måle seg mot 4000 ansilumens, men den leverer garantert høyere lysstyrke hvis du måler på farger, og ikke bare i hvitt.
    Jeg har testet TW6000 i et rom med hvite vegger og tak, på dagtid, der lyset utenfra kun var avblendet med persienner. Lerretet har relativt mørk gråtone (dreamscreen up-screen), er rett under 80", og jeg måtte kjøre projektoren i økonomi-modus i 2D. 3D var null problem, mer skikkelig smell i bildet, og så kraftig fargegjengivelse at jeg måtte skru ned satureringen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    @RichardL
    W6000 har vel gått ut, og har vel ikke vært tilgjengelig på ganske lenge? Ser hjemmekino.no har listet en, men der står det jo også at den har 2048x1080 oppløsning, så jeg vet ikke helt hvor seriøst det er?
    Når det gjelder SP840, så vær oppmerksom på at lysstyrken angitt kun gjelder hvitt lys (blankt segment i fargehjulet), og at farger vil være veldig utvasket, i tillegg til at sekundærfargene er helt feil. Dette er en projektor som duger til presentasjoner, men skal du også vise film, så gå heller for en teknologi der man ikke kan "jukse opp lysstyrken" ved å ofre fargemetningen.
    Legg heller til noen kroner og gå for Epson TW6000. Denne har nydelig fargegjengivelse og høyt lysutbytte. Den kan selvsagt ikke måle seg mot 4000 ansilumens, men den leverer garantert høyere lysstyrke hvis du måler på farger, og ikke bare i hvitt.
    Jeg har testet TW6000 i et rom med hvite vegger og tak, på dagtid, der lyset utenfra kun var avblendet med persienner. Lerretet har relativt mørk gråtone (dreamscreen up-screen), er rett under 80", og jeg måtte kjøre projektoren i økonomi-modus i 2D. 3D var null problem, mer skikkelig smell i bildet, og så kraftig fargegjengivelse at jeg måtte skru ned satureringen.
    Nå er problemet at vi må ha en slik iløpet av et pr dager (ja dårlig planlegging..hehe). Og jeg fant ingen som hadde denne inne på lager som kan lever så raskt...

Skulle vel da ikke tilfeldigvis kunne anbefale en annen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •