Ny PT AE500E - lite fornøyd med bildet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny PT AE500E - lite fornøyd med bildet

Heisann..

Fikk min flunkende nye AE500E for et par dager siden, og er rimelig misfornøyd med bildet.

Det ene er det sedvanlige med vertical banding eller noise eller hva det er. Har ihvertfall tett i tett med vertikale streker i lyse scener. Spesiellt tydelig i feks Master and Commander med grått hav og grå skyer og andre filmer der kameraet forviller seg over himmelen.

Har lest masse om flickertweaken, men har enda ikke funnet noen som beskriver hvilken verdier de faktisk bruker. Har stillt på måfå på parametrene, og klarte å få det værre, men ikke bedre. Er det noen som har en nøyaktig guide å komme med? Eventuellt med andre tweaks og tips?

Det andre er at bilde virker litt uskarpt på enkelte filmer, og man kan til og med se antydning til blokkoppløsning. Dette er avhengig av film - LOTR - FOTR er for eksempel gnistrende bra, mens Blade Runner og Memphis Bell er mindre bra.

Min signalkilde er HK DVD 25 over komponentkabelen. Har prøvd både med og uten progressive scan, og prøvde også SCART tilkobling, men VB er der i massevis, og bildet er ikke helt bra i alle filmer. Noen som vet om feilen kan ligge i DVD 25? Erfaringer med den vis-a-vis pj?

Er dette noe andre som eier AE500 kjenner seg igjen i? Kan ikke tro jeg har en defekt pj heller, siden bildet er utmerket i mange filmer(unntatt lyse scener da).

Burde jeg forvente bedre bilde over DVI fra en HTPC? Det er i emning, men noe fram i tid enda, og jeg vil jo gjerne se film nå.

Jeg har lite lyst til å sende inn pj igjen, siden bildet er strålende når det funker, men nekter å godta så mye VB i lyse scener.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VB er nok bare noe du må lære å leve med så lenge du har en projektor med Epson's D4 paneler. Det er mulig å justere VB noe opp og ned i gråskalaen, men det forflytter bare problemet. Jeg leser fra til til annen at enkelte sier; min projektor har ikke VB. Det rare er at jeg til dags dato ikke har sett en eneste LCD projektor (med nevnte LCD paneler) uten VB i lyse scener. Siden problemet har sitt utspring fra LCD panelene, hjelper det ikke med andre kilder/kabler. Jeg testet Epson TW500 med Master and Commander i 1080i oppløsning, via D-VHS spiller, og VB er like synlig.

PS: Hvis noen har en slik projektor (med D4 paneler) uten synlig VB, er jeg veldig interessert i å se den.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et skudd i blinde: Har du justert fase på projektoren, eller benyttet auto-sync. VB vil selvsagt ikke forsvinne, men dersom du har feiljustert fase vil du få mange striper i bildet i tillegg til VB.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Et skudd i blinde: Har du justert fase på projektoren, eller benyttet auto-sync. VB vil selvsagt ikke forsvinne, men dersom du har feiljustert fase vil du få mange striper i bildet i tillegg til VB.
    Mmmm dette sier meg ingenting så det har jeg helt sikkert ikke gjort :=)

Hvordan går man fram og hva oppnår man med det?

Og Hi-Fil: Jeg var forberedt på VB men det er så framtredende at det virker veldig forstyrrende. Jeg har kompiser med LCD projektorer til 8000 kroner som knapt har merkbart VB, så jeg er skuffet over at det er så ille. Derfor er jeg litt usikker på om det er et eller annet som ikke er som det burde være(for å si det mycket kompliserad).

Newcomer Raizing sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Ny PT AE500E - lite fornøyd med bildet

Sitat Opprinnelig postet av abel29a
    Burde jeg forvente bedre bilde over DVI fra en HTPC? Det er i emning, men noe fram i tid enda, og jeg vil jo gjerne se film nå.
    Jeg har også nylig begynt å sette opp en AE500, og "naturligvis" gjort mine søk på forskjellige fora. Det jeg ble overrasket over , er hvor stor forskjell det var på VB på (ukalibrert) bilde fra DVDspiller med VGA (ja, jeg har Maite ;)) og (ukalibrert) VGA rett fra ene PCen (WinDVD 3, 1:1 mapping med Powerstrip). Mye mindre merkbar VB fra PCen....og dette er ingen oppsatt HTPC.

Usikker på hvordan jeg skal få DVD-spilleren til å se bedre ut på dette punktet nå, men velger PC hvis forskjellen forblir så stor.

Anbefaler deg å teste forskjellige kilder.

(Finner du noen "flicker guide" så si fra, jeg testet litt men usikker på om endringene jeg gjorde egentlig betydde noe.:))

Newcomer Geir68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Raizing!

Er vertical banding "å leve med" fra PC, eller synes du fremdeles det er plagsomt?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompisen har 500 som mates av en Pioneer 868 via hdmi/dvi. Ikke noe vb der.

Selv mater jeg min Sanyo Z2 (samme lcd-paneler som AE500) med htpc via dvi. De første 10min min projektor står på finnes det antydning til VB. Men når den blir "varm" synes vb ikke noe mer - eller kanskje øynene mine venner seg til det?

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er så glad jeg har AE300. Finnes ikke spor av VB der

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av abel29a
    Mmmm dette sier meg ingenting så det har jeg helt sikkert ikke gjort :=) Hvordan går man fram og hva oppnår man med det?

Justering av fase finner du i menyene til projektoren. benytt en rastergrafikk. Se www.actionshack.tk -> Visuals.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, det var et virkelig stygt eksempel på Vertical Banding, Tiger :lol:

Geir

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir68
    Uff, det var et virkelig stygt eksempel på Vertical Banding, Tiger :lol:

Geir
    Usikker på om du bruker ironi nå, men bildet viser kun fasefeil og ikke VB (ref. bildet er fra en PD ModelOne).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ironi JA.

Satt på en smiley for å understreke dette. :wink:

Geir

Newcomer Raizing sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir68
    Raizing! Er vertical banding "å leve med" fra PC, eller synes du fremdeles det er plagsomt?
    OBS har fremdeles ikke tweaket noe som helst, så ferdig konklusjon har jeg ikke; men mye bedre fra PC så langt ja.

Husk på at "the Zen of Home Cinema" er nettopp det å lære deg å leve med alle "feilene" du ikke visste om før du begynte å lese forum

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nettopp I, robot, og hadde gjensyn med åpningsscenen i saving private ryan og her så jeg knapt antydninger til vb, så det er tydelig at master and commander(og tåkescenen i pirates of the caribbean) er worst case for vb..... Og ettersom ae500 har et gnistrende bilde ellers heller jeg mer og mer i retning av å bli fornøyd med kjøpet.

Så det er vel som posteren over nevnte, lære seg å leve med svakheter, vil sikkert ikke legge merke til det om noen måneder... (fingrene krysset

Testet forresten vga fra pc i dag, med powerdvd uten noe tweaking og det var litt bedre med hensyn på vb, så en dedikert htpc dvi løsning blir nok enda et hakk bedre skulle jeg tro...

To meget positiv overraskelser med ae500 er hvor stille den er, og hvor bra den funker i dagslys.

Lurer alikevel på nøyaktig hva dette flicker tweaking trikset mange snakker om oppnår. Vil jo helst kunne se master and commander uten å ergre meg også.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd litt flicker tweaking men klarte ikke å få noe ut av det, har derfor liten tro på det.
    Fleste filmer synes jeg projektoren klarer bra (etter prisen). VB synes jeg kun er irriterende på noen få filmer. Ikke sitt å se etter det hele tiden..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •