Hvilken pj, er helt grønn

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken pj, er helt grønn

Hei alle sammen.

Dette er mitt første innlegg her, for nå har jeg endelig fått et rom jeg kan disponere til min hobby, da kona endelig har blitt enig med meg om det.

Rommet har jeg fullstendig lyskontroll over, med sort molton i tak å på vegger.

Tenkte på et et 106" lerret, og pj vil stå fra mellom 3.6-5.5m fra det, kommer ann på hvilken pj man kjøper, å kasteavstand på denne.

Kikket på tw4400 og 5500 og hw20/30, å smygtittet litt på panasonic ae4000 og, men den begynner vel å bli gammel?

Kommer til å bli brukt til film, ps3(morsomt å spille selv om man er litt oppi åra) og fotball på tv, fotball er en viktig faktor, da man i PL sesongen ser 2-3-4-kamper hver runde.

Pj kan komme til å henge rett over hodet, så en litt støysvak en spiller en stor rolle.

Hva ville dere her inne valgt på et rom, full kontroll på lys, 106" lerret(hvitt eller grå duk?), brukes til film, ps3 og fotball på tv.

Stor forskjell å få den proff kalibrert fra avshop, kontra å få den kalibrert i rommet den skal stå i?

Hilsen
    papahet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg ville kjøpt ein Sharp xv-z17000 og eit hvitt lerret.

Da har du ein projektor som gir bra bilde og markedets absolutt beste 3D bilde. PS3 og Fotball i 3D er fantastisk.

Nesten ikkje noe støy i stille modus, i 3D er det litt mere pga. at du må ha mest mulig lys og derfor må vifta gå for fullt

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis 3D ikke er vesentlig, så ville jeg neppe betalt så mye for en projektor som ikke har bedre 2D ytelse enn XV-Z17000. I et maskert rom vil du antakelig også oppleve kontrasten og sortnivået fra XV-Z17000 som alt for dårlig. Man kan selvsagt aktivere den dynamiske irisen, men som på alle andre DLP-er, så er den veldig godt synlig i drift.
    AE4000 ville jeg også droppet, da den etter min mening ikke har godt nok lysutbytte for et 106 tommer lerret. Hvilken type lerret skal du bruke?

De resterende projektorene du nevner vil nok fungere bra i rommet ditt. Hvis støysvak drift er vesentlig for valget, ville jeg kikket på HW20/30. Tar imidlertid et lite forbehold angående HW30, da ingen har sett noe produksjons-eksemplar enda.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar her.

3D, er det bra nok enda da tru? Er det verdt å prøve ut? Er jo moro å se en film i ny å ne på kino i 3D, men blir det like bra hjemme?

Mener å å ha lest her inne, at 3D på over 100" lerret ikke er å anbefalle, pluss at det må brukes forskjellig lerret på 2 å 3D? tenkte da på grått/hvitt å gain, mener jeg det sto.

Pj kommer til å henge nærme hodet, da jeg nok bare har sånn ca 207cm takhøyde, så ikke så mye støy fra den, er et pluss.
    Har lest at HW20 ikke bråker stort.

Lerret velger jeg utifra hva som passer pj-en jeg ender opp med best.
    Blir nok vanlig 16:9 lerret, å lurte på dream screen V4 typen.

PapaHet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av papaHet
    Takker for svar her.

3D, er det bra nok enda da tru? Er det verdt å prøve ut? Er jo moro å se en film i ny å ne på kino i 3D, men blir det like bra hjemme?

Mener å å ha lest her inne, at 3D på over 100" lerret ikke er å anbefalle, pluss at det må brukes forskjellig lerret på 2 å 3D? tenkte da på grått/hvitt å gain, mener jeg det sto.

Pj kommer til å henge nærme hodet, da jeg nok bare har sånn ca 207cm takhøyde, så ikke så mye støy fra den, er et pluss.
    Har lest at HW20 ikke bråker stort.

Lerret velger jeg utifra hva som passer pj-en jeg ender opp med best.
    Blir nok vanlig 16:9 lerret, å lurte på dream screen V4 typen.

PapaHet.
    For å svare på spørsmålene dine...
    (Dette er mine egne erfaringer/meninger, og det er nok ein del som ikkje er enig)

3D i hjemmekinoen er fantastisk, men...
    det kommer helt an på hvilken PJ man velger, Sharp har fantastisk 3D men JVC og Sony er langt fra bra nok i mine øyne (ikkje samme teknologi)

Joa, for 3D er det ein fordel at lerretet ikkje er for stort, min Sharp står no på Soundgarden Ålesund og der er det eit 100" grått lerret og det fungerer heilt greit. Hvor bra lysstyrken er på de andre 3D projektorene vet eg ikkje.
    Men som du beskriver rommet ditt vil eg anbefale eit hvitt lerret uansett hva pj du velger, da du ikkje blir plaget med reflekterande lys fra vegger og tak.
    Da er det ikkje noe problem og bruke samme på 2D og 3D
    Personleg har eg hvitt lerret med 1,3 gain, det gir jo eit lysere bilde men det koster jo også 20000...

Støy kan vere eit problem, men man har jo som oftest bra med lyd på når man ser film da :-)
    Eg har 3 cm. høyere tak enn deg og merker ikkje noe særlig av viftestøy når eg ser film (henger rett over hodet), men det er jo ein fordel at den er så lydløs som mulig.

Ein ting du må tenke på før du velger, er høyda på lerretet...
    -Kjøper du HW20 som har lens shift kan du henge lerretet helt opp til taket, da vil eg tippe at du kan henge opp 100- 106" lerret og ha plass til forsterkere og senterhøytaler under lerretet.
    -Kjøper du Sharp som ikkje har lens shift så må billedflata på lerretet henge ca. 8-10 cm nedenom senter av pj linsa, og derfor lavere på veggen. Da kan du få problem med å henge opp eit stort lerret, eg har 92" lerret men større hadde ikkje gått pga. høytaleren som ligg oppå stereobenken.

Er ikkje heilt enig med Gorm om at 2D ytelsen på xv-z17000er så dårlig eg...
    Personlig er eg storfornøyd, gå og test ein Mitsubishi HC4000 (ca. 14.000 kr.)
    Liker du det bildet, så vil du du også bli storfornøyd med sharp.
    Joa, det er jo ganske stor prisforskjell mellom de to... men det er jo fordi det faktisk ikkje finnes noe på markedet som kan konkurere på 3D bildet.
    Dynamisk Iris, er som Gorm sier veldig merkbar og eg har den derfor avslått hele tiden.
    Sortnivået er ikkje så bra som på hw20 og X3 ved samenligning, men under filmsjåing føles bildet utrolig bra ut, sort ser sort ut, og hvitt er hvitt. Detalj nivået i mørke områder er også veldig bra.

Testen som ligger ute på Projectorreviews.com er fra ein tidlig modell, som også har noe crosstalk. Det har ikkje min :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant skal sies så kan et utrent øye se svært lite "feil" med et prosjektor bilde, så fremst en ikke går ned på modeller ikke direkte ment for hjemmekino.

Et utrent øye har ikke noe sammenligningsgrunnlag, et TRENT øye har testet ut prosjektorer, har gjerne et høyere krav som utgangspunkt og ser enklere feil og problemer med en prosjektor.

Alles store mareritt er å kjøpe feil.
    Alles store mantra etter kjøp er å finne nok en gang bevis for at kjøpet en har gjort er riktig. Forventningene, følelsene og opplevelsen blir kun bra om øye og sinnet er enig: ja, man har valgt riktig.

Leser du rundt på forumet her får du raskt et innblikk av hva som er bra og hva som er mindre bra. Du vil se at TW4400, TW5500 og HW20 er mye nevnt - gode kjøp alle sammen, kun begrenset av lommeboka. Og du vil også se at er 3D tingen og du KAN vente: gjør det, vent litt, se ann f.eks. HW30. Mange enes om at 3D på prosjektor enda har litt å hente.

Velg altså 2D om du absolutt ikke MÅ HA 3D. Fristende å gå for xv-z17000 MEN dette er tross alt et RIMELIG alternativ i forhold til f.eks. HW90. Rimelig i den forstand at i forhold til pris er dette BRA. Men som Gorm anmerker: er den bra NOK? Kanskje du må enda mere opp for å få god 3D samtidig som god 2D.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •