Projektor OG Lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor OG Lerret

Hei!

Skal no i gang med å gjera ferdig kjellarstova mi. Der vil eg ha inn projektor og lerret. Derfor treng eg litt råd.

Har tenkt å henga projektor under øverste trinn i kjellartrappa, som vert ca. 3.5m frå vegg bak lerret. Frå sweetspot til veggen vert det ca. 3.3m. Vegg bak lerret og HT er 2.9m brei og skal vera mørk lilla eller matt svart. Det er berre 2 små vinduer som eg skal ha blendegardiner i, så eg får bortimot 100% lysstyring.

Vurderer dette lerretet: AVshop.no / DreamScreen Tab V3 Basic DynaGrey Black 16:9 200cm / 92" (Dreamscreen tab tension 92" grå duk) Saman med ein eller anna projektor som DERE anbefaler...

Budsjett ca. 20 000

Kva seier folket?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Siden du skal ha projektor og lerret i kjellerstue antar jeg dette skal være en dedikert hjemmekino? Da ender det etter min erfaring fort med at lerret forblir konstant nedtrukket og i så fall tror jeg det er unødvendig med en "tab-tension" variant. Vil heller anbefale å gå for et rammelerret. Da er du garantert at det ikke blir noe ujevnheter. Det blir antagelig billigere også for samme størrelse. Du får f.eks. et 92" Dreamscreen rammelerret
    for 3 799,- hos avshop : AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey OG BrightWhite xWideFrame 16:9 200cm/92"

Eventuelt et på 106" til 4 299,- som fortsatt er billigere enn et 92" tab-tension. (Men om du kan ha 106" størrelse med kun 3,3 m kasteavstand er kanskje tvilsomt og avhenger av zoom på projektoren du går for).

Angående projektor så har jeg ingen erfaring med dem, men av det jeg har lest her og andre steder får Sony Vpl-Hw20 mye skryt. Strekker budsjettet ditt litt, men du får den med kalibrering hos avshop for 20 000, som virker å være et bra tilbud. Ser de også har kampanje på Benq W6500 som er i en lavere prisklasse men som også har fått mye god omtale, kun 10 699 med kalibrering. Ser laveste pris andre steder er over 13 000, så det er et supert tilbud (høres ut som jeg jobber for avshop, men det gjør jeg ikke altså :-) )

Lykke til med innkjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspel!

Det vert ikkje dedikert kinorom. Prøver å gjera det så mykje til kinorom som mogleg, utan å dedikera det til kinorom, om det gir meining. Skal brukast til film, musikk og sosial moro. Har desverre ei dør på den veggen lerretet skal vera, som gjer at eg ikkje kan ha rammelerret.

Kva inneber forresten kalibreri

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du maskere de andre veggene (og taket) i rommet? Veggen bak lerretet har null betydning i forhold til lyskontrollen i rommet, og er i så måte den veggen det er minst viktig å maskere.

Grunnen til at jeg spør, er at det har betydning for projektor- og lerretsvalget.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maskera veggane?

Planlegg matt svart tak og svart golv. Lyse men matte veggar. Heilt svart rom vert vel for mørkt for alt utanom film.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Med lyse vegger i rommet, bør du definitivt gå for lerret med grå duk. Tab-tension er selvsagt å foretrekke fremfor vanlig ned-trekk.
    Med tanke på størrelsen du nevner (92 tommer), så ville jeg kikket nærmere på Epson EH-TW4400. Denne kan kalibreres perfekt i forhold til rommet og lerrets-størrelsen, og bør ligge godt innenfor budsjettet ditt.

Du bør også gå for sort (eller nøytralt grå) på fremveggen og ikke lilla. Lilla vil påvirke hvordan øynene dine oppfatter farger på lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! Då går eg nok for svart vegg.

Fruen ønska seg ein lilla vegg i nya huset, så no hadde eg tenkt å imponera med kjellaren, men det får vera...

Vil lyse veggar ha særs negativ innverknad på bildet/kinofølelsen, eller kan det vera eit leveleg kompromiss?

Takker for svar forresten

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyse vegger påvirker negativt, siden lerretet vil lyse opp rommet, og rommet så vil reflektere tilbake til lerretet, og således "vaskes vekk" mørke områder. Du vil altså miste mye kontrast i alle scener som inneholder både lyse og mørke områder (samtidig). Når det er sagt, så er det ikke spesielt hyggelig - eller sosialt - å oppholde seg i et sort-maskert rom.
    Lerret med grå duk vil være litt mindre følsomt for slike refleksjoner fra rommet. Samtidig vil du selvsagt miste noe av lysstyrken i lyse scener, men her er jo øynene våre litt lettere å "lure". Den lyseste gråtonen vi skimter vil alltid fremstå som hvitt, mens en mørk gråtone aldri vil oppleves som sort med mindre vi blir blendet av annet lys. Å ta litt av lysstyrken for å oppnå bedre "sort", gir derfor mening.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! Får satsa på at ein svart vegg, svart golv og tak og null sollys vil vera nok til at kinofølelsen er der. Når det gjeld farge på dei andre veggane er så matt som mogleg og mørk som mogleg tingen reknar eg med...

PJ kjem over hovudet litt bak. Støyar dagens PJ så lite at dette ikkje er noko problem?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Støyar dagens PJ så lite at dette ikkje er noko problem?
    Om du velger rett, JA
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har no fått satt opp stendera og slik, så no veit eg nokonlunde korleis plassering må verta. Eg får ca. 3m frå linsa på pj til lerret. Dersom eg heng pj i taket, kan eg sentrera den i forhold til lerret. Takhøgda er ca. 220cm (før golv er lagt), og lerretet vert tab tension 92" som skal hengja i taket. Høyres dette greit ut plasseringsmessig?

Forresten nokon som veit kva som pleier vera standard lengde på straumledning på Pj og lerret? Må plassera kntaktar i taket...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen innspel?

Kvifor er det slik at folk stort sett velgjer å ha veggen bak lerretet svart, dersom det er den veggen med minst betydning.

Har i dag vert å kikka på fargar på det lokale byggtorget. Kom der fram til rein svart (fargekode 8 000) på bakvegg og tak, og rein relativt lys grå (fargekode 2 500) På resten av veggane. Golvet ser ut til å verta relativt mørkt skipsgolv med raudskjer.

Er det fargen i taket som har størst innverknad på bildet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder plassering av projektor og lerret, så må en nesten vite hvilken projektor det er snakk om først.
    Det finnes vel ingen standard lengde på strømledningene til projektorene. Vanligvis ligger de et sted meollom 1,5 og 2,5 meter. Personlig har jeg satt strømuttaket rett ved siden av projektoren, og lagen en kabel som er 30cm lang. Er jo ikke akkurat pent med en to meter lang ledning hengende bortover taket ;-)

Hvorfor folk velger sort vegg bak lerretet har jeg aldri forstått. Hvis hele rommet er sort, så er det selvsagt et naturlig valg. Men når resten av rommet er vesentlig lysere, så har jeg problemer med å forstå. Det er da bedre å bruke en fargenøytral gråtone, for det vil gi illusjon av bedre sortnivå på lerretet.

Jeg vil påstå veggen bak i rommet er den viktigste å maskere sort, eller egentlig alt som kaster refleksjoner direkte tilbake mot lerretet (møbler?). Taket vil jo føre lyset bakover i rommet, inntil det treffer noe som kaster det fremover igjen. Når det gjelder maling, så er det viktigere at den er helmatt, enn at den er svart. Svart maling i 07 (silkematt) reflekterer tross alt lys som bare det. Jotun 01 er vel veien å gå?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Når det gjelder plassering av projektor og lerret, så må en nesten vite hvilken projektor det er snakk om først.
    Det finnes vel ingen standard lengde på strømledningene til projektorene. Vanligvis ligger de et sted meollom 1,5 og 2,5 meter. Personlig har jeg satt strømuttaket rett ved siden av projektoren, og lagen en kabel som er 30cm lang. Er jo ikke akkurat pent med en to meter lang ledning hengende bortover taket ;-)

Hvorfor folk velger sort vegg bak lerretet har jeg aldri forstått. Hvis hele rommet er sort, så er det selvsagt et naturlig valg. Men når resten av rommet er vesentlig lysere, så har jeg problemer med å forstå. Det er da bedre å bruke en fargenøytral gråtone, for det vil gi illusjon av bedre sortnivå på lerretet.

Jeg vil påstå veggen bak i rommet er den viktigste å maskere sort, eller egentlig alt som kaster refleksjoner direkte tilbake mot lerretet (møbler?). Taket vil jo føre lyset bakover i rommet, inntil det treffer noe som kaster det fremover igjen. Når det gjelder maling, så er det viktigere at den er helmatt, enn at den er svart. Svart maling i 07 (silkematt) reflekterer tross alt lys som bare det. Jotun 01 er vel veien å gå?
    Projektorar eg vurderer er Epson 3600 og Sony ES30? om eg går for 3D.

Eg leggjer opp kontakt så nært både projektor og lerret som mogleg. Får heller korta inn kabelen, dersom den er for lang.

Fargar skal handlast på det lokale byggtorget. Men eg veit ikkje heilt kva leverandørar dei har. Men no vert det i alle fall ikkje svart vegg bak lerretet, sidan det har ingen positiv effekt. Då går eg heller for så matt grå som mogleg på alle veggane i rommet. Dersom taket har mykje å sei, vert det heilmatt svart. Om det vert forferdeleg mørkt og dystert, får eg heller mala det på ny seinare.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres fornuftig ut.
    Når det gjelder plassering av projektor, så burde det fungere bra til begge du nevner. Vil også kommentere at rommet dit nok takler en bedre projektor enn TW3600. Denne har ikke kontrasten rommet ditt fortjener.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! Projektor har eg ingen erfaring med, berre veldig lyst på. Så eg har ikkje bestemt meg på nokon måte endå. Berre såg dei to har fått ein del god omtale. Projektor berre fester eg i taket med eit eller anna feste. Det vil då gå fint å stilla bildet inn i passande høgde (dersom projektoren har denne instillingsmuligheten)?

Einaste grunnen eg kan komma på no tilå velja svart vegg, er dersom alt av høgtalarar er svart (som eg skal ha). Då vil jo det sjå bra ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonyen ser veldig fristande ut. At den skal vera bra på mørke og halvmørke scenar ser eg på som eit kjempepluss. Dete er noko eg slit med enkelte gongar eg ser film (at eg ikkje greier å sjå kva som skjer i mørke scenar). Og det irriterar meg voldsomt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikka litt på den avstandskalkulatoren avshop har linka til utan å verta veldig klok.

Nokon som veit om 92" på 3m kastelengde høyres fornuftig ut?

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Kikka litt på den avstandskalkulatoren avshop har linka til utan å verta veldig klok.

Nokon som veit om 92" på 3m kastelengde høyres fornuftig ut?
    Høres fornuftig ut;-)
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrande

Kan montera PJ lenger bak i rommet, men då får eg den ikkje i senter.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •